![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 105
|
![]()
Hvorfor bygges ikke disse midlertidige pirene mer permanente, med større takhøyde og broer? Det blir vel fort en 12-14 gater sammenlagt på innland og utland. Gangavstanden til terminalene er jo ikke lang heller. Bygd med litt mer kvalitet så hadde jo dette blitt skikkelig fine pirer og økt kapasiteten for en billig penge.
Jeg vet at vi bor i Ola dunk og at dette er et dumt spørsmål, men allikevel.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
|
![]()
Det er jo fordi de er midlertidige
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 105
|
![]() Quote:
Vi bor virkelig i klatteland: bedre å gjøre det i en togang enn på en gang. Det blir dobbelt så dyrt, dobbelt så treigt og halvparten så bra. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Det er ikke tiltenkt at trafikk skal gå fra fjernoppstillingene i fremtiden men holdes innenfor selve terminalen og pirene. Men, tiden vil vise. Tror uansett det blir bra til slutt.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,068
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Hehe, ser den
![]()
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Som vi har vært inne på 7-8 ganger før i denne tråden, er det ikke så enkelt. Klatting er ikke særnorsk, og har både fordeler og ulemper. Det blir ofte ikke så pent, men er gjerne vel så funksjonelt. Det er lite som tilsier at det blir dyrere eller dårligere å bygge litt og litt enn alt på en gang. Uansett skal det finansieres. Det blir som med boligen din. Du starter opp med hybel, ikke generasjonsbolig, selv om du som 20-åring ser for deg at du kommer til å ha oldebarn en gang. Du har nemlig verken råd til det eller god nok evne til å spå om fremtidige behov, herunder om den teknologiske utviklingen. Det er mange hensyn å ta. Alt på en gang vil altså bety ombygginger og modifikasjoner, og det er ikke gitt at det er billigere og bedre enn å gradvis utvide med noe helt nytt.
Last edited by RWY 24; 30-12-2011 at 00:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,068
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Norge burde absolutt være et land som har kapital i ryggen, og dermed mulighet for å gjøre det som er fornuftig (og mest økonomisk gunstig) på lang sikt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 105
|
![]() Quote:
Når det er sagt så har Avinor gjort sitt valg og vi skal være glade for at de bygger. Det blir nok sikkert helt fint når det er ferdig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 30-12-2011 at 01:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
|
![]()
Nei, nå når vi er blitt rike skal man sylte det meste ned, og vi må jo for Guds skyld ikke investere i god og fremtidsrettet infrastruktur, det kunne jo gi økt aktivitet og grobunn for ny aktivitet - og faktisk økte inntekter i lengden. Det gjelder veier, tog, fly, tele og strøm. Her er jeg faktisk på linje med Carl Ivar som vil hyre inn utlendinger til å bygge dersom man er så redd for oppheting av økonomien innenlands.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Det er altså ikke snakk om at "vi må jo for Guds skyld ikke investere i god og fremtidsrettet infrastruktur". Hvor leser du det? Jeg har iallefall ikke argumentert for det. Jeg synes vel også det er en viss elendighetsfremstilling å spore. Helt klart at det er behov for nyinvesteringer både her & der, men vi har generelt sett et godt fungerende telenett (noen problemer i forhold til mobilnettet til Telenor var det i fjor, men dekningen og oppetiden er mer enn god nok), det mangler litt i forhold til fibernett, vi har god forsyningssikkerhet i forhold til strøm (mangler litt på "smartheten" i nettet, men dette er nok mer et resultat av at vi historisk sett har hatt mer enn nok kraft), veinettet er jevnt over godt men med noen flaskehalser her og der, og på togsiden forstår jeg det slik at det nok trengs en oppgradering. Det er en viss fare for at man overinvesterer i infrastruktur også, og infrastruktur konkurrerer vel med andre mer eller mindre gode formål og det er en politisk beslutning hva man ønsker å bruke penger på. De som jobber innen FoU, utdanning, helse/omsorg osv. vil sikkert også, med større eller mindre grad av riktighet, kunne påberope seg at de er viktige for den langsiktige utviklingen. Handlingsregelen som ligger til grunn for hvor mye som skal settes inn på "oljefondet" er det vel stort sett bare FrP som ikke er enig i. Last edited by TOS; 30-12-2011 at 02:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
|
![]() Quote:
Men.... Veier: du kan vel ikke alvorlig mene at standarden i Norge er god, ja vi har fjell som gjør det dyrt å bygge, men det har Sveits også... Tog: når blir det dobbeltspor for de viktigste strekningene på Østlandet, 2090? Fly: her er vi ganske bra stilt, men det viser seg jo at Avinor ikke alltid bygger stort nok for å dekke kapasitet når ny terminal står ferdig, f.eks. KKN som måtte bygge på før det var gått ett år fra den nye terminalen sto ferdig, og alle visste det ville bli for lite i utgangspunktet - også Avinor. Strøm: hva er det midt-Norge skriker om leveringssikkerhet for? Manglende kapasitet fra Finnmark begrenser utbygging av vindkraft, selv om behovet har vært identifisert for mange år siden sitter det likevel langt inne. Tele: hva er status på nordvestlandet idag? Bredbånd i mer grisgrendte strøk er fortsatt langt borte. Hva har fiberen til Svalbard betydd? Den ble finansiert for det meste av NASA og NOAA, og ikke den norske stat. Jeg tror litt av problemet er at vi når har statlige bedrifter som Avinor, Jernbaneverket, Statnett, etc. som skal levere hundrevis av millioner i utbytte til Staten, og som samtidig har ansvar for utvikling av esensiell nasjonal infrastruktur. Det blir for mye "blåruss"-mentalitet om å levere overskudd, og det går utover infrastrukturen. Var det ikke det som skjedde med strømnettet i California, ingenting ble investert i vedlikehold før det gikk til h..... Og har vi investert i noe nytt er det som regel dårlig med penger til vedlikehold, jeg liker forslaget om at utbygginger skal ta med kostnader til vedlikehold i 30 år også for å kunne bli godkjent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Hva angår blårussmentalitet, så tror jeg en del etater og offentlige foretak bør "presses" litt. Det er jo ingen automatikk i at fravikelse av krav om utnytte og overskudd resulterer i mer penger til vei, strøm, flyplasser osv. En lei tendens har vel tidligere vært litt for stort innslag av "gold plating" og ineffektiv drift. Mitt poeng er bare at det finnes mange gode formål, og om alle disse formålene skal tilgodesees med midler fra oljefondet så tømmes dette rimelig raskt. Mitt andre poeng er at virkeligheten i forhold til infrastruktur i Norge er langt fra elendig, selv om det er opplagte kandidater for nyinvesteringer. Og spesifikt til OSL så er det ikke noe unikt at man bygger litt etterhvert, og det selv om vi bor i verdens kanskje rikeste land... ![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]() Quote:
Blir det noen form for servicetilbud ute i denne 'midlertidige' piren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]()
Jeg har bare sett de bildene som er postet her, og da ser det jo rimelig bra ut. Hva slags kvalitet er det som mangler på den nye «midlertidige» piren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,068
|
![]()
Begrunne? Hva er det du ikke forstår med at jeg mener de holdningene her er en hemsko i forhold til satsningen på infrastruktur her i landet ved at man kun skal bygge stort nok idag, men ikke imorgen? Da får du heller kalle de som er uenige med deg for umodne.....
Det er en vesentlig forskjell å bygge unødvendig og prangene og det å bygge for fremtidig vekst i god nok tid før denne veksten skjer. Last edited by Someone; 30-12-2011 at 10:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS med vennetilbud (Splitta frå SAS mot overskot) | Ramgad | Småprat | 12 | 21-12-2013 21:44 |
Transport frå Rygge (splitta frå God mandag fra 35000' over Canada) | SudCaravelle | Småprat | 18 | 04-10-2012 17:16 |
Samarbeidet mellom Dy og hurtigruten i TOS (Splitta frå AES-LON med DY-tråden) | BU662 | Flyforum | 28 | 14-08-2010 14:16 |
Liv laga for rute KSU - TRD ? (splitta ut frå Vestlink-tråden) | MD11 | Flyforum | 14 | 03-06-2010 00:05 |
Kva med eit sjøflybilete frå Sandviken, Bergen | AA-skipper | Bilder & foto | 1 | 04-10-2008 15:08 |