Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-10-2009, 10:42   #1
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Intervju med Kjos i Teknisk Ukeblad

Norwegian-sjef Bjørn Kjos mener høyhastighetstog er galskap og vil ha enklere sikkerhetssjekk.

http://www.tu.no/motor/article224058.ece
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2009, 10:44   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,358
Default Re: Intervju med Kjos i Teknisk Ukeblad

Absolutt enig med Kjos vedr. Høyhastighetstog...det vil være en tragedie for Norge. Men at man bør bygge ut og ikke minst rette ut noen skinneganger er jeg ikke i tvil om.
EB is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2009, 10:53   #3
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,616
Default Re: Intervju med Kjos i Teknisk Ukeblad

Helt enig med Kjos. Rust opp lokalnettet så pendlerne får en enklere hverdag og vedlikehold og forbedre langdistansestrekningene, men ikke bygg lyntogtraséer. Inngrepene vil bli enorme og dyre. Vi er for få mennesker i landet til det.
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2009, 11:14   #4
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
Default Re: Intervju med Kjos i Teknisk Ukeblad

Ja, det skulle jo tatt seg ut om Kjos fremstod som tilhenger av høyhastighetstog.

Men fra nå og frem mot klimamøtet i København i desember blir det nok en økt om transport og klimautslipp igjen, i media og på den politiske dagsorden. Debatten går høyt i en del av våre naboland allerede, men siden man der bygger høyhastighetstog, er det større fokus på forbrukeradferd og bilisme.

At man her på forumet heller ikke tar bølgen for høyhastighetstog ligger i saken natur. Men generelt kan vi si at det mest lønnsomme et land kan investerere i er utdanning og infrastruktur, det minst lønnsomme er sosiale velferdsordninger.
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2009, 11:50   #5
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Intervju med Kjos i Teknisk Ukeblad

"– Vi deltar jo i et VM i logistikk hver dag. Nå har vi klart å redusere vår turnaround-tid til 20 minutter, det vil si den tida det tar å tømme et fly for passasjerer og bagasje og fylle det på nytt. Dette krever ekstrem nøyaktighet.

– Hvordan er det med SAS på dette området?

– De hadde i alle fall tidligere en tid på 45 minutter. "

En pen måte å innrøme at SAS også er blitt raskere...
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2009, 11:55   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Intervju med Kjos i Teknisk Ukeblad

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
Men generelt kan vi si at det mest lønnsomme et land kan investerere i er utdanning og infrastruktur, det minst lønnsomme er sosiale velferdsordninger.
Tja, det er nok lønnsomt å investere i både kunnskap og infrastruktur, men at det er minst lønnsomt å investere i sosiale velferdsordninger tror jeg er vanskelig å bevise. Man er faktisk, tro det eller ei, relativt produktiv i dette landet, og norske arbeidere er f.eks. mer produktive enn i "the land of the free and the brave" hvor sosiale sikkerhetsnett er mer fraværende (timeverksproduktiviteten i Norge er omtrent 20% høyere enn i USA). Det kan således ikke være en helt enkel mekanisme som gjør at investeringer i sosiale velferdsordninger er dårlig butikk.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2009, 11:57   #7
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Intervju med Kjos i Teknisk Ukeblad

"En 787 Dreamliner slipper ut 65 gram per setekilometer, mens høyhastighetstoget TGV slipper ut 55 gram."

Dvs en tom 787 vs et tomt TGV? Absolutt en relevant sammenligning, dersom man forutsetter at toget får strøm fra fossile brensler, i praksis kullkraftverk. Ikke fullt så relevant hvis toget kan få strøm fra andre energikilder (uten å skyve andre energikonsumenter over på fossilebrensler igjen).

Jeg er enig i at høyhastighetstog ikke er viktige for miljøet i seg selv, men utbygging av jernbane, særlig på Østlandet og mellom de store byene, er viktig for å få mer gods og pax over på skinner (og holde rutetidene for pendlerne), og kostnadene for det må veies opp mot behovet for flere veier til å ta unna de bilene som ellers ville kjørt der - og da kan man like gjerne bygge raske baner når man først bygger. Pr idag er det bare en del dobbeltsporstrekninger på Østfoldbanen sør for Ski, en kort på Vetsfoldbanen, Drammen-Asker-(snart) Lysaker og Gardermobanen som har brukbar kurvatur her i landet - resten er så svingete og enkeltsporet at man må bygge nytt uansett, så hvorfor ikke gjøre det ordentlig?
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2009, 11:59   #8
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Intervju med Kjos i Teknisk Ukeblad

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Tja, det er nok lønnsomt å investere i både kunnskap og infrastruktur, men at det er minst lønnsomt å investere i sosiale velferdsordninger tror jeg er vanskelig å bevise. Man er faktisk, tro det eller ei, relativt produktiv i dette landet, og norske arbeidere er f.eks. mer produktive enn i "the land of the free and the brave" hvor sosiale sikkerhetsnett er mer fraværende (timeverksproduktiviteten i Norge er omtrent 20% høyere enn i USA). Det kan således ikke være en helt enkel mekanisme som gjør at investeringer i sosiale velferdsordninger er dårlig butikk.
Skyldes vel for en stor del at i USA er de lite produktive i jobb, i Norge er de skjøvet ut på (uføre)trygd, omtrent som å øke karaktersnittet i en skoleklasse ved å sende de dårligste elevene på gangen før prøven.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2009, 12:08   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Intervju med Kjos i Teknisk Ukeblad

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
Skyldes vel for en stor del at i USA er de lite produktive i jobb, i Norge er de skjøvet ut på (uføre)trygd, omtrent som å øke karaktersnittet i en skoleklasse ved å sende de dårligste elevene på gangen før prøven.
Joda, det er klart at det er et poeng, men Norge har vel på den andre siden også en relativt høy yrkesdeltakelse blant kvinner (noe som ikke er tilfelle i alle land - muligens en konsekvens av sosiale velferdsordninger, skulle man kunne tro). Sammenhengen er nok uansett ikke så enkel at sosiale velferdsordninger er lite lønnsomme.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2009, 14:14   #10
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,555
Default Re: Intervju med Kjos i Teknisk Ukeblad

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
"–

– Hvordan er det med SAS på dette området?

– De hadde i alle fall tidligere en tid på 45 minutter. "

En pen måte å innrøme at SAS også er blitt raskere...
Det stod nettopp en artikkel om dette i VG, 22 eller 23 minutter på SAS.
C130 is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2009, 14:38   #11
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Intervju med Kjos i Teknisk Ukeblad

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
Det stod nettopp en artikkel om dette i VG, 22 eller 23 minutter på SAS.
SAS legger vel opp til 25 minutter turn around på de fleste innenlandsruter, men de har en del å hente på utenlandsrutene. På en del utenlandsdestinasjoner gjør imidlertid slottidene det vanskelig med kortere bakkeopphold. Ellers har jo SAS hatt ganske bra overskudd med fly - og dermed har det ikke vært like stort press på flåten som f.eks. hos Norwegian.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2009, 14:38   #12
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: Intervju med Kjos i Teknisk Ukeblad

De har iallefall ikke redusert den turnaround tiden til 20 minutter på OSL. Men at det klarer det på andre mindre plasser kan være...
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2009, 14:42   #13
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,358
Default Re: Intervju med Kjos i Teknisk Ukeblad

Alt for rask turnaround vil jo måtte gå utover renholdet også...
EB is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2009, 14:58   #14
Flyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
Default Re: Intervju med Kjos i Teknisk Ukeblad

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
"– Vi deltar jo i et VM i logistikk hver dag. Nå har vi klart å redusere vår turnaround-tid til 20 minutter, det vil si den tida det tar å tømme et fly for passasjerer og bagasje og fylle det på nytt. Dette krever ekstrem nøyaktighet.

– Hvordan er det med SAS på dette området?

– De hadde i alle fall tidligere en tid på 45 minutter. "

En pen måte å innrøme at SAS også er blitt raskere...

Kjipt av Kjos at han ikke kan være litt mere large i slike intervjuer. Han vet godt at SAS har 25 min turnaround på OSL, og at konkurrenten har vært mer punktlige i nesten tre år. Forøvrig et veldig merkelig intervju hvor SAS er nevnt nesten like mye som hans eget selskap
Flyer is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2009, 15:13   #15
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Re: Intervju med Kjos i Teknisk Ukeblad

Kravet om turnaaround på 20 min setter saken med damen som 8 min før flyavgang og ble nektet boarding i et litt annet lys. Det er vel ikke så ofte (særlig) DY-fly er helt klargjorte 10 min før avgangstid bortsett fra tidlig på morgenen?

Uansett særdeles enig med Kjos når det gjelder sikkerhetskontroll og ikke minst høyhastighetstog (kan man ta en titt på geografien og befolkningstetthet i dette langstrakte landet?), men kan ikke se at forskjellen på suksess eller fiasko er turnaround på 20 vs. 25 minutter.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2009, 15:37   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,469
Default Re: Intervju med Kjos i Teknisk Ukeblad

Skal man ha en turnaround på 20 minutter må man gjøre visse kompromisser. Man kan ikke rengjøre kabinen skikkelig og laste annen catering enn litt uplift/basic stuff på denne tiden. Så da blir det en avveining mellom hva man ser som viktigst. Ledelsen er som Ole Brumm - de vil ha begge deler - men det er ikke praktisk.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2009, 19:35   #17
BU767
På Norske Vinger
 
BU767's Avatar
 
Join Date: May 2008
Location: Anchorage
Posts: 455
Default Re: Intervju med Kjos i Teknisk Ukeblad

Ett lite sidespor:

Når jeg jobbet i US Airways her i PHX hadde vi noe vi kalte "Quick Turns", 20 minutter fra block til push. 16 minutter på en 737-300 var det forteste jeg var med på å gjøre det. Her snakker jeg ikke om et tomt fly heller, tror jeg aldri har svettet mer enn det på jobben. Husker jeg riktig tror jeg den 'uoffisielle rekorden' var på 13 minutter.

Last edited by BU767; 01-10-2009 at 22:05.
BU767 is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2009, 19:43   #18
GFL
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
Default Re: Intervju med Kjos i Teknisk Ukeblad

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Alt for rask turnaround vil jo måtte gå utover renholdet også...
VG følte SAS i en turn-around tirsdagens VG(?), og der hjalp Kapteinen til. Dette ser man ikke så mange andre steder.
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground.
GFL is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2009, 21:05   #19
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: Intervju med Kjos i Teknisk Ukeblad

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Alt for rask turnaround vil jo måtte gå utover renholdet også...
Vil det ikke evt. kunne gå utover sikkerhet også? Visuell sjekk av flyet før avgang, for eksempel? Sorry om jeg drar dette for OT med spørsmålet.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2009, 21:43   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Intervju med Kjos i Teknisk Ukeblad

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Vil det ikke evt. kunne gå utover sikkerhet også? Visuell sjekk av flyet før avgang, for eksempel? Sorry om jeg drar dette for OT med spørsmålet.
Basert på tilfeldig observasjon av rundturen flightdeck tar før avgang så er det vel ikke så mange minuttene dette tar. Nå vet ikke jeg om det også er teknikere som inspiserer flyet, men hvis ikke så vil nok ikke noe kortere turn-around ha noe å si for sikkerheten. Flightdeck er vel i liten grad med på å klargjøre kabin og/eller laste flyet.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Intervju med Bjørn Kjos i DN (artikkel og video) BraathensSafe1985 Flyforum 0 06-07-2014 12:33
Intervju med Bjørn Kjos LN-VLE Småprat 4 04-05-2013 14:54
Intervju med Björn Kjos Jörgen Flyforum 0 08-05-2009 17:48
Intervju med Bjørn Kjos MountainDew Flyforum 0 17-06-2006 22:39


All times are GMT +2. The time now is 20:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.