![]() |
|
![]() |
#1 |
Free Luigi
|
![]()
(Emnetittelen kommer fra Tom Waits' klassiker med samme navn, bl.a kjent fra Fight Club. Verdt et søk på youtube, on my recommendation!)
Reiseperiode? 15-19 Juni 2010 Hvor? TOS-BGO-SVG-OSL-TOS Med hvem? 2 x Norwegian, 2 x SAS. Kommer det sammenlikning av dem? Ja Men du vet at det varierer etter hvem som er på jobb og hvilken dag de har? Ja Etter et langt semester var det endelig klart for sommerferie og en etterlengtet "belønning" for disse lange dager og sene kvelder med pugging. Drøyt 1-2 uker før avreise ble jeg litt skuffet over å kjenne gamle synder i kroppen - snikende tanker om alt som kunne gå galt under flyturen. Disse kom og gikk i de sene natterstimer et par dager - før de heldigvis gav seg. Dagene fram til flyturen gikk uten redsel, og jeg ankom flyplassen Tirsdag morgen med godt mot. Fikk tid til å se på fly, spise og slappe av - samt snike meg et par blikk på disse pene dresskledde menn ![]() ![]() Medbragt snack og god stemning med gammalpoden min Etter litt frokost går jeg til gaten hvor jeg får en hyggelig overraskelse i en klassekompis fra matteklassen min. Men til tross for at jeg dermed er opptatt med å prate, kjenner jeg en mild nervøsitet slå over meg jo nærmere vi kommer avgangen. Gamle synder er vonde og vende tenker jeg, og kjenner kaldsvetten med uroligheten kicke godt inn i kroppen. Går meg en tur, og ser LN-KKJ lande. "Oi, går det an å være så heldig?!?!?!" tenker jeg, men ser til min store skuffelse at KKJ kjører inn på gaten ved siden av vår. Skulle vel godt gjøres å være så heldig, hehe. Kompisen min begynner samtidig å bli litt bekymret for forsinkelser, så han spør gate-damen hvorfor flyet vårt ikke er her. Det er visst 15-20 minutter sent inn, men dette skulle ikke innebære noe forsinkelse. Dette fant jeg litt idiotisk, litt av en policy å ha mot kundene: "lyv for å forholde dem fornøyde"? Vi var og ble forsinket inn til Bergen... ![]() LN-KKJ ved nabogaten, klikk på bildet for å se større versjon. TOS-BGO ( DY115 ) 11.30-13.25 54 pax LN-KKA ruller inn på gate til slutt. Siden vi allerede står ved gate er vi først inne i flyet, og jeg slår meg ned på "businessclass"; sete 2A. Hadde hele rad 1 og 2 for meg selv, på begge sider (kompisen min var ikke "så nær" kompis at jeg orket sitte sammens han... hehe). Siden jeg var tidlig inne og langt framme spør jeg flyvertinnen om forventet vær med forklaringen at jeg har hatt flyskrekk før. På tross av forsinkelsen insisterer flyvertinnen om at jeg skal prate med kapteinen, som forteller at været er forventet å være turbulensfritt ![]() ![]() Herlig herlig, her både satt og lå jeg godt! (igjen klikkbart for større versjon) ![]() Fint å ta av fra begredelig gråe Tromsø. (Klikkbart for større versjon) Take-offen er helt nydelig, jeg har ingen nervøsitet og gleden av å fly er fullendt! Vel oppe i lufta starter serveringen, og jeg får en gratis vannflaske hos den hyggelige flyvertinna. "Så har du noe annet å tenke på" sa hun, utrolig hyggelig. Resten av turen nyter jeg "businessclass"'en min, slår opp alle armlenene og legger meg ned for å sove. Det er noe jeg aldri før har kunnet gjøre på et fly, og jeg vil påstå dette var en personlig seier. Før har jeg ikke stolt på flyet, har følt jeg satt i en stol som balanserte i tynne sytråder - nå kunne jeg faktisk legge meg ned og sovne til lett risting. Stolte på flyet, jeg kjente trygghet rett og slett ![]() ![]() Her har det passert noen ja…. Synes det var artig med skyggen. (Klikkbart for større versjon) ![]() Rett og slett nydelig Det er dette jeg elsker med å fly. Det føles som et privelegium å kunne se jorda fra oven - se naturen jeg er så glad i. Se alt jeg har lest om i bøker innen studiet mitt (geologi). Det er så utrolig vakkert og "fullendt" - og at jeg endelig kan nyte utsikten med den tryggheten i bunn er rett og slett fantastisk! Supert! Positive superlativer i fleng! Hehe. Uansett - vi lander med et regelrett BRAK i Bergen, alle de greiene man kan trekke ned over vinduene faller ned mens flyvertinna brister ut i krampelatter. Jeg kjenner ingen bekymring, for jeg har lært fra "min snille DY-pilot" at fly helst skal settes hardt ned (selv om det ikke alltid er like komfortabelt for passasjerene). Dette var endog litt for hardt, og kapteinen hadde tidligere nevnt noe om at styrmannen var under opplæring - så det kan være grunnen. ![]() BANG - KRSJJSJJJJJJ (LN-KKA lander på Flesland, bilde tatt av Olav ) Ved baggasjebåndet møter jeg en hyggelig kar fra litt sørligere trakter, BSSW. Sekken min kommer ganske kjapt, og etter et kort pitstop på Narvesen for å stappe i meg ei ost & baconpølse går vi opp på parkeringshuset og ser litt på fly. Ser at det er lang kø ved flybussen, så for å slå i hjel tid tar vi oss en runde bort til småfly-området og går bl.a. forbi Fokker 50'er som blir skrudd på. Kult for nordleningen, som lett lar seg imponere av fly hun ikke har sett før. ![]() Nordlenning på tur, watch out! ![]() MD80 for the masses! ![]() Vel inne i sentrum sjekker vi inn på Thon hotell Bristol - og går deretter ut for å spise litt før kveldens høydepunkt: Rammstein-konsert! ![]() ![]() ![]() Jaggu ble jeg ikke overtalt til å ta sånn derrane kinky bathroom picture også…. ![]() ![]() Olav er så tøff i trynet atte! ![]() ![]() Rammstein er fett. Punktum. Bilde kudos BA. TBC... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Free Luigi
|
![]()
BGO-SVG (DY126)
LN-KKA 15.00-15.40 Sete 24F Tilbake på Flesland neste dag ble det bittelitt flysniking(spotting) fra parkeringshuset før det var klart for boarding på DY126 til Stavanger, Sola! Siden jeg var så heldig at jeg hadde med meg en snill kar fra Egersund så turte jeg sitte på nesten bakerste rad under denne flighten. Endog holdt det hele på å tulle seg til da innsjekkingsautomatene til norwegian ikke fungerte. Vi måtte derfor sjekke inn hos bag-drop'en til norwegian, og han stressa karen hadde klart å plassere oss på to forskjellige rader. Oppdaget ikke dette før vi var ved gaten, så jeg spurte gate-mannen om han kunne ordne misforståelsen - men han hadde visst en dårlig dag på jobben for det "avblåste han meg glatt" med å si "nope" til, før han kontaktet noen på radioen og snudde ryggen til meg. Takk for hjelpen, gitt! Gidd å ta deg jobb i et serviceyrke når du ikke yter noe service...? Vel på flyet prøvde vi igjen å ordne misforståelsen ved å spørre flyverten i bakre del av flyet om han kunne ordne saken for oss - og det var klart han kunne. Han var så utrolig hyggelig, åpen og velkommende. Både jeg og Olav fikk gratis vannflasker hos han, og han stod lenge og pratet med oss / Olav om fly og jobben. Han var i tillegg utrolig klar og tydelig på PA'en når han holdt sikkerhetsgjennomgangen, igjen sitter jeg igjen med god smak av Norwegiancrewet. Thumbs up, kudos, pluss i boka til han! ![]() Eh…. er vi i Norge? Hvor er fjellene liksom? Ah, stemmer, vi er ved jæren! Høhø. Vel på Sola var det dags for høydepunkt nr2 på turen; omvisning på DY tech! Olav kjørte hele den LAAANGE veien fra terminalen bort til den store hvite bygningen, hvor vi ble tatt i mot av Stein. Hadde det klart for meg at de fleste fly er innom på nattstopp - og siden vi var innom midt på dagen så var planen å kun se litt på området hvor de faktisk skrur og mekker på flyene vi legger vår lit til. Forventet ingen ting. Dermed var gleden i taket når en skinnende Boeing 733 stod foran øynene våre! Ferdigmekket og klar for inspeksjon av argusøyne fra nord, hehe. Det ble hodestikking i de fleste åpninger og hull, forklaring av alt man lurte på - og til slutt en liten gjennomgang av hvordan det ser ut i cockpiten om alt virkelig går til helvete, hehe. Flyet ble så hentet for å bli satt i trafikk igjen, dermed tok vi oss tid til å se litt nærmere på to motorer som stod klare fra mekking. Videre gikk turen inn i lakkeringshallen ved siden av "hovedhallen" - før vi til slutt fikk en liten omvisning på "småverkstedene" samt kafferommet. Utrolig spennende, utrolig lærerikt og utrolig snillt gjort av Stein å vise oss rundt - så tusen tusen hjertelig takk. Jeg kommer til å huske den omvisningen lenge! ![]() Sukk, nå er jeg vel avslørt en gang for alle. Jeg er egentlig bare 6 år gammel! ![]() Dette var bittelitt skummelt, for jeg synes sånne store motorer er litt "fryktblandet fryd". Visste ikke man kunne sitte i dem heller, her går man og har inntrykk av at alt på flyet er skjørt og kan falle fra hverandre…. That's all changed now! ![]() "Æææææh jeg står på en vinge. WEEE!" Dere kan tro det var surrealistisk å sitte på et fly et par timer senere og tenke på at man hadde stått der ute. ![]() Viktig med godt verktøy... ![]() En motor med fanblades - og en uten. Jeg er vel av de fåtalls jenter som finner sånnt her fascinerende (samt uten å være sånn som hu i "norske attraksjoner"…..hoho ) Sikkerhetskøa på Sola så slettes ikke verst ut da vi hadde landet, så vi så an tiden og avgjorde at det var tid nok til å svippe oppom jobben til Olav før jeg skulle videre til Oslo om drøyt halvannen time.Artig å se oljegreiene Olav jobber med, jeg er og blir teknologi/ingeniørnerd og lar meg lett engasjere av nye ting. Takk for omvisning, selv om den ble kort! Vi ankommer Sola 18.40, og en tung stein raser langt ned i magen da sikkerhetskøa "frå helvete" breier seg ut foran meg. Jeg vaser rundt i villede mens jeg prøver å skille bagdrop-køene fra sikkerhetskøa, og finner nå til slutt enden av køa. Jeg har aldri i mitt liv vært så oppgitt og motløs, kom aldri til å rekke flyet. Men takk gud, i det Olav kom tilbake fra å ha parkert bilen så fikk jeg SMS fra SAS - flyet mitt var forsinket! JIPPI - første gang jeg har blitt så glad for å få forsinkelse på flyet…. Det ble iallefall 40 minutters kø, godt å ha en kompis å støtte seg på da ![]() ![]() SVG-OSL ( SK4046 ) LN-TUH 19:15-20:05 (19:50-????) 122 pax Flyturen "over fjellene" gikk alt i alt greit den også, satt ved siden av et hyggelig og litt eldre Oslopar fra den bedre vestside. De jobbet visst litt innenfor olje så man ble nå pratende om det hele veien, og når vi landet i Oslo tilbudte de tilogmed å kjøre meg dit jeg evt. skulle (!). Det var nå alt for meget, skulle uansett inn til Oslo S med flytoget, men takket for tilbudet. Satt forøvrig på sete 12A (rett bak nødutgangen) - utrolig dårlig beinplass. Fra flytoget bar det rett på Café Mono med 3 venninner - vi fikk vel et blikk eller to når det kom ei jente med en stor forbanna fjellryggsekk på ryggen inn i de sene kveldstimer *ler* Jaja, man er og blir nordlening, hæ? Begynte en konsert på Mono så vi bevegde oss bort til Internasjonalen og tok ei utepils. Herlig herlig herlig! ![]() På vei ned til Gardermoen ![]() Dette utestedet står vel strengt tatt for alt jeg IKKE står for, men then again ble jeg bare påspandert øl her. No money left behind! *ler* Ellers var det 2 fine dager i Oslo, flott vær og parkliv med grilling og klesbruk på et sosialt akseptert minima ![]() OSL-TOS (SK4494) LN-TUL 16:20-18:10 Lørdagen var det dessverre på tide å dra hjem. Med sikkerhetskøa fra Sola friskt i minnet - samt en haug med sydenturister som stod i kø ved bag-drop'ene - tok jeg ingen sjanser og stilte meg rett i køa 11.00. Siden man nå først hadde kvittet seg med flyskrekk-nervøsiteten trengte man ikke noe annet å være nervøs for før flyturen.... Dermed trodde jeg ikke det kom til å bli noe Scanairtreff denne gang - men jaggu ble det ikke et særs hyggelig "minitreff" med kaffe og flyprating allikevel! Takk for treffet, selv om "vi" bare ble to ![]() OSL-TOS gikk som en "flyvende drøm". Jeg var så avsindig avslappet, rolig og glad! Følte full kontroll, og mens jeg hørte på musikk og flyet fløy gjennom en drømmeverden av skyer hadde jeg en skikkelig "høydare" (nr4 kanskje..? Har mistet tellingen). Flyet var stappfullt av turister som skulle videre til Svalbard samt en del nordleninger på tur hjem fra fyllaturer i sydligere strøk - og det slo meg hvor lite folk setter pris på en flytur. Jeg sitter klistret til vinduet, føler meg priveligert av å få muligheten til å kunne se verden fra himmelen, selv et tett skydekke gir fascinasjon. Men hver til sin smak, I guess. Satt på sete 5A, meget god beinplass denne gang. ![]() Et lite øyeblikk kunne man tro vi hadde flydd direkte til Longyearbyen, hehe ![]() For å sammenlikne Norwegian og SAS litt, fortsetter Norwegian å imponere når det kommer til "å føle seg tatt vare på". SAS blir mye mer kaldt og "overlegent", der hvor Norwegian er mer folkelig og down to earth. Det er rett og slett ikke mye som skiller Norwegian og SAS i mine øyne ellers; like rævva setekomfort, like varierende plass framme / baki flyet og like "on time". Forresten vil jeg gi pluss i boka til handlingselskapet til norwegian på Flesland (selv om de gjorde en generalbrøler i dag...) - jeg satt og beundret hvor pent baggasjen ble behandlet da de lastet den inn. Alt i alt en utrolig flott "liten" ferietur sørana, blir stadig vekk overrasket over hvor hyggelige folk er - spesielt fra på forumet ![]() ![]() Last edited by Polaris; 21-06-2010 at 00:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Browncoat
|
![]()
Bra TR Polaris!
Stein skal ha en stor takk for at han slapp 2 flygale folk inn for å se på fly. Det var rart å se igjen hangaren etter nesten 4år... Kjente meg jo med en gang igjen, men det var noe som "ikke stemte"... Jeg sier takk for turen Polaris, det er alltid gøy med selskap! Satser på ny mulighet snart! Rammstein skal ikke forbigås i stillhet heller. En meget bra konsert (som forventet ![]() Men jeg savnet i hvert fall en sang... Engel... Men jeg fikk da favoritt sangen min: Du riechst so gut ![]()
![]() |
#4 |
has left the building
|
![]()
Heia og velkommen hjem ! Du skriv så søkkanes godt og det e utrulig artig å følge med!
![]() |
#5 |
ScanFlyer Airborne
|
![]()
Herlig trip-report! Kjekt å se at basillicus aeronauticus fortsatt biter
![]() ![]() Last edited by Keypoint; 21-06-2010 at 00:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Flott rapport, Polaris!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Du må fortsette og skrive om dine reiser
![]() Så det er bare å bestille deg en ny reise ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Godt skrevet. Morsomt å se hvor langt du er kommet på dette drøye året. Var ikke noe 'forumterapi' i mine problemår, men dårlige kamerater og seating nær drikketralla funker også brukbart.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Bra skrevet dette her
![]() ![]()
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Flott rapport!
![]() ![]() PS! Er det mulig å få bilde nr. 4 i ennda større format? Trenger ny skrivebordsbakgrunn ![]() Last edited by LN-FAB; 21-06-2010 at 03:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Flott rapport og fine bilder Ida. Ser ut som du har blitt tatt godt vare på, og fått en fin omvisning. Synd vi ikke kunne treffes denne gangen, men jeg fartet land og strand rundt, og har ikke vært annet enn en og annen svipptur innom OSL.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
Free Luigi
|
![]()
Takk for kåmments alle sammen!! Det er da man gidder å skrive TripReports
![]() Quote:
Quote:
![]() Quote:
![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Kan du skjønne, jeg har alltid forestilt meg at du var en mann som likte menn
![]()
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Knall bra raport, rett og slett
![]()
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Meget velskrevet og underholdene rapport.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Pensjonist
|
![]()
Hei Polaris.
Så artig å lese denne "Goin' out west" TR. Virkelig godt dokumentert. Ser ut fra bildene at det har vært en kjempe flott tur med mange opplevelser og inntrykk. Så nå er det ikke bare CRJ200 som har dine fingeravtrykk, men også en 733 med dine fotavtrykk på vingen ![]() Godt du hadde litt bedre vær sørpå enn her oppe. Legger ved noen bilder fra TOS. Ikke verdens beste kvalitet, men viser nå avreisen og hjemkomsten. Regner med at dette har gitt mersmak så jeg ser allerede nå frem til neste TR fra deg. (Tekstene og bildene dine gjør at man får følelsen av å være tilstede) -------------------------------------- ![]() På veg til sol, varme og vekterstreik ![]() ![]() ![]() ![]() "Vi ønsker alle våre avstigende passasjerer en våt fornøyelse, og ikke glem at det er "Midnight Sun Marathon" i natt." Mvh. Dag H. Last edited by LN-DAG; 22-06-2010 at 03:31. Reason: rettet stavefeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Legal Eagle
|
![]()
Glimrende rapport igjen, Polaris! Når jeg leser det du skriver, gleder jeg meg alltid allerede til neste gang
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
flott lesning dette her :-) rammstein konserten var jeg på og, meget bra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Free Luigi
|
![]() Quote:
![]() Quote:
![]() ![]() ![]() ---- Ellers må man bare si takk takk takk, fint å kunne bidra med litt underholdning tilbake for alt forumet "har gitt meg" ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Pensjonist
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SVG West Atlantic 733/4F | krølle | Spotteralerts | 6 | 24-07-2015 17:13 |
Key West. | Cessna182 | Reiseforum | 4 | 13-02-2012 14:04 |
West Air og Air Atlantic slår seg sammen og blir West Atlantic | ENGM RAMP | Flyforum | 4 | 31-10-2008 12:41 |
West Air Sweden | spitfire | Flyforum | 0 | 24-06-2006 17:58 |
West Aviation AS | GF1 | Register- og ATC-Forum | 1 | 22-05-2006 22:22 |