![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
TurbopropFlyer
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
|
![]() Quote:
Kan være det har forandret seg litt nå, men for noen år siden, så var det bare fire flyplasser som gikk med overskudd under Avinor-paraplyen (OSL, BGO, SVG, TRD) Resten fikk tilskudd til driften, så å si at de andre små flyplassene ikke fikk noe blir helt feil. Om pengene kommer fra Avinor, eller direkte over statsbudsjettet spiller vel svært liten rolle.
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]() Quote:
Overføringer til de ulønnsomme (i hovedsak de regionale flyplassene) koster anslagsvis 800+ millioner kroner per år. (Tall fra NHO Luftfart). Dette koster flyselskapene mellom 1 og 1,25 mrd kroner, grunnet høyere avgifter (= høyere billettpriser) på andre ruter, som igjen gjør at færre flyr, som igjen skaper et inntektsbortfall (og færre frekvenser/seter). Hadde dessuten Avinor hatt noe å si om flyplassene skulle fortsette driften, tror jeg nok øksa hadde blitt svingt litt rundt omkring i landet. Som STARSHIP sier, mange flyplasser hadde nok livets rett tidligere, men med ny kommunikasjon (veier/tunneller) er nok mye falt bort, og dette burde revideres kraftig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
TurbopropFlyer
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
|
![]() Quote:
Alternativet til å gjøre det som idag er jo at flyplassene som går i overskudd betaler inn overskuddet til Statskassen (ca. 800 mill) for at Staten deretter betaler ut det samme beløpet til de regionale flyplassene i støtte over statsbudsjettet. Du har et litt enkelt regnestykke her. Dersom Staten ikke skulle subsidiere de flyplassene som ikke går med overskudd på denne måten, så hadde det ikke vært mange flyplasser igjen her i landet. Det koster selvfølgelig flyselskapene penger, men det genererer også inntekter. Legger man ned alle flyplassene som går med underskudd, så ville nok de som idag går med overskudd, heller ikke tjent penger. Et fly som tar av fra TRD f.eks, må nødvendig vis lande en plass. Uten mate-rutene fra de mindre flyplassene forsvinner masse inntekter for Avinor og mye av passasjergrunnlaget ut for de fire store.
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Vestjyder vil have støtte til flere afgange til Karup | Fysikeren | Flyforum | 1 | 14-03-2013 10:42 |
Støtte til SAS | sk931 | Småprat | 6 | 18-09-2012 15:00 |
SAS og statlig støtte | Robin882 | Flyforum | 4 | 05-11-2010 21:46 |
Uit får støtte til flyverutdanning | salmon-air | Flyforum | 2 | 20-05-2008 19:13 |
Ingen støtte til pilotene... | EB | Flyforum | 3 | 28-01-2006 19:10 |