Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-10-2009, 22:49   #21
Flyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
Default Re: SAS taper flest reisende av alle selskap i Europa!

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Hvor stor hadde ikke denne oppgangen vært hvis det hadde vært en oppgangstid
Det er et godt spørsmål, for da hadde sannsynligvis ikke FlyNordic og Sterling sluppet Norwegian til i Sverige og Danmark. Norwegian har i stor grad økt kapasiteten fordi konkurrenter har slitt big time og trukket ned sin egen kapasitet (eller lagt helt ned) i Norden + at SAS har trukket ned 17% innenriks NO, og dermed sluppet DY mer til på et lønnsomt marked, som er det eneste stedet DY henter overskudd.

Hadde det ikke vært for krisen i luftfarten (hos konkurrentene) kan det altså hende Norwegian hadde hatt 5-6 mill pax i året...

Last edited by Flyer; 12-10-2009 at 22:53.
Flyer is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2009, 22:55   #22
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS taper flest reisende av alle selskap i Europa!

Tviler på det Flyer, nedgangen er mindre enn et år gammel (den riktige nedgang skjedde ikke før i november 2008 for de andre enn Norwegian) og da var både FlyNordic og Sterling Airlines allerede historie.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2009, 00:39   #23
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: SAS taper flest reisende av alle selskap i Europa!

Quote:
Originally Posted by Flyer View Post
Det er et godt spørsmål, for da hadde sannsynligvis ikke FlyNordic og Sterling sluppet Norwegian til i Sverige og Danmark. Norwegian har i stor grad økt kapasiteten fordi konkurrenter har slitt big time og trukket ned sin egen kapasitet (eller lagt helt ned) i Norden + at SAS har trukket ned 17% innenriks NO, og dermed sluppet DY mer til på et lønnsomt marked, som er det eneste stedet DY henter overskudd.

Hadde det ikke vært for krisen i luftfarten (hos konkurrentene) kan det altså hende Norwegian hadde hatt 5-6 mill pax i året...
Stusser litt på denne, du skriver at norsk innenriks er det eneste stedet DY henter overskudd. Så alt av Europaruter er underskuddsforetagende?
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2009, 13:49   #24
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: SAS taper flest reisende av alle selskap i Europa!

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Stusser litt på denne, du skriver at norsk innenriks er det eneste stedet DY henter overskudd. Så alt av Europaruter er underskuddsforetagende?
Den reagerte jeg også på, har inntrykk av at de tjener bra på europarutene - ser ikke helt for meg heller at Kjos vil sitte og se Norwegian taper penger på sånne ruter...
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2009, 14:25   #25
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: SAS taper flest reisende av alle selskap i Europa!

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Den reagerte jeg også på, har inntrykk av at de tjener bra på europarutene - ser ikke helt for meg heller at Kjos vil sitte og se Norwegian taper penger på sånne ruter...
Husk at det ikke finnes marked for alle europarutene fra Norge som Norwegian har åpnet. Det er jo klart at disse må være supsidiert av innenriks trafikken for å overleve
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2009, 14:34   #26
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,569
Default Re: SAS taper flest reisende av alle selskap i Europa!

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Husk at det ikke finnes marked for alle europarutene fra Norge som Norwegian har åpnet. Det er jo klart at disse må være supsidiert av innenriks trafikken for å overleve
Jeg deler ikke dette synspunktet med deg Martin.
DY driver ikke ruter med tap eller planlagt kryss-subsidiering.
Det er enten snakk om helårs ruter eller sesong betonte ruter.
Begge deler har en kalkulert oppstarts kostnad som varierer over tid når en rute går i balanse og senere med fortjeneste.
Er ikke en rute liv laga blir den lagt ned. Det har vel historien vist så langt.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2009, 14:36   #27
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS taper flest reisende av alle selskap i Europa!

Det er ingen tvil at Norwegian tjener god pa innenriksmarked. Men jeg ikke tror at Norwegian taper penger pa Europa rutene.

I Norge er dagen delt i morgen og kveldsrush. Men mellom 11 til ca. 16 tida er det egentlig ikke lönnsomt a fly pa de allefleste strekninger. Derfor kan man velge, enten la man flyene sta pa bakken, eller man har en rute som man kan tjene noe pa. Dersom denne rute gar med tap, sa er det billigere a la flyet sta pa bakken...

Alle Europa-Ruter som flys i peak-hours ma vaere sa profitabelt at det er mer lukrative a bruke flyet til disse destinasjoner enn a bruke denne innenlands.

Sorry guys, men de ökonomiske grunnprinsipier taler en annen sprak. Norwegian tjener noe pa de Europa-Ruter, ellers vil de har ikke flydd disse ruter...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2009, 14:43   #28
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: SAS taper flest reisende av alle selskap i Europa!

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Jeg deler ikke dette synspunktet med deg Martin.
DY driver ikke ruter med tap eller planlagt kryss-subsidiering.
Det er enten snakk om helårs ruter eller sesong betonte ruter.
Begge deler har en kalkulert oppstarts kostnad som varierer over tid når en rute går i balanse og senere med fortjeneste.
Er ikke en rute liv laga blir den lagt ned. Det har vel historien vist så langt.
Var ironien virkelig så godt skjult i mitt inlegg?
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvilket selskap har flest ulike typer widebodies i flåten? TriStar Småprat 4 29-03-2017 09:29
Lufthansa taper penger i Europa Spacetime Flyforum 9 15-06-2011 21:11
Ikke alle taper penger i Q1.....overskudd for Swiss Someone Flyforum 3 05-05-2011 13:51
Hvilket selskap har flest forsinkelser i USA... BGO Flyforum 5 15-12-2006 03:43


All times are GMT +2. The time now is 18:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.