![]() |
|
![]() |
#61 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]()
Nu uppe i 201 miljoner dollar...
"The 2011 budget request for the F-35 plans to buy 43 aircraft for $8.654 billion in procurement funding. That makes for a production unit cost for the 2011 buy of $201 million per F-35. In his March 24 testimony to the House Armed Services Committee, Carter stated that the unit cost “will decrease significantly” from this level as purchases increase and production processes “optimize.” This is consistent with conventional wisdom that there exists a “learning curve” for aircraft production that progressively shrinks unit cost steadily as production proceeds. Thus, Carter and Fox argue, F-35 unit production costs will come down from the currently unsettlingly high number of $201 million each down to the $114 to $135 million band. The last 50 years of actual DOD aircraft cost history, especially of “stealth” aircraft, do not treat the Carter-Fox estimates, and the prevailing conventional wisdom, very politely, however. The absence of any such progressive “learning curve” in unit cost has been thoroughly demonstrated by the analysis of Chuck Spinney, using actual procurement data. In the case of the F-35, we can test the likelihood and amount of “learning curve” reduction in the unit cost by comparing the F-35 at this point in its program history to its closest aircraft relative, the F-22." http://www.cdi.org/program/document....e=../index.cfm |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Newcomer
Join Date: Mar 2010
Posts: 19
|
![]()
Galskapen vil ingen ende ta ...
http://www.mcclatchydc.com/2010/04/0...5-fighter.html Enda større kostnadsoverskridelser forventes å fremkomme i en rapport som kommer til sommeren. Inklusive inflasjon ventes flyets gjennomsnittskostnad å stige til 900 mill. NOK. Vanskelig å forstå hvordan vi skal kunne få 48 (eller nå 56?) fly til 18 milliarder NOK! Hvis ikke Forsvarsministeren tar til økonomisk fornuft, kanskje Finansministeren gjør det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
|
![]()
Vi får nå se hva prisen blir til slutt før man kaller det galskap. Lockheed hevder fremdeles at prisen vil bli 50 millioner 2002 dollar.
http://www.flightglobal.com/blogs/th...st-riddle.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 898
|
![]()
Hva hjelper det at den kostet 50mill i 2002 når vi ikke kjøper den i 2002? Vi kjøper den i 2012 eller noe i den gården!
Slik jeg har forsått det hadde vi en STATSGARANTI på Gripen prisen, og F-18 er uansett billigere enn F-35 i dagens kurs uansett. Again, slik jeg har skjønt det så hjelper det UTROLIG lite at saken koster 50millioner i 2002 dollar, når det er i 2012 dollar vi kjøper den. Flyet blir dyrere, og det blir forsinka. That is med mindre man skal si i mot Department of Defence og GAO da...
__________________
Mvh Per-Kristian Jensen |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,104
|
![]()
Men spørsmålet er også hvem som tilslutt sitter igjen med regningen for budsjett overskridelsene...sjansen er stor for at den regningen ender hos amerikanske skattebetalere og ikke nødvendigvis hos F-35s utenlandske kunder
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]() Quote:
Och lycka till att övertala den amerikanska senaten om att Norge ska ha billigare plan än USA på USAs bekostnad. ![]() Quote:
Last edited by Alf; 09-04-2010 at 00:53. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]() Quote:
Last edited by Alf; 09-04-2010 at 00:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
|
![]() Quote:
http://www.lexingtoninstitute.org/pe...ath?a=1&c=1171 Video av hangarskip-varianten i en drop test http://www.youtube.com/watch?v=h6BsCvDgbsc
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Newcomer
Join Date: Mar 2010
Posts: 19
|
![]()
Ikke alle tror at Sherman's konklusjoner er basert på "tvilsom matte":
http://www.huffingtonpost.com/winslo..._b_531705.html Hvis Utenriksdepartementet (og Luftforsvarets ledelse?) insisterer på at vi må og skal kjøpe amerikansk, kan det være på tide å snakke med Boeing. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]() Quote:
Sannheta er vel omtrent at Norge hadde valgt amerikanse fly uansett om man kunne fått Gripen gratis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
Men , snu det på hodet. Det har overhode noen forsvarseffekt å "få" er fly som ikke duger. Altså det er ikke bare pris som teller. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 898
|
![]()
Bare for morro skyld,
![]()
__________________
Mvh Per-Kristian Jensen |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]() Quote:
![]() Hur Norge ska få sina flyg billigare än USA får du gärna upplysa mig om. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Hvem er det du prøver å overbevise, Alf? Forumister, fremtidige norske jagerflygere, den norske regjeringen eller den faglige utredningsgruppen som kom frem til resultatet? Beslutningen er tatt, slaget er tapt (for de andre enn den produsenten som fikk kontrakten), og nå stanger du bare hodet mot veggen. Case closed fra min side, ihvertfall. Dette er ikke noe å diskutere før det dukker opp reele fakta fra kompetent hold.
(Bildet av F-18 var imidlertid stilig, men C/D-versjonen er nok en generasjon for gammel. E/F-versjonen ikke like gammel, men heller ikke den nyeste lengre).
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 898
|
![]()
Så vi blir å kjøpe F-35 koste hva det koste vill? Si at tallene fra DOD stemmer, og prisen blir mer en dobblet, blir vi virkelig å kjøpe F-35 da?
__________________
Mvh Per-Kristian Jensen |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
|
![]()
Innkjøpsprisen utgjør en forholdsvis liten del av de totale levetidskostnadene. USA vil bruke store summer på å utvikle flyet og dets våpen i flere ti-år fremover. Jeg mener faktiskt det ville vært riktig å valgt F-35, selv om man hadde fått Gripen gratis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
|
![]()
"Eller så hade man inte alla papper på bordet" Er det ditt bevis for at det er en løgn ? Du kommer kun med påstander, ingen fakta.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]() Quote:
Jag har redan kommit med fakta, läs i tråden! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Brasil går for Gripen | jameson82 | Flyforum | 13 | 11-05-2023 20:44 |
Gripen-haveri i Thailand | Stromoren | Flyforum | 0 | 14-01-2017 14:03 |
Thailand velger Gripen | Planebeach | Flyforum | 15 | 02-03-2011 23:49 |
JAS Gripen på nesen | Concorde | Flyforum | 0 | 17-11-2008 17:10 |
Gripen-haveri i Hanöbukten | sail4fun | Flyforum | 1 | 01-06-2005 19:02 |