Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-02-2010, 19:56   #21
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: SAS øker ARN-LHR til 7-daglige

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Så er det vel også noen nordmenn som forvirrerer seg til CPH for å komme videre til UK - f.eks. Birmingham serves fra CPH og har ingen direkteforbindelser til Norge (Ryanair prøvde det en stund fra Torp).
Det er nu ikke fordi det er så galt. Andelen af transfer pax på ruterne til MAN og BHX fra CPH udgør ca 1/3, mens de resterende 2/3 er lokal pax. CPH-LHR er for 90% vedkommende lokal pax ind/ud af CPH.
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2010, 19:59   #22
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: SAS øker ARN-LHR til 7-daglige

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Ca 20% av London trafikken fra Kastrup er syd svensker.
Jeg formoder at dette er noget du gætter dig frem til...
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2010, 20:12   #23
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS øker ARN-LHR til 7-daglige

Quote:
Originally Posted by PP View Post
Det er nu ikke fordi det er så galt. Andelen af transfer pax på ruterne til MAN og BHX fra CPH udgør ca 1/3, mens de resterende 2/3 er lokal pax. CPH-LHR er for 90% vedkommende lokal pax ind/ud af CPH.
At transferadelen var så stor på MAN og BHX trodde jeg ikke, med en håndfull mente jeg et par-tre passasjerer - ikke 50-60 ikke-dansker som det vil være for en A321 til MAN.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2010, 21:12   #24
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: SAS øker ARN-LHR til 7-daglige

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
At transferadelen var så stor på MAN og BHX trodde jeg ikke, med en håndfull mente jeg et par-tre passasjerer - ikke 50-60 ikke-dansker som det vil være for en A321 til MAN.
Det giver ikke så meget mening at snakke nationaliteter her! Lokal pax kan jo være alle nationaliteter - danskere, svenskere og så er det jo trods alt også briter der flyver MAN-CPH som har ærinde i byen. Det samme er jo gældende for transfer pax der jo også sagten kan være danskere kommende fra AAR, AAL m.v.

Nå men synes ikke personligt at en transfer del på 1/3 er specielt høj. På en fuld A321 er det 120 lokal pax og 60 transfer pax, hvilket egentlig er et fornuftigt mix set ud fra en hub operation. Der er SK ruter ud af CPH som ligger på en meget højere transfer del og enkelte op mod 90% transfer.
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2010, 21:25   #25
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: SAS øker ARN-LHR til 7-daglige

Quote:
Originally Posted by PP View Post
Jeg formoder at dette er noget du gætter dig frem til...
Igjen alltid like gledelig å bli konfrontert av en vennlig tone....

Nå har det seg slik at Kastrup markedsfører seg med at 20% av den lokale utenlands trafikken fra Kastrup består av lokal pax fra Sverige. Det varierer sikkert noe fra rute til rute, men det er neppe veldig feil for London. Derfor beskrivelsen av "ca 20%".

Jeg må si det overrasker med mildt sagt mye at du ikke var klar over dette!
__________________
Lufta er for alle!

Last edited by MartinL; 19-02-2010 at 21:33.
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2010, 21:55   #26
janusk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 290
Default Re: SAS øker ARN-LHR til 7-daglige

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Igjen alltid like gledelig å bli konfrontert av en vennlig tone....

Nå har det seg slik at Kastrup markedsfører seg med at 20% av den lokale utenlands trafikken fra Kastrup består av lokal pax fra Sverige. Det varierer sikkert noe fra rute til rute, men det er neppe veldig feil for London. Derfor beskrivelsen av "ca 20%".

Jeg må si det overrasker med mildt sagt mye at du ikke var klar over dette!
MartinL, nu er det jo sådan at du heldigvis altid fører en forsonende og behagelig tone, så forstår godt din kommentar til PP.......

Bortset fra det er det vel fløjtende ligegyldigt om det er englændere, portugisere, svenskere, finnere, eller danskere der rejser ud af CPH. Facts er om det er såkaldt "local pax" eller "transfer pax", og her er der tale om local pax.
Og er der ikke noget om at der er en del i Malmö området som gerne ville løsrive sig fra Stockholm??? Så vi kan vel kalde dem neutrale ;-)
janusk is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2010, 22:15   #27
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: SAS øker ARN-LHR til 7-daglige

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Nå har det seg slik at Kastrup markedsfører seg med at 20% av den lokale utenlands trafikken fra Kastrup består av lokal pax fra Sverige. Det varierer sikkert noe fra rute til rute, men det er neppe veldig feil for London.
Så med andre ord gætter du altså... Kan ikke lige huske at CPH benytter en bestemt procentsats i forhold til andel pax fra Sydsverige, men det er sikkert deromkring +/-
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2010, 22:20   #28
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: SAS øker ARN-LHR til 7-daglige

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Igjen alltid like gledelig å bli konfrontert av en vennlig tone....
Nå ja det må jo være din egen fortolkning - men du læser det vel som du ønsker at læse det? Var blot interesseret i at høre dit belæg for dette tal og den har du jo givet nu, så ingen problemer Martin...
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2010, 22:26   #29
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: SAS øker ARN-LHR til 7-daglige

Quote:
Originally Posted by janusk View Post
Og er der ikke noget om at der er en del i Malmö området som gerne ville løsrive sig fra Stockholm??? Så vi kan vel kalde dem neutrale ;-)
Og er der ikke også noget med at 40% af dem som bor i Malmö rent faktisk ikke er svenskere...
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2010, 22:35   #30
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: SAS øker ARN-LHR til 7-daglige

Quote:
Originally Posted by PP View Post
Så med andre ord gætter du altså... Kan ikke lige huske at CPH benytter en bestemt procentsats i forhold til andel pax fra Sydsverige, men det er sikkert deromkring +/-

Quote:
The Swedish version of the cheap airfares site - www.kastrup.nu - is regulary marketed in Southern Sweden. The purpose is of course to attract more South Swedish passengers to Copenhagen Airport and hence, creating more traffic for our airline customers. Currently 25% of locally boarding bassengers comes from Sweden.
Quote:
For more than a third of the entire Swedish population, and for all Danes, Copenhagen Airport is the closest international airport to their homes. In fact, 20% of our locally-boarding passengers come from Sweden.
Det er forøvrig hentet fra samme markedsførings materiele som det ble referert til tidligere der Kastrup også markedsfører sitt markedspotensiale gjennom transfer trafikk, noe du benektet

Spør dine kontakter på Kastrup, så får du det sikkert du også
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2010, 22:49   #31
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: SAS øker ARN-LHR til 7-daglige

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Det er forøvrig hentet fra samme markedsførings materiele som det ble referert til tidligere der Kastrup også markedsfører sitt markedspotensiale gjennom transfer trafikk, noe du benektet
Hvad er det du mener jeg har benægtet?
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------


Last edited by PP; 20-02-2010 at 10:45.
PP is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2010, 10:45   #32
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: SAS øker ARN-LHR til 7-daglige

Quote:
Originally Posted by PP View Post
Hvad er det du mener jeg har benægtet?
Hvis jeg har påstået noget som er usandfærdigt retter jeg gerne, men det kræver altså at jeg ved hvad der snakkes om!
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2010, 11:12   #33
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Re: SAS øker ARN-LHR til 7-daglige

Er dette noe å bråke om PP?? At omtrent hele syd Sverige ser Kastrup som sin hovedflyplass sier seg jo selv, akkurat som svenskene som bor i grenseområdende til sør-øst Norge ser Gardermoen som sin hovedflyplass.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2010, 11:23   #34
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: SAS øker ARN-LHR til 7-daglige

Quote:
Originally Posted by amatør View Post
Er dette noe å bråke om PP?? At omtrent hele syd Sverige ser Kastrup som sin hovedflyplass sier seg jo selv, akkurat som svenskene som bor i grenseområdende til sør-øst Norge ser Gardermoen som sin hovedflyplass.
Jeg bråker ikke med nogen og det handler ikke om Sydsverige for alle her er vel enige om CPH er hovedlufthavn for dette geografiske område - men det er vel meget fair at hvis nogen mener man har påstået eller benægtet noget som er forkert (som Martin i forhold til noget transfer halløj), at man så kan få uddybet hvad det drejer sig om for det er jeg ikke helt klar over...
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2010, 14:56   #35
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS øker ARN-LHR til 7-daglige

Kanskje vi skal bevege oss inn på det riktige temaet igjen - SAS' økning på LHR fra sommersesongen. Jeg har sett litt på tallene for ARN-LON (LHR+LCY for å begrense det til BA og SK) den siste tiden. BA tilbyr i dag flere seter mellom ARN og LHR enn SAS (1044 hver vei på en vanlig arbeidsdag mot SAS' 936). Denne nye sjuende rotasjonen til SAS vil gjøre at de kommer opp på rundt 51% av setene som tilbys. Den gjennomsnittlige kabinfaktoren mellom ARN og LHR i januar med sine 122 passasjerer pr. flight vil da bli rundt 74%. Om SAS er høyere eller lavere enn dette vites ikke, men jeg regner med de som har tilgang til innsiden kan gjøre opp sine egne tanker om hvem som er vinnere og tapere. Jeg ser at rotasjonen av SK529/530 på LHR er to timer, mot normalen en time ±, og er primært satt opp for å tette gapet mellom deres 1350 og 1800 avganger. En 1255 avgang fra ARN er ikke primært rettet inn mot forretningsfolk tror jeg, og kanskje er en 1635 retur fortidlig for den samme målgruppen. For meg ser det dermed ut til at SK529/530 er en måte å ta igjen tapt kapasitet overfor BA. Det er ingenting som tilsier at det er behov for kapsiteten og når det er en overraskende stor andel 737-600 som benyttes må det bli dyre slot (gjennomsnittlig antall seter pr. flight i januar = 156). Til sammenligning benytter SAS fra OSL på fire av fem flighter 737-800 og siste varierer de hovedsakelig mellom 737-400 og 737-700 - og får nesten 20 seter fler pr. flight.

Da kan dere ta temaet videre.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2010, 16:58   #36
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: SAS øker ARN-LHR til 7-daglige

Har fløyet mellom Stockholm og London med SAS en del ganger nå, og det har alltid vært smekkfulle 737-600-maskiner (120 seter). 50 prosent av avgangene har jeg blitt oppgradert til Economy Extra, noe jeg har også blitt på Oslo-London. Muligheten for oppgradering hos SAS samsvarer faktisk ofte godt med god/dårlig kabinfaktor på ruten. Så det er bra at antallet avganger økes! Med flere frekvenser blir kanskje 737-600 mer egnet, alternativet var kanskje å sette inn større fly på eksisterende avganger. Fra Gardermoen bruker for øvrig SAS stort sett 737-800 med 150 seter og 2-3-konfigurasjon på de fire første radene. Meget bra benplass gjennom hele flyet!
__________________

Last edited by FlightDeck; 20-02-2010 at 17:01.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2010, 22:41   #37
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Re: SAS øker ARN-LHR til 7-daglige

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Fra Gardermoen bruker for øvrig SAS stort sett 737-800 med 150 seter og 2-3-konfigurasjon på de fire første radene. Meget bra benplass gjennom hele flyet!
Det er jeg enig i, med 150 seter er det en drøm å sitte, selvsagt best på rad 1-4, men også, som du sier, i resten av flyet. Vet man hvilke andre destinasjoner disse brukes mye på? London er vel ideell destinasjon.

Men forskjellen er dramatisk trangere i de 800-maskinene som flyr på Syden-rutene. Nesten 6 timer til LPA i de trange versjonene er ikke morsomt!!
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Widerøe øker til 13 daglige, Tromsø - Hammerfest TCAS Flyforum 12 12-11-2013 10:13
BA øker på LHR-ARN Someone Flyforum 4 11-04-2012 12:20
BA øker til 8x daglige LHR-JFK Someone Flyforum 12 13-10-2011 19:28
LH øker til 3 daglige Bergen-Frankfurt Losse Flyforum 20 25-07-2011 10:10
Cimber øker til 4 daglige BLL-OSL Someone Flyforum 5 13-08-2007 13:35


All times are GMT +2. The time now is 23:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.