Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 14-09-2010, 13:21   #21
RSL
ScanFlyer Silver

Default Re: Snart bare halal mat å få ombord ?

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
...nøyaktig hvem som slaktet og hvordan det er slaktet gjør vel fint lite til at dette er et måltid som smaker mindre bra?
Det er i alle fall utrolig mange hensyn som må tas for at et måltid skal klassifiseres som halal. Det dreier seg ikke kun om slaktemetode. Mange retter kan ikke lenger lages. Man kan for eksemel ikke bruke Jarlsberg og Norvegiaost lenger, de er ikke halal.
RSL is offline  
Old 14-09-2010, 13:23   #22
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Kan noen forklare meg forskjellen her? Jeg har alltid trodd at halal betyr at dyret er slaktet på en spesiell måte, samt at svinekjøtt er utelukket? Så hvis man fjerner svinekjøttet, har man fortsatt alt det andre igjen?

Jeg kan ikke helt se problemet, men det kan skyldes uvitenhet.

Edit: Så RSL sitt innlegg, og ble littegrann klokere.
Martin is offline  
Old 14-09-2010, 13:24   #23
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Er'e rart det er krig i verden ..... ? Hva skags kjoett tror dere man bruker paa flykjoekken i muslimske land? Har aldri hoert at noen har klaget paa maten som lastes i Jeddah, Kuala Lumpur eller Dubai. Kan vanskelig tenke meg at de har annet enn halal-kjoett paa disse stedene.

Nei, jeg synes ikke dette er noe aa hoppe i taket av, gitt ....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 14-09-2010, 13:24   #24
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Hvis det er på LHR det er snakk om burde BA bytte cateringselskap umiddelbart. Hvorfor skal alltid vi tilpasse oss dem? Nå får nok være nok!
Vel, du kan jo se på det slik:

Skal SAS unngå en relativt stor kundegruppe fordi det sitter et knippe lite informert og trangsynte nordmenn som konkurrerer om å være mest mulig "etnisk" og trangsynt?

Som de fleste andre her som skriker høyest vil du kansje oppdage at mye mat du antakelig spiser til dagen er "halal", like mye som den er "norsk". Det går an å ha to tanker i hodet, selv om det for enkelte kan være både smertefullt og vanskelig.

-A
Utflyttet is offline  
Old 14-09-2010, 13:24   #25
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Religion er roten til alt vondt.
Wiggo Hovde is offline  
Old 14-09-2010, 13:26   #26
RSL
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Kan noen forklare meg forskjellen her? Jeg har alltid trodd at halal betyr at dyret er slaktet på en spesiell måte, samt at svinekjøtt er utelukket? Så hvis man fjerner svinekjøttet, har man fortsatt alt det andre igjen?

Jeg kan ikke helt se problemet, men det kan skyldes uvitenhet.
Svinekjøtt, skalldyr, blodmat, det meste av ost, alkohol og mye annet er "haram" (altså ulovlig i halalkost). Det dreier seg ikke kun om slaktemetode. Det dreier seg også om at en islamsk lerd må "godkjenne" maten. Og her synes jeg man begynner å bevege seg litt inn på "ekkel" grunn. Hvorfor skal en overtroisk person bestemme hva som er rett og galt å serevere til millioner av flypassasjerer?
RSL is offline  
Old 14-09-2010, 13:26   #27
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Det var dette med motsigelsen mellom halal og skinke da. Skinke er og blir forbundet med svin og gris, og svinekjøtt er haram for de som følger islam (og også jødedommen for den skyld).

Mye godt i det ph-ndr, æhem utflyttet sier.
Old 14-09-2010, 13:30   #28
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by RSL View Post
Hvis noe slikt vikrelig blir en realitet, vil dette bety en enorm innskrenkning i de indigriensene cateringfirmaene kan bruke. Uten tvil vil dette føre til et dårligere produkt.
Kanskje, men sannsynligvis ikke. Svin kan nødvendigvis ikke brukes, og det er jo ei merkbar begrensninger, sammen med alkoholdige varer, så slikt rødvinsaus kan vel være et problem. Bortsett fra det, så er jo ikke kravene til halalmat veldig strenge, så det begrenser jo mye mindre enn for eksempel kosher.
Old 14-09-2010, 13:30   #29
WF-380
ScanFlyer Gold

WF-380's Avatar

Quote:
Styrer du unna en god bit hjort som stammer fra ritualet om at en haug mannfolk i disse tider må bevise sin manndom med å ligge i skauen og skyte hjort? Det er etter hvert like mye rituale som Birkebeinerrittet.
Nå var det altså hinduer som ikke kan spise rituelt slaktet kjøtt, ikke jeg. Jeg styrer bare unna halal så langt det er praktisk mulig. Andre typer mat, enten det er rituelt slaktet eller ikke, har jeg ikke noe i mot.
WF-380 is offline  
Old 14-09-2010, 13:31   #30
RSL
ScanFlyer Silver

Quote:
Vel, du kan jo se på det slik:

Skal SAS unngå en relativt stor kundegruppe fordi det sitter et knippe lite informert og trangsynte nordmenn som konkurrerer om å være mest mulig "etnisk" og trangsynt?

Som de fleste andre her som skriker høyest vil du kansje oppdage at mye mat du antakelig spiser til dagen er "halal", like mye som den er "norsk". Det går an å ha to tanker i hodet, selv om det for enkelte kan være både smertefullt og vanskelig.

-A
Halalmåltid tilbys jo som "special meal" - tror det er ingen som har noe i mot dette.
RSL is offline  
Old 14-09-2010, 13:31   #31
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by WF-380 View Post
Jeg styrer bare unna halal så langt det er praktisk mulig. Andre typer mat, enten det er rituelt slaktet eller ikke, har jeg ikke noe i mot.
...så da styrer du unna mat som ikke inneholder svin, ost, alkohol, etc.?
Martin is offline  
Old 14-09-2010, 13:33   #32
Polaris
Free Luigi

Quote:
Hvem er det som er etinisk og trangsynt når de ikke kan spise mat som ikke er slaktet på diverse (forjævlige) måter? Hvem er det som er etnisk og trangsynt når de SKAL bruke burka i tjenesteuniformen sin i et helt annet land? Hvem er det som er etnisk og trangsynt når de viser respekt og hensyn i andre kulturer man flytter til, mens andre som regelrett danner suburbs i andre byer SKAL ha sin kultur med seg, og helst ha den kulturen inn i andre lands lover?

Jauda du....
Polaris is offline  
Old 14-09-2010, 13:34   #33
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Halalmåltid tilbys jo som "special meal" - tror det er ingen som har noe i mot dette.
Fint, men om et selskap som lager catering kan lage et smørbrød som er både godt, og samtidig halal, så har man slått to fluer i èn smekk.

Du løper mao en "risiko" for at maten du får til vanlig kan plutselig være halal, uten at den er noe dårligere, men om noen vil ha en garanti for at maten er halal, så ber de om "special meal", og kan hende de får akkurat det du får. Alle tjener.

-A
Utflyttet is offline  
Old 14-09-2010, 13:36   #34
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hvem er det som er etinisk og trangsynt når de ikke kan spise mat som ikke er slaktet på diverse (forjævlige) måter? Hvem er det som er etnisk og trangsynt når de SKAL bruke burka i tjenesteuniformen sin i et helt annet land? Hvem er det som er etnisk og trangsynt når de viser respekt og hensyn i andre kulturer man flytter til, mens andre som regelrett danner suburbs i andre byer SKAL ha sin kultur med seg, og helst ha den kulturen inn i andre lands lover?

Jauda du....
De er trangsynt, akkurat som deg, og alle andre nordmenn som danner sine norske enklaver i byene i utlandet.

Folk er stort sett like fobisk og trangsynt de fleste steder i verden. News at eleven, dog bites man.

-A
Utflyttet is offline  
Old 14-09-2010, 13:36   #35
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Det er i alle fall utrolig mange hensyn som må tas for at et måltid skal klassifiseres som halal. Det dreier seg ikke kun om slaktemetode. Mange retter kan ikke lenger lages. Man kan for eksemel ikke bruke Jarlsberg og Norvegiaost lenger, de er ikke halal.
Sett mye Jarlsberg på BA fra London i det siste?

Skulle ikke forundre meg om veldig mye av de råvarene som brukes allerede er halal, for å forenkle innkjøp og rutiner både for det vanlige kjøkkenet, vegetarisk og andre dietter.
Old 14-09-2010, 13:40   #36
Utflyttet
Ute på tur

For de som vil lese litt om halal-slakt i Norge:

http://www.dagbladet.no/magasinet/20...11/437156.html

og da spesielt denne delen:

Quote:
UTBREDT. Stubberud gir eksempler fra Priors halal-slakteri på Elverum, hvor seks muslimer arbeider på skift med å slakte rundt 150 000 dyr i året. Halal-kravet er ikke oppfylt med den vanlige metoden med avliving ved gass som gir rask hjernedød før en sag fjerner kyllinghodet.

Slakteriet bruker istedenfor et system med vannkar og elektrisitet slik at kyllingen er bedøvet, men levende når en godkjent muslim skjærer. Trønder-kylling har et tilsvarende anlegg. Og selvsagt er dette ressurskrevende. Noe som gjør det lettere å halal-slakte alle dyrene.

Stubberud har ringt mange slakterier og fått den samme historien. Praksisen med å halal-slakte store mengder dyr er helt vanlig. Ved et Prior-slakteri i Elverum velsignes kylligene, men halvparten sendes til forbrukere som ikke er ute etter halalkjøtt. De vet imidlertid ikke at de kjøper kjøtt slaktes på muslimsk vis, fordi det ikke merkes.
Dette er langt mer utbredt enn folk vet, og helt uproblematisk.

-A
Utflyttet is offline  
Old 14-09-2010, 13:41   #37
RSL
ScanFlyer Silver

Quote:
Fint, men om et selskap som lager catering kan lage et smørbrød som er både godt, og samtidig halal, så har man slått to fluer i èn smekk.

Du løper mao en "risiko" for at maten du får til vanlig kan plutselig være halal, uten at den er noe dårligere, men om noen vil ha en garanti for at maten er halal, så ber de om "special meal", og kan hende de får akkurat det du får. Alle tjener.

-A
Jeg er ikke redd for å spise Halal-mat. Det har jeg gjort mange, mange ganger. Det jeg er redd for er at halalmat, som i bunn og grunn, er en sharia-lov skal bli standarden for flymat. Den samme "regelboken" som sier at man ikke skal spise svin, sier også at det skal være dødstraff for homofili. Jeg vil ikke at samfunnet skal bøye seg for slike krefter.

Altså: en og annen halalindigriens for meg er helt ok. Men at store cateringfirmaer skal bli styrt av regelverket til enkelte minoriteter synes jeg blir helt feil.
RSL is offline  
Old 14-09-2010, 13:41   #38
Polaris
Free Luigi

Quote:
De er trangsynt, akkurat som deg, og alle andre nordmenn som danner sine norske enklaver i byene i utlandet.

Folk er stort sett like fobisk og trangsynt de fleste steder i verden. News at eleven, dog bites man.

-A
Hehehehe. Gi meg bevis på nordmenn per i dag som påvirker kulturen og landet de flytter til i like stor grad som muslimer.

Quote:
Dette er langt mer utbredt enn folk vet, og helt uproblematisk.

-A
Helt uproblematisk ja, siden du tydeligvis er moral og etikk satt i perfekt og korrekt åsyn
Polaris is offline  
Old 14-09-2010, 13:46   #39
C130
ScanFlyer Gold

Angry Re: Snart bare halal mat å få ombord ?

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Hvis det er på LHR det er snakk om burde BA bytte cateringselskap umiddelbart. Hvorfor skal alltid vi tilpasse oss dem? Nå får nok være nok!
Helt enig !
Får håpe øyboerne setter foten ned og nekter å kjøpe maten fra GG.
Det får jaggu være grenser på "tilpasning"!
C130 is offline  
Old 14-09-2010, 13:47   #40
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Fra Wikipedia:

Quote:
Selve slaktingen må skje ved at de to hovedpulsårene i strupen kuttes med et raskt kutt. Kroppen skal tømmes for mest mulig blod så raskt mulig. Også luftrør og spiserør skal kuttes. Etter norsk lov må alle dyr som slaktes bedøves før blodtapping (Dyrevernloven §9). Bedøving før slakting bryter ikke med halal, så lenge dyret fortsatt er levende når det slaktes.
Ergo trenger ikke dyret å lide, og jeg ser ikke lenger et problem, hvorhvid dyret er slaktet ved et pulsårekutt, eller hvordan de nå gjør det ellers, ei heller noe problem om en muslim har velsignet kjøttet på forhånd.

http://no.wikipedia.org/wiki/Halal
Martin is offline  
Closed Thread

Posting Rules