Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-12-2011, 19:36   #1
Helganes
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 105
OSL Kva er gale med OSL, klattverkbygging osb... (Splitta frå OSL T2 tråden)

Hvorfor bygges ikke disse midlertidige pirene mer permanente, med større takhøyde og broer? Det blir vel fort en 12-14 gater sammenlagt på innland og utland. Gangavstanden til terminalene er jo ikke lang heller. Bygd med litt mer kvalitet så hadde jo dette blitt skikkelig fine pirer og økt kapasiteten for en billig penge.

Jeg vet at vi bor i Ola dunk og at dette er et dumt spørsmål, men allikevel..
Helganes is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2011, 23:11   #2
FlyCarl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Det er jo fordi de er midlertidige Noe de fleste har gjettet seg frem til at de ikke blir.
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2011, 23:16   #3
Boeingflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
SAS Re: OSL gjør seg klar til T2

Quote:
Jeg vet at vi bor i Ola dunk ...
Du har vel i grunnen svart selv, dessverre
Boeingflyer is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2011, 23:35   #4
Helganes
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 105
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Quote:
Originally Posted by FlyCarl View Post
Det er jo fordi de er midlertidige Noe de fleste har gjettet seg frem til at de ikke blir.
My point exactly, så hvorfor ikke bygge kvalitet med en gang..

Vi bor virkelig i klatteland: bedre å gjøre det i en togang enn på en gang. Det blir dobbelt så dyrt, dobbelt så treigt og halvparten så bra.
Helganes is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2011, 23:43   #5
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Quote:
Originally Posted by Helganes View Post
My point exactly, så hvorfor ikke bygge kvalitet med en gang..

Vi bor virkelig i klatteland: bedre å gjøre det i en togang enn på en gang. Det blir dobbelt så dyrt, dobbelt så treigt og halvparten så bra.
Det er ikke tiltenkt at trafikk skal gå fra fjernoppstillingene i fremtiden men holdes innenfor selve terminalen og pirene. Men, tiden vil vise. Tror uansett det blir bra til slutt.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2011, 23:59   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,068
Default

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Det er ikke tiltenkt at trafikk skal gå fra fjernoppstillingene i fremtiden men holdes innenfor selve terminalen og pirene.
Er det Jahn Teigen og Optimist du nå hører på radioen?
Someone is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2011, 00:24   #7
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Er det Jahn Teigen og Optimist du nå hører på radioen?
Hehe, ser den
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2011, 00:37   #8
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Quote:
Originally Posted by Helganes View Post
My point exactly, så hvorfor ikke bygge kvalitet med en gang..

Vi bor virkelig i klatteland: bedre å gjøre det i en togang enn på en gang. Det blir dobbelt så dyrt, dobbelt så treigt og halvparten så bra.
Som vi har vært inne på 7-8 ganger før i denne tråden, er det ikke så enkelt. Klatting er ikke særnorsk, og har både fordeler og ulemper. Det blir ofte ikke så pent, men er gjerne vel så funksjonelt. Det er lite som tilsier at det blir dyrere eller dårligere å bygge litt og litt enn alt på en gang. Uansett skal det finansieres. Det blir som med boligen din. Du starter opp med hybel, ikke generasjonsbolig, selv om du som 20-åring ser for deg at du kommer til å ha oldebarn en gang. Du har nemlig verken råd til det eller god nok evne til å spå om fremtidige behov, herunder om den teknologiske utviklingen. Det er mange hensyn å ta. Alt på en gang vil altså bety ombygginger og modifikasjoner, og det er ikke gitt at det er billigere og bedre enn å gradvis utvide med noe helt nytt.

Last edited by RWY 24; 30-12-2011 at 00:50.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2011, 00:46   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,068
Default

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Som vi har vært inne på 7-8 ganger før i denne tråden, er det ikke så enkelt. Klatting er ikke særnorsk, og har både fordeler og ulemper. Det blir ofte ikke så pent, men gir ofte vel så funksjonelt resultat. Det er lite som tilsier at det blir dyrere eller dårligere å bygge litt og litt enn alt på en gang. Uansett skal det finansieres. Det blir som med boligen din. Du starter opp med hybel, ikke generasjonsbolig, selv om du som 20-åring ser for deg at du kommer til å ha oldebarn en gang. Du har nemlig verken råd til det eller god nok evne til å spå om fremtidige behov, herunder om den teknologiske utviklingen. Det er mange hensyn å ta.
Det er jo rett og slett disse holdningee som gjør at på tross av vår riktdom er den norske infrastrukturen håpløs tilbakestående i forhold til der vi burde være
Someone is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2011, 00:49   #10
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Det blir som med boligen din. Du starter opp med hybel, ikke generasjonsbolig, selv om du som 20-åring ser for deg at du kommer til å ha oldebarn en gang. Du har nemlig verken råd til det eller god nok evne til å spå om fremtidige behov, herunder om den teknologiske utviklingen. Det er mange hensyn å ta. Alt på en gang vil alså bety ombygginger og modifikasjoner, og det er ikke gitt at det er billigere og bedre enn å gradvis utvide med helt nytt.
De som har kapital i ryggen kjøper leilighet når de begynner å studere og enebolig med utleiemulighet når de stifter familie.
Norge burde absolutt være et land som har kapital i ryggen, og dermed mulighet for å gjøre det som er fornuftig (og mest økonomisk gunstig) på lang sikt.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2011, 01:02   #11
Helganes
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 105
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Som vi har vært inne på 7-8 ganger før i denne tråden, er det ikke så enkelt. Klatting er ikke særnorsk, og har både fordeler og ulemper.
Det er selvfølgelig ikke så enkelt, det har du rett i. Se allikevel for eksempel til nyere flyplasser i Tyskland, MUC er jo prakteksemplaret. Der evner de å se frem i tid. Der bygde de ny separat terminal da de trengte mer kapasitet, nå kommer satelittene. Selvsagt helt annet passasjergrunnlag enn Norge. Annet eksempel er LEJ, bygd for fremtiden i forhold til nåværende transportbehov. Klatting er ikke særnorsk, men det er mulig å gjøre det annerledes - Heathrow er f.eks. i ferd med å gå bort fra klattverket til en med strømlinjeformet layout. Det er mulig å bygge helhetlig, også i Norge, særlig når det finnes xxxx mrd på bok og anleggsfolk går arbeidsledige nede i Europa.

Når det er sagt så har Avinor gjort sitt valg og vi skal være glade for at de bygger. Det blir nok sikkert helt fint når det er ferdig.
Helganes is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2011, 01:08   #12
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det er jo rett og slett disse holdningee som gjør at på tross av vår riktdom er den norske infrastrukturen håpløs tilbakestående i forhold til der vi burde være
Modent.. Det hadde vært gøy om du begrunnet påstanden.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2011, 01:10   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
De som har kapital i ryggen kjøper leilighet når de begynner å studere og enebolig med utleiemulighet når de stifter familie.
Norge burde absolutt være et land som har kapital i ryggen, og dermed mulighet for å gjøre det som er fornuftig (og mest økonomisk gunstig) på lang sikt.
Norge har vel tradisjonelt valgt å bruke sine midler på diverse saker og ting, herunder infrastruktur. Man har vel heller ikke sittet med store ledige ressurser som ikke har vært disponert gjennom statsbudsjettet opp gjennom tidene.

Last edited by TOS; 30-12-2011 at 01:13.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2011, 01:53   #14
TOS_EBG
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
Default

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Norge har vel tradisjonelt valgt å bruke sine midler på diverse saker og ting, herunder infrastruktur. Man har vel heller ikke sittet med store ledige ressurser som ikke har vært disponert gjennom statsbudsjettet opp gjennom tidene.
Nei, nå når vi er blitt rike skal man sylte det meste ned, og vi må jo for Guds skyld ikke investere i god og fremtidsrettet infrastruktur, det kunne jo gi økt aktivitet og grobunn for ny aktivitet - og faktisk økte inntekter i lengden. Det gjelder veier, tog, fly, tele og strøm. Her er jeg faktisk på linje med Carl Ivar som vil hyre inn utlendinger til å bygge dersom man er så redd for oppheting av økonomien innenlands.
__________________
Since July 2007:
TOS_EBG is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2011, 02:02   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Nei, nå når vi er blitt rike skal man sylte det meste ned, og vi må jo for Guds skyld ikke investere i god og fremtidsrettet infrastruktur, det kunne jo gi økt aktivitet og grobunn for ny aktivitet - og faktisk økte inntekter i lengden. Det gjelder veier, tog, fly, tele og strøm. Her er jeg faktisk på linje med Carl Ivar som vil hyre inn utlendinger til å bygge dersom man er så redd for oppheting av økonomien innenlands.
Nå trodde jeg vi snakket om investeringer i forhold til OSL i denne omgangen, og OSL åpnet i 1998. Da hadde vi ikke syltet mye penger ned på bok. Statens Pensjonsfond begynte man ikke å fylle opp før i 1996. Dit har man vel årlig puttet et sted mellom 25 mill (minste overføring) og 390 mill (største overføring). Resten av pengene som staten disponerer fordeles gjennom statsbudsjettet til ulike formål. Utbyggingen av OSL som pågår nå antar jeg er et resultat av at Avinor har gjort vurderinger av hva som er den beste løsningen, selv om ikke alle er enige i det.

Det er altså ikke snakk om at "vi må jo for Guds skyld ikke investere i god og fremtidsrettet infrastruktur". Hvor leser du det? Jeg har iallefall ikke argumentert for det.

Jeg synes vel også det er en viss elendighetsfremstilling å spore. Helt klart at det er behov for nyinvesteringer både her & der, men vi har generelt sett et godt fungerende telenett (noen problemer i forhold til mobilnettet til Telenor var det i fjor, men dekningen og oppetiden er mer enn god nok), det mangler litt i forhold til fibernett, vi har god forsyningssikkerhet i forhold til strøm (mangler litt på "smartheten" i nettet, men dette er nok mer et resultat av at vi historisk sett har hatt mer enn nok kraft), veinettet er jevnt over godt men med noen flaskehalser her og der, og på togsiden forstår jeg det slik at det nok trengs en oppgradering.

Det er en viss fare for at man overinvesterer i infrastruktur også, og infrastruktur konkurrerer vel med andre mer eller mindre gode formål og det er en politisk beslutning hva man ønsker å bruke penger på. De som jobber innen FoU, utdanning, helse/omsorg osv. vil sikkert også, med større eller mindre grad av riktighet, kunne påberope seg at de er viktige for den langsiktige utviklingen. Handlingsregelen som ligger til grunn for hvor mye som skal settes inn på "oljefondet" er det vel stort sett bare FrP som ikke er enig i.

Last edited by TOS; 30-12-2011 at 02:24.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2011, 02:39   #16
TOS_EBG
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
Default

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det er altså ikke snakk om at "vi må jo for Guds skyld ikke investere i god og fremtidsrettet infrastruktur". Hvor leser du det? Jeg har iallefall ikke argumentert for det.
Det var ikke noen direkte kommentar til deg, jeg brukte bare det som utgangspunkt for en generell kommentar til infrastrukturinvesteringer i Norge. Beklager at det ikke kom godt nok frem.

Men....
Veier: du kan vel ikke alvorlig mene at standarden i Norge er god, ja vi har fjell som gjør det dyrt å bygge, men det har Sveits også...
Tog: når blir det dobbeltspor for de viktigste strekningene på Østlandet, 2090?
Fly: her er vi ganske bra stilt, men det viser seg jo at Avinor ikke alltid bygger stort nok for å dekke kapasitet når ny terminal står ferdig, f.eks. KKN som måtte bygge på før det var gått ett år fra den nye terminalen sto ferdig, og alle visste det ville bli for lite i utgangspunktet - også Avinor.
Strøm: hva er det midt-Norge skriker om leveringssikkerhet for? Manglende kapasitet fra Finnmark begrenser utbygging av vindkraft, selv om behovet har vært identifisert for mange år siden sitter det likevel langt inne.
Tele: hva er status på nordvestlandet idag? Bredbånd i mer grisgrendte strøk er fortsatt langt borte. Hva har fiberen til Svalbard betydd? Den ble finansiert for det meste av NASA og NOAA, og ikke den norske stat.

Jeg tror litt av problemet er at vi når har statlige bedrifter som Avinor, Jernbaneverket, Statnett, etc. som skal levere hundrevis av millioner i utbytte til Staten, og som samtidig har ansvar for utvikling av esensiell nasjonal infrastruktur. Det blir for mye "blåruss"-mentalitet om å levere overskudd, og det går utover infrastrukturen. Var det ikke det som skjedde med strømnettet i California, ingenting ble investert i vedlikehold før det gikk til h.....

Og har vi investert i noe nytt er det som regel dårlig med penger til vedlikehold, jeg liker forslaget om at utbygginger skal ta med kostnader til vedlikehold i 30 år også for å kunne bli godkjent.
__________________
Since July 2007:
TOS_EBG is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2011, 03:19   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Men....
Veier: du kan vel ikke alvorlig mene at standarden i Norge er god, ja vi har fjell som gjør det dyrt å bygge, men det har Sveits også...
Mitt inntrykk er at veistandarden i Norge jevnt over er god. For et par år siden hadde vi en bilferie i Norge som tok oss langs ca 4000 km vei fra Tromsø langs kysten rundt til Sandefjord, og jeg kan vel egentlig ikke si at jeg oppfattet noen av disse kilometrene som dårlige. Jeg leser jo at det er steder som sliter med dårlige veier (en del av disse i Troms) og at det er vedlikeholdsetterslep, men å jeg ville ikke konkludert med at standarden som sådan er dårlig. Jeg har ikke kjørt bil i Sveits, men har kjørt mye rundt i England og Skottland, samt i Frankrike og Italia, og synes vel ikke vi har så mye å klage over. Alt kan selvsagt bli bedre, men elendig er det ikke. Det kan selvsagt være at vi har forskjellig mål for hva en god vei er.

Quote:
Strøm: hva er det midt-Norge skriker om leveringssikkerhet for? Manglende kapasitet fra Finnmark begrenser utbygging av vindkraft, selv om behovet har vært identifisert for mange år siden sitter det likevel langt inne.
Dette har du selvsagt helt rett i, og i forhold til overføringen fra nord til sør så trengs det en oppgradering. Hva angår vindkraft så er det nok ikke bare manglende overføringskapasitet som stopper dette, men det er en faktor.

Quote:
Tele: hva er status på nordvestlandet idag? Bredbånd i mer grisgrendte strøk er fortsatt langt borte. Hva har fiberen til Svalbard betydd? Den ble finansiert for det meste av NASA og NOAA, og ikke den norske stat.
Fiberen til Svalbard har opplagt betydd svært mye. Såvidt jeg har forstått det så går bredbåndsutbyggingen sakte med sikkert fremover, men det er klart at ikke alle strøk er like godt dekket. Det er kostbart, og selv om det selvsagt bør på plass så kan det tenkes at andre formål skal prioriteres foran dette.

Quote:
Jeg tror litt av problemet er at vi når har statlige bedrifter som Avinor, Jernbaneverket, Statnett, etc. som skal levere hundrevis av millioner i utbytte til Staten, og som samtidig har ansvar for utvikling av esensiell nasjonal infrastruktur. Det blir for mye "blåruss"-mentalitet om å levere overskudd, og det går utover infrastrukturen. Var det ikke det som skjedde med strømnettet i California, ingenting ble investert i vedlikehold før det gikk til h.....

Og har vi investert i noe nytt er det som regel dårlig med penger til vedlikehold, jeg liker forslaget om at utbygginger skal ta med kostnader til vedlikehold i 30 år også for å kunne bli godkjent.
Det er en kjent sak at man bygger stort, og ikke setter av penger til vedlikehold.

Hva angår blårussmentalitet, så tror jeg en del etater og offentlige foretak bør "presses" litt. Det er jo ingen automatikk i at fravikelse av krav om utnytte og overskudd resulterer i mer penger til vei, strøm, flyplasser osv. En lei tendens har vel tidligere vært litt for stort innslag av "gold plating" og ineffektiv drift.

Mitt poeng er bare at det finnes mange gode formål, og om alle disse formålene skal tilgodesees med midler fra oljefondet så tømmes dette rimelig raskt. Mitt andre poeng er at virkeligheten i forhold til infrastruktur i Norge er langt fra elendig, selv om det er opplagte kandidater for nyinvesteringer. Og spesifikt til OSL så er det ikke noe unikt at man bygger litt etterhvert, og det selv om vi bor i verdens kanskje rikeste land...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2011, 07:28   #18
haavig
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det er jo rett og slett disse holdningee som gjør at på tross av vår riktdom er den norske infrastrukturen håpløs tilbakestående i forhold til der vi burde være
Så sant sant, men du må huske på at det er ekstremt mange papirflyttere i dette landet som skal ha noe å gjøre til en hver tid.

Blir det noen form for servicetilbud ute i denne 'midlertidige' piren?
haavig is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2011, 08:14   #19
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Quote:
Originally Posted by Helganes View Post
Bygd med litt mer kvalitet så hadde jo dette blitt skikkelig fine pirer og økt kapasiteten for en billig penge.
Jeg har bare sett de bildene som er postet her, og da ser det jo rimelig bra ut. Hva slags kvalitet er det som mangler på den nye «midlertidige» piren?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2011, 09:55   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,068
Default

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Modent.. Det hadde vært gøy om du begrunnet påstanden.
Begrunne? Hva er det du ikke forstår med at jeg mener de holdningene her er en hemsko i forhold til satsningen på infrastruktur her i landet ved at man kun skal bygge stort nok idag, men ikke imorgen? Da får du heller kalle de som er uenige med deg for umodne.....

Det er en vesentlig forskjell å bygge unødvendig og prangene og det å bygge for fremtidig vekst i god nok tid før denne veksten skjer.

Last edited by Someone; 30-12-2011 at 10:03.
Someone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS med vennetilbud (Splitta frå SAS mot overskot) Ramgad Småprat 12 21-12-2013 21:44
Transport frå Rygge (splitta frå God mandag fra 35000' over Canada) SudCaravelle Småprat 18 04-10-2012 17:16
Samarbeidet mellom Dy og hurtigruten i TOS (Splitta frå AES-LON med DY-tråden) BU662 Flyforum 28 14-08-2010 14:16
Liv laga for rute KSU - TRD ? (splitta ut frå Vestlink-tråden) MD11 Flyforum 14 03-06-2010 00:05
Kva med eit sjøflybilete frå Sandviken, Bergen AA-skipper Bilder & foto 1 04-10-2008 15:08


All times are GMT +2. The time now is 19:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.