![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,539
|
![]()
Noen som vet hvorfor de fjerner disse på noen av Classic og NGene?
![]() Her er en B737-300 med http://www.aviafilms.com/photos/737nose.jpg B737-800w uten http://farm4.static.flickr.com/3575/...e7a6001048.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Posts: 286
|
![]()
Grunnen til at det ikke blir levert nye 737 med eyebrows. Og at mange selskaper fjerner disse, er at en sparer omtrent 10 kg vekt og mange timer med vedlikehold, dermed sparer også flyselskapene penger.
Hvis noen har et godt svar på hva hensikten var med disse vinduene, mottas det med glede ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann svgspotter!
Det er mye kostnader aa holde disse ved like med problemer som delaminerng osv. Vet ikke om norske luftfartsmyndigheter har implementert dette enda, men her i USA har FAA publisert et Airworthiness Direktiv der disse vinduene maa rutinelig inspiseres. I tillegg saa har Boeing oppdatert B737 Airplane Flight Manualen der flight crew maa ta operative restriksjoner om disse vinduene har sprekker eller delaminering i de yttre eller middel pane. Nye B737NG fly kommer uten disse vinduene og vi setter inn aluminium "plugger" i de tidligere B737NG og classic flyene. Mange teorier om hvorfor disse vinduene var installert, og den mest troverdige er at B737 nese seksjonen, som kom fra "dash 80" (B707) var den sivile vesjonen av KC-135 Stratotanker, og disse vinduene var et militaert design requirement. Jeg har aldri funnet noe i CFR 14 part 25 som beskriver dette...? Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,539
|
![]()
Takk for svar!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
|
![]()
Heisann!
En teori er vel også at de opr. var der for stjernenavigasjon?
__________________
-S. Holberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann sindreh!
Jo, det er mulig det, men som et veldig lavt nivaa hobby astro-navigatoer har jeg vanskelig aa se hvordan man skal klare aa faa noen maalinger med sekstanten oppe i disse vinduene. Det er mulig du tenker paa astrodomen, som var vanlig paa mange eldre transportfly, og faktisk fortsatt brukes i dag paa enkelte militaere fly. Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! Last edited by Dag Johnsen; 14-12-2009 at 12:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dornier
Join Date: Feb 2007
Location: Lista
Posts: 451
|
![]()
Fokker 28 hadde også "øyebryn" Mens F70 og F100 ikke har dette.
DC-9- og MD-maskiner har også "øyebryn" Må vel ha hatt en hensikt siden en del eldre fly har dette? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Jeg har forhørt meg med flyteknikere på B737 som ikke har noe godt svar på hvorfor disse var montert. Selv tror jeg dette bare er "pimp my cockpit".
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]()
Jeg trodde disse vinduene var for at flyverne skulle se RWY i bank på base-turn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Posts: 286
|
![]()
Etter noen søk på nettet fant jeg noen teorier om "øyebryna". en av de gikk ut på at, de var der for å lette innflygningen. Når en svingte fra downwind til base var det altså lettere å rulle ut på riktig kurs, da en kunne se rullebanen gjennom disse små vinduene.
Skulle tro at det bare er plagsomt med alt det sollyset inn i cockpit. Det er vel en grunn til at de grønne plast platene er montert i mange fly. Så ikke innlegget ditt Wig-wag.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Hønefoss, Norway
Posts: 334
|
![]()
Det er veldig mye riktig i det å kunne se frem til rullebanen når du ligger i sving. (Astro-nav, nei) I dag er jo ikke det behovet så stort, de som styrer ser jo nesten kun på skjermene. Ja, delaminering gjelder alle vinduer i styrhuset, så der er det restriksjoner. Skitt å måtte parkere pga et vindu du ikke bruker. Jo, men den "grønne skjermen" kan du svinge ned også, sola står noen ganger litt lavere?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
|
![]()
Står litt her også: http://www.airliners.net/aviation-fo...d.main/252762/ mulig det kan hjelpe
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,539
|
![]()
Alikevel synes jeg det er rart at de dekker over dem!
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,504
|
![]()
Les post #3 ... $$$$$$$$$$ ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]() Quote:
![]() Den ser flott ut med øyenbryn,(Spesielt med Winglets) men den får en mer moderne look uten. g
__________________
Med forbehold om trykkfeil |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Posts: 179
|
![]()
Enig med Nortrider , den får en mer moderne look uten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Tro meg, de viktigste "skjermene" under en visuell inn- eller utflyvning er vinduene - enten det er natt eller dag. Men at det ikke er så voldsom bruk for akkurat de lille eyebrow windows er nok korrekt.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2008
Location: Sola
Posts: 99
|
![]()
det er jo selfølgelig at piloten skal kunne se ut i bank og se det man hadde sett om man hadde sett ut side vinduet når man flyr rett fram? er ikke det veldig logisk, ser at man har et poeng med at dem sparer penger med å ikke ha dem for det. men joda det er jo sikkert mange grunner
__________________
Thats not flying, thats falling with style ! <A HREF="http://www1.airpics.com/search/search.php?string=4486&si=0&st=12&count=10" TARGET=_blank>View my pictures on airpics.com</A> |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OSL TK B737-900ER | V-jet | Spotteralerts | 3 | 17-06-2012 21:38 |
LN144-524 Braathens SAFE B737-200 og LN144-525 Mey-Air B737-200 | rhusberg | Samlerhjørnet | 7 | 02-05-2011 22:45 |
Start –landings avgift B737-800 VS F. EKS B737-600 | FBUMAN1 | Flyforum | 19 | 28-03-2011 13:04 |
Første B727 uten "øyenbryn"? | Blubird | Flyforum | 11 | 13-04-2008 21:26 |
Med nappede øyenbryn..ikke OT | LN-MEH | Flyforum | 6 | 20-09-2006 11:43 |