Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-05-2010, 00:30   #1
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Angry Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

Chris Witt har folgende Info pa Skyliner:

Boeing 737 -683 28303 257 SU-MWC Midwest ferried 04may10 CAI-EGBP for part-out & scrap ex G-CDKT

Litt synd at slik en ny fly hugges opp, men parts er mere verdt enn flyet som helhet...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2010, 01:09   #2
RampSnake
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 215
Default Re: Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

Denne maskinen kom til SAS i 99, og gikk videre til Flyglobespan i 2005. Som du sier BU662, det er meget synd at en slik ny maskin går til skraperen=/
RampSnake is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2010, 06:07   #3
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,330
Default Re: Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

Tja det er da historien til griser - de skal alle til slakteren.

Men spøk til side - det er vel en grunn (sikkerhet?) for at den nå skal hugges opp.
EB is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2010, 06:08   #4
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
Default Re: Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

Første B737NG til scrapperen ?
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2010, 07:18   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,976
Default

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Men spøk til side - det er vel en grunn (sikkerhet?) for at den nå skal hugges opp.
Sikkerhet er det neppe, og er vel en ren økonomisk beslutning?
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2010, 08:12   #6
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

Altid trist at se forholdsvis nyt fly blive til coladåser..
Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2010, 09:09   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

Og her er Unn Viking i sine glansdager:
http://www.airliners.net/photo/Scand...683/0307259/L/

Ser at SAS opp gjennom 2000-tallet har kvittet seg med en del 737-600 og 737-800. Hvorfor ble de faset ut? Leasingkontrakter?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2010, 11:26   #8
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Ser at SAS opp gjennom 2000-tallet har kvittet seg med en del 737-600 og 737-800. Hvorfor ble de faset ut? Leasingkontrakter?
Kan jo være at -683en er dyr i drift - den benytter jo 20% mer drivstoff pr. passasjer en f.eks. LN-TUx med winglets. Dette er på korte strekninger innen Sør-Norge, forutsatt at de har samme KF.

Dette er tall hentet fra SAS' egen miljøkalkulator http://www.sas.dk/da/Om-SAS-Danmark2.../CO2-beregner/
(har linket til den danske siden sas.no ligger nede for telling med runtime error)
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2010, 11:41   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Kan jo være at -683en er dyr i drift - den benytter jo 20% mer drivstoff pr. passasjer en f.eks. LN-TUx med winglets. Dette er på korte strekninger innen Sør-Norge, forutsatt at de har samme KF.

Dette er tall hentet fra SAS' egen miljøkalkulator http://www.sas.dk/da/Om-SAS-Danmark2.../CO2-beregner/
(har linket til den danske siden sas.no ligger nede for telling med runtime error)
Ja, det er åpenbart at 737-600 er dyr i drift og at flytypen ikke har ivaretatt SAS' behov utover på 2000-tallet. -600-maskinene var fleksible mht. konfigurasjon og var vel nede i under 100 seter i enkelte maskiner, nesten som en regionaljet. De var kanskje tiltenkt å operere korte high yield-ruter med mange frekvenser? Nå har alle fått 120 seter, tilsvarende den noe mer populære - men enn så drivstofftørste - forgjengeren -500.

SAS bestilte vel i utgangspunktet 45 eksemplarer i 1995, men klarte å konvertere noen ordre til større -700- og -800-maskiner. I tillegg har det blitt lagt inn nye bestillinger på 2000-tallet - og de var ikke på -600, for å si det sånn Så i utgangspunktet har jeg stor forståelse for at noen -600-maskiner har blitt faset ut, KGL - og SAS har vel gjort opptil flere forsøk på å kvitte seg med flere.

Det som er mer overraskende er at flere -800-maskiner også har gått ut, på midten av 2000-tallet, enten for en periode på noen år eller helt ut av flåten. Dette har blitt "kompensert" gjennom nye -700- og -800-fly fra Boeing-fabrikken etter 2007. Hvorfor ikke bare beholde de man hadde i utgangspunktet?

Flyselskapene det gjelder er for øvrig Flyglobespan, Air Europa, Hainan Airlines, China Xinhua Airlines og Moskovia Airlines.
__________________

Last edited by FlightDeck; 06-05-2010 at 11:47.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2010, 12:21   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,416
Default Re: Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Tja det er da historien til griser - de skal alle til slakteren.

Men spøk til side - det er vel en grunn (sikkerhet?) for at den nå skal hugges opp.
Som det staar oeverst - det er mer verdt som delefly ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2010, 12:32   #11
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,565
Default Re: Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post

Det som er mer overraskende er at flere -800-maskiner også har gått ut, på midten av 2000-tallet, enten for en periode på noen år eller helt ut av flåten. Dette har blitt "kompensert" gjennom nye -700- og -800-fly fra Boeing-fabrikken etter 2007. Hvorfor ikke bare beholde de man hadde i utgangspunktet?
Dette skyldes en kombinasjon av finanstransaksjoner og flåtebehov.

Last edited by LN-MOW; 06-05-2010 at 12:36. Reason: fikset quote
OJB is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2010, 12:51   #12
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Som det staar oeverst - det er mer verdt som delefly ....
I denne sammenheng: Som charcuterie?
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2010, 12:54   #13
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

Tror det er litt mer vanskelig fordøylig enn som så Stein
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2010, 21:52   #14
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,258
Default Re: Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

Som man kan se her er skrotingen langt fremskredet:

http://www.airliners.net/photo/Airbu...211/1751600/L/
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2010, 10:42   #15
Lund
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2008
Location: Frederiksværk
Posts: 216
Default Re: Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

SU-MWC har været ude for en hård landing, og i forhold til en reparation er der åbenbart flere penge i scrap & part-out
/T
Lund is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2010, 00:58   #16
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 637
Default Re: Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

Se bildspel här: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=68470
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2010, 01:02   #17
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 637
Default Re: Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Dette skyldes en kombinasjon av finanstransaksjoner og flåtebehov.
Dvs, det Wallenbergarnas leasingbolag tjänar mest på.
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2010, 16:45   #18
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,565
Default Re: Förste 737-683 möter Mr. Scrapper

Quote:
Originally Posted by SK1013 View Post
Dvs, det Wallenbergarnas leasingbolag tjänar mest på.
Dersom du vet dette er det vel OK og det er en ærlig sak å tjene penger.
OJB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Förste Kjaempe Torden / åska på CPH scanhorse Register- og ATC-Forum 6 22-05-2011 19:51
SAS Boeing 737-683 Jubileumsmodell på Tradera. SE-SAM Samlerhjørnet 2 21-06-2010 21:34
FlyNordic sitt förste -800er... BU662 Flyforum 71 08-09-2008 03:32
Sprøtt, NW scrapper A320, men flyr videre med DC9 LN-SEK Flyforum 10 27-05-2007 14:42
Programmet er klart!Förste turen går til..... FBU 4EVER Flyforum 26 22-01-2006 15:23


All times are GMT +2. The time now is 13:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.