Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-06-2005, 10:43   #1
morr
ScanFlyer Blue
 
morr's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 238
Default Gjeninnføre mat og aviser på norsk innenriks??

Er det noen som har regnet ut hvor mye det koster i året å gjeninnføre mat og aviser på norsk innenriks for SAS B? Jeg er overbevist om at folk er villig til å betale en 50,- lapp ekstra for denne servicen. Etterspørselen etter bedre service kommer til å øke igjen - i tillegg skaper det tydeligere skille mellom produktene til SAS B og NAS.

Noen meninger??
morr is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2005, 10:47   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,416
Default Re: Gjeninnføre mat og aviser på norsk innenriks??

Way to go!!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2005, 11:21   #3
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Gjeninnføre mat og aviser på norsk innenriks??

Helt klart noe fler en jeg ville satt pris på .

Men prisen på det produktet er trolig mer en 50,- .

I dag har de jo lov til å være utsolgt , og load av mat blir vel gjort basert å salgsstatistikk.

Om man kjøper en reise som inkluderer et måltid , og operatøren ikke har det man har kjøpt så kommer vel EU å krever kompensasjon big time, eller ?

/G
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2005, 11:30   #4
SK384
ScanFlyer Dusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,059
Default Re: Gjeninnføre mat og aviser på norsk innenriks??

Har en gang vært ute for at de var tom for mat. Det var en morgen (natt) avgang fra Kirkenes til Tromsø. Flyet på kvelden var kanselllert så morgenflyet var fylt til randen. Jeg satte meg helt bakerst i fokkeren, men da de kom til meg var de tom for frokost. Det gjorde for såvidt ikke noe, for den hyggelige flyvertinnen kom med et fint lite utvalg fra salgsvognen (blant annet vin) som jeg skulle få som kompensasjon.
__________________
Upcoming flights: OSL-ARN-ALC (jun 25), ALC-CPH-OSL (jun 25)
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2005, 12:30   #5
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Gjeninnføre mat og aviser på norsk innenriks??

jeg tror du har rett. Selv betalte jeg 75 kroner ekstra (på forhånd) på min tur til ACE sist tirsdag for å få et matbrett (som det ikke kostet BLX så mye å fremstille). Men, det er jo også spørsmål om hvilken provil man velger og hva slag selskap man vil være. Selv håper jeg at SAS Braathens velger å legge flere goodies i sin + i LCC+
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2005, 15:17   #6
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Gjeninnføre mat og aviser på norsk innenriks??

Jeg synes man kunne kjørt 'scandinavian direct' konseptet som man har på intraskan også på timesrutene innenlands. Dvs frokost på morgenen og drikke utover dagen. Så kunne man lagt inn et vouchersystem på M på tre-klasse og én-klasse lengre ruter hvor man fikk en mat og drikke. Den kunne man betale når man bestiller billetter eller når man ønsket det. Man kunne kanskje solgt voucherpakker for f.eks 10 for 3000 poeng også. Bare en ide. På de aller dyreste billettene kunne det kanskje være automatisk inkludert også. Det blir nok en liten utfordring i salg og distribusjon, men ikke umulig å finne løsninger.

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2005, 15:26   #7
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Gjeninnføre mat og aviser på norsk innenriks??

helt enig Super-Shark. Det er alltids muligheter, på BLX kunne man bestille varm mat når man gjorde bestillingen - og det fungerte fint. Vet ikke om noen IKKE skulle ha mat, men vi som hadde bestilt fikk iallefall spise (selv om det ikke er lett med en vilter krabat på fanget)
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2005, 15:37   #8
KLMNordic
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 157
Default Re: Gjeninnføre mat og aviser på norsk innenriks??

Man skulle tro at det ikke kostet så mye å produsere maten, men cateringselskapene tar seg meget godt betalt. Jeg husker da jeg jobbet med BA på FBU og da kostet et c-classe brett 160nok. Og det var i 1997.
Det er ikke bare selve ingridiense de tar seg betalt for..legging på brett, antall sukkerbiter, bestikk, tannpirkere etc etc..helt utrolig at de overlever spør du meg
KLMNordic is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2005, 16:05   #9
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
Default Re: Gjeninnføre mat og aviser på norsk innenriks??

Men hos MyTravel koster et varmt økonomiklassemåltid kun NOK 50...subsidiert?
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2005, 16:12   #10
KLMNordic
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 157
Default Re: Gjeninnføre mat og aviser på norsk innenriks??

Quote:
Originally posted by LCH
Men hos MyTravel koster et varmt økonomiklassemåltid kun NOK 50...subsidiert?
Har ikke peiling! Med dagens situasjon har vel cateringselskapene sikkert måtte senke prisene sine drastisk. Skal SASBraathens tilbake til mat og aviser, koster det nok en del 100 millioner. Husker bare da det var snakk om å fjerne Best/Back, så ville det koste BU nærmere 200 mill i catering i året med en klasse. Dette var også før 2001, så her har vel prislappen også blitt lavere..men alikevel!
KLMNordic is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2005, 16:15   #11
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Gjeninnføre mat og aviser på norsk innenriks??

Om SAS hadde gjeninnført konseptet og lagt på f.eks. 150 kroner på alle billetter. Da hadde man dekt inn kostnader (mer eller mindre), kundene hadde antakelig kommet i større grad tilbake fordi man nå ser hva som skiller SK fra DY og Konkurransetilsynet ville antakelig vært holdt på såpass armlengdes avstand at de lot SAS være i fred. Just my 50 cents.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2005, 16:19   #12
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,309
Default Re: Gjeninnføre mat og aviser på norsk innenriks??

Nei, jeg ville ikke betalt 50 kr mer for å få en tørr bolle med noe kjedelig pålegg på en flytur som er under en time. Avisen kan jeg saktens ta med meg, og jeg har lagt meg til fast vane at når jeg lander på OSL stikker jeg innom LaBaguett og kjøper meg en kylling tandoori baguett. Den er fersk og fin og helt utmerket. Tar den med på flytoget, så går den turen også fortere.

Da de skulle ta bort gratis servering ombord var det for å kunne gjøre flyreiser billigere. Vel, det er bare løgn. I løpet av halvannet år har billettprisen mellom Krs og Osl steget med nesten 700 kr for en normalpris.

Kjøss mæ i rattatta, som vi gjerne sier her sør!

Skulle først noe være gratis, så måtte det vært en gratis brus eller tilsvarende. Billigste måte å gjøre det på ville være å ha halvannenliters flasker og servere i plastglass. Dagens løsning med små bokser er jo den dyreste brusen du finner. Innkjøpsprismessig kunne man jo få 1,5 liter for omtrent samme prisen! Noe å tenke på!
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2005, 16:32   #13
KLMNordic
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 157
Default Re: Gjeninnføre mat og aviser på norsk innenriks??

Ingen tro på at folk vil betale 150 kr mer for å få servering ombord. Folk er så prisbevisste nå. Hører venner og familie si "kjøpte en bill hos SASBraathens for de var 40 kr billigere enn Norwegian" Sier litt.
Tror de dagene er talte!

Brus er greit men ikke fra store flasker. Del ut vanlige bokser! Men alt koster jo..hilder ikke med innkjøpspris når man skal legge til pakking i traller, utkjøring til flyet, henting av retur, opptelling, lager osv. Blir mye ekstra kostnader på det. ...
KLMNordic is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2005, 20:30   #14
SK384
ScanFlyer Dusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,059
Default Re: Gjeninnføre mat og aviser på norsk innenriks??

Quote:
Originally posted by Bizflyer
Skulle først noe være gratis, så måtte det vært en gratis brus eller tilsvarende. Billigste måte å gjøre det på ville være å ha halvannenliters flasker og servere i plastglass. Dagens løsning med små bokser er jo den dyreste brusen du finner. Innkjøpsprismessig kunne man jo få 1,5 liter for omtrent samme prisen! Noe å tenke på!
Den ene gangen jeg har fløyet med Varig (CPH-LHR t/r) så brukte de 2 liters brusflasker som de serverte fra. Vinen ble også skjenket i glassene fra vanlige 0,7 flasker. En slik brusflaske skulle gi 13,33 SAS bokser.
__________________
Upcoming flights: OSL-ARN-ALC (jun 25), ALC-CPH-OSL (jun 25)
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2005, 20:32   #15
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,416
Default Re: Gjeninnføre mat og aviser på norsk innenriks??

Slutten på en 2-liters flaske smaker ikke særlig godt....
EB is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2005, 10:09   #16
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Gjeninnføre mat og aviser på norsk innenriks??

Det er mange måter (og flere og mer avanserte prissettinger) man kunne gjøre i denne sammenhengen. 150 kroner tok jeg utav lufta mer eller mindre, men legge på noen få kroner i snitt på billettene og gjeninnføre servering.

Poenget mitt er at SAS nok kanskje vil skyve fra seg de aller mest prissensitive, men få tilbake de som har gått over til Norwegian fordi produktet ikke er særlig forskjellig. Jeg tror da at SAS vil få flere passasjerer og større andel av de som i snitt betaler bedre.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2005, 10:50   #17
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Gjeninnføre mat og aviser på norsk innenriks??

Kanskje noen fra SAS Braathens kunne tatt seg en tur med Air Berlin for å lære litt?

På LoCo-turen prøvde vi dem og for €47 fikk man en flight DUS-MAN, gratis avis, servering (kald drikke fra en større flasker, ikke bokser der og noe godt å bite i), gode stoler i lysgrått skinn, ekstremt god benplass (i hvertfall på seterad 1), en behagelig stille kabin (Fokker 100) og ikke minst vennlige CAer. Til å være et LoCo-selskap var det helt klart en sekser.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2005, 15:08   #18
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Re: Gjeninnføre mat og aviser på norsk innenriks??

Vel min personlige mening er at BUSK ikke gjør noe lurt ved å kutte servicen på flya. Bilettene er jo ikke akkurat blitt så mye billigere. Greit lavpris billettene er noe billigere,men de er det jo praktisk talt ingen av.

Jeg flyr endel på OSL-LHR-OSL og har ingen problem med å bruke ID billettene på British Airways. De har konfertable fly, går på tiden, servering ombord og veldig hygglig crew.

Sist jeg var ute å fløy der hadde jeg B A den ene veien og SK den andre på samme dag. B A crew var som engelskmenn flest hygglige og profesjonelle. SK betjeningen på vei tilbake virket sure og lei. Jeg fikk ett stygt blikk da jeg spurte om noe, og dette var da fra kolegaer i samme selskap.

Jeg ble ganske skremt, og sett fra en passasjers øyne var ikke akkurat dette god reklame for mitt eget selskap.

Ironiske er at British Airways har ett generelt lavere pris nivå på sine fly og betraktelig bedre service en hva SK disket opp med som i praksis var nada..

Jeg tror ikke måten å lokke folk til ett selskap er å holde prisnivået generelt høyere en lavpris selskapene,og samtidig kutte på servicen.


__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2005, 15:33   #19
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Gjeninnføre mat og aviser på norsk innenriks??

Quote:
Originally posted by Scanor
Jeg tror ikke måten å lokke folk til ett selskap er å holde prisnivået generelt høyere en lavpris selskapene,og samtidig kutte på servicen.
Helt enig, meget godt beskrevet! Jeg har også en mistanke om at K-tilsynet ville backet litt unna dersom prisen gikk opp i snitt f.eks. 100 kroner pga gjeninnføring av gammelt konsept. Kunde merker lite, og selskapet tjener mer - og får antakelig fler pax som betaler bedre = bedre økonomi. Både pga. høyere load og bedre yield.

KLM vurderte jo også å fjerne servering, men slo fra seg tanken igjen. Kundeundersøkelsen hos FD-medlemmer gav dem klar beskjed om at det ville være veldig lite lurt...
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2005, 16:08   #20
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Gjeninnføre mat og aviser på norsk innenriks??

Frokostboksen på økonomi i treklasse-flighten koster å kjøpe 50 kr ombord. Jeg tror at man ikke trenger så mye mer egentlig. Har man 20 millioner pax i året som betaler 50 kr mer enn i dag vil det utgjøre 1 milliard kr og man kan kjøpe mange frokostbokser for det.

Ellers så serveres jo juice fra kartonger på sikkert 1 eller 2 liter, men jeg tror det meste kullsyreholdig er på boks. Og det er ikke sikkert at det lønner seg hvis bare to skal ha brus og man åpner en 2 litersflaske og må kaste resten når turen er over.

Problemet med catering på kort varsel er ikke så problematisk om man har enkelt konsept som er raskt å levere ut.

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Svenske piloter på norsk innenriks Dag Viking Småprat 6 21-12-2011 10:39
Alkoholreklame i Scanorama på norsk innenriks Mjolnir Småprat 1 27-04-2011 14:27
Markedsandeler på norsk innenriks FlightDeck Flyforum 5 05-02-2009 16:20
Futura på norsk innenriks? EB Flyforum 4 07-03-2008 09:55


All times are GMT +2. The time now is 09:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.