Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 25-09-2009, 10:04   #18
O_K_
ScanFlyer Silver

Default Re: Til Kina, med AirChina og omveier

Da var det tid for en liten hotellrapport fra Beijing. Vi bodde på to forskjellige hoteller USTB (University of Science and thechnology, Beijing) sitt "convention-hotell", og xihua hotell like ved Beijing University. Begge disse hotellene overrasket på hver sin måte.

I Beijing er det taxi (eller reservert bil fra hotellet) som gjelder, taxi er latterlig billig. En times tur koster vanligvis rundt 100NOK, så det ble taxi fra flyplassen og til hotellet.

Vi skulle først i noen møter på USTB og hadde derfor spurt de vi skulle møte om et hotell i nærhten. Det er mange univeriteter i området, og også flere "vestlige" hoteller, men vi fikk beskjed om at det også fantes et "convention hotell" på campus, så vi satset på det. Jeg begynnte å ane litt problemer når vi kom inn i resepsjonen. Gulvet så bra ut, men jeg lærte etterhvert at nesten alle gulv i Kina er blankpolerte marmorgulv... Det luktet derimot litt mugg, og en rask titt opp i himlingen kunne raskt avklare at det neppe var helt vanntett der oppe.

La oss ta det positive først, rommet kostet ca 300RMB for natten (1RMB er omtrent en svensk krone). Men de tok ikke kort, og med et 100RMB depositum gikk det hardt ut over min kontantbeholdning.

Gangene på hotellet var mørke, og opplyst av sparepærer som gav fra seg et blåaktig lys. Dette hadde den egenskapen at det blendet noe aldeles vanvittig, men reflekterte dårlig fra vegger og gulv. Derfor var det ikke så lett å danne seg noe skikkelig inntrykk av gangene, og like greit var vel det.

Rommet mitt luktet ganske tvilsomt når jeg åpnet døren. Og litt etter litt undersøkelser ble jeg meget glad for at vi bare skulle være der i 3 dager.

Teppet var ikke helt rent, men langt fra de værste egenskapene på rommet...

Dørkarmen til badet hadde nok kjent litt fuktighet før. Legg merke til den snedige "reperasjonen" med trefarget tape. Dette gjorde dog ingen ting med konsistensen som var omtrent som en våt svamp.

Vet ikke om det synes, men tydligvis manglet litt fugemasse mellom flisene...

Her er dørkarmen sett fra innsiden av badet:

Og til slutt dusjen hvor man helst skal føle seg renere og mer tilfreds når man går ut...

Jeg overlevde nå 3 netter, og det skal sies at andre i reisegruppen hadde dårligere rom, på et av rommen ble det vanndam på gulvteppet i gangen når det ble dusjent. Dette uten at vannet rant OVER badegulvet, så under var det sikkert mye spennende.

Frokosten var ren kinesisk, og uten kaffe. Det gikk ikke, så vi spiste på nærmeste starbucs istedenfor. Kaffe SKAL man ha.

Så var det videre til neste hotell, vi var alle glade for å slippe vekk, og håpet at det var litt bedre på neste plass, som også var ganske så billig (450RMB per natt). Der skulle vi bo i 7 netter, mens vi var på en konferanse på Beijing University.

For en overraskelse. Hotellet var splitter nytt, under ett år gammelt. Det het XIHUA, eller XI HUA, litt avhengig av hva man leste på. Det må ikke forveksles med XIHUA hostell som ligger et helt annet sted, og som en taxisjåfør bommet med. Ta alltid med visitkortet, eller fyrstikkesken til hotellet.

Her var det annen standard ja!

Rommet var annslagsvis 30m2 stort,

Og et siste bilde

Man kunne dessverre se på dette hotellet også at dårlig håndverk gjorde seg gjellende, allerede etter 10mnd. Tror at det ser ganske nedslitt ut om 3-4år om ikke noe gjøres. Tapetet viste tegn til å løsne (snarveien, de som tapetserer bruker ikke lim helt ut i kantene, for det gjør tapeten vanskelig å håndtere), sparklede sjøtre gled fra hverandre, og fugemassen mellom flisene på badet var veldig dårlig, kunne nesten børstes bort.

Dog annbefales dette hotellet, i alle fall de nærmeste årene, frokosten hadde også vestlige innslag, med bacon og egg, samt kaffe som om ikke akkurat god, så i alle fall drikkbar!

For en prisforskjell på 150RMB per natt er jeg ikke i tvil om hvilket av hotellene som var rip-off, og hvilket som var et kupp..

Ble litt lang, og raskt skrevet denne her, men tror ikke stavefeilene skulle være altfor påtrengende.

Posting Rules