Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-06-2010, 00:10   #1
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Widerøe Liv laga for rute KSU - TRD ? (splitta ut frå Vestlink-tråden)

TRD-KSU tror jeg vil bli en suksess med all den oljerelaterte trafikken mellom de to byene. Blir spennende, gratulerer til WF med nye ruter i dag, dette blir flott
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2010, 11:48   #2
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
TRD-KSU tror jeg vil bli en suksess med all den oljerelaterte trafikken mellom de to byene.
Nei. Volumet er for lite og alternative transportmåter for konkurransedyktige.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2010, 12:42   #3
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Nei. Volumet er for lite og alternative transportmåter for konkurransedyktige.
Jepp, 3.5 time fra trondheim sentrum med båt 3ggr daglig er vanskelig å konkurrere med for fly. Værnes ligger litt for usentralt til i forhold til byen.
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2010, 14:20   #4
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Nei. Volumet er for lite og alternative transportmåter for konkurransedyktige.
Ja, her har man fasiten på forhånd ser jeg. La nå Widerøe få gjøre sine utredninger først. TRD er jo knytepunkt for mange WF-operasjoner. Dersom ei rute kommer vil jeg tro det vil bli en forlenging av en allerede eksisterende rute via TRD.
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2010, 14:28   #5
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Air Baltic Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Quote:
Originally Posted by flyKSU View Post
Ja, her har man fasiten på forhånd ser jeg. La nå Widerøe få gjøre sine utredninger først. TRD er jo knytepunkt for mange WF-operasjoner. Dersom ei rute kommer vil jeg tro det vil bli en forlenging av en allerede eksisterende rute via TRD.
Du er klar over at de konkurrerer med 3 x 276 plasser á 525 kroner med tilnærmet samme tidsforbruk (fra ende til ende) og bedre fasiliteter?

Målt mot en Widerøe-billett til det dobbelte, men uten reell mulighet til å være produktiv underveis, er regnestykket enkelt, selv om man skulle komme til at fly kanskje gir marginalt kortere reisetid. Regnestykket tilsier at man tar båten.

Det er stor sannsynlighet for at WF KSU-TRD lider samme skjebne som Norwegians sterkt antydede rute lørdagsrute Molde-Polen.

Last edited by slankebrusmannen; 02-06-2010 at 14:30.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2010, 14:33   #6
Oggi
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 117
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Regnestykket tilsier at man tar båten.

.
... hvis endelig destinasjon er Trondheim sentrum, og man betaler fra egen lomme.

Last edited by Oggi; 02-06-2010 at 14:35.
Oggi is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2010, 15:06   #7
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Klart gir båten et godt tilbud, men som Oggi sier, det er ikke nødvendigvis Trondheim som er endelig destinasjon. I dagens TK nevner KBVekst blant annet tilgang til et bredere chartermarket, så vel som flere destinasjoner ut i Europa.

Som sagt - jeg vet ikke om det er passasjergrunnlag for det, det blir opp til Widerøe å finne ut. Likevel håper jeg ruten blir noe av. Det hadde vært flott å hatt et alternativ annet enn hurtigbåt.

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Det er stor sannsynlighet for at WF KSU-TRD lider samme skjebne som Norwegians sterkt antydede rute lørdagsrute Molde-Polen.
Du tenker på Centralwings? Var det ikke kun dårlige rutetider som gjorde at det gikk skeis?
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2010, 15:23   #8
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,160
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Nå må vi prøve å ikke spore helt av her. Denne tråden handler ikke primert om KSU-TRD fly-vs-hurtigbåt. Hvis dere vil diskutere det temaet kan dere starte en egen tråd til det.

Last edited by Twin Otter; 02-06-2010 at 21:56.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2010, 17:17   #9
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Quote:
Originally Posted by Oggi View Post
... hvis endelig destinasjon er Trondheim sentrum, og man betaler fra egen lomme.
Nei, hvis endelig destinasjon er i nærheten av Trondheim og butikken betaler. Den største kostnaden her er ikke flybilletten, men tiden man ikke får brukt til noe fornuftig. På båten får man gjort noe fornuftig.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2010, 17:19   #10
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Quote:
I dagens TK nevner KBVekst blant annet tilgang til et bredere chartermarket, så vel som flere destinasjoner ut i Europa.
Det er ingen destinasjoner som er tilgjengelig fra Trondheim som ikke allerede er tilgjengelig for passasjerer fra Kvernberget med ett flybytte underveis. Den største forskjellen er at Trondheim er lenger unna reisemålet enn alternativene. Følgelig er ikke charterfeed noe å basere en rute til Trondheim på.

Quote:
Som sagt - jeg vet ikke om det er passasjergrunnlag for det, det blir opp til Widerøe å finne ut. Likevel håper jeg ruten blir noe av. Det hadde vært flott å hatt et alternativ annet enn hurtigbåt.
Du har bil og buss, da, som denne flyruten også skal konkurrere mot. Cirka 15 mil?

Selvsagt vil det være flott, men håpet må baseres på at der fornuftig av operasjonelle årsaker. Kommersielt lønnsomt blir det ikke.


Quote:
Originally Posted by flyKSU View Post
Du tenker på Centralwings? Var det ikke kun dårlige rutetider som gjorde at det gikk skeis?
Nei, jeg tenker på den Norwegian annonserte at de ville vurdere i forbindelse med oppstarten på Årø. Så langt er den ikke kommet i gang.

Og selvsagt er det rutetidene som er problemet når en bedrift alene kunne fylt opp flyet om det hadde gått når det passet dem.

Last edited by slankebrusmannen; 02-06-2010 at 17:27.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2010, 21:25   #11
Oggi
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 117
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Here we go again...
Oggi is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2010, 23:20   #12
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Quote:
Originally Posted by Oggi View Post
Here we go again...
Ser det. Her kom det jaggu en nordmøring som ikke hadde noe å fortelle og åpnet kjeften. Igjen. Takk for bidraget, jeg håper de kommende blir like informative.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2010, 23:32   #13
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Quote:
Originally Posted by flyKSU View Post
Klart gir båten et godt tilbud, men som Oggi sier, det er ikke nødvendigvis Trondheim som er endelig destinasjon. I dagens TK nevner KBVekst blant annet tilgang til et bredere chartermarket, så vel som flere destinasjoner ut i Europa.
Høres ut som et usedvanlig lite marked. Det vil alltid være bedre forbindelser videre fra OSL enn fra TRD og forbindelsene fra KSU til OSL vil alltid være bedre enn fra KSU til TRD.

For reiser videre nordover, kan det være noe tid å spare, men for å reise sørover? Beklager, det markedet ser jeg ikke.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2010, 23:39   #14
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Quote:
Det er ingen destinasjoner som er tilgjengelig fra Trondheim som ikke allerede er tilgjengelig for passasjerer fra Kvernberget med ett flybytte underveis. Den største forskjellen er at Trondheim er lenger unna reisemålet enn alternativene. Følgelig er ikke charterfeed noe å basere en rute til Trondheim på.
Og likeledes er flytiden fra Kvernberget kortere.

Quote:
Du har bil og buss, da, som denne flyruten også skal konkurrere mot. Cirka 15 mil?
19,8 skal du være litt mer korrekt. Fra Molde er det 22,1 mil, og der har man vitterlig to daglige avganger nordover.

Quote:
Selvsagt vil det være flott, men håpet må baseres på at der fornuftig av operasjonelle årsaker. Kommersielt lønnsomt blir det ikke.
Du er kanskje klar over at det i dag er opptil tre daglige avganger fra KSU til Trondheim som kun er forbeholdt Statoil-ansatte? Det er vel ganske trolig at passasjergrunnlage vil øke hvis ruta åpnes for "vanlige" mennesker. Dette er jo med BAe J31-maskiner selvsagt, men 19 seter ganger tre begynner fort å nærme seg de 39 som er ombord en DHC 8-100.

Quote:
Nei, jeg tenker på den Norwegian annonserte at de ville vurdere i forbindelse med oppstarten på Årø. Så langt er den ikke kommet i gang.
Stemmer, stemmer. Men har enda til gode å ha hørt dette fra noen som faktisk representerer Norwegian i stedet for hva forskjellige forumister skriver på ymse fora.

Quote:
Og selvsagt er det rutetidene som er problemet når en bedrift alene kunne fylt opp flyet om det hadde gått når det passet dem.
Ikke én bedrift, men tjueto. Men dette har ingenting med saken å gjøre, så den legger vi død. Poenget var at Widerøe nå skal se på muligheten for å etablere ei slik rute, så får vi bare avvente til de har gjort de undersøkelsene de må.
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2010, 00:05   #15
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Quote:
Originally Posted by flyKSU View Post
Og likeledes er flytiden fra Kvernberget kortere.
Men du reiser vekk fra endelig destinasjon, og gjennomsnittlig transfertid må forventes å være lenger. Det hjelper lite at det er kortere å fly KSU-TRD enn KSU-OSL/BGO når du får en økning i flytid på strekk to som er større enn reduksjonen i strekk én.

Quote:
19,8 skal du være litt mer korrekt. Fra Molde er det 22,1 mil, og der har man vitterlig to daglige avganger nordover.
Forskjellen er ingen konkurranse med hurtigbåt. Litt lenger enn jeg trodde, da, for jeg er bombesikker på at vegvesenet opererer med mindre enn 200 km fra Årø til Trondheim på skiltinga si. Men det spørs jo også hvor vegvesenet definerer Trondheim til å være. Det kan kanskje være på Klett for alt jeg vet.

Quote:
Du er kanskje klar over at det i dag er opptil tre daglige avganger fra KSU til Trondheim som kun er forbeholdt Statoil-ansatte?
Har forsåvidt fått med meg at det bedrives noe chartervirksomhet, ja, uten at verken Widerøe eller andre har fattet noen interesse tidligere av den grunn.

Quote:
Stemmer, stemmer. Men har enda til gode å ha hørt dette fra noen som faktisk representerer Norwegian i stedet for hva forskjellige forumister skriver på ymse fora.
Du ja, men det betyr ikke at det ikke er hold i påstanden. Du får ta deg en tur til Molde og rote litt i Romsdals Budstikkes arkiver, da vet du.

Quote:
Ikke én bedrift, men tjueto.
Én alene kunne fylt et fly om det gikk på rett tidspunkt var det korrekte. At det er 21 andre bedrifter som har en interesse her, endrer ikke på det.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kva er gale med OSL, klattverkbygging osb... (Splitta frå OSL T2 tråden) Helganes Småprat 71 02-06-2016 21:43
Transport frå Rygge (splitta frå God mandag fra 35000' over Canada) SudCaravelle Småprat 18 04-10-2012 17:16
En rute mellom LCY og SVG. Liv laga? Twin Otter Flyforum 7 24-10-2011 18:02
Samarbeidet mellom Dy og hurtigruten i TOS (Splitta frå AES-LON med DY-tråden) BU662 Flyforum 28 14-08-2010 14:16


All times are GMT +2. The time now is 19:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.