Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-12-2009, 12:57   #41
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg tolket deg dithen, siden du skrev at det ble langt i en E190. Jeg har ikke noen oversikt over hvor mye mer/mindre kostnader det er knyttet til bruk av en E190 kontra B737 på denne strekningen så det kan ikke jeg si så mye om, men at det er færre passasjerer i en E190 enn en B737 er relativt sannsynlig.... Kostnadene rapporteres vel som oftest som kostnader per tilgjengelige setekilometer (CASK), så om CASK er lik for begge operasjonene så skulle det tilsi at det er like lønnsomt om fyllingsgraden er like stor (gitt at prisene kundene betaler er lik). Hvis det så koster substansielt mindre å operere en E190 per sete i forhold til en B737, så kan naturlig nok en E190-operasjon være lønnsom med langt færre passasjerer. Det blir selvsagt færre passasjerer å dele destinasjonsspesifikke kostnader på, men disse er vel som oftest inkludert i CASK?
Det er akkurat dét. Jeg tviler på at operasjonskostnadene er lavere per passasjer med en E190 enn en 737, det er vel heller motsatt. Ihvertfall på en slik distanse. Men her kan sikkert noen med større faglig innsikt utdype. Hadde vært interessant å se en kostnads-/inntektsanalyse av en E190/737-operasjon AMS-TOS.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 13:01   #42
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,633
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Hvorfor nevner ingen SAS til Kastrup?

De nye cigarer hadde jo passet godt til denne ruten.
Jo kanskje, men hva faar man fra CPH som man ikke allerede faar fra OSL? De store byene i Europa er godt dekket fra OSL og med IC-trafikken naa saa godt som ikke-eksisterende, er det vel ikke saa mye igjen 'ekstra'.

Tror nok en nightstop'er kunne gaa bra, men det er det nok kanskje andre ruter som kunne med CRJ ogsaa ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 13:06   #43
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Quote:
Originally Posted by A346 View Post
En ting som forbauser meg er at ingen nevner trafikkgrunnlaget fra en av de store hubene til f.eks TOS.
Men det er da akkurat det vi snakker om
sukram is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 13:10   #44
A346
ScanFlyer Silver
 
A346's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Men det er da akkurat det vi snakker om
Nei, man diskuterer fra TOS til de store hub'ene. Ikke motsatt.
A346 is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 13:59   #45
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Og evt AY?

-A
Jeg tror absolutt Finnair hadde kunne lykkes på TOS-HEL og motsatt. Tror nok at det kunne vært mange nordlendinger og samer som hadde brukt denne ruten.

Finnair har ganske gode tider til Asia.

Rart at ikke Finnair har vurdert ruten før.

Om noe kommer til TOS i nærmeste fremtid, tipper jeg på AY til HEL eller DY med rute til CPH.

Last edited by Glenn; 14-12-2009 at 14:13.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 14:36   #46
rjsol
Newcomer
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 39
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Vet du positivt at ikke Finnair har vurdert Nord-Norge ? Jeg trur mer på Norwegian til Køben. Åssen går DY-ruta til Gatwick ?
__________________
Gjør ikke noe i dag du kan få andre til å gjøre for deg i morgen
rjsol is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 15:12   #47
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,633
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Selvfølgelig har Finnair vurdert Nord-Norge. Det er et narurlig nær-marked for dem og hadde de sett muligheter for å tjene penger, hadde de vært inne for lenge siden.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 16:24   #48
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Tror nok en nightstop'er kunne gaa bra, men det er det nok kanskje andre ruter som kunne med CRJ ogsaa ...
Dette kan jo også komme. Det er, så vidt jeg kan skjønne, bare tre selskaper som er aktuelle for ei feeder-rute, SAS, Finnair og KLM.

SAS har allerede mesteparten av trafikk til Oslo, og det er fint lite ekstra å vinne på ei rute til København, selv om det er noen flere IC-ruter der. KLM har inntil nylig ikke hatt passende fly, ettersom AMS-BOO/TOS er for langt for Fokker 100. Finnair har sannsynligvis regnet på det og funnet ut at det ikke lønner seg.

Jeg tror nye internasjonale ruter fra TOS blir enten ruter rettet mot leisure-markedet eller muligens ei Amsterdam-rute for KLM. British Airways til London kunne sikkert gått om det var tilgjengelige slots på LHR, men det er sannsynligvis en enklere løsning å flytte Tromsø enn å utvide LHR.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 16:34   #49
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Hvis BA skal starte nye ruter på Norge, så tror jeg SVG, TRD og BGO står langt foran i køen før Nord-Norge blir aktuelt.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 17:47   #50
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
British Airways til London kunne sikkert gått om det var tilgjengelige slots på LHR, men det er sannsynligvis en enklere løsning å flytte Tromsø enn å utvide LHR.
Jeg hører rykter "as we speak" at man nå vurderer å flytte Tromsø for å skaffe flere internasjonale ruter. Det er snakk om å flytte byen nokså langt sør - i umiddelbar nærhet av en større europeisk by. Dette vil også utløse en ny OL-søknad, da et av ankepunktene forrige gang var mangel på overnattingskapasitet.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 17:48   #51
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Hvis BA skal starte nye ruter på Norge, så tror jeg SVG, TRD og BGO står langt foran i køen før Nord-Norge blir aktuelt.
I utgangspunktet; ja. Men både SVG og BGO er godt dekket opp av LH og KL, mens TOS ikke har noen hub-forbindelse foruten OSL. Det kan øke interessen. Likevel tror jeg nok vi ser KL på TOS lenge før BA melder seg på.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 17:50   #52
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg hører rykter "as we speak" at man nå vurderer å flytte Tromsø for å skaffe flere internasjonale ruter. Det er snakk om å flytte byen nokså langt sør - i umiddelbar nærhet av en større europeisk by. Dette vil også utløse en ny OL-søknad, da et av ankepunktene forrige gang var mangel på overnattingskapasitet.
Dette minner veldig om noe jeg overhørte på en nyhetssending i The Julekalender i sin tid...
sukram is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 17:52   #53
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,481
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Det henger fremdeles en plakat for den ruten nede ved hurtigrutekaien et sted. Det var alltid mange engelskmenn fremme i cockpit på vei nordover for å se midnattsolen. Og for oss som fløy var det 3-4 timer med solbriller og motlys, selv om det var midt på "natten.
Hittade denna från 1999:

Flying directly from London to Tromsø with SAS.

Thursdays and Sundays only: Departure from London at 21.55, and arrival in Tromsø at 02.00.
Flying directly from Tromsø to London with SAS.

Mondays and Fridays only: Departure from Tromsø at 04.00, and arrival in London at 06.25.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 18:11   #54
XPilot
SVG/ENZV
 
XPilot's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Sandnes
Posts: 137
OBB 8 Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Det kunne kanskje gått til Tromsø 2 x daglig med E190

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._by_population

Tromsø er Norges 9nde største byområde og har 55,057 innbygger. Nærmeste byområde som er på størrelse med Tromsø er Kristiansand som har 67,547 innbyggere. Vel og merke, så er det nok en del større befolkning i omkringliggende tettsteder rundt Kristiansand, men Tromsø er en hub for Widerøe og kunne kanskje dratt folk ned fra Finnmark som skal videre ut i verden.

Troms fylke har forøvrig 155,553 innbyggere per 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Troms
Igjen glemmer man den eminente byen SANDNES som har 60 000 innbyggere!
__________________
Mann 50
SVG
X pilot på fly og helikopter
XPilot is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 18:12   #55
Redcap
ScanFlyer Silver
 
Redcap's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Selvfølgelig har Finnair vurdert Nord-Norge. Det er et narurlig nær-marked for dem og hadde de sett muligheter for å tjene penger, hadde de vært inne for lenge siden.
AY har fløyet i nord. I 1998 fløy de på Tromsø med F28 og for noen år siden hadde de en sommerrute til Lakselv.
__________________
Velkommen til Tromsø
Redcap is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 18:17   #56
XPilot
SVG/ENZV
 
XPilot's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Sandnes
Posts: 137
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Jeg synes vi skulle hatt en form for landsdeling, si rett nord for Namsos.
Og innført taxfree kvoter ved kryssing av denne fiktive grensen.
I så tilfelle ville vi sikker hatt økt reise begge veier og dermed burde det blitt et nytt incentiv for landsdelen
Hvem vet? Kansje det hadde ført med seg mer utenlands trafikk også....
__________________
Mann 50
SVG
X pilot på fly og helikopter
XPilot is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 18:20   #57
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg hører rykter "as we speak" at man nå vurderer å flytte Tromsø for å skaffe flere internasjonale ruter. Det er snakk om å flytte byen nokså langt sør - i umiddelbar nærhet av en større europeisk by. Dette vil også utløse en ny OL-søknad, da et av ankepunktene forrige gang var mangel på overnattingskapasitet.
Da løser man jo også problemet med at mørketida gjorde det vanskelig for TV-produksjonen, men det kan kanskje bli litt mindre snøsikkert
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 18:39   #58
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,481
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Kan väl nämnas att ARN-TOS gick bra som sommarlinje. Kommer väl ihåg en grupp japaner som flög ARN-TOS-OSL med 30 min i OSL. "Just to say we have been there".
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 18:48   #59
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Når det gjelder Finnair og nord-Norge er det vel verdt å nevne sommerruten de pleide å ha; Lakselv - Rovaniemi (- Helsinki?). Arctic Air hadde et år "feeder" med Alta - Lakselv i den forbindelse...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 19:45   #60
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Denne tråden er nesten som en "Dreamliner". Hadde det vært trafikkgrunlag for flere Eurpoa-ruter fra Bodø eller Tromsø, hadde de vært etablert for lenge siden. Markedsgrunnlag, rett og slett.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Full stopp i internasjonale flyvninger til Kurdistan Boeing_fan Flyforum 2 08-10-2017 00:57
Widerøe markedsfører Nord-Norge med bilder fra Danmark Dag Viking Småprat 7 16-05-2013 18:06
71` Nord, 8` Vest og 950km fra Norge Toby91 Bilder & foto 41 15-04-2011 21:57
SAS flyvninger til Cruise fra Norge Tom McNikon Flyforum 4 02-03-2009 21:56
WF til Bergen fra NOrd-Norge Redcap Flyforum 2 15-02-2007 10:55


All times are GMT +2. The time now is 05:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.