![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Ser ut som om tiltakene av "core SAS" ikke ser ut til å hjelpe.
Quote:
__________________
Lufta er for alle! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,010
|
![]()
Nå innebærer faktisk "core" en kapasitetskutt på ca 20% og hvilket implisitt betyr at "core" også innebærer færre passasjerer. Itillegg skal det sies at slike tiltak ofte tar tid før har noen effekt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Passasjernedgangen er vel ikke større enn kapasitetsreduksjonen, så relativt sett har ikke SAS mistet noen passasjerer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]()
Nei, men reelt sett så reiser nå 18,6% av tidligere pax med andre selskaper.
Som Someone er inne på, jeg er også mer opptatt av å se de langsiktige effektene av Core SAS, om de noen ganger får effekt da. Det gjenstår å se.. Neste styremøte, med evaluering og beslutninger på basis av den siste runden med forhandlinger med fagforeningene, vil være kritisk for selskapets videre utvikling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
I forrige kvartal, så var passasjernedgangen akkurat lik kapasitetsreduksjonen. Lite eller ingenting oppnådd med andre ord, rent bortsett fra en stadig økende prosentmessig overheadkostnad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
... Overhead kuttes vel kraftig, men man forventer neppe de store + utslagene før 2010 vil jeg tro
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Relativt sett har de da heller ikke hatt nedgang hvis de reduserer så mye at de kun har ett fly igjen, med samme setebelegg som nå.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Men det ble da vitterlig skrevet, både her på forumet og andre steder, at en skulle / burde begynne å se resultater av Core-programmet i løpet av sommeren / ettersommeren 2009. Da burde en vel snart begynne å se noen piler som peker i rette retning, men gjør en egentlig det da?
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Resultatene måler man vel på 2 måter her.
Fyllere fly , det har vi ikke sett. Cash , det ser man vel således ikke spor av før q3 legges frem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,681
|
![]()
SAS må bare passe på at "Core SAS" ikke bare blir en måte å unnskylde dårlige/manglende resultater på i all evighet. Hvis man hele tiden svarer kritikerne med "bare vent til sommeren/sensommeren/vinteren 2009/2010 osv... så vil dere se resultater", så får man inntrykk av at man benytter "Core SAS" som unnskyldning på dårlige/manglende resultater.
__________________
Upcoming flights: None |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Kabinfaktoren har aldri vært så høy hos SAS som den var sommeren 2009.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Joda, men alle leasingavtaler på fly som blir satt på bakken går sin vante gang. Disse utgjør en ikke ubetydelig del av overhead. Det samme gjelder handlingavtaler som er inngått på ruter som kuttes er reduseres kraftig. Dette koster penger også.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
Her er noen tall som illustrerer dette veldig godt (SAS Group tall siden disse kan sammenlignes fra år til år): Juli 2007 ASK = 5 026 mill. Kabinfaktor = 80,7% Antall passasjerer = 3,56 millioner Juli 2008 ASK = 5 274 mill. Kabinfaktor = 78,9% Antall passasjerer = 3,55 millioner Juli 2009 ASK = 2 880 mill. Kabinfaktor = 83,8% Antall passasjerer = 1,96 millioner (55% av 2008!!!) Alle kan se at det er noe galt her. Det går ikke å bare styre etter bare et eller to målkriterie - kabinfaktor og yield. Her er det rett og slett at tilbudet er for dårlig, og passasjerene flykter over til konkurrentene som gal. Det verste er at siden flyene er så tettpakkede, så flykter også premium-passasjerene. De vil har god plass, og det er det ikke når det er så fullt. På toppen av dette er det også satte ekstra seter så det er blitt enda trangere.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Mats Jansson sier i at SAS ligger forran skjemaet når det gjelder Core SAS.
Det har jo tidligere vært sagt at man skal se effekten på sommeren/høsten. Det er vel en måneds tid til vi får resultatene fra tredje kvartal.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
|
![]() Quote:
Det reiste 18,4 millioner flypassasjerer over Avinors lufthavner i første halvår hvilket er en reduksjon på 7,0 prosent fra første halvår 2008. Antall flybevegelser er redusert med 6,2 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Trafikknedgangen er størst ved OSL der antall passasjerer er redusert med 10,9 prosent, og antall flybevegelser redusert med 9,9 prosent, sammenlignet med første halvår i 2008. (Fra Avinors Q2 rapport) Last edited by Flyer; 12-10-2009 at 20:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Location: Stokke
Posts: 101
|
![]() Quote:
__________________
MVH Christian |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Det er nesten riktig det cjobakk, Estonian-tallene er ikke inkludert i de tallene.
Hvis en trekker ut passasjertallene til Spanair og Air Baltic i 2006 og 2007 er det mulig å se på disse og da blir det slik Juli 2007 Antall passasjerer = 2,31 millioner Juli 2008 Antall passasjerer = 2,28 millioner Juli 2009 Antall passasjerer = 1,96 millioner (86% av 2008) Men husk også at konkurrenten Norwegians tilsvarende juli-tall er 122% av juli 2008
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,948
|
![]()
Er det ikke så mange "hvis" og "kanskje" her at det er vanskelig å gjøre en reell vurdering før vi kommer oss mer enn ett år etter de store kapasitetsnedgangene? Det eneste man i mine øyne kan bruke statistikken til er å si at hvis fallet i antall reisende (%) er dramtatisk ulik nedgangen i (%) så lukter det ugler i mosen. Så langt er jo ikke det helt tilfellet.
Sammenligningen med Norwegian blir tilsvarende håpløs i mine øyne siden de har hatt en voldsom kapasitetsoppgang slik jeg har forstått det. Uten en solid oppgang ville det jo ha vært katastrofe. Last edited by Fnate; 12-10-2009 at 22:18. Reason: trykkleif og taleflei |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvilket selskap har flest ulike typer widebodies i flåten? | TriStar | Småprat | 4 | 29-03-2017 09:29 |
Lufthansa taper penger i Europa | Spacetime | Flyforum | 9 | 15-06-2011 21:11 |
Ikke alle taper penger i Q1.....overskudd for Swiss | Someone | Flyforum | 3 | 05-05-2011 13:51 |
Hvilket selskap har flest forsinkelser i USA... | BGO | Flyforum | 5 | 15-12-2006 03:43 |