![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Røros innrømmer at de har bemannet for lavt. Halvparten er deres feil, innrømmer de. Her slår vel manglende erfaring en del ut, men det kan vel også være at prisen har vært for lav. ?
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Nå kjenner ikke jeg kontraktene mellom flyselskap og handlingselskap, men det vil overraske meg stort om det ikke ligger noen spesifikasjoner knyttet til hvilket servicenivå handlingselskapet skal levere til den prisen de får betalt. Det er vel ikke utenkelig at med høyere betaling så kunne flyselskapet krevet økt servicegrad, men når jeg leser at handlingselskapet selv sier at de har hatt for lav bemanning så tenker jeg umiddelbart at dette er for lav bemanning i forhold til kontraktsforpliktelsene de selv har skrevet under på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Superflyer
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
|
![]()
Jeg kan ikke akkurat si jeg er overrasket over denne utviklingen. Jeg har selv vært ansatt i RFS, og kjenner mange som er det. Det jeg selv har erfart , og hele tiden erfarer gjennom kjente, er at det er konstant minimumsbemanning, og ikke snakk om overtid eller ev. ekstrabemanning i peak.
Tror siste stunt veltet skåla da de begynte med de-icing.Har snakket med venner som jobber i RFS, som både skal utføre innsjekk,utføre gate-operasjoner OG drive de-ice på samme vakt. Det sier seg selv at dette for det første sliter på folk, men at det i tillegg graves egne graver for resten av handlingen om det f.eks.tar lang tid med de-icingen. Jeg håper for DY's OG RFS' del at dette bedrer seg. Ledere ( les i RFS ) bør spandere noen ekstra kroner på å ansette flere... Mine to ![]() Last edited by LN-FHU; 08-01-2010 at 14:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Posts: 215
|
![]()
Sitter på samme følelsen, uten at jeg kan uttale meg noe særlig da jeg aldri har vært ansatt i RFS. Ledelsen i handlingselskapene må jo forstå at det å drive rovdrift av ansatte ikke lønner seg i lengden. De sparer gjerne noen kroner ved å gå med et par mann i manko hele tiden, samt forby overtid. Men over tid vil dette føre til stor gjennomtrekk i selskapene. Dette vil medføre at det hele tiden er begrenset med kompetanse på jobb, og at de som kan mest, må gjøre hele jobben. Det sier seg selv at det å være på innsjekk, på gate, og på de-ice i løpet av en dag, er en ordning som ikke fungerer for et selskap som skal levere. Egne folk på innsjekk, egne folk på gate, egne på ramp, og egne på de-ice. Da begynner vi å snakke. Blir spennende å se om RFS lærer noe av desember måned og begynnelsen på 2010.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Vet ikke om det er slik fortsatt, men i Bodø har Rørosfly leid inn vektere fra Vakt Service til å være stuere. Vekterne kommer på jobb i sine vekteruniformer og utfører stuerarbeid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]()
Vel det håper jeg er slutt på også nede i Bodøbyen. De opererte for noen år siden på samme viset her i Tromsø med vektere fra Securitas, men det er det nå slutt på.
__________________
Mad dog... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: ENVA
Posts: 119
|
![]()
Nå er det vel slik at det er on-time på OSL som er problemet. Der har ikke RFly deicing. Der er det Nordic Aero som utfører deicing.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
... jeg kan forsåvidt nokså lite om ramp-delen av handlingen - men hvordan i huleste kan en vekter inneha nødvendig kompetanse til lossing av fly?! (Er det virkelig så enkelt som "70 bag bak - resten av foran" og er det alt man behøver å forstå for å losse et Norwegian-fly..?)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
At de har brukt vektere betyr vel ikke at det ikke har blitt gitt tilstrekkelig opplæring?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Posts: 90
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]() Quote:
EDIT: Gitt at de får opplæring selvsagt.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 08-01-2010 at 18:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,463
|
![]()
Skal de i nærheten av en flyvemaskin skal du ha en viss opplæring .. det er ikke bare å slenge bag'en på båndet, selv om det for utenforstående kan virke slik. Ingen av de selskapene jeg har jobbet for aksepterer at det er folk rundt flyet uten godkjente opplæringspapirer. Regner det som en selvfølge at Røros/DY har sørget for slikt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() Quote:
For all del - det er jo en god nok idé - men sikkerhetsklareringen er jo ikke alt - jeg innbiller meg fra min tid i WF at stuerne var på et slags ukelang teori-kurs før de fikk være med på ramp - og også en del videre opplæring(kurs), samt Dangerous goods, Airside Safety og diverse IATA-kurs/tester man må gjennom - jeg ser bare for meg at om man leier inn en annen yrkesgruppe for midlertidig arbeid gir man ikke dem mer enn et absolutt minimum av opplæring - og det kan neppe være godt i lengden. De losset jo neppe unsupervised, men likevel - det synes jeg høres ut som en veldig kriseløsning... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]()
Kanskje det var noen tidligere stuere for alt vi vet...
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]()
Vet ikke hvordan de gjorde det nede i Bodø, men i Tromsø var det ikke snakk om det iallefall.
__________________
Mad dog... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Superflyer
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
|
![]()
Vel av egen erfaring kan jeg si at i Tromsø i allefall, ble vektere leid inn pga det var billig. Det fungerte bare delvis, da det kunne hende de ikke dukket opp når de skulle. De sto som regel i rotunde og stablet bag, eller kjørte trekkere med bag. Selvfølgelig var opplæring gitt !!!
Hva skjedde når de ikke dukket opp ? Mye mere arbeid på oss som var ute og skulle sende avgårde og ta imot fly,forsinkelser,forbannelser og slitasje på folk. Vi prøvde å si fra, men vår sjef var bundet av økonomien fra ledelsen. Det ble tatt opp gjentatte ganger, men til døve ører. Nå er det vel slutt på dette i Tromsø, i Trondheim har det vel ikke vært en problemstilling. Jeg mener det bunner i det å ha et forhold til arbeidsgiver, være villig til å stå på det lille ekstra,vel å merke om det er sunne arbeidsforhold i utgangspunktet. Når det er bare innleide,vikarer og småprosentstillinger er det ikke mulig å oppnå dette i forhold til arbeidsgiver, da forholdene i utgangspunktet er dårlig. Husker da jeg jobbet i Braathens og i begynnelsen i RFS, det var en skikkelig sammensveist gjeng, alltid villig til å stå på det lille ekstra og gi alt for å få fly på rute. I RFS idag tror jeg dette hører mere til sjeldenhetene,mye fordi rammebetingelsene er såpass endret etter at de har vokst seg store. Jeg påstår på ingen måte at dette er sannheten, men utfra det jeg har sett,hørt og opplevd, er dette min mening om saken. Men jeg tror fortsatt RFS kan utføre en meget bra jobb for DY og andre kunder, om man bare er villig til å ofre en ekstrakostnad. Jeg kan sitere Skrue McDuck ( om enn så usannsynlig det høres ut ) : "Man må bruke penger,for å tjene penger". ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Posts: 441
|
![]()
NAS skulle ha beholdt Servisair på OSL. Men nå til dags skal ikke noe koste penger, så dette er ris til egen bak, Norwegian.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
|
![]()
Frågan är vad som hade hänt om DY hade haft var SA med den mängd flygningar som de har idag. Tror handlingbolagen oavsett vad det står på logon är lite för "cost-cutting" kåta och detta har att göra med kraven på billigare kontrakt. BT på ARN är ett fint exempel på någon som fick bita sig i svansen som ett resultat av att pris fick gå före allt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
Var nok uten tvil mye kometanse vel som forsvant fra OSL da DY desverre kuttet ut Servisair?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Posts: 215
|
![]()
Var Servisair før Northport?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
LH tar seg dobbelt betalt for koffert #2 | dc-8-63 | Reiseforum | 21 | 22-09-2011 07:57 |
samlinga tar seg opp :-) | petru26 | Samlerhjørnet | 2 | 20-01-2008 18:21 |
Avgiftskrangel med CPH tar seg opp | DY | Flyforum | 4 | 27-03-2005 00:36 |
Flytrafikken tar seg opp | DY | Flyforum | 1 | 12-02-2005 08:37 |