Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-10-2010, 10:20   #1
BGO
TurbopropFlyer
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
Default Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Hvorfor får ikke de små flyplassene til Avinor noe??

Jeg tar alltid opp denne urettferdigheten..
De får jo masse.
Kan være det har forandret seg litt nå, men for noen år siden, så var det bare fire flyplasser som gikk med overskudd under Avinor-paraplyen (OSL, BGO, SVG, TRD) Resten fikk tilskudd til driften, så å si at de andre små flyplassene ikke fikk noe blir helt feil.

Om pengene kommer fra Avinor, eller direkte over statsbudsjettet spiller vel svært liten rolle.
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url]
BGO is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 11:04   #2
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
Default Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Quote:
Originally Posted by BGO View Post
De får jo masse.
Kan være det har forandret seg litt nå, men for noen år siden, så var det bare fire flyplasser som gikk med overskudd under Avinor-paraplyen (OSL, BGO, SVG, TRD) Resten fikk tilskudd til driften, så å si at de andre små flyplassene ikke fikk noe blir helt feil.

Om pengene kommer fra Avinor, eller direkte over statsbudsjettet spiller vel svært liten rolle.
Det blir nok altfor enkelt å si.

Overføringer til de ulønnsomme (i hovedsak de regionale flyplassene) koster anslagsvis 800+ millioner kroner per år. (Tall fra NHO Luftfart). Dette koster flyselskapene mellom 1 og 1,25 mrd kroner, grunnet høyere avgifter (= høyere billettpriser) på andre ruter, som igjen gjør at færre flyr, som igjen skaper et inntektsbortfall (og færre frekvenser/seter).

Hadde dessuten Avinor hatt noe å si om flyplassene skulle fortsette driften, tror jeg nok øksa hadde blitt svingt litt rundt omkring i landet. Som STARSHIP sier, mange flyplasser hadde nok livets rett tidligere, men med ny kommunikasjon (veier/tunneller) er nok mye falt bort, og dette burde revideres kraftig.
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 12:12   #3
BGO
TurbopropFlyer
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
Default Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Det blir nok altfor enkelt å si.

Overføringer til de ulønnsomme (i hovedsak de regionale flyplassene) koster anslagsvis 800+ millioner kroner per år. (Tall fra NHO Luftfart). Dette koster flyselskapene mellom 1 og 1,25 mrd kroner, grunnet høyere avgifter (= høyere billettpriser) på andre ruter, som igjen gjør at færre flyr, som igjen skaper et inntektsbortfall (og færre frekvenser/seter).

Hadde dessuten Avinor hatt noe å si om flyplassene skulle fortsette driften, tror jeg nok øksa hadde blitt svingt litt rundt omkring i landet. Som STARSHIP sier, mange flyplasser hadde nok livets rett tidligere, men med ny kommunikasjon (veier/tunneller) er nok mye falt bort, og dette burde revideres kraftig.
Dette har jo med hvordan organiseringen av eierforholdet til flyplassene er.
Alternativet til å gjøre det som idag er jo at flyplassene som går i overskudd betaler inn overskuddet til Statskassen (ca. 800 mill) for at Staten deretter betaler ut det samme beløpet til de regionale flyplassene i støtte over statsbudsjettet.

Du har et litt enkelt regnestykke her. Dersom Staten ikke skulle subsidiere de flyplassene som ikke går med overskudd på denne måten, så hadde det ikke vært mange flyplasser igjen her i landet. Det koster selvfølgelig flyselskapene penger, men det genererer også inntekter. Legger man ned alle flyplassene som går med underskudd, så ville nok de som idag går med overskudd, heller ikke tjent penger. Et fly som tar av fra TRD f.eks, må nødvendig vis lande en plass. Uten mate-rutene fra de mindre flyplassene forsvinner masse inntekter for Avinor og mye av passasjergrunnlaget ut for de fire store.
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url]
BGO is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Vestjyder vil have støtte til flere afgange til Karup Fysikeren Flyforum 1 14-03-2013 10:42
Støtte til SAS sk931 Småprat 6 18-09-2012 15:00
SAS og statlig støtte Robin882 Flyforum 4 05-11-2010 21:46
Uit får støtte til flyverutdanning salmon-air Flyforum 2 20-05-2008 19:13
Ingen støtte til pilotene... EB Flyforum 3 28-01-2006 19:10


All times are GMT +2. The time now is 21:02.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.