![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er i alle fall utrolig mange hensyn som må tas for at et måltid skal klassifiseres som halal. Det dreier seg ikke kun om slaktemetode. Mange retter kan ikke lenger lages. Man kan for eksemel ikke bruke Jarlsberg og Norvegiaost lenger, de er ikke halal.
|
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Kan noen forklare meg forskjellen her? Jeg har alltid trodd at halal betyr at dyret er slaktet på en spesiell måte, samt at svinekjøtt er utelukket? Så hvis man fjerner svinekjøttet, har man fortsatt alt det andre igjen?
Jeg kan ikke helt se problemet, men det kan skyldes uvitenhet. Edit: Så RSL sitt innlegg, og ble littegrann klokere. |
![]() |
![]() |
#23 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Er'e rart det er krig i verden ..... ? Hva skags kjoett tror dere man bruker paa flykjoekken i muslimske land? Har aldri hoert at noen har klaget paa maten som lastes i Jeddah, Kuala Lumpur eller Dubai. Kan vanskelig tenke meg at de har annet enn halal-kjoett paa disse stedene.
Nei, jeg synes ikke dette er noe aa hoppe i taket av, gitt .... |
![]() |
![]() |
#24 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
Skal SAS unngå en relativt stor kundegruppe fordi det sitter et knippe lite informert og trangsynte nordmenn som konkurrerer om å være mest mulig "etnisk" og trangsynt? Som de fleste andre her som skriker høyest vil du kansje oppdage at mye mat du antakelig spiser til dagen er "halal", like mye som den er "norsk". Det går an å ha to tanker i hodet, selv om det for enkelte kan være både smertefullt og vanskelig. -A |
|
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Religion er roten til alt vondt.
|
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det var dette med motsigelsen mellom halal og skinke da. Skinke er og blir forbundet med svin og gris, og svinekjøtt er haram for de som følger islam (og også jødedommen for den skyld).
Mye godt i det ph-ndr, æhem utflyttet sier.
#28 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Kanskje, men sannsynligvis ikke. Svin kan nødvendigvis ikke brukes, og det er jo ei merkbar begrensninger, sammen med alkoholdige varer, så slikt rødvinsaus kan vel være et problem. Bortsett fra det, så er jo ikke kravene til halalmat veldig strenge, så det begrenser jo mye mindre enn for eksempel kosher.
|
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nå var det altså hinduer som ikke kan spise rituelt slaktet kjøtt, ikke jeg. Jeg styrer bare unna halal så langt det er praktisk mulig. Andre typer mat, enten det er rituelt slaktet eller ikke, har jeg ikke noe i mot.
|
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
Jauda du.... |
|
![]() |
![]() |
#33 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
Du løper mao en "risiko" for at maten du får til vanlig kan plutselig være halal, uten at den er noe dårligere, men om noen vil ha en garanti for at maten er halal, så ber de om "special meal", og kan hende de får akkurat det du får. Alle tjener. -A |
|
![]() |
![]() |
#34 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
Folk er stort sett like fobisk og trangsynt de fleste steder i verden. News at eleven, dog bites man. -A |
|
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Skulle ikke forundre meg om veldig mye av de råvarene som brukes allerede er halal, for å forenkle innkjøp og rutiner både for det vanlige kjøkkenet, vegetarisk og andre dietter. |
|
![]() |
![]() |
#36 | |
Ute på tur
|
![]()
For de som vil lese litt om halal-slakt i Norge:
http://www.dagbladet.no/magasinet/20...11/437156.html og da spesielt denne delen: Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Altså: en og annen halalindigriens for meg er helt ok. Men at store cateringfirmaer skal bli styrt av regelverket til enkelte minoriteter synes jeg blir helt feil. |
|
![]() |
![]() |
#38 | ||
Free Luigi
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Fra Wikipedia:
Quote:
http://no.wikipedia.org/wiki/Halal |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva slags mat serverer KLM ombord? | SQ 777 | Småprat | 7 | 17-06-2014 22:53 |
Best mat ombord | Bizflyer | Småprat | 7 | 20-01-2013 14:27 |
BA's mat ombord blir fornyet helt av Michelinkokk! | LN-AFG | Flyforum | 1 | 09-11-2011 01:27 |
Agurk: SAS kan bytte til bare halal-mat | DyRayBan | Flyforum | 0 | 14-09-2010 11:39 |
Mat ombord hos SAS | svgspotter | Flyforum | 14 | 02-09-2009 09:51 |