Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-12-2009, 10:15   #1
SpottAir
ScanFlyer King
 
Join Date: Oct 2009
Location: Drammen
Posts: 231
Default Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Det er for lite internasjonale flyvinger fra TOS og BOO.

Jeg mener særlig KL og LH hadde hatt marked for noen daglige flighter opp dit. Etterspørselen i Nord-Norge er stor for flyreiser, og jeg mener at både norske og utenladske selskaper hadde gjort godt av å starte ruter opp der.
SpottAir is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2009, 10:26   #2
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Kilde? Eller er det bare en frittstående påstand?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2009, 10:42   #3
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Han skriver to ganger "jeg mener". Man trenger da ikke kilder for det, det er da heller ikke noen påstand, men hans meninger og det må man da få lufte på et diskusjonsforum?
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2009, 11:18   #4
WF-380
ScanFlyer Gold
 
WF-380's Avatar
 
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,230
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Direkteruter til Bodø av KLM eller Lufthansa hadde også passet meg svært godt. Hadde vært komfortabelt å slippe transfer på Gardermoen. Men jeg tviler på om det er tilstrekkelig grunnlag for kommersiell satsing på dette.
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2009, 11:36   #5
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,285
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Så mye som jeg er enig i at det er en mangelvare, så er jeg usikker på om det ville gått av to grunner:

Nummer en: Nordleninger er store i kjeften. Når vi først får, så blir mange litt usikre, setter seg på gjerdet og venter litt for lenge før vi tør utnytte en ny mulighet. Dessuten elsker de (kunne skrevet vi men jeg inngår ikke i den gruppen ) syden og synes storbyer er litt store og skumle. Dog blir det nok bedre når 90-generasjonen vokser til, de har et vanvittig behov for å reise ut i verden.

Nummer to: er vi mange nok - og til hvilke byer? Hvilken by samler folk seg godt nok rundt? London er jo sånn sett et utrolig godt valg av Norwegian - ikke bare har du turistene, men Tromsøværinger flest liker London av en eller annen grunn - fotball, butikker, konserter, storbyopplevelser eller connection ut i verden. Kanskje Amsterdam hadde vært et fint valg, men selv synes jeg det er en litt "kjedelig" by... Moskva, Berlin, Paris, Barca/Madrid - kanskje kanskje?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2009, 11:45   #6
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Hadde det vært like raskt og billig å operere ei rute fra Tromsø til Amsterdam, som fra Kristiansand til Amsterdam, er jeg ganske sikker på at KLM hadde vært i Tromsø for lengste. Men så var det den lille detaljen at det er tre ganger så langt...
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2009, 12:05   #7
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Kanskje Amsterdam hadde vært et fint valg, men selv synes jeg det er en litt "kjedelig" by... Moskva, Berlin, Paris, Barca/Madrid - kanskje kanskje?
Amsterdam med KL ville definitivt ikke være for Amsterdams skyld... Her er det snakk om et rutenett ut i verden!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2009, 12:58   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Det hadde sikkert vært flott med flere direkteruter fra f.eks. Tromsø, men jeg vil gjette på at markedet til enkeltbyer er for lite til alt for mange slike ruter. Ruter av mer matekarakter, til f.eks. FRA, MUC, LHR m/BA, AMS, CDG m/AF/KL, ville kanskje vært noe annet. Jeg innser imidlertid at dette er litt lange strekk, og vil vel innebære flygninger på 3-3.5 timer og med dertilhørende problemer med å skape lønnsomhet.

London er, etter mine erfaringer med å ha fløyet DY en rekke ganger mellom STN/LGW og TOS, er at den ruten går bra (iallefall om man skal begrense seg til å se på belegg). London har, i motsetning til mange andre spennende byer i Europa, noe for så godt som alle (mye spennende kulturopplevelser, opplevelser knyttet til det utvidede kulturbegrepet (fotball, cricket osv.), god mat - jeg tuller ikke, en rekke meget gode, bekvemme hoteller, språk som mange nordmenn behersker, hyggelige innfødte, osv.), så jeg skjønner veldig godt at folk vil reise dit....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2009, 15:48   #9
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

London kunne nok fungert som en kombi mate-/leisurerute, men da måtte den gått til Heathrow, og ikke to ganger i uken. På LHR får en ikke slots, og ruten to ganger daglig til BOO og/eller TOS kan det da umulig være marked for? Selv E170 blir nok i største laget til dette.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2009, 16:47   #10
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,480
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

LGW kunde nog fint gå från TOS också med tanke på att det finns en hel del connections därifrån och mycket low-cost. Men två gånger i veckan är helt klart för lite.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2009, 17:35   #11
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
LGW kunde nog fint gå från TOS också med tanke på att det finns en hel del connections därifrån och mycket low-cost. Men två gånger i veckan är helt klart för lite.
Du har selvsagt rett, men det er vel litt de samme problemene, som med LHR, med å få fornuftige slots på LGW også.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2009, 19:13   #12
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Braathens hadde vel en rute østover fra Tromsø til Murmansk (?) i sin tid om jeg ikke husker feil...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2009, 21:09   #13
kimbo
Former CCA F-16
 
kimbo's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Mener å huske at Ryanair vurderte en rute mellom Bodø og Dublin for noen år siden
kimbo is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2009, 21:18   #14
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Braathens hadde vel en rute østover fra Tromsø til Murmansk (?) i sin tid om jeg ikke husker feil...
Ja, det kan stemme. Denne ruten er enda i drift hos Aeroflot Nord, med videreforbindelse til Arkhangelsk. Ekte, russisk matriell..
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2009, 21:37   #15
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,480
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

SAS flög väl också LHR-TOS-LHR (nattmaskin) under sommaren ett par år?
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2009, 22:28   #16
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

"Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare"

Ikke særlig rart, bosetningen i nord er så sparsom at trafikkgrunnlaget ikke er til stede for flere flyvninger.

Muligens kunne det gå med 1-2 frekvenser pr uke til de mest populære destinasjoner.
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2009, 22:39   #17
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Det kunne kanskje gått til Tromsø 2 x daglig med E190

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._by_population

Tromsø er Norges 9nde største byområde og har 55,057 innbygger. Nærmeste byområde som er på størrelse med Tromsø er Kristiansand som har 67,547 innbyggere. Vel og merke, så er det nok en del større befolkning i omkringliggende tettsteder rundt Kristiansand, men Tromsø er en hub for Widerøe og kunne kanskje dratt folk ned fra Finnmark som skal videre ut i verden.

Troms fylke har forøvrig 155,553 innbyggere per 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Troms
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2009, 22:42   #18
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Quote:
Originally Posted by kimbo View Post
Mener å huske at Ryanair vurderte en rute mellom Bodø og Dublin for noen år siden
Ryanair var i Bodø for 5-6 år siden og holdt et innlegg om hvordan de snart skulle fly Bodø-Torp for 300 kroner. Siden har ingen sett dem. Noen må ha fortalt dem om snø og at de måtte betale de samme landingsavgiftene som alle andre. Evenes hadde/har vel rabatt til utlandet de første x årene, slik Karmøy hadde/har, men trafikkgrunnlaget ble tydeligivis ikke vurdert som drivverdig. Det er ikke krise for oss i nord å få strekke på beina en time på Gardermoen på vei til utlandet. Heller det, enn å miste avganger til Oslo.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2009, 23:18   #19
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Braathens hadde vel en rute østover fra Tromsø til Murmansk (?) i sin tid om jeg ikke husker feil...
Braathens SAFE prøvde seg med en rute Tromsø-Murmansk med start 28/1-1993. Den varte bare i noen få år før det ble stopp.

Quote:
Originally Posted by Glenn View Post
Ja, det kan stemme. Denne ruten er enda i drift hos Aeroflot Nord, med videreforbindelse til Arkhangelsk. Ekte, russisk matriell..
Arkhangelsk Airlines startet i mars 1993 opp en rute som fortsatt opererer. I starten med Tupolev Tu-134 og Antonov An-24 litt om hverandre, de senere år har det bare vært Antonov. Tupolev ble sist sett i mai 2001 på denne ruten. Selskapet byttet navn til Aeroflot-Nord i 2004. Antall frekvenser var to (mandag og fredag) fra starten og det var det i mange år inntil de økte til tre daglige med å føye til en onsdagavgang. I en periode for få år siden fløy de også tirsdager, slik at det var 4 ukentlige avganger.

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
SAS flög väl också LHR-TOS-LHR (nattmaskin) under sommaren ett par år?
Nightflight til London hadde vi 6 sommersesonger med MD-80. Det startet sommeren 1993, og siste sesong var 1999. Det var en maskin som eller hadde nattstopp i London som kom på natta og dro igjen (veldig)tidlig om morgenen.
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2009, 23:21   #20
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare

Quote:
Originally Posted by LN-MEH View Post
Nightflight til London hadde vi 6 sommersesonger med MD-80. Det startet sommeren 1993, og siste sesong var 1999. Det var en maskin som eller hadde nattstopp i London som kom på natta og dro igjen (veldig)tidlig om morgenen.
Det henger fremdeles en plakat for den ruten nede ved hurtigrutekaien et sted. Det var alltid mange engelskmenn fremme i cockpit på vei nordover for å se midnattsolen. Og for oss som fløy var det 3-4 timer med solbriller og motlys, selv om det var midt på "natten.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Full stopp i internasjonale flyvninger til Kurdistan Boeing_fan Flyforum 2 08-10-2017 00:57
Widerøe markedsfører Nord-Norge med bilder fra Danmark Dag Viking Småprat 7 16-05-2013 18:06
71` Nord, 8` Vest og 950km fra Norge Toby91 Bilder & foto 41 15-04-2011 21:57
SAS flyvninger til Cruise fra Norge Tom McNikon Flyforum 4 02-03-2009 21:56
WF til Bergen fra NOrd-Norge Redcap Flyforum 2 15-02-2007 10:55


All times are GMT +2. The time now is 12:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.