Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 14-09-2010, 15:06   #81
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Default Re: Snart bare halal mat å få ombord ?

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Hva med at muslimene betaler extra hvis de vil ha mat laget på deres vis? Tviler på at halalmat er billigere å lage enn vanlig, så et tillegg for Halal-mat hadde kanskje ikke vært så dumt.
Fordi du ikke kan spise akkurat den samme biffen slaktet på en litt annen måte, og velsignet av en imam?
Martin is offline  
Old 14-09-2010, 15:06   #82
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Hva med at muslimene betaler extra hvis de vil ha mat laget på deres vis? Tviler på at halalmat er billigere å lage enn vanlig, så et tillegg for Halal-mat hadde kanskje ikke vært så dumt.
Les hva jeg skrev igjen. Muslimer betaler ekstra, akkruat som vegetarer gjør. Det heter "special meal". Det er det som garanterer at de får det de vil ha.

Det at det som serveres som BOB muligens kan tilfresstille halal-regler fordi det gjør produksjonen billigere for cateringselskapet er ikke noe noen betaler for, det er noe alle tjener på.

-A
Utflyttet is offline  
Old 14-09-2010, 15:11   #83
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Fordi du ikke kan spise akkurat den samme biffen slaktet på en litt annen måte, og velsignet av en imam?
Ja, det er en av grunnene. Jeg er sterkt imot islam, og vil derfor ikke spise kjøtt tilbredt på islamsk vis. Hvorfor kan ikke muslimer spise vanlig kjøtt?

Og dessuten, hva vet du om meg? For alt du vet kan jeg være sikh, og sikher kan ikke spise halalkjøtt.
Boeing_fan is offline  
Old 14-09-2010, 15:14   #84
WF-380
ScanFlyer Gold

WF-380's Avatar

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Men hvorfor kan du ikke da begynne å protestere litt, og forlange at flyselskap kan tilby "special meal" der det garanteres at du får tingene "urørt"? Det er jo det du sier, akkruat som det finnes "special meals" for muslimer, sikher og andre folk med trangt syn og fobiske tendenser?
(Diagnosene dine sitter litt løst, syns jeg.) Høylytte protester og å forlange ting er ikke min stil. Jeg protesterer heller med lommeboka og kjøper ikke-halal der det er praktisk mulig.
WF-380 is offline  
Old 14-09-2010, 15:14   #85
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Ja, det er en av grunnene. Jeg er sterkt imot islam, og vil derfor ikke spise kjøtt tilbredt på islamsk vis. Hvorfor kan ikke muslimer spise vanlig kjøtt?

Og dessuten, hva vet du om meg? For alt du vet kan jeg være sikh, og sikher kan ikke spise halalkjøtt.
Nei, men er du sikh så har du tilgang på "special meal". Er du fobisk så har du tilgang på akkurat det samme også.

Dette handler ikke om å ta fra deg noe som helst. Les omigjen de siste postene hvor jeg forklarer dette i detalj.

-A
Utflyttet is offline  
Old 14-09-2010, 15:17   #86
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by WF-380 View Post
(Diagnosene dine sitter litt løst, syns jeg.) Høylytte protester og å forlange ting er ikke min stil. Jeg protesterer heller med lommeboka og kjøper ikke-halal der det er praktisk mulig.
De sitter løst, helt klart. Like løst som at vi er nå 5 sider nedi en debatt og det eneste argumentet jeg har hørt mot dette er "fordi jeg vil ikke *trampe*".

Du står helt fritt til å protestere med lommeboken, men tydelig er ikke det viktigere enn at du begrenser det til "der det er praktisk mulig", så den helt store verdien har jo du ikke satt i denne protesten.

Jeg savner forsatt tilsvar på dette med at dette er ikke noe som tar fra deg muligheter, du kan fortsatt få garantert at den maten du ønsker å spise er servert etter dine hensyn. Men dette er jo en ornding som er med å fordyre catering, akkurat som de som forlanger garantert halal er med å fordyre catering.

-A
Utflyttet is offline  
Old 14-09-2010, 15:20   #87
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:

Det har du helt rett i. Det vet jeg ingenting om.

Poenget mitt her, er egentlig ikke om religion, men om slaktemåte. Jeg skal innrømme at jeg ikke vet så forferdlig mye om islam. og ikke har noen spesiell mening om religionen. Det jeg derimot vet, er at biffen smaker det samme, enten der en slaktet på den ene måten eller den andre, og det er det som faktisk betyr noe for meg.

Men det var bare min personlige mening om saken, selvsagt.
Martin is offline  
Old 14-09-2010, 15:20   #88
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

****MOD****
Jeg foreslår at alle holder seg til sakens kjerne, som er at Gate Gourmet ønsker å strømlinjeforme sin produksjon slik at maten som leveres kan spises av flest mulig uten at dette skal medføre noe kvalitetsmessig dårligere mat eller smaksopplevelse.
Hva den enkelte forumist har av religiøse preferanser syner jeg ikke hører hjemme på dette Forumet.

Alternativt stenger vi tråden da jeg ikke ser at det framkommer så veldig mange relevante innlegg til saken.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline  
Old 14-09-2010, 15:35   #89
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Poenget mitt her, er egentlig ikke om religion, men om slaktemåte. Jeg skal innrømme at jeg ikke vet så forferdlig mye om islam. og ikke har noen spesiell mening om religionen. Det jeg derimot vet, er at biffen smaker det samme, enten der en slaktet på den ene måten eller den andre, og det er det som faktisk betyr noe for meg.
Som nevnt er slaktemåten forjævlig. I USA har de store anlegg hvor en maskin dytter kyrne inn i levende live, de blir snudd opp ned mens halsen "strekkes ut" og en mann med en stor kniv du egentlig trodde bare fantes i latterlige actionfilmer kutter over.

Her kan du se en film filmet i Belgia i det herrens år 2009. Men selv i vår moderne og påstått høyt utviklede hverdag overrasker det kanskje ikke at slikt skjer. I Belgia er det ulovlig å slakte dyr uten bedøvelse, men ved religiøse årsaker gjøres det unntak. Ja, for denne religionen overgår jo alt og man er rasistisk om man nekter dem.....

ADVARER MOT FORJÆVLIGE SCENER ca 45 sekunder ut i filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=hikvHmB-XlA

Belgia er et steinkast unna Norge. Det er ikke lang vei for denne maten å havne på din tallerken, i et fly, på et tog eller i en båt.

Og ellers har det ikke noe med smaken på maten å gjøre Martin. Det har med prinsipper å gjøre. Ser du forskjell på klær laget av barnearbeidere eller fabrikker hvor individer jobber med rettferdig lønn og rettigheter? Det handler ikke om utseende, smak, kvalitet - det handler om prinsippet.
Polaris is offline  
Old 14-09-2010, 15:38   #90
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Nei, men er du sikh så har du tilgang på "special meal". Er du fobisk så har du tilgang på akkurat det samme også.

Dette handler ikke om å ta fra deg noe som helst. Les omigjen de siste postene hvor jeg forklarer dette i detalj.

-A
Så jeg må betale extra for å slippe å spise mat slaktet etter muslimenes prinsipper?

Kan ikke heller muslimene bestille "special meal"?
Boeing_fan is offline  
Old 14-09-2010, 15:42   #91
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Som nevnt er slaktemåten forjævlig. I USA har de store anlegg hvor en maskin dytter kyrne inn i levende live, de blir snudd opp ned mens halsen "strekkes ut" og en mann med en stor kniv du egentlig trodde bare fantes i latterlige actionfilmer kutter over.
Ok, som (jeg tror) jeg har nevnt tidligere, så er jeg ikke for at dyret skal lide. Jeg henviser der til den norske Wikipedia-artikkelen om islam, der det står at bedøvelse av dyret er greit (selv om sikkert ikke alle muslimer synes akkurat det).

Så lenge dyret ikke lider, er det derfra ett fett for meg om dyret slaktes på den eller den måten..
Martin is offline  
Old 14-09-2010, 15:44   #92
Polaris
Free Luigi

Ja du får støtte deg til en norsk Wikipedia-artikkel, Martin. Da skal du se at du får med deg alt som "ikke står skrevet"....
Polaris is offline  
Old 14-09-2010, 15:59   #93
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Så jeg må betale extra for å slippe å spise mat slaktet etter muslimenes prinsipper?

Kan ikke heller muslimene bestille "special meal"?
Du har tydelig ikke lest hva jeg skrev, igjen. Både muslimene og du kan få "special meal". De får garantert halal, du får garantert halal-fri.

For treogtyvende gang: denne debatten handler om at selskapet som leverer maten ønsker å lage den på et slikt vis at den tilfredsstiller *begge* gruppene.

Vil du da ha noe som du har særskillte krav om (i ditt tilfelle at noen garanterere at den ikke er slaktet på halalvis, siden du har så vondt for det, så kan du bestille "special meal").

Siden du på toppen ikke er den sikhen du hintet om at du potensielt var så kan du fråtse i hele "special meal"-menyen.

-A
Utflyttet is offline  
Old 14-09-2010, 16:33   #94
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Etter ni rapporteringer og en striks moderatorkorreks, tror jeg det er best å sette kjetting på denne diskusjonen. Eventuelle innsigelser kan postes i Moderator's Lair.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Closed Thread

Posting Rules