Quote:
Originally Posted by Polaris
Nå spurte jeg samme spørsmålet som emnetittel til pilotene fra LYR- TOS, og de svarte noe sånn som at Longyearbyen egentlig ikke er noe ekstrem, de bruker mye simulatorer og får ellers erfaringer når de sitter på høyresida evt jumpseater litt. Det var større utfordringer knyttet til midtnorge og litt ned mot vestlandet, i følge dem.
Takk for gode svar i tråden også 
|
Innflyvning fra vest i
LYR er over Isfjorden, så der er det ikke noe fjell i veien. Fra øst flyr man inn Adventdalen, som er bred og fin, men man må gjøre en krapp venstresving rett før landing, fordi en rett linje fra rullebanen østover går rett i dalsiden. Dog ikke verre enn at fly som tar av mot øst ofte klatrer over det fjellet i en lang venstresving. Men hvis man under innflyvning havner for langt til høyre havner man i fjellet, slik som Vnukovostyrten i 1996. Om jeg ikke husker feil viste taleregistratoren at pilotene da ikke visste helt hvor de var.
LYR er riktignok kaldt og langt borte, men det er jo store deler av Norge også. Men jeg ville tro at det at det er så langt til nærmeste alternative flyplass gjør at man må ha med ekstra drivstoff.