Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 14-09-2010, 13:50   #41
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Snart bare halal mat å få ombord ?

Problemet mitt er ikke å spise halal, kosher eller hva det måtte være, men at vi driver å underkaster oss diverse religiøse skikker

og ja Utflyttet, jeg har fobier, blant annet mot mye innen religion. Og fobiene mine står jeg for, uansett fra PK-mafian måtte mene
Someone is offline  
Old 14-09-2010, 13:53   #42
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hehehehe. Gi meg bevis på nordmenn per i dag som påvirker kulturen og landet de flytter til i like stor grad som muslimer.
Begynn å lese her, så kan du google videre selv:
http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs...3/0/AKTUELT002
http://8978.vgb.no/2006/04/27/frp-og...menn-i-spania/

(Det var bare et av det par første linkene ved et enkelt søk)

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Helt uproblematisk ja, siden du tydeligvis er moral og etikk satt i perfekt og korrekt åsyn
Jeg er verken noe dydsmønster av moral og ei heller etikk, men jeg synes det er imponerende hvor mange transyngte folk med fobier for ting de ikke en gang gidder å sette seg inn i som lever i dette landet.

-A
Utflyttet is offline  
Old 14-09-2010, 13:54   #43
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Vel, du kan jo se på det slik:

Skal SAS unngå en relativt stor kundegruppe fordi det sitter et knippe lite informert og trangsynte nordmenn som konkurrerer om å være mest mulig "etnisk" og trangsynt?

Som de fleste andre her som skriker høyest vil du kansje oppdage at mye mat du antakelig spiser til dagen er "halal", like mye som den er "norsk". Det går an å ha to tanker i hodet, selv om det for enkelte kan være både smertefullt og vanskelig.

-A
Skal vi to flytte ned til Dubai og bygge en kirke da og se om vi får lov til det? Eller kanskje starte resturant med svinekjøtt på menyen? Tror ikke det.
Old 14-09-2010, 13:56   #44
RSL
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Skal vi to flytte ned til Dubai og bygge en kirke da og se om vi får lov til det? Eller kanskje starte resturant med svinekjøtt på menyen? Tror ikke det.
Egentlig et dårlig eksempel i og med at de har både svinekjøtt og norsk kirke i Dubai...
RSL is offline  
Old 14-09-2010, 13:58   #45
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Problemet mitt er ikke å spise halal, kosher eller hva det måtte være, men at vi driver å underkaster oss diverse religiøse skikker
Dette er ikke "undrkastelse", dette er bare "lite gjennomtenkt". Akkurat som når en liten unge i ettertid er god og mett og finner ut at det var noe i pizza'en som de har hørt sikkert ikke er godt.

I praksis er du like mye en del av problemet når du gidder å senke deg til deres nivå.

Den dagen disse tar fra deg retten til å spise det du vil så kan vi prates igjen om "underkastelse", inn til da er du en heller dårlig opplyst skroting.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
og ja Utflyttet, jeg har fobier, blant annet mot mye innen religion. Og fobiene mine står jeg for, uansett fra PK-mafian måtte mene
Så du står på din rett til å være dårlig opplyst og trangsynt, men skal nekte andre å synke til ditt nivå?

-A
Utflyttet is offline  
Old 14-09-2010, 13:59   #46
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Nå er det vel ingen her som har nektet deg noe, så hva de nekter deg for der nede er vel ditt problem?

Og ellers kan du se resten av argumentasjonen jeg rettet mot Someone og CC'ee deg selv på det.

Bare fordi andre er lite opplyst så ser jeg ikke poenget i å stå å skrike om å få lov å være like lite opplyst selv.

-A
Utflyttet is offline  
Old 14-09-2010, 14:00   #47
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Quote:
Originally Posted by RSL View Post
Egentlig et dårlig eksempel i og med at de har både svinekjøtt og norsk kirke i Dubai...
Hehe det var som F... Men du skjønte sikkert hvor jeg ville?
Old 14-09-2010, 14:00   #48
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Om du får servert en middagsrett med halal kjøtt eller vanlig slaktet kjøtt, så smaker du ingen forskjell. Men klage skal vi uansett. Og skal vi ut på restaurant å spise oppsøker vi plutselig de eksotiske stedene med den spennende maten. Og i fylla skal vi ha kebab. Ola Pottit, lykke til.
TCAS is offline  
Old 14-09-2010, 14:03   #49
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Hehe det var som F... Men du skjønte sikkert hvor jeg ville?
Jeg skjønte hvor du ville, rett inn i det smårasisitiske hjørnet og ta sklien rett ned til deres nivå. Lykke til.

-A
Utflyttet is offline  
Old 14-09-2010, 14:04   #50
Jens W
ScanFlyer Crusty

Og man har gjentatte ganger også sagt at diskusjoner om religion og politikk og sånn ikke hører hjemme på et flyforum..
Dette minner om en sånn diskusjon, særlig med den litt snevre holdningen til bl.a. en moderator og par andre.

Stenge kanskje?
Jens W is offline  
Old 14-09-2010, 14:05   #51
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Og man har gjentatte ganger også sagt at diskusjoner om religion og politikk og sånn ikke hører hjemme på et flyforum..
Dette minner om en sånn diskusjon, særlig med den litt snevre holdningen til bl.a. en moderator og par andre.

Stenge kanskje?
Bruk report-knappen.

-A
Utflyttet is offline  
Old 14-09-2010, 14:05   #52
Iberworld
ScanFlyer Blue

Iberworld's Avatar

Quote:
Hvis det er på LHR det er snakk om burde BA bytte cateringselskap umiddelbart. Hvorfor skal alltid vi tilpasse oss dem? Nå får nok være nok!
ENIG!!

(fyllepåmedtekst)
Iberworld is offline  
Old 14-09-2010, 14:06   #53
RSL
ScanFlyer Silver

Quote:
Jeg skjønte hvor du ville, rett inn i det smårasisitiske hjørnet og ta sklien rett ned til deres nivå. Lykke til.

-A
Usmakelig kommentar. Dette grenser til trakasering.
RSL is offline  
Old 14-09-2010, 14:06   #54
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Bruk report-knappen.

-A
Jeg var inne på tanken, men det funker jo ikke på en hel f-ings tråd!
(Og det er nok mods innom tråden til at dette burde holde )
Jens W is offline  
Old 14-09-2010, 14:07   #55
RSL
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post

Stenge kanskje?
Dette er jo en svært viktig diskusjon. Dette er en omstilling som flyselskapene muligvis skal ta stilling til. Jeg synes absolutt det bør være rom for en slik diskusjon.
RSL is offline  
Old 14-09-2010, 14:11   #56
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Dette er jo en svært viktig diskusjon. Dette er en omstilling som flyselskapene muligvis skal ta stilling til. Jeg synes absolutt det bør være rom for en slik diskusjon.
Jeg kan se at det er en helt gyldig diskusjon om vi snur vinklingen slik:

Hva koster det ekstra for SAS å være kunde av en catering-levrandør som faktisk må oprpettholde veldig mange forskjellige typer "special meals"?

Tjener SAS på å ha tilgjengelig dette mangfoldet i catering som alternativer for sine reisende? Hva koster det å opprettholde dette?

Er det bedre butikk for SAS at de har et standard utvalg av varer ombord som gjør at de kan håndtere et bredest mulig spekter av passasjerer innenfor den samme standardiserte produksjon og de innkjøpsavtaler de har?

Det ville jo være en forferdelg mye mer konstruktiv vinkel.

Så kan vi gå tilbake å se på hvorvidt folk egetnlig blir veldig diskriminert mot av SAS IC, som velger å la 33% av alternativene på menyen være forbeholdt vegetarer, og hvorvidt denne gruppen reisende gjør opplevelsen påtrengende fobisk for de som helst vil ha mer biff?

-A
Utflyttet is offline  
Old 14-09-2010, 14:16   #57
WF-380
ScanFlyer Gold

WF-380's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Ergo trenger ikke dyret å lide, og jeg ser ikke lenger et problem, hvorhvid dyret er slaktet ved et pulsårekutt, eller hvordan de nå gjør det ellers, ei heller noe problem om en muslim har velsignet kjøttet på forhånd.
Bedøving ved halal-slaktning er omstritt blant muslimer, men det har de faktisk måtte godta her i landet pga norske dyrevernlover. Det er en av grunnene, i tillegg til pris, at det smugles mye halal-kjøtt. De fleste andre steder slaktes det uten bedøvelse. Fordi det stend i bokji.
WF-380 is offline  
Old 14-09-2010, 14:20   #58
RSL
ScanFlyer Silver

Quote:
Er det bedre butikk for SAS at de har et standard utvalg av varer ombord som gjør at de kan håndtere et bredest mulig spekter av passasjerer innenfor den samme standardiserte produksjon og de innkjøpsavtaler de har?
Jeg kan se at det muligens kan være bedriftøkonomiske fordeler ved ren halal-sjappe. Men jeg er fortsatt imot. Jeg mener at flymat bør være ikkereligiøs.

Islam står dessuten for veldig mange syn som ikke er forenelig med det samfunnet vi lever i dag. Jeg kan nevne kvinnesyn, syn på homofili, syn på utroskap, osv. Derfor får jeg en liten bismak av denne halal-maten. Jeg vil rett og slett ikke at halalmat skal være standarden. Det er mange som boikotter Israel fordi Israel har den utenrikspolitikken de har. Samme bør være greit overfor halalmat.

Last edited by RSL; 14-09-2010 at 14:24.
RSL is offline  
Old 14-09-2010, 14:20   #59
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Usmakelig kommentar. Dette grenser til trakasering.
Helt klart, men så var Vede sin logikk både usmakelig og feil.

-A
Utflyttet is offline  
Old 14-09-2010, 14:22   #60
WF-380
ScanFlyer Gold

WF-380's Avatar

Quote:
Helt klart, men så var Vede sin logikk både usmakelig og feil.
Og da synes du litt trakassering er på sin plass?
WF-380 is offline  
Closed Thread

Posting Rules