![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer King
|
![]()
Det er for lite internasjonale flyvinger fra TOS og BOO.
Jeg mener særlig KL og LH hadde hatt marked for noen daglige flighter opp dit. Etterspørselen i Nord-Norge er stor for flyreiser, og jeg mener at både norske og utenladske selskaper hadde gjort godt av å starte ruter opp der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ute på tur
|
![]()
Kilde? Eller er det bare en frittstående påstand?
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Han skriver to ganger "jeg mener". Man trenger da ikke kilder for det, det er da heller ikke noen påstand, men hans meninger og det må man da få lufte på et diskusjonsforum?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Direkteruter til Bodø av KLM eller Lufthansa hadde også passet meg svært godt. Hadde vært komfortabelt å slippe transfer på Gardermoen. Men jeg tviler på om det er tilstrekkelig grunnlag for kommersiell satsing på dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Free Luigi
|
![]()
Så mye som jeg er enig i at det er en mangelvare, så er jeg usikker på om det ville gått av to grunner:
Nummer en: Nordleninger er store i kjeften. Når vi først får, så blir mange litt usikre, setter seg på gjerdet og venter litt for lenge før vi tør utnytte en ny mulighet. Dessuten elsker de (kunne skrevet vi men jeg inngår ikke i den gruppen ![]() Nummer to: er vi mange nok - og til hvilke byer? Hvilken by samler folk seg godt nok rundt? London er jo sånn sett et utrolig godt valg av Norwegian - ikke bare har du turistene, men Tromsøværinger flest liker London av en eller annen grunn - fotball, butikker, konserter, storbyopplevelser eller connection ut i verden. Kanskje Amsterdam hadde vært et fint valg, men selv synes jeg det er en litt "kjedelig" by... Moskva, Berlin, Paris, Barca/Madrid - kanskje kanskje? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Hadde det vært like raskt og billig å operere ei rute fra Tromsø til Amsterdam, som fra Kristiansand til Amsterdam, er jeg ganske sikker på at KLM hadde vært i Tromsø for lengste. Men så var det den lille detaljen at det er tre ganger så langt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det hadde sikkert vært flott med flere direkteruter fra f.eks. Tromsø, men jeg vil gjette på at markedet til enkeltbyer er for lite til alt for mange slike ruter. Ruter av mer matekarakter, til f.eks. FRA, MUC, LHR m/BA, AMS, CDG m/AF/KL, ville kanskje vært noe annet. Jeg innser imidlertid at dette er litt lange strekk, og vil vel innebære flygninger på 3-3.5 timer og med dertilhørende problemer med å skape lønnsomhet.
London er, etter mine erfaringer med å ha fløyet DY en rekke ganger mellom STN/LGW og TOS, er at den ruten går bra (iallefall om man skal begrense seg til å se på belegg). London har, i motsetning til mange andre spennende byer i Europa, noe for så godt som alle (mye spennende kulturopplevelser, opplevelser knyttet til det utvidede kulturbegrepet (fotball, cricket osv.), god mat - jeg tuller ikke, en rekke meget gode, bekvemme hoteller, språk som mange nordmenn behersker, hyggelige innfødte, osv.), så jeg skjønner veldig godt at folk vil reise dit.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
London kunne nok fungert som en kombi mate-/leisurerute, men da måtte den gått til Heathrow, og ikke to ganger i uken. På LHR får en ikke slots, og ruten to ganger daglig til BOO og/eller TOS kan det da umulig være marked for? Selv E170 blir nok i største laget til dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
LGW kunde nog fint gå från TOS också med tanke på att det finns en hel del connections därifrån och mycket low-cost. Men två gånger i veckan är helt klart för lite.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Braathens hadde vel en rute østover fra Tromsø til Murmansk (?) i sin tid om jeg ikke husker feil...
![]() |
#13 |
Former CCA F-16
|
![]()
Mener å huske at Ryanair vurderte en rute mellom Bodø og Dublin for noen år siden
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
SAS flög väl också LHR-TOS-LHR (nattmaskin) under sommaren ett par år?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
"Internasjonale flyvninger fra nord-norge er mangelvare"
Ikke særlig rart, bosetningen i nord er så sparsom at trafikkgrunnlaget ikke er til stede for flere flyvninger. Muligens kunne det gå med 1-2 frekvenser pr uke til de mest populære destinasjoner.
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Det kunne kanskje gått til Tromsø 2 x daglig med E190
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._by_population Tromsø er Norges 9nde største byområde og har 55,057 innbygger. Nærmeste byområde som er på størrelse med Tromsø er Kristiansand som har 67,547 innbyggere. Vel og merke, så er det nok en del større befolkning i omkringliggende tettsteder rundt Kristiansand, men Tromsø er en hub for Widerøe og kunne kanskje dratt folk ned fra Finnmark som skal videre ut i verden. Troms fylke har forøvrig 155,553 innbyggere per 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Troms
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ryanair var i Bodø for 5-6 år siden og holdt et innlegg om hvordan de snart skulle fly Bodø-Torp for 300 kroner. Siden har ingen sett dem. Noen må ha fortalt dem om snø og at de måtte betale de samme landingsavgiftene som alle andre. Evenes hadde/har vel rabatt til utlandet de første x årene, slik Karmøy hadde/har, men trafikkgrunnlaget ble tydeligivis ikke vurdert som drivverdig. Det er ikke krise for oss i nord å få strekke på beina en time på Gardermoen på vei til utlandet. Heller det, enn å miste avganger til Oslo.
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Quote:
Nightflight til London hadde vi 6 sommersesonger med MD-80. Det startet sommeren 1993, og siste sesong var 1999. Det var en maskin som eller hadde nattstopp i London som kom på natta og dro igjen (veldig)tidlig om morgenen.
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det henger fremdeles en plakat for den ruten nede ved hurtigrutekaien et sted. Det var alltid mange engelskmenn fremme i cockpit på vei nordover for å se midnattsolen. Og for oss som fløy var det 3-4 timer med solbriller og motlys, selv om det var midt på "natten.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Full stopp i internasjonale flyvninger til Kurdistan | Boeing_fan | Flyforum | 2 | 08-10-2017 00:57 |
Widerøe markedsfører Nord-Norge med bilder fra Danmark | Dag Viking | Småprat | 7 | 16-05-2013 18:06 |
71` Nord, 8` Vest og 950km fra Norge | Toby91 | Bilder & foto | 41 | 15-04-2011 21:57 |
SAS flyvninger til Cruise fra Norge | Tom McNikon | Flyforum | 4 | 02-03-2009 21:56 |
WF til Bergen fra NOrd-Norge | Redcap | Flyforum | 2 | 15-02-2007 10:55 |