Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 14-09-2010, 15:20   #1
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Default Re: Snart bare halal mat å få ombord ?

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Ja, det er en av grunnene. Jeg er sterkt imot islam, og vil derfor ikke spise kjøtt tilbredt på islamsk vis. Hvorfor kan ikke muslimer spise vanlig kjøtt?

Og dessuten, hva vet du om meg? For alt du vet kan jeg være sikh, og sikher kan ikke spise halalkjøtt.
Det har du helt rett i. Det vet jeg ingenting om.

Poenget mitt her, er egentlig ikke om religion, men om slaktemåte. Jeg skal innrømme at jeg ikke vet så forferdlig mye om islam. og ikke har noen spesiell mening om religionen. Det jeg derimot vet, er at biffen smaker det samme, enten der en slaktet på den ene måten eller den andre, og det er det som faktisk betyr noe for meg.

Men det var bare min personlige mening om saken, selvsagt.
Martin is offline  
Old 14-09-2010, 15:35   #2
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Poenget mitt her, er egentlig ikke om religion, men om slaktemåte. Jeg skal innrømme at jeg ikke vet så forferdlig mye om islam. og ikke har noen spesiell mening om religionen. Det jeg derimot vet, er at biffen smaker det samme, enten der en slaktet på den ene måten eller den andre, og det er det som faktisk betyr noe for meg.
Som nevnt er slaktemåten forjævlig. I USA har de store anlegg hvor en maskin dytter kyrne inn i levende live, de blir snudd opp ned mens halsen "strekkes ut" og en mann med en stor kniv du egentlig trodde bare fantes i latterlige actionfilmer kutter over.

Her kan du se en film filmet i Belgia i det herrens år 2009. Men selv i vår moderne og påstått høyt utviklede hverdag overrasker det kanskje ikke at slikt skjer. I Belgia er det ulovlig å slakte dyr uten bedøvelse, men ved religiøse årsaker gjøres det unntak. Ja, for denne religionen overgår jo alt og man er rasistisk om man nekter dem.....

ADVARER MOT FORJÆVLIGE SCENER ca 45 sekunder ut i filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=hikvHmB-XlA

Belgia er et steinkast unna Norge. Det er ikke lang vei for denne maten å havne på din tallerken, i et fly, på et tog eller i en båt.

Og ellers har det ikke noe med smaken på maten å gjøre Martin. Det har med prinsipper å gjøre. Ser du forskjell på klær laget av barnearbeidere eller fabrikker hvor individer jobber med rettferdig lønn og rettigheter? Det handler ikke om utseende, smak, kvalitet - det handler om prinsippet.
Polaris is offline  
Old 14-09-2010, 15:42   #3
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Som nevnt er slaktemåten forjævlig. I USA har de store anlegg hvor en maskin dytter kyrne inn i levende live, de blir snudd opp ned mens halsen "strekkes ut" og en mann med en stor kniv du egentlig trodde bare fantes i latterlige actionfilmer kutter over.
Ok, som (jeg tror) jeg har nevnt tidligere, så er jeg ikke for at dyret skal lide. Jeg henviser der til den norske Wikipedia-artikkelen om islam, der det står at bedøvelse av dyret er greit (selv om sikkert ikke alle muslimer synes akkurat det).

Så lenge dyret ikke lider, er det derfra ett fett for meg om dyret slaktes på den eller den måten..
Martin is offline  
Closed Thread

Posting Rules