![]() |
Røros tar på seg halve skylda
Røros innrømmer at de har bemannet for lavt. Halvparten er deres feil, innrømmer de. Her slår vel manglende erfaring en del ut, men det kan vel også være at prisen har vært for lav. ?
Quote:
|
Re: Røros tar på seg halve skylda
Quote:
|
Re: Røros tar på seg halve skylda
Jeg kan ikke akkurat si jeg er overrasket over denne utviklingen. Jeg har selv vært ansatt i RFS, og kjenner mange som er det. Det jeg selv har erfart , og hele tiden erfarer gjennom kjente, er at det er konstant minimumsbemanning, og ikke snakk om overtid eller ev. ekstrabemanning i peak.
Tror siste stunt veltet skåla da de begynte med de-icing.Har snakket med venner som jobber i RFS, som både skal utføre innsjekk,utføre gate-operasjoner OG drive de-ice på samme vakt. Det sier seg selv at dette for det første sliter på folk, men at det i tillegg graves egne graver for resten av handlingen om det f.eks.tar lang tid med de-icingen. Jeg håper for DY's OG RFS' del at dette bedrer seg. Ledere ( les i RFS ) bør spandere noen ekstra kroner på å ansette flere... Mine to :68: |
Re: Røros tar på seg halve skylda
Sitter på samme følelsen, uten at jeg kan uttale meg noe særlig da jeg aldri har vært ansatt i RFS. Ledelsen i handlingselskapene må jo forstå at det å drive rovdrift av ansatte ikke lønner seg i lengden. De sparer gjerne noen kroner ved å gå med et par mann i manko hele tiden, samt forby overtid. Men over tid vil dette føre til stor gjennomtrekk i selskapene. Dette vil medføre at det hele tiden er begrenset med kompetanse på jobb, og at de som kan mest, må gjøre hele jobben. Det sier seg selv at det å være på innsjekk, på gate, og på de-ice i løpet av en dag, er en ordning som ikke fungerer for et selskap som skal levere. Egne folk på innsjekk, egne folk på gate, egne på ramp, og egne på de-ice. Da begynner vi å snakke. Blir spennende å se om RFS lærer noe av desember måned og begynnelsen på 2010.
|
Re: Røros tar på seg halve skylda
Vet ikke om det er slik fortsatt, men i Bodø har Rørosfly leid inn vektere fra Vakt Service til å være stuere. Vekterne kommer på jobb i sine vekteruniformer og utfører stuerarbeid.
|
Re: Røros tar på seg halve skylda
Quote:
|
Re: Røros tar på seg halve skylda
Nå er det vel slik at det er on-time på OSL som er problemet. Der har ikke RFly deicing. Der er det Nordic Aero som utfører deicing.
|
Re: Røros tar på seg halve skylda
Quote:
|
Re: Røros tar på seg halve skylda
At de har brukt vektere betyr vel ikke at det ikke har blitt gitt tilstrekkelig opplæring? :)
|
Re: Røros tar på seg halve skylda
Quote:
|
Re: Røros tar på seg halve skylda
Quote:
EDIT: Gitt at de får opplæring selvsagt. |
Re: Røros tar på seg halve skylda
Skal de i nærheten av en flyvemaskin skal du ha en viss opplæring .. det er ikke bare å slenge bag'en på båndet, selv om det for utenforstående kan virke slik. Ingen av de selskapene jeg har jobbet for aksepterer at det er folk rundt flyet uten godkjente opplæringspapirer. Regner det som en selvfølge at Røros/DY har sørget for slikt.
|
Re: Røros tar på seg halve skylda
Quote:
Quote:
|
Re: Røros tar på seg halve skylda
Kanskje det var noen tidligere stuere for alt vi vet...
|
Re: Røros tar på seg halve skylda
Quote:
|
Re: Røros tar på seg halve skylda
Vel av egen erfaring kan jeg si at i Tromsø i allefall, ble vektere leid inn pga det var billig. Det fungerte bare delvis, da det kunne hende de ikke dukket opp når de skulle. De sto som regel i rotunde og stablet bag, eller kjørte trekkere med bag. Selvfølgelig var opplæring gitt !!!
Hva skjedde når de ikke dukket opp ? Mye mere arbeid på oss som var ute og skulle sende avgårde og ta imot fly,forsinkelser,forbannelser og slitasje på folk. Vi prøvde å si fra, men vår sjef var bundet av økonomien fra ledelsen. Det ble tatt opp gjentatte ganger, men til døve ører. Nå er det vel slutt på dette i Tromsø, i Trondheim har det vel ikke vært en problemstilling. Jeg mener det bunner i det å ha et forhold til arbeidsgiver, være villig til å stå på det lille ekstra,vel å merke om det er sunne arbeidsforhold i utgangspunktet. Når det er bare innleide,vikarer og småprosentstillinger er det ikke mulig å oppnå dette i forhold til arbeidsgiver, da forholdene i utgangspunktet er dårlig. Husker da jeg jobbet i Braathens og i begynnelsen i RFS, det var en skikkelig sammensveist gjeng, alltid villig til å stå på det lille ekstra og gi alt for å få fly på rute. I RFS idag tror jeg dette hører mere til sjeldenhetene,mye fordi rammebetingelsene er såpass endret etter at de har vokst seg store. Jeg påstår på ingen måte at dette er sannheten, men utfra det jeg har sett,hørt og opplevd, er dette min mening om saken. Men jeg tror fortsatt RFS kan utføre en meget bra jobb for DY og andre kunder, om man bare er villig til å ofre en ekstrakostnad. Jeg kan sitere Skrue McDuck ( om enn så usannsynlig det høres ut ) : "Man må bruke penger,for å tjene penger". ;) |
Re: Røros tar på seg halve skylda
NAS skulle ha beholdt Servisair på OSL. Men nå til dags skal ikke noe koste penger, så dette er ris til egen bak, Norwegian.
|
Re: Røros tar på seg halve skylda
Frågan är vad som hade hänt om DY hade haft var SA med den mängd flygningar som de har idag. Tror handlingbolagen oavsett vad det står på logon är lite för "cost-cutting" kåta och detta har att göra med kraven på billigare kontrakt. BT på ARN är ett fint exempel på någon som fick bita sig i svansen som ett resultat av att pris fick gå före allt.
|
Re: Røros tar på seg halve skylda
Var nok uten tvil mye kometanse vel som forsvant fra OSL da DY desverre kuttet ut Servisair?
|
Re: Røros tar på seg halve skylda
Var Servisair før Northport?
|
All times are GMT +2. The time now is 14:06. |
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.