![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2011
Posts: 148
|
![]()
Er det noen som vet hvor stor landing- start avgiften er på Avinor flyplasser for en B737-800 kontra f. eks en B737-600 eller en CRJ? Er det flyets netto vekt man betaler for, og hva koster egentlig en turnaround i avgifter for B737-800- i kroner ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Merk at MTOW for samme flytype vil av denne grunn variere
fra flyselskap til flyselskap for å spare avgifter. Ett charter selskap f.eks vil ofte ha høyere MTOW på sine B738 enn f.eks SAS. Dette da charterflyene ofte er fulle og flyr lengere distanser med mere fuel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2011
Posts: 148
|
![]()
Så jo flere pax du har med jo mer betaler du i avgift, eller er det i forhold til hvor mange
seter flyet har ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]() Quote:
Avgifter baserer seg på flyets maksvekt (MTOW) og faktisk antall passasjerer ombord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]() Quote:
Det er ikke aktuell vekt for flyet som betyr noe, men hvor mye det potensielt kan veie - altså MTOW. Quote:
Avgiftene er delt i 2: - Faste avgifter som tar utgangspunkt i flyets MTOW - Variable avgifter som tar utgangspunkt i antall passasjerer ombord (dette er avgifter som selskaper krever rett inn fra passasjerene og "gir videre" til Avinor - mao det som på en flybillett er beregnet som "skatter og avgifter" (inkl. mva). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,330
|
![]() Quote:
Samme som i bilverdenen hvor det er samme motor som sitter i BMW318 og 320, hvor BMW tuner ned motoren i 318 for dermed spare HK-avgifter ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]() Quote:
Jeg trodde dog opprinnelig at utregningen tok utgangspunkt i "maks MTOW" for flytypen (ikke den spesifikke maskina), men jeg har gravd dypere og funnet ut at: Quote:
Det skulle tilsi at den bruker spesifikke MTOW-data for det bestemte flyet.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,548
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
DY sine 738 er har vel alle max MTOW og thrust-rating? De har jo en litt annen ruteprofil enn SAS også, der all vekt og thrust ofte er i bruk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2011
Posts: 148
|
![]() Quote:
en drøy tusenlapp i avgifter på en B737-600 / Kontra 800. Hvorfor holder ikke f.eks SAS seg bare til 800, eller er det betydelig dyrere ellers å holde en 800 på vingene kontra en 600 hvis den ikke er smekk full ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
Det er vel forskjeller på underveisavgiften og. Jeg kjenner til at et selskap legger inn forskjellig vekt på samme fly for spare avgifter der det går. For eks. tur ut med medvind og lav vekt i dokumentasjonen. Tilbake med motvind og mye pax inn med andre dokumenter som viser høyere MTOM. Mildt sagt i en gråsone såvidt jeg vet...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2011
Posts: 148
|
![]()
Noen som klarer denne :
En flygning f.eks: OSL-HAU med en B737-600 med 50 pax, hva koster det i direkte avgifter til Avinor-(ikke underveis avg) kontra en B737-800 med 50 pax ?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Du må nok si hvilken MTOW 736 og 738 i ditt eksempel har før det lar seg gjøre, noe som står forklart i flere innlegg lenger opp i tråden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Fra utdrag av norsk Luftfartøyregister:
http://www.luftfartstilsynet.no/mult..._Luf_8545a.pdf LN-RPN Banc of America Leasing Ireland Co. Limited Two Park Place, 7th floor, Hatch St. Dublin 2 Ireland Operator Scandinavian Airlines System DK-NO-SE SE-195 87 Stockholm, Sverige Boeing Commercial Airplane Group 737-883 30470 Max weight : 78999 Kg 21.09.2011 LN-RPS NBB Namsos Co., Ltd. 1-11-1 Nihonbashi Chuo-ku, Tokyo, 103-0027 Japan Operator Scandinavian Airlines System DK-NO-SE SE-195 87 Stockholm, Sverige Boeing Commercial Airplane Group 737-683 28298 Max weight : 57606 Kg 09.08.2011 |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]() Quote:
Det er egentlig urelevant hvor mange passasjerer det er ombord - da passasjeravgiftene er per passasjer (og dermed øker linært med antallet).. uansett hvilken flytype du flyr med. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2011
Posts: 148
|
![]() Quote:
og jeg be overasket over hvor lite det skiller i avgifter på en 600 vs 800 ! F.eks kommer vel DY på sikt å kjøre med 800 overalt - og da blir det sikkert mange halvfulle innenriks avganger, men i forhold til avgifter blir jo ikke det noen ulempe ! Takk for alle som responderte på tråden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Du må huske at det er ikke bare avgiftene som koster selskapet, -600 og -800 har ikke samme antall crew
![]() Dessuten så er det steder der man, av og til, ikke kan lande/ta av med en -800. Spesielt på vinteren.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
|
![]()
Mange fly kjøper et årskort på Avinor sine flyplasser via Luftfartstilsynet. Så kan de lande så mange ganger de vil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]() Quote:
http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles...37.html#map005: Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
NY SAS DVD med B737-600 og MD 82 | ATC-flyradar | Samlerhjørnet | 2 | 16-03-2010 08:22 |
B737-600 LN-RPZ Klappbilder | Aleksander Maaland | Bilder & foto | 7 | 10-10-2009 16:51 |
SAS B737-600 1:200 Herpa | Olebno | Samlerhjørnet | 0 | 15-05-2006 20:53 |
AirTran velger B737-600 | EB | Flyforum | 11 | 22-08-2005 06:39 |
SAS B737-600 LN-RCU | OJB | Flyforum | 7 | 04-08-2005 12:38 |