Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 29-11-2009, 13:56   #101
JoeW
ScanFlyer Rusty

Default Re: Ryanair ekspanderer fra Rygge

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Er det utlån fra OSL i en overgangsperiode, slik Widerøe gjorde det da de tok over KLM på OSL (med litt utveksling mellom Torp og OSL) ?
Er det ikke Norport som har handlingen på Rygge? De finnes ikke på OSL. Utveksling fra BGO/SVG?
JoeW is offline  
Old 29-11-2009, 15:23   #102
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det er fire maaneder til de utvider, saa man burde klare aa ansette og trene paa den tiden ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now  
Old 29-11-2009, 16:00   #103
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Ryanair melder på Aftenposten at Skavsta er ruten som selger best fra Rygge. Selskapet opplyser også at salget av billetter har eksplodert den siste uken.

Beviset på dette er visst at Ryanair har solgt dobbelt så mange billetter fra Norge denne uken som i Sverige.

Last edited by MartinL; 29-11-2009 at 17:44.
MartinL is offline  
Old 29-11-2009, 16:11   #104
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Ryanair medler på Adtenposten at Skavsta er ruten som selger best fra Rygge. Selskapet opplyser også at salget av billetter har eksplodert den siste uken.

Beviset på dette er visst at Ryanair har solgt dobbelt så mange billetter fra Norge denne uken som i Sverige.
Her en oppfølger til MartinL's innlegg. Som han skriver så er Skavsta og Malaga de mest populære. Skavsta gikk jo overhodet ikke bra fra TRF så det er tydelig at Rygges nærhet til Oslo har mye og si.

Quote:
De mest populære Ryanair-destinasjonene fra Moss lufthavn Rygge er ifølge Elmsäter Stockholm og Malaga.
http://www.boarding.no/art.asp?id=39310

Men jeg vil tro det er noe FR propaganda inne i bildet også
Old 29-11-2009, 16:18   #105
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Her en oppfølger til MartinL's innlegg. Som han skriver så er Skavsta og Malaga de mest populære. Skavsta gikk jo overhodet ikke bra fra TRF så det er tydelig at Rygges nærhet til Oslo har mye og si.

http://www.boarding.no/art.asp?id=39310

Men jeg vil tro det er noe FR propaganda inne i bildet også
Nej Ryanair laver da aldrig propaganda, så det må være sandheden vi her hører...

Ellers spændende at se denne kamp Ryanair har fået skabt mellem Torp og Rygge - at spille leverandører ud mod hinanden er jo lige i deres ånd så mon ikke de ser Rygge som sendt fra Himlen. Det kunne dog være interessant at vide om Rygge i deres "desperation" for at få trafik er blevet "tvunget" ud i aftale som de aldrig kommer til at tjene penge på...

PP is online now  
Old 29-11-2009, 16:26   #106
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Ingen er 'tvunget', men det er klart RYG har et litt annet utgangspunkt enn Torp. Det er jo nå blitt et massivt flytilbud sør for Oslo, og det skal bli spennende å se etter sommerferien hvor stort innhugg dette har gjort i trafikken fra OSL.

Kan forøvrig ikke la være på å undre på hvor mye av denne trafikken som hadde funnet veien til GEN hvis Hurum hadde blitt bygget ......
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now  
Old 29-11-2009, 16:36   #107
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by PP View Post
Nej

Ellers spændende at se denne kamp Ryanair har fået skabt mellem Torp og Rygge - at spille leverandører ud mod hinanden er jo lige i deres ånd så mon ikke de ser Rygge som sendt fra Himlen.

Det å få tilbud fra to ulike firmaer er da helt normalt i alle bransjer. Så klart at Ryanair i dette tilfellet sitter med gode kort når de skal forhandle frem en avtale. Når et firma skal gjøre innkjøp av varer, vil de også gå til ulike leverandører å spør om et tilbud. Sånn er verden. Ikke noe spesielt "i deres (Ryanairs) ånd".
Old 29-11-2009, 16:49   #108
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ingen er 'tvunget', men det er klart RYG har et litt annet utgangspunkt enn Torp.
..og netop derfor skrev jeg "tvunget". Men tror nogen gange at udsigten til de passagervolumer som Ryanair lan bidrage med, får nogle lufthanve til at lave aftale hvor risikoen for de ikke kommer til at at tjene penge på det, så absolut er til stede...

PP is online now  
Old 29-11-2009, 16:58   #109
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Det å få tilbud fra to ulike firmaer er da helt normalt i alle bransjer. Så klart at Ryanair i dette tilfellet sitter med gode kort når de skal forhandle frem en avtale. Når et firma skal gjøre innkjøp av varer, vil de også gå til ulike leverandører å spør om et tilbud. Sånn er verden. Ikke noe spesielt "i deres (Ryanairs) ånd".
Ja korrekt det er ganske normalt - men det der adskiller Ryanair fra andre er måde de gør det på. Brug af pressen til at spille aktører ud mod hinanden, trusler om at fjerne trafik, krav om markedsføringsbidrag (skjult subsidiering) etc.

I den virksomhed jeg sidder indhente man selvfølgelig også flere tilbud og benytter også dette til at presse leverandørerne. Men i sidste ende er der også en gensidig forståelse for at aftalen skal fungere for begge parter - presser man sin leverandør for hårdt er der talrige eksempler på at det i det lange løb er ugunstigt for begge parter. Jeg tror ikke at dette er et synspunkt som eksisterer i Ryanairs verden - det er sådan set også fair nok men jeg bryder mig bare ikke personligt om deres forretningsmoral og etik (både i forhold til leverandører og kunder)

Men derfor må andre som dig IMM godt for min skyld være IN LOVE med Ryanair...

PP is online now  
Old 29-11-2009, 17:05   #110
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Ja korrekt det er ganske normalt - men det der adskiller Ryanair fra andre er måde de gør det på. Brug af pressen til at spille aktører ud mod hinanden, trusler om at fjerne trafik, krav om markedsføringsbidrag (skjult subsidiering) etc.

.
Alle som dealer med Ryanair i dag er godt kjent med dette, så derfor er det å drive butikk med dem i ferd med å bli forutsigbart ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now  
Old 29-11-2009, 18:07   #111
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Men derfor må andre som dig IMM godt for min skyld være IN LOVE med Ryanair...
Jeg forstår ikke at det ikke skal være mulig å se på dette med Ryanair med åpne og realistiske øyne uten å bli beskyldt for å være IN LOVE med Ryanair.

Jeg har vært på forumet i snart 4 år nå. Det har vært skrevet utrolig mye skitt om selskapet. Noe er berettiget, men annet ikke. I dette tilfellet handlet det om at et flyselskap innhenter et tilbud fra to ulike flyplasser: Torp og Rygge. Både ledelsen på Torp og Rygge vet at Ryanair forhandler med motparten. En helt normal situasjon.

Ingen tvinger noen av partene til å inngå en avtale de selv går i minus på. Det er grunnen til at Torp har sagt NEI. Ingen har hellet tvunget Rygge til noe som helst. De har inngått en avtale med åpne øyne, og vi må sette vår lit til at de som sitter i ledelsen vet hva de gjør.

Når du da sier "at spille leverandører ud mod hinanden er jo lige i deres ånd".

Jeg elsker på ingen måte Ryanair. Jeg har sikkert sagt det 100 ganger her. Jeg ser på de med åpne øyne, uten å være forutintatt. De har gjort det veldig bra i mange år, og det har jeg vært imponert over. Verken mer eller mindre.
Old 29-11-2009, 19:30   #112
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Blir vel også spennende å se om Ryanair har fått en knekk i sitt omdømme på Vestfoldsiden - de har jo hatt en spesiell posisjon blant mange siden de har satset på Torp. Nå med en større og viktigere satsning på andre siden - så kommer de kanskje til å møte litt motbør?
EB is offline  
Old 29-11-2009, 19:35   #113
Glenn
ScanFlyer Molded

Hvor stor er sjansen for at DY trekker seg helt ut på enkelte ruter? F.eks Berlin, som Ryanair skal fly daglig til nå.
Glenn is offline  
Old 29-11-2009, 19:36   #114
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

DYs offisielle uttalelser er at planene er uendret etter FRs base-annonsering.
Blubird is offline  
Old 29-11-2009, 19:46   #115
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Blir vel også spennende å se om Ryanair har fått en knekk i sitt omdømme på Vestfoldsiden - de har jo hatt en spesiell posisjon blant mange siden de har satset på Torp. Nå med en større og viktigere satsning på andre siden - så kommer de kanskje til å møte litt motbør?

Omdømmet til Ryanair er nok ikke berørt av dette verken i Vestfold eller de nærmeste fylkene. Folk flest forstår vel at business er business, og at de gjør det valget de gjør.
Derimot er det sikkert mange i nærområdet her som vil velge destinasjoner fra Torp, istede for å dra over fjorden for å fly derfra. På samme måte blir det selvfølgelig på den andre siden. Det har vært stor trafikk fra Østfold til Torp, og disse vil nå sikkert velge destinasjoner som går fra Rygge. Omdømmet til FR består uberørt av dette.
Old 29-11-2009, 20:06   #116
Bengt
ScanFlyer Silver

Bengt's Avatar

Själv tycker jag att det kan bli intressant att se hur just Rygge-Berlin faller ut. Dt kan ju också möjligen tolkas som en värdering av hur starka varumärkena Ryanair resp Norwegian är. Att Ryanairs varumärke associeras med billig och kanske också enkel, struntar i passagerarna medan Norwegian mer kanske är NORSK, lågpris, "hyggelig"...
Old 07-12-2009, 21:17   #117
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Stor optimisme på Rygge, ifølge NRK:

Rygge blir 5. største lufthavn i Norge, regnet i passasjerer.

http://go.nrk.no/go/e/main_plugg/htt...fold/1.6892724
Wig-wag is offline  
Old 07-12-2009, 23:01   #118
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Jeg forstår ikke at det ikke skal være mulig å se på dette med Ryanair med åpne og realistiske øyne uten å bli beskyldt for å være IN LOVE med Ryanair.

Jeg har vært på forumet i snart 4 år nå. Det har vært skrevet utrolig mye skitt om selskapet. Noe er berettiget, men annet ikke. I dette tilfellet handlet det om at et flyselskap innhenter et tilbud fra to ulike flyplasser: Torp og Rygge. Både ledelsen på Torp og Rygge vet at Ryanair forhandler med motparten. En helt normal situasjon.

Ingen tvinger noen av partene til å inngå en avtale de selv går i minus på. Det er grunnen til at Torp har sagt NEI. Ingen har hellet tvunget Rygge til noe som helst. De har inngått en avtale med åpne øyne, og vi må sette vår lit til at de som sitter i ledelsen vet hva de gjør.

Når du da sier "at spille leverandører ud mod hinanden er jo lige i deres ånd".

Jeg elsker på ingen måte Ryanair. Jeg har sikkert sagt det 100 ganger her. Jeg ser på de med åpne øyne, uten å være forutintatt. De har gjort det veldig bra i mange år, og det har jeg vært imponert over. Verken mer eller mindre.
imm,
jeg støtter deg i denne uttalelsen.
Vanligvis innlater jeg meg ikke i FR diskusjoner , men jeg er av den oppfatning at mange kan lære av dine sakelige innlegg.
Like eller ikke like FR , saklige argumenter står seg best.
OJB is offline  
Old 07-12-2009, 23:28   #119
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
imm,
jeg støtter deg i denne uttalelsen.
Vanligvis innlater jeg meg ikke i FR diskusjoner , men jeg er av den oppfatning at mange kan lære av dine sakelige innlegg.
Like eller ikke like FR , saklige argumenter står seg best.
Tiltredes!!
litt-amatør is offline  
Old 08-12-2009, 09:14   #120
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Tusen takk, IMM...
SQ 777 is offline  
Closed Thread

Posting Rules