![]() |
|
![]() |
#81 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det kan tyde på at mange glemmer at Norge kan faktisk ikke sammenlignes med f eks USA, Storbritannia, Tyskland etc når det gjelder bonus. Vi er kun 4,5 mill. her på berget og Konkurransetilsynet så hvilken vei det bar når BU forsvant inn i SAS. Her kom det overhodet ikke til å bli noen som helst konkurranse på norsk innenriks. WF var allerede eid av SAS. SK kunne skalte og valte som de selv ville og selvsagt også ta de prisene de ville.
Er det slik vi ønsket at det skulle være? Slik at Tommy777 og gutta kunne skamkose seg med bonuspoeng mens resten av det reisende publikum skulle betale? Selvsagt ikke, og det så konkurransetilsynet, heldigvis. Derfor har vi i dag en bærekraftig B737 operatør i Norge i dag som gir SK konkurranse. Til alles glede ![]()
MD11 - King Of The TriHolers Last edited by MD11; 27-10-2009 at 21:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
ScanFlyer Blue
|
![]()
en usandhed bliver ikke korrekt af at blive gentaget
Quote:
En marked betyder at en aktør kan forsvinde hvis den ikke kan klare sig. Et marked er ikke at en aktør forkæles på bekostning af andre. Ved at forbyde bonuspoint på norsk indenrigs svækkes SK i forhold til eksempelvis KLM. Eksempel: En person ønsker at rejse FCO-TRD. Med SAS kan han flyve FCO-OSL-TRD med point på en strækning, med KLM kan han flyve med point på alle strækninger. Så den kunstige indgriben mod konkurrencen på indenrigsmarkedet for at forkæle en anden aktør, går ud over sas ikke bare indenrigs med også udenrigs. Det er kun i misundelige personers optik at det at sætte sund konkurrence ud af kraft kan være at styrke konkurrencen!
![]() |
![]() |
#83 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Sist jeg traff på han så fløy han billig tilbake til SVG med DY (og det fra Rygge)
![]()
![]() |
#84 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Vi skamkoser oss ikke med noen som helst poeng....jeg tror at vi som mottok/mottar poeng ogsaa bidrar sterkt til aa holde gjennomsnitts prisen nede...selv ved vaar bruk av LCC endte vi mest opp med de dyrere billettene fordi vi kjoeper ofte sent, og dermed bidrar til at en hoeye andel billigere billetter kan selges....at vi som ofte betaler 2-3 ganger saa mye for billetten faar igjen 2-3% i form av bonus poeng kan neppe belaste det reisende publikum....(mitt lokale LCC har et bonus system (...og ingen gebyrer))
Naar vi vi naa kutter sterkt i reise aktiviteten er det ikke billettprisene som er grunnen, det er en saapass liten del av kostnadene ved aa reise, men derimot som non-profit har vi ikke raad til det tidstapet utstrakt reisevirksomhet medfoerer-det er her de virkelige kostnadene ligger.... Denne uken har jeg 7 prosjekt moeter med Oxford, Liverpool og Yale....og ja vi har et "state of the art" konferanse system...og det er den virkelige konkurenten til baade Netverk, LCC og LCHSC selskapene.....
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem Last edited by dc-8-63; 27-10-2009 at 22:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Jeg husker den gang bedriften forsøkte seg med forbud mot fleksible billetter, det ble fort dyrt og så avskaffet. Det kostet å ha folk sittende med pålagt overtid og vente tre timer på et fly, eller stadige kjøp av nye billetter.
![]() |
#86 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Dette kan jeg skrive under på. Jeg har flydd noen ganger med DY de siste par månedene, der jeg har betalt ca. 4.500kr for en enveis reise BDU-BGO. Ikke akkurat det jeg kaller billig!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Dette passer helt inn i min hverdag. Har startet min yrkes karriere med reise i jobb i 1973 og er still going strong noen år til. Jeg får si som Stein kaptein sier ; jeg drar da ikke for å se på jobben min når jeg har fri! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Unaturlige reisemønstre skyldtes at folk var lite skjønsomme , ikke at bonusordningene var lite gunstige i seg selv for hverken bedrifter eller brukere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#91 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
....at BU gikk under skyldes ikke Eurobonus for å si det sånn, men heller lettere stormanngalskap blant BU-ledelsen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Eksempelet du trekker frem viser jo også at du ikke har satt deg godt inn i saken. Skal en person reise fra de fleste store byer i Sør-Norge og ut i Europa så finnes det muligheter til å opptjene bonus fra utreisebyene. Fra TRD (og muligens også fra KRS) kan man fly WF til CPH og så videre derfra, med bonusopptjening fra TRD. Ingen ulempe for SK-konsernet vis a vis f.eks. KLM. Skal man reise fra SVG eller BGO har man mulighet enten til å fly via CPH eller f.eks. via FRA med Star Alliance og opptjene bonus hele veien. Skal du reise fra Oslo-området og ut i verden så tjener du bonuspoeng fra første leg. Den eneste (litt) "store" byen i Norge hvor du ikke kan opptjene bonus på første leg ut i verden er vel Tromsø. En stor ulempe for SAS-konsernet? Neppe. Ingen som reiser fra andre steder i Norge har et alternativ til å fly via f.eks. OSL på første leg uansett om de skulle ønske å bytte til f.eks. KLM, BA eller andre, ut i den store verden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Et velfungerende marked er ikke et hvopr statsmagten griber ind og giver favorable forhold til en aktør på bekostning af andre.
Et velfungerende marked har mulighed for tabere og vindere. Det var der i Norge - SAS vandt over BU. men derefter blev markedet sat ud af kraft. Du kan ikke argumentere mod at eksemplet er en svækkelse af SAS. At der så også er andre muligheder er en anden sag, men det gør ikke eksemplet dårliger.
![]() |
#94 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Ja! ....de tror i hvert fall de flyr rimelig ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Et velfungerende marked er ikke definert som fraværet av inngripen, og en slik holdning er som oftest basert på en politisk ideologi om at markedet alltid ordner opp (noe jeg skulle tro at siste års finanskrise kanskje kan gi en indikasjon på at så ikke alltid er tilfelle). I en rekke tilfeller vil markedet selv ikke gi en løsning som er det beste for kundene (eller velferden), og bør i slike tilfeller reguleres ved hjelp av ulike former for inngrep. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Når det gjelder statens inngripen i forhold til Bonusordninger så var dette gjort for å sikre forbrukeren, ikke selskaper. Videre så gir reguleringen her ingen noe forfordeling. Alle konkurrerer under like vilkår i Norge, dog med forbud mot opptjening av Bonus. Så kan en kanskje ønske seg at dette litt merkelige duopol vi nå har fikk ennå mer konkurranse men det er en annen diskusjon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
EuroBonus var, og er, en del av SAS sitt "produkt". Det staten gjør er å forby SAS å tilby deler av sitt produkt på innenriks-markedet under argumentet at bonuspoengene vil være "konkurransevridende" og hindre nye aktører fra å komme på banen. Siden har vi fått en ny aktør ganske tungt inn på banen - Norwegian - og det er på tide at konkurransemyndighetene revurderer forbudet med tanke på at vi nå snakker om to likeverdige kunkurrenter. Norwegian har ikke lengere behov for spesiell beskyttelse mot SAS...
Er det noen her inne som med hånden på hjertet kan si at de tror Norwegian kommer til å gå ad dundas bare fordi SAS får gjenninføre EuroBonus på innenriks? ![]()
![]() |
#99 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det har du all rett til å gjøre, men regn med motbør - særlig fordi du i dine første innlegg faktisk skjærer alle over en kam. Men hva er et hederlig unntak egentlig? Sånn som jeg ser det, så problematiserer du dette ekstra mye fordi noen få utnytter systemet - i stedet for å la de store massene (og flertallet) av brukerne av bonusprogrammer være styrende for ønsket praksis. Allerede der er det noe i øra mine som skurrer veldig.
![]() |
#100 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Ikke noe vits for meg aa si mer. De andre deltakerne i traaden har jo plukket fra hverandre svadaen din for lenge siden ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Danske SAS toppsjefer i kø ut av Selskapet | MartinL | Flyforum | 13 | 20-03-2009 10:13 |
Fredagsklummen - Den danske bølge i SAS | TG923 | Flyforum | 20 | 20-02-2008 03:02 |
Danske SAS-flygere avblåser aksjon | X-BU | Flyforum | 21 | 26-01-2006 10:19 |
Danske Sas piloter vil ikke jobbe for SAS DK.. | Tertit54 | Flyforum | 65 | 23-01-2006 23:03 |
Danske SAS-sjefer sparkes | X-BU | Flyforum | 0 | 04-01-2006 10:38 |