![]() |
|
![]() |
#21 | ||
Ute på tur
|
![]() Quote:
Quote:
Så alt i alt vil dette være like konkuransevridende som myten om at Norwegian alltid er billig. Den gjengen som evt har noe å hente her er like lite sannsynlig DY-kunder, og de som er lykkelig hos DY er neppe den samme gjengen som lar seg lokke av dette. Så da er vi tilbake med saken: antakelig ender det med at de som får fleste poeng ut av dette er de som allerede er EBG og ikke får noe mer goder ut av dette, og da er det bare mer utgift å administrere det og ikke minst mer poeng som skal brukes opp rundtom. Så slik blir dette bare en utvanning av de kundene SAS har som har tjent poeng på utenlandsreising, og få reele fordeler for noen. -A |
||
![]() |
![]() |
#22 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Vel vel!
Ingen grunn til jubel enda. Jeg tviler meget sterkt på at bonuspoeng innenriks blir en realitet igjen. Dersom et nytt selskap skulle starte opp, vil konkurranse situasjonen bli diskutert igjen. Og dersom både DY og SK har et bonusprogram, og et nytt tredje selskap ikke har, så er vi like langt. Ikke glem at dersom man nå skulle få bonuspoeng innenriks igjen, vil man nok trenge dobbel så mange poeng som i dag for å oppnå sølv og gullkort. Så det er ikke sikkert det hjelper så mye for den enkelte. Spesielt ikke om man stort sett reiser på billetter som gir 25% poeng! BF ![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Man når gullstatus med 40 flighter i Danmark og Sverige, mot 35 i Norge. Om bonuspoeng innføres i Norge vil kravet økes fra 35 til 40. Så det blir neppe så mye vanskeligere sammenliknet med i dag.
|
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Nuvel, jeg tror neppe Konkurransetilsynet klarer å opprettholde dette forbudet særlig mye lengere uten litt rabalder. Og det er da sannelig på høy tid at SAS tar frem jaktrifla i jakten på Norsk innenriks... ![]()
![]() |
#25 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Men det er da vanskelig å tro at dette programmet blir noe i nærheten av det det var for 10-15 år siden? Husker jeg hadde noen reiser til og fra Oslo som pasient, og fikk meg kjapt en gratisreise etter om lag fem-seks t/r reiser med AES-FBU. Men da var jo også flyreiser en hel del dyrere, og hvem ønsker vel det, bortsett fra de som reiser på firmaet?
|
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er sikkert mange som meg, som blir innehavere av EBG om dette innføres, men som nå roter nede på basic nivå, selv om vi bruker XXXXX antall kroner på SAS i året.
|
![]() |
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Det må de frie markedskræfter bestemme. Hvis SK vil have bonus så må de det. Hvis DY synes deres bonus ikke er god nok, så må de komme op med en bedre - eller lade være med at tilbyde det. Det skal stå alle frit hvilket produkt de vil tilbyde.
![]() |
#28 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Dagens beste fra TOS..."at loven er til for å beskytte kundene".
|
![]() |
![]() |
#29 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Formålet med loven er for såvidt fin nok, men her synes jeg man går for langt og har misforstået idéen med den. Ihvertfald i henhold til hvordan markedet ser ud idag. Det må være på tide at tilpasse lovgivningen til hvordan markedet er idag, hvor det sagtens kan bære at blive styret af frie markedskræfter. Jeg kan ikke se hvordan det kan være til ulempe for kunderne at det bliver muligt at optjene bonuspoint igen. I både Danmark og Sverige er det tilladt at optjene bonus på indenrigs og det fungerer fint.
Founder /Editor: FinalCall travel Last edited by FlyHi; 07-04-2010 at 15:29. |
|
![]() |
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Om man har misforstått ideen med loven tror jeg nok ikke. At man i Sverige, Danmark og de fleste andre land har bonusopptjening endrer ikke det prinsipielle faktum at markeder er forskjellige, og om en ting fungerer fint i et marked så kan det ha helt andre konsekvenser/effekter i andre markeder (les: land). I DK og SE har man i mye større grad reelle alternativer til flytransport, og DK spesielt i så måte. Ulempen med bonuspoeng kan f.eks. være at dette gir mindre effektiv konkurranse, som igjen leder til høyere priser enn med bonusforbud. |
|
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er ikke løsningen å tillatte bonuspoeng på strekninger det er jevn konkurranse? BGO-OSL & TRD-OSL må da kunne gi bonuspoeng når begge aktører har over 10 flyvninger hver dag... Allikevel skjønner jeg argumentet med at vi ikke har noe reelt alternativ til fly her til lands, og at to selskaper er lite! Hva med å bare tillatte kvalifiserende flyvninger etc, men ikke reelle bonuspoeng?
|
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() Nå må det sies at jeg er en ekstrem markedsliberalist, kanskje litt i overkant, men når DY nå prater om at innføring av SAS bonuspoeng vil være dårlig distriktspolitikk, da mister DY mye kred hos meg. Forøvrig eksisterer det bonusprogram i de fleste bransjer, jeg fatter rett og slett ikke hvorfor luftfarten skal skjermes for denne type konkurransemiddel. |
|
![]() |
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg foreslår å lete opp noen av TOS sine tidligere utgreininger om tiltak for å sikre fortsatt konkurranse i et marked. Det han skriver er faktisk riktig bra ![]() Last edited by sukram; 07-04-2010 at 19:22. |
|
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
For oss som betaler av egen lomme og ikke reiser et stort antall flyvninger vil det med en slik økning blir håpløst å fortsette som EBG. Årets opptjening for meg var unnagjort på 1 reise OSL-CPH-BKK-CNX i biz (på grunn av kampanjen med doble statuspoeng den ene veien)
![]() |
#39 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
At bonus på inneriks ble fjernet i utgangspunktet er håreisende. Å enda mere så nå.
Norwegian har selv sitt eget program, SAS har hatt det i mange år. Eneste grunn til at DY ikke liker dette er at SAS sitt Eurobonus system er velfungerende, omfattende, og brukervennlig. De ser dette som en trussel, å bruker patetiske argumenter for å kjempe mot. Altså, pris, distriktspolitikk????? Dette faller på sin egen urimelighet. Ja, jeg jobber i SAS, å mener at SAS snart burde få like vilkår for konkurranse. |
![]() |
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
SAS og Norwegian konkurrer da på like vilkår, selv om SAS gjerne vil konkurrere om å ha det beste bonusprogrammet i tillegg? |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS gjeninnfører bonuspoeng (for bedriftskontopersoner) i Norge i dag (26/2/13) | sirpjalle | Flyforum | 236 | 22-05-2013 17:57 |
SAS ønsker å gjeninnføre bonuspoeng på innenlandsreiser i Norge neste år. | sail4fun | Flyforum | 6 | 05-10-2006 11:15 |
Danske Sas piloter vil ikke jobbe for SAS DK.. | Tertit54 | Flyforum | 65 | 23-01-2006 23:03 |
Gjeninnføre mat og aviser på norsk innenriks?? | morr | Flyforum | 20 | 12-06-2005 08:04 |
SAS-ledelsen vil selge SAS Component | DY Tech | Flyforum | 2 | 10-05-2005 07:42 |