Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-06-2010, 20:26   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
Default Atlanta-Mosjøen Juni 2010

02 jun 2010 ATL-FRA LH A343
03 jun 2010 FRA-OSL LH A320
03 jun 2010 OSL-TRD SK B738
03 jun 2010 TRD-MJF WF DH1

I begynnelsen av juni satte jeg igjen kursen mot Mosjøen for litt faglig samvær med mine utmerkede kolleger. Igjen skulle LH benyttes - det er litt begrenset utvalg fra ATL hvis man skal bruke Star og samtidig unngå innenriksfly ...

Tok den vanlige timen og komme meg til flyplassen. Siden skoleferien hadde begynt var det litt lettere trafikk enn vanlig og kun et par små strekk med kø. Parkerte på Preflight og ble shuttle't direkte til LH's innsjekking hvor det med unntak av et par grupper med afrikanere og et par fjell av bagasje var relativt tomt. Fikk litt flashback til mine Swissair-dager ...

Ble ekspedert umiddelbart av en eldre asiatisk herre med 'Delta Staffing' på navneskiltet, og fikk etter et par forsøk og litt hjelp fra en tysker bagasjen merket helt til Mosjøen. Han så vettskremt ut på mine vegne da jeg nevnte 'Polar Circle' og ville trolig strøket i geografi for 5. klasse.

Bagasjen ble forskriftsmessig priority-tagget og jeg fikk tildelt 3G og ønske om god tur. Deretter var det avmasrsj til security hvor det kun var et minutts venting før passering.

Etter security passerte jeg denne nyleverte tassen.



LH går, som det meste av utlandstrafikken, fra Concourse E, noe som betyr en liten togtur. Mye folk, men det fløt bra overalt. Soldater over alt, og jeg oppdaget snart at det gikk en World MD11 fra gaten ved siden av oss.



Boardingen på vår Star Alliance-merkede A340 var seksjonsvis, og de forskjellige rekkene var merket og inndelt bak forskjellige tausperringer. Imidlertid er det trangt på den gaten og det så ut som det var få som skjønte poenget. Men ombord kom jeg og fant setet mitt. Ble umiddelbart tilbudt et glass velsmakende 'sekt' men merket meg ikke merke eller årgang.

Avgang på tid, og etter en 20-25 minutters taksing var vi i luften. Som vanlig hadde vi problemer med stigningen nord for Atlanta, men det ble denne gangen løst med en liten sving mot øst før vi satte kursen nordover. Crewet kom kjapt igang med drinkeserveringen og jeg fikk meg en G&T mens jeg hygget meg med IFE-systemet.



Sidemannen hadde samme problem, og da hans, i motsetning til mitt, forble nede, flyttet han til et annet sete. Helmaks! Dermed var det bare å spre seg ut og gjøre det komfortabelt. Etterhvert kom det mat, og jeg valgte en lakserett til middag som smakte helt fortreffelig. Det ble servert fransk og argentinsk rødvin, og jeg planla å hyle innpå smake den argentinske, men den var av en eller annen årsak erstattet med en italiensk vin fra Toscana. Den smakte imidlertid helt nydelig.



Deretter var det dessert, kaffe, konjakk og konjakk.



Etter å ha hygget meg med en film på pc'en og nytt litt gammelt myrvann, var det på tide å innta horisontalen. Imidlertid mangler strykebrettet 5 grader på nettopp det, og jeg hadde store problemer med å finne en komfortabel sovestilling. Men med hjelp av litt mer myrvann fikk jeg til slutt bedøvet meg nok til at jeg fikk sove.

Halvannen time før landing var det vekking på god tysk maner, selv om jeg gjerne skulle sovet litt til .. men det var ingen nåde - alle måtte smake på den miserable frokosten ... Velvel ..

Etter ankomst på tid bar det ut i folkemassene og jeg fant meg et rolig hjørne ikke langt fra neste gate. Flighten til OSL hadde i utgangspunktet noen få ledige seter. men ikke nå lenger. En hyggelig gateagent på min alder la inn litt aksjer på mine vegne hos crewet og vips, så satt jeg på klappsete i kjøkkenet bak sammen med Sandra. Sandra var søt, hyggelig og dyttet på meg både det ene og det andre og jeg hadde en hyggelig tur bak i bussen på vei opp til Oslo.

Ankomst på rute, og etter å stoppet for å plukke opp en liten flaske Sørlie, kom jeg frem til båndet akkurat i tide til å se de første veskene komme opp fra dypet. Min kom som nummer fem, så det funket fint med pri-taggen denne gangen.

Hadde egentlig tenkt å være et par timer på OSL, men etter å ha sjekket flightene nordover, fant jeg det tryggest å karre meg oppover raskest mulig. Etter litt inngripen på laptop'en bar det opp i avgangshallen hvor jeg printet meg en ny tag og boardingpass på en av automatene. Stappfullt av folk, mog jeg tror det er første gang jeg har måttet vente på at en automat skal bli ledig. Riktignok ikke lenge - men likevel ...

Fikk avlevert kofferten, beseiret security og kjøpt meg en flaske vann på rimelig rask tid, og kom til gaten akkurat når de startet boarding. Så til min 'glede' at RRG sto klar, og jeg visste dermed at mitt sete 6A ville bli et trangt sted å sitte. Noe som stemte. Så jeg og mitt Q Magazine led oss gjennom turen innenfor et røslig par som skulle på saueklippestevne eller noe slikt ...



Menmen - vi kom oss frem og det var hyggelig å se en slik etter ankomst Værnes. Da er man 'hjemme'. Ikke mange slike å se der jeg kommer fra ..



Hadde et par timer å vente og fikk et par meldinger fra min sjef (som lå et par timer bak meg i løypa) og et par andre som lurte på hvor jeg befant meg. Endelig var det på tide å komme meg ombord i siste flight, og siden det bare var halvfullt sikret jeg meg en toseter ved nødutgangen. Som alltid gikk Widerøe på rute, og jeg kunne skjekke inn på Mosjøen Lufthavn på skarp rute - akkurat som alle de andre flightene denne gangen.

Konklusjon: Star Alliance leverer på denne melkeruta mellom Atlanta og Mosjøen. Og det fastslår jeg med mine trenede, stålblå og objektive øyne.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2010, 21:50   #2
WF2BNN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Location: Philadelphia, PA // ORD Based // BNN Oppvekst
Posts: 150
Default Re: Atlanta-Mosjøen Juni 2010

Flott raport, håper du får fine sommerdager på indre helgeland. Skal en snarvisitt til BNN om to uker med *A - UA/SK PDX-ORD-CPH-OSL-TRD-BNN-TRD-OSL-ARN-ORD-PDX.
__________________
FAA Airline Transport Pilot B744, CL-65, CFI, CFII Single & Multi Engine. AC: B747-400/LCF/-8 CRJ-900 CRJ-700,C-140,152,172R/SP&P/RG, PA-44,PA-28,BE-76. Hours logged: 9000+ OFT 08/09/11/12 HAI 10/11 Delta/United Express CR7 First Officer 2012 Captain 2015 Worldwide 747 First Officer 2016 Captain 2023
----PAX:A318/9/20/1,A332/3/43,A380,B717/32/33/34/35/36/3G/38/39,B744/74M,B752/3,B762/3/4,B772/W,B787-8/9/10,RJ85,CRJ,DH6/7/8,DC9/10,E120/70/90,F50/70,MD11/80/90,BE90
WF2BNN is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2010, 21:53   #3
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
Default

Flott rapport dette
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2010, 22:38   #4
PROSESS
Newcomer
 
Join Date: Oct 2008
Location: Stockholm
Posts: 21
Sverige Re: Atlanta-Mosjøen Juni 2010

Flott rapport å kunne fölge deg hele veien. Jeg ser fram til å besöke Atlanta(OmniHotellCNN) 22 juni: ARN-NYC-ATL. 4 juli ATL-NYC-HNL. 19 juli HNL-NYC-ARN. (SK/UA & CO) Håper på oppgradering da.
PROSESS is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2010, 23:21   #5
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,643
Default Re: Atlanta-Mosjøen Juni 2010

Fornøyelig lesning
Martin is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2010, 00:18   #6
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Atlanta-Mosjøen Juni 2010

Flott rapport -MOW!
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2010, 01:08   #7
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,263
Default Re: Atlanta-Mosjøen Juni 2010

Blir med deg og flyvertinner som med meg og...

Ja.

Nei artig å lese Men jeg fatter ikke hvordan den mikroskopisk korte flytiden mellom Oslo og Trondheim kunne blitt en lidelse, uansett om du satt i ei pappeske eller på en air europa-layout.... Makan til luksusdyr på dette forumet asså
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2010, 10:49   #8
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
Default Re: Atlanta-Mosjøen Juni 2010

"Sørlie"?


Fyllepåmedtekst
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2010, 10:52   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
Default Re: Atlanta-Mosjøen Juni 2010

Quote:
Originally Posted by WF2BNN View Post
Flott raport, håper du får fine sommerdager på indre helgeland. .
HAr vært sol og fint her inne hele uka, så skal ikke klage!

Wig-Wag: Sorlie er kanskje den tekniske betegnelsen ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2010, 10:54   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
Default Re: Atlanta-Mosjøen Juni 2010

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Men jeg fatter ikke hvordan den mikroskopisk korte flytiden mellom Oslo og Trondheim kunne blitt en lidelse, uansett om du satt i ei pappeske eller på en air europa-layout.... Makan til luksusdyr på dette forumet asså
En pappeske hadde væert LUKSUS i forhold til disse kjerrene ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2010, 16:36   #11
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: Atlanta-Mosjøen Juni 2010

Fornøyelig lesing.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2010, 17:29   #12
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,909
Default Re: Atlanta-Mosjøen Juni 2010

Flott rapport og ser fram til returen
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2010, 12:05   #13
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Atlanta-Mosjøen Juni 2010

Takk for flott rapport! ID-reiser på Business Class må være en glimrende deal ... Synd at SAS i Sverige fikk to nye 737-800 i SAS-konfigurasjon, mens vi i Norge måtte slite med tre 737-800 i Air Europa-konfigurasjon.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2010, 17:08   #14
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Atlanta-Mosjøen Juni 2010

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
BlMen jeg fatter ikke hvordan den mikroskopisk korte flytiden mellom Oslo og Trondheim kunne blitt en lidelse, uansett om du satt i ei pappeske eller på en air europa-layout.... Makan til luksusdyr på dette forumet asså
Enig med den gamle. Jeg foretrekker å henge i cargonettet til en Herc enn Air Europa-config. Fløy med dem OSL-ACF-OSL for 10 år siden og det var noe innih***ete trangt. Heldigvis hadde jeg veldig sans for hun satt ved siden av meg...
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2010, 18:08   #15
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Atlanta-Mosjøen Juni 2010

Kort spoersmaal ?? Hvorfor er disse Air Europa trangere enn andre -800 ? Store kjoekken foran eller bak eller tykke seter etc ..

Forresten jeg er satt opp med 734 til LHR paa torsdag. Det maa vel bli bra og uvanlig ??
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2010, 22:35   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
Default

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Kort spoersmaal ?? Hvorfor er disse Air Europa trangere enn andre -800 ? Store kjoekken foran eller bak eller tykke seter etc ..
Flere og tjukkere seter, og maskinen er helt klart beregnet for små spanjoler og ikke høye nordboere
Someone is online now   Reply With Quote
Old 13-06-2010, 22:37   #17
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Atlanta-Mosjøen Juni 2010

Ellers er det generelt sett møkkatrangt i spanske fly, uansett om det er Spanair, Air Europa eller Iberia. En ting er at Air Europa vil ha mange seter i flyene sine, men hvorfor skal de være så store og feite skjønner jeg ikke ...
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2010, 22:41   #18
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
Default Re: Atlanta-Mosjøen Juni 2010

Ikke bare det, men de er trangere enn vanlig også. Vet ikke om det er armlenet som er bredere eller hele treseteren som er smalere enn vanlig, men det er merkbart mindre plass i bredden.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2010, 01:21   #19
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Atlanta-Mosjøen Juni 2010

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Kort spoersmaal ?? Hvorfor er disse Air Europa trangere enn andre -800 ? Store kjoekken foran eller bak eller tykke seter etc ..

Forresten jeg er satt opp med 734 til LHR paa torsdag. Det maa vel bli bra og uvanlig ??
734 er definitivt veldig bra, spesielt om du klarer å finne seter så langt frem som mulig. De har større beinplass fremme, men jeg husker ikke hvor mange rader det gjelder.
Hickok is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Atlanta - 20 juni 2017 LN-MOW Bilder & foto 1 22-06-2017 07:47
Non Boeing trip report - Atlanta-Mosjøen jun13 LN-MOW TripReports 15 04-06-2013 22:39
Atlanta-Mosjøen Juni '12 LN-MOW Bilder & foto 20 27-06-2012 21:04
Atlanta-Mosjøen - november 08 LN-MOW TripReports 31 12-11-2008 07:13
Atlanta 4. juni 2008 LN-MOW Bilder & foto 7 06-06-2008 20:35


All times are GMT +2. The time now is 21:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.