![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er det noen som har regnet ut hvor mye det koster i året å gjeninnføre mat og aviser på norsk innenriks for SAS B? Jeg er overbevist om at folk er villig til å betale en 50,- lapp ekstra for denne servicen. Etterspørselen etter bedre service kommer til å øke igjen - i tillegg skaper det tydeligere skille mellom produktene til SAS B og NAS.
Noen meninger?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Way to go!!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Helt klart noe fler en jeg ville satt pris på .
Men prisen på det produktet er trolig mer en 50,- . I dag har de jo lov til å være utsolgt , og load av mat blir vel gjort basert å salgsstatistikk. Om man kjøper en reise som inkluderer et måltid , og operatøren ikke har det man har kjøpt så kommer vel EU å krever kompensasjon big time, eller ? /G |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Har en gang vært ute for at de var tom for mat. Det var en morgen (natt) avgang fra Kirkenes til Tromsø. Flyet på kvelden var kanselllert så morgenflyet var fylt til randen. Jeg satte meg helt bakerst i fokkeren, men da de kom til meg var de tom for frokost. Det gjorde for såvidt ikke noe, for den hyggelige flyvertinnen kom med et fint lite utvalg fra salgsvognen (blant annet vin) som jeg skulle få som kompensasjon.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
jeg tror du har rett. Selv betalte jeg 75 kroner ekstra (på forhånd) på min tur til ACE sist tirsdag for å få et matbrett (som det ikke kostet BLX så mye å fremstille). Men, det er jo også spørsmål om hvilken provil man velger og hva slag selskap man vil være. Selv håper jeg at SAS Braathens velger å legge flere goodies i sin + i LCC+
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg synes man kunne kjørt 'scandinavian direct' konseptet som man har på intraskan også på timesrutene innenlands. Dvs frokost på morgenen og drikke utover dagen. Så kunne man lagt inn et vouchersystem på M på tre-klasse og én-klasse lengre ruter hvor man fikk en mat og drikke. Den kunne man betale når man bestiller billetter eller når man ønsket det. Man kunne kanskje solgt voucherpakker for f.eks 10 for 3000 poeng også. Bare en ide. På de aller dyreste billettene kunne det kanskje være automatisk inkludert også. Det blir nok en liten utfordring i salg og distribusjon, men ikke umulig å finne løsninger.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
helt enig Super-Shark. Det er alltids muligheter, på BLX kunne man bestille varm mat når man gjorde bestillingen - og det fungerte fint. Vet ikke om noen IKKE skulle ha mat, men vi som hadde bestilt fikk iallefall spise (selv om det ikke er lett med en vilter krabat på fanget)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Man skulle tro at det ikke kostet så mye å produsere maten, men cateringselskapene tar seg meget godt betalt. Jeg husker da jeg jobbet med BA på FBU og da kostet et c-classe brett 160nok. Og det var i 1997.
Det er ikke bare selve ingridiense de tar seg betalt for..legging på brett, antall sukkerbiter, bestikk, tannpirkere etc etc..helt utrolig at de overlever spør du meg |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Men hos MyTravel koster et varmt økonomiklassemåltid kun NOK 50...subsidiert?
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Om SAS hadde gjeninnført konseptet og lagt på f.eks. 150 kroner på alle billetter. Da hadde man dekt inn kostnader (mer eller mindre), kundene hadde antakelig kommet i større grad tilbake fordi man nå ser hva som skiller SK fra DY og Konkurransetilsynet ville antakelig vært holdt på såpass armlengdes avstand at de lot SAS være i fred. Just my 50 cents.
![]()
![]() |
#12 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Nei, jeg ville ikke betalt 50 kr mer for å få en tørr bolle med noe kjedelig pålegg på en flytur som er under en time. Avisen kan jeg saktens ta med meg, og jeg har lagt meg til fast vane at når jeg lander på OSL stikker jeg innom LaBaguett og kjøper meg en kylling tandoori baguett. Den er fersk og fin og helt utmerket. Tar den med på flytoget, så går den turen også fortere.
Da de skulle ta bort gratis servering ombord var det for å kunne gjøre flyreiser billigere. Vel, det er bare løgn. I løpet av halvannet år har billettprisen mellom Krs og Osl steget med nesten 700 kr for en normalpris. Kjøss mæ i rattatta, som vi gjerne sier her sør! ![]() Skulle først noe være gratis, så måtte det vært en gratis brus eller tilsvarende. Billigste måte å gjøre det på ville være å ha halvannenliters flasker og servere i plastglass. Dagens løsning med små bokser er jo den dyreste brusen du finner. Innkjøpsprismessig kunne man jo få 1,5 liter for omtrent samme prisen! Noe å tenke på! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ingen tro på at folk vil betale 150 kr mer for å få servering ombord. Folk er så prisbevisste nå. Hører venner og familie si "kjøpte en bill hos SASBraathens for de var 40 kr billigere enn Norwegian" Sier litt.
Tror de dagene er talte! Brus er greit men ikke fra store flasker. Del ut vanlige bokser! Men alt koster jo..hilder ikke med innkjøpspris når man skal legge til pakking i traller, utkjøring til flyet, henting av retur, opptelling, lager osv. Blir mye ekstra kostnader på det. ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Slutten på en 2-liters flaske smaker ikke særlig godt....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det er mange måter (og flere og mer avanserte prissettinger) man kunne gjøre i denne sammenhengen. 150 kroner tok jeg utav lufta mer eller mindre, men legge på noen få kroner i snitt på billettene og gjeninnføre servering.
Poenget mitt er at SAS nok kanskje vil skyve fra seg de aller mest prissensitive, men få tilbake de som har gått over til Norwegian fordi produktet ikke er særlig forskjellig. Jeg tror da at SAS vil få flere passasjerer og større andel av de som i snitt betaler bedre.
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Kanskje noen fra SAS Braathens kunne tatt seg en tur med Air Berlin for å lære litt?
På LoCo-turen prøvde vi dem og for €47 fikk man en flight DUS-MAN, gratis avis, servering (kald drikke fra en større flasker, ikke bokser der og noe godt å bite i), gode stoler i lysgrått skinn, ekstremt god benplass (i hvertfall på seterad 1), en behagelig stille kabin (Fokker 100) og ikke minst vennlige CAer. Til å være et LoCo-selskap var det helt klart en sekser.
![]() |
#18 |
ScanFlyer ettellerannet..
|
![]()
Vel min personlige mening er at BUSK ikke gjør noe lurt ved å kutte servicen på flya. Bilettene er jo ikke akkurat blitt så mye billigere. Greit lavpris billettene er noe billigere,men de er det jo praktisk talt ingen av.
Jeg flyr endel på OSL-LHR-OSL og har ingen problem med å bruke ID billettene på British Airways. De har konfertable fly, går på tiden, servering ombord og veldig hygglig crew. Sist jeg var ute å fløy der hadde jeg B A den ene veien og SK den andre på samme dag. B A crew var som engelskmenn flest hygglige og profesjonelle. SK betjeningen på vei tilbake virket sure og lei. Jeg fikk ett stygt blikk da jeg spurte om noe, og dette var da fra kolegaer i samme selskap. Jeg ble ganske skremt, og sett fra en passasjers øyne var ikke akkurat dette god reklame for mitt eget selskap. Ironiske er at British Airways har ett generelt lavere pris nivå på sine fly og betraktelig bedre service en hva SK disket opp med som i praksis var nada.. Jeg tror ikke måten å lokke folk til ett selskap er å holde prisnivået generelt høyere en lavpris selskapene,og samtidig kutte på servicen.
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
KLM vurderte jo også å fjerne servering, men slo fra seg tanken igjen. Kundeundersøkelsen hos FD-medlemmer gav dem klar beskjed om at det ville være veldig lite lurt...
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Frokostboksen på økonomi i treklasse-flighten koster å kjøpe 50 kr ombord. Jeg tror at man ikke trenger så mye mer egentlig. Har man 20 millioner pax i året som betaler 50 kr mer enn i dag vil det utgjøre 1 milliard kr og man kan kjøpe mange frokostbokser for det.
Ellers så serveres jo juice fra kartonger på sikkert 1 eller 2 liter, men jeg tror det meste kullsyreholdig er på boks. Og det er ikke sikkert at det lønner seg hvis bare to skal ha brus og man åpner en 2 litersflaske og må kaste resten når turen er over. Problemet med catering på kort varsel er ikke så problematisk om man har enkelt konsept som er raskt å levere ut.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Svenske piloter på norsk innenriks | Dag Viking | Småprat | 6 | 21-12-2011 10:39 |
Alkoholreklame i Scanorama på norsk innenriks | Mjolnir | Småprat | 1 | 27-04-2011 14:27 |
Markedsandeler på norsk innenriks | FlightDeck | Flyforum | 5 | 05-02-2009 16:20 |
Futura på norsk innenriks? | EB | Flyforum | 4 | 07-03-2008 09:55 |