Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-08-2009, 10:05   #1
O_K_
ScanFlyer Silver

Default Til Kina, med AirChina og omveier

Da er jeg i gang med en aldri så liten jobb / ferietur. Egentlig skal jeg på en konferanse i Beijing, og på veien passet det bra å putte inn en OSL-HEL-OSL, så jeg kunne nyte et par dager "høstferie".

Følgende etapper ble lagt opp:
TRD-OSL (7.aug) DY
OSL-HEL (7.aug) AY
HEL-OSL (10.aug) AY
OSL-FRA (12aug) LH
FRA-PEK (12aug) CA (Air China)
PEK-ARN (23aug) CA (Air China)
ARN-TRD (23aug) SK

7. August
Trondheim - Oslo
DY749 - LN-NOB
B737-800
09:35-10-35

Dette ble en helt vanlig, og lite spennende tur, fikk reservert sete 1C ved innsjekk, og var heldig nok til at 1B var ledig. Fikk sjekket inn 1 kolli, selv om jeg hadde 2 stk restervert grunnet at dette var en del av jobbreisen. Å fly Norwegian innenriks tidlig på dagen har et irritasjonsmoment, og det er at jeg blir så sinnsykt kaffetørst. Kom dessuten på når jeg satt der, at jeg heller burde tatt sete 2C, ettersom str 47 i sko, og lange ben gjør at man får "feil" vinkel i knær.

Betjening var veldig hyggelig, men vi så ikke mye til dem, ettersom sikkerhetsdemo var på video.

Bagasjen kom på båndet ca 20 min etter at jeg kom dit, litt tregt, men jeg hadde masser av tid før jeg skulle videre med Finnair.

Oslo - Helsingfors
AY656
Embraer 190
13:15-15:40

Etter en rask tur / retur til Jessheim for å kjøpe gjeitost så var det på tide å sjekke inn bag. Det var ingen kø for å sjekke inn, og jeg hadde sete 13F. Embraer maskinene til Finnair oppleves som romslige og freshe. Knyttnevetesten ble bestått til tross for 190cm høyde. Ingen fotos fra denne turen heller, grunnet at det var stappfullt, og jeg ville nødig forstyrre medpassasjerene.

Servicen hos Finnair var som vanlig godt over middels, og vi fikk utdelt rundstykker og drikke, inkludert alkohol. Jeg skulle ha leiebil i HEL, så det ble cola og kaffe på meg. Aviser var tilgjengelige ved boarding, og jeg røsket med meg aftenposten, siden DN var ferdiglest før vi landet i Oslo. Vi landet nesten 30 min før tiden i HEL, men ettersom bagasjen tok mer enn 30 min så var jeg ute på omtrent forventet tid.

Finland

Det første jeg skulle gjøre etter å ha fått kofferten var å hente leiebil. Det burde jo være en grei sak, men nei. Jeg var nummer 2 i køen, bare en forran meg, og to åpene skranker. Dette burde jo gå raskt, men det tok ca 20 minutter. Jeg var ikke den eneste i køen som syntes dette var en smule håpløst, en tyske og en brite bak meg holdt på å eksplodere. Så ble det enda mer morro...

Jeg hadde reservert bilen fra 12, og nå var klokken 15:45, og da var ikke bilen klar lengere. At det var en forhåndsbetalt bil, og at jeg hadde oppgitt flightnummer ved reservasjon hjalp ikke. De fikk kanskje inn noen nye biler etterhvert, så de skulle gjøre papirarbeidet og så skulle jeg bare vente. Samme beskjed gikk til tyskeren som hadde fått skranken ved siden av meg, og han fikk en øyeblikkelig boldtrykksøkning. Har du høyt blodtrykk, så ligg unna Europcar!

ca 1 time og 15 min etter at jeg stillte meg i kø fikk jeg bilen, en knall rød golf. Dette var en gledelig overraskelse, ettersom jeg hadde bestillt og betalt for en polo, men om jeg hadde hatt valget hadde jeg tatt poloen med en gang, fremfor å vente på golfen, jeg var tross alt alene.

Bilen var bra, men helt vanvittig lavt giret. I 120km/h lå den over 3500rpm, og på Finske motorveier flyter trafikken i 120-130. Dette merket man på bensinforbruket. Etter 3 dager og ca 600km rundt finsk skjærgård så lå jeg på et snitt på 0.8, ikke akkurat imponerende.

10 August
Helsingfors - Oslo
AY655
Embraer 190
12:10-12:40

Da sitter jeg på flyplassen, Finavia har delt ut gratis interet til alle her, så jeg er happy! Har fått sete 2D på denne turen. Litt overraskende var det at bagdrop stengte en hel time før boarding. Normalt synes jeg at en time før er passelig oppmøtetid på flyplassen, men jeg hadde heldigivs beregnet ekstra tid siden jeg ikke er så veldig kjent med Helsinfors flyplass, og at jeg hadde leiebil som skulle returneres.

Ingen kø i security, 4 åpene sluser der jeg passerte, og bare en passasjer, de 3 som stod uten noe å gjøre formelig kjempet for å få "kunder".

Skal ha meg meg kamera ombord, og tar noen bilder om jeg får det til uten å sjenere noen medpassasjerer. Er lettere å ta bilder når man har med seg reisefølge.

Oppdateringer kommer etterhvert som turen skrider frem:-)
Old 11-08-2009, 20:53   #2
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Default Re: Til Kina, med AirChina og omveier

Fin fin rapport så langt, men ærlig talt....blir du kaffetørst fordi du flyr Norwegian innenriks? Hva med å ta med deg kaffe fra enten ; Narvesen,Picnic eller Upper Crust ?

Eller ligger det andre motiv bak.......

Og hvis dette er et irritasjonsmoment..............

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2009, 20:56   #3
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Du vet, når man er vant til å få en kaffekopp etter pling'en ved 10.000 fot, så melder gjerne suget seg ... selv dårlig, sur flyposekaffe ..... kjenner meg igjen, jeg!
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2009, 02:30   #4
Øivind
ScanFlyer Silver

Kaffe klarer jeg meg fint uten. En øl derimot synes jeg hører med, selv på en kort innenriks tur. Så når man flyr Norwegian kjøper man med seg et par bokser Heineken.
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2009, 02:51   #5
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Du kan jo ikke ta øl gjennom security, da .....
Radar Station KGRV3
Old 12-08-2009, 03:23   #6
Øivind
ScanFlyer Silver

Nei, derfor er det fint at de selger alkohol på taxfree'n
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2009, 03:25   #7
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Øivind View Post
Kaffe klarer jeg meg fint uten. En øl derimot synes jeg hører med, selv på en kort innenriks tur. Så når man flyr Norwegian kjøper man med seg et par bokser Heineken.
Quote:
Originally Posted by Øivind View Post
Nei, derfor er det fint at de selger alkohol på taxfree'n
Hvordan kommer du deg dit når du flyr innenriks?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 00:06   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Hvordan kommer du deg dit når du flyr innenriks?
Avsporing?

Old 13-08-2009, 00:49   #9
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Absolutt, men vi ble litt nysgjerrige på om vi hadde misset et skjult ølutsalg ... Sånt må man ha kåntråll på!!
Radar Station KGRV3
Old 13-08-2009, 16:25   #10
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Ikke tillatt og nyte medbrakt alkohol heller for å fortsette avsporingen.....
Old 02-09-2009, 23:45   #11
O_K_
ScanFlyer Silver

Da kommer det litt fortsettelser etterhvert, har endelig greid å riste ut bildene av digitalkameraet mitt, og kommer sånn passelig ajour med alt som hopet seg opp her i norge mens jeg var borte.

10 August
Helsingfors - Oslo
AY655
Embraer 190
12:10-12:40

Flyet var passelig stappfullt, men jeg greide å få tatt noen bilder med mobiltelefonen. Mange folk som så ut til å være på slutten av en lengere reise, og mange asiater.

Benplassen i disse maskinene er imponerende, jeg er 190, og sitter med god klaring til setet forran. Flyturen var helt begivenhetsløs, og vi landet godt før rutetid. Jeg stod med koffert i hånd utenfor tollen når flyet i følge ruten skulle landet. Legger ved noen bilder fra turen.

Fortsettelse fra OSL-FRA-PEK-ARN-TRD kommer ganske snart nå.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	AY_0001.jpg
Views:	732
Size:	134.4 KB
ID:	24028   Click image for larger version

Name:	AY_0001_1.jpg
Views:	720
Size:	149.8 KB
ID:	24029   Click image for larger version

Name:	AY_0002.jpg
Views:	713
Size:	158.9 KB
ID:	24030  
Old 12-09-2009, 07:50   #12
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Flott rapport - gleder meg til fortsettelsen!
EB is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2009, 11:56   #13
O_K_
ScanFlyer Silver

Så var det fortsettelsen da...

12 August
Oslo - Frankfurt
LH3131
Airbus A319 (D-AILY)
10:35-12:40

Da begynte langturen, og jeg møtte opp på OSL i god tid. Her var det ikke mulig å få boardingpass lengere enn FRA, men bag ble i det minste sendt helt frem. På gardermoen ble det litt shopping før avreise. Aquavit ble kjøpt inn som gaver, og jeg rakk å slappe av litt før jeg skulle boarde.

Det var D-AILY som skulle fly oss til Tyskland. Benplassen på LH sine A319 er bra, og jeg fant meg bra til rette i setet. Dagens aviser skulle få tiden til å gå litt fortere når vi kom oss i luften.

Vi tok av på tid, og like etterpå ble maten servert. Helt vanlig LH standard, effektiv, rask og høflig service. Siden jeg var mett valgte jeg å droppe maten. Fikk meg dog en appelsinjuice og en kaffekopp til avisen. Etter at maten var servert så vi ikke noe mer til crew før de kom og plukket søppel like før landing.

Bra benplass ombord:

Og et lite bilde av kabinen:

Etter landing i FRA begynte derimot ting å bli interessant. Etter å ha lett oss frem til transfer-center der, og stått i kø, så fikk vi beskjeden om at vi heller ikke kunne få boardingkort der. Air China brukte et annet billettsystem, og boardingkort måtte skaffes på gate! Denne gangen var det tydligvis ikke bare SAS sitt system som hadde problemer med å utstede boardingkort fra Oslo, som mange har kommentert før. Siden vi ikke hadde fått reservert seter enda, ville vi gjerne ordne dette fortest mulig.

Gaten vi hadde lå laaangt borti en avkrok av terminalen. Der var det et par USA flighter og vår til Kina. For å komme dit måtte vi gjennom en enveis security sluse, til et område med bare 3 gater og en kaffebar. Der røk planene om et bedre måltid før man satte seg på flighten. Til tross for at vi var på gate over 2 timer før avgang fikk vi ikke sete ved siden av hverandre, men på hver vår side av midtgangen greide de å ordne. En dårlig kaffekopp og 2 timers venting senere var det tid for å komme seg om bord.
Old 12-09-2009, 12:41   #14
O_K_
ScanFlyer Silver

12 August
Frankfurt - Beijing
CA966
Airbus A330-200
14:50-06:30 (9h40min)

Da var alt klart for å prøve noe virkelig nytt for min del, Air China. Gøy å få prøve et nytt sellskap som jeg har hørt lite om før. Jeg prøvde å lete litt på nettet etter trip-reports fra Air China, men fant bare noen gangske gamle, og fra deres 747, hvor de ikke fikk all verdens skryt.

For meg sto valget mellom Air China *A og China Southern (skyteam). Begge to hadde meget bra priser på tur / retur Beijing, men siden China Southern har 3-4-3 seating på sin 777, og ikke 3-3-3 som de fleste europeiske har, samt at Air China kunne friste med en A330 med 34" pitch så ble valget ganske enkelt, Air China og *A partnere. Det hadde dessuten kommet meg noen rykter for øret om at service hadde tatt seg kraftig opp der de siste årene.

Vel ombord fant jeg meg godt til rette i et sete med bra plass.

Dog skal det sies at setelommen er idiotisk konstruert, så om man putte en bok på ca 1.5cm i den så gjør "rammen" på lommen at den stikker nesten 3cm lengere ut i toppen. Heldigvis ble setet ved siden av meg tomt, så jeg kunne bruke det til å oppvevare ting i.

Sikkerhetsdemoen ble gjort på kinesisk og engelsk, og plutselig var vi klare til å ta av. Vi kom oss greit opp i luften, og litt etterpå begynnte drikkeserveringen. Her var vel den største forskjellen i forhold til hva man er vant med fra andre flysellskaper. Det fantes ikke sprit ombord (i turist i alle fall), så valget stod mellom brus, øl, vin og kaffe / te. Vinserveringen hos Air China får alle diskusjoner om fulle / halvfulle champagneglass til å fortone seg idiotiske. Vi fikk sånn ca 3-4cl i bunnen av et pappkrus. Vinen gikk ned i en slurk, og bra var det, for Great Wall red vine smaker ikke all verdens. Resten av turen gikk det i øl og etterhvert noen cola.

Etter en runde med drikke kom maten, vi hadde valget mellom 2 retter, jeg tror den ene var en fiskerett, og den andre kylling, men det var litt vanskelig å forstå hva de sa. Jeg endte i alle fall opp med noen kylling-greier.

Maten smakte bra, men jeg hadde satt pris på om de hadde inkludert litt salt og pepper, enten oppi maten, eller ved siden av på brettet. Flere ba om både 2 og 3 varmretter til maten, og fikk dette servert uten problem. Virket som det var ganske normalt, og de må ha hatt mange ekstra varmretter ombord.

Som dere ser stod det en kaffekopp på brettet, den vet jeg ikke hva man skulle bruke til, for all kaffe ble servert i pappkopper. Nåja, ikke noe stort problem. Flyvertinnene reagerte spontant om man trykke på knappen for å tilkalle dem, og de kom med det smil. Servicen var topp, en som satt i nærheten ba om å få 2 glass cola så hun ikke trengte løpe så mye, men nei, da kunne den bli varm, så her skulle ett og ett glass serveres. Hun var jo betalt for å servere sa hun!

Lengere ut i flyturen så vi mer til servicen. Flyvertinnene kom og tok seg av småbarna til noen av de som reiste, så foreldrene kunne sove noen timer. Så i den lille biz-kabinen (som det ikke satt noen i) så tok 2 flyvertinner seg av to små, mens 4 foreldre satt og sov noe lengere bak. Har aldri sett noe slikt før, og tror at i alle fall det europeiske paret var ganske overrasket og glade over den servicen.

Jeg testet etterhvert AVOD systemet, og det var ikke intuitivt. Til tross for en vanlig fjernkontroll, liknende den som finnes hos SAS og NW så var det bare 2 knapper som skulle brukes i menyene, "tab" og "enter", piler virket ikke. Så det tok sin tid å navigere rundt. Utvalget i filmer var ikke imponerende, men greit nok. Tenker det var omtrent 20 filmer å velge i. Jeg så Charli Wilsons War, og så prøvde jeg å få meg litt søvn.

Frokosten kom 2 timer før landing, og var prikk lik middagen, bortsett fra at desserten var annerledes. Samme utvalg i varmretter. Rett før frokosten ble i midlertid alle ledige seter rundt meg fyllt opp med folk fra lengere bak i flyet. Det var visst noen som var blitt dårlige der, og selvfølgelig grep svineinfluensa-panikken om seg.

Vi landet litt før rutetid, men ble stående på fjernpark i en evighet, før helsepersonell kom inn og sjekket ut den "syke". Så fikk vi plutselig lov å gå av, og treffe kinesise imingrasjonsmyndigheter.

Vel, det var alt så langt, returrapport, og en liten guide i variasjoner i hotellstandard i kina kommer nok også. Fikk meg noen positive og negative sjokk der.
Old 21-09-2009, 21:53   #15
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for flott og detaljert rapport! Noen oppdateringer i ermet?
Old 22-09-2009, 08:51   #16
O_K_
ScanFlyer Silver

Ja, forhåpentligvis kommer litt oppdateringer fra Beijing, hotellsjokk, samt returen (ganske lik utreisen hva Air China angår) i løpet av dagen, eller det minste i løpet av uken. Var en del som hadde hopet seg opp når jeg kom hjem, og mere ble det, så her har det gått i ett de siste ukene, uten særlig annen fritid en den jeg har tilbrakt horisontalt i sengen.
Old 22-09-2009, 10:08   #17
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Meget bra med rapport fra Air China. Ser frem til fortsettelsen
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2009, 10:04   #18
O_K_
ScanFlyer Silver

Da var det tid for en liten hotellrapport fra Beijing. Vi bodde på to forskjellige hoteller USTB (University of Science and thechnology, Beijing) sitt "convention-hotell", og xihua hotell like ved Beijing University. Begge disse hotellene overrasket på hver sin måte.

I Beijing er det taxi (eller reservert bil fra hotellet) som gjelder, taxi er latterlig billig. En times tur koster vanligvis rundt 100NOK, så det ble taxi fra flyplassen og til hotellet.

Vi skulle først i noen møter på USTB og hadde derfor spurt de vi skulle møte om et hotell i nærhten. Det er mange univeriteter i området, og også flere "vestlige" hoteller, men vi fikk beskjed om at det også fantes et "convention hotell" på campus, så vi satset på det. Jeg begynnte å ane litt problemer når vi kom inn i resepsjonen. Gulvet så bra ut, men jeg lærte etterhvert at nesten alle gulv i Kina er blankpolerte marmorgulv... Det luktet derimot litt mugg, og en rask titt opp i himlingen kunne raskt avklare at det neppe var helt vanntett der oppe.

La oss ta det positive først, rommet kostet ca 300RMB for natten (1RMB er omtrent en svensk krone). Men de tok ikke kort, og med et 100RMB depositum gikk det hardt ut over min kontantbeholdning.

Gangene på hotellet var mørke, og opplyst av sparepærer som gav fra seg et blåaktig lys. Dette hadde den egenskapen at det blendet noe aldeles vanvittig, men reflekterte dårlig fra vegger og gulv. Derfor var det ikke så lett å danne seg noe skikkelig inntrykk av gangene, og like greit var vel det.

Rommet mitt luktet ganske tvilsomt når jeg åpnet døren. Og litt etter litt undersøkelser ble jeg meget glad for at vi bare skulle være der i 3 dager.

Teppet var ikke helt rent, men langt fra de værste egenskapene på rommet...

Dørkarmen til badet hadde nok kjent litt fuktighet før. Legg merke til den snedige "reperasjonen" med trefarget tape. Dette gjorde dog ingen ting med konsistensen som var omtrent som en våt svamp.

Vet ikke om det synes, men tydligvis manglet litt fugemasse mellom flisene...

Her er dørkarmen sett fra innsiden av badet:

Og til slutt dusjen hvor man helst skal føle seg renere og mer tilfreds når man går ut...

Jeg overlevde nå 3 netter, og det skal sies at andre i reisegruppen hadde dårligere rom, på et av rommen ble det vanndam på gulvteppet i gangen når det ble dusjent. Dette uten at vannet rant OVER badegulvet, så under var det sikkert mye spennende.

Frokosten var ren kinesisk, og uten kaffe. Det gikk ikke, så vi spiste på nærmeste starbucs istedenfor. Kaffe SKAL man ha.

Så var det videre til neste hotell, vi var alle glade for å slippe vekk, og håpet at det var litt bedre på neste plass, som også var ganske så billig (450RMB per natt). Der skulle vi bo i 7 netter, mens vi var på en konferanse på Beijing University.

For en overraskelse. Hotellet var splitter nytt, under ett år gammelt. Det het XIHUA, eller XI HUA, litt avhengig av hva man leste på. Det må ikke forveksles med XIHUA hostell som ligger et helt annet sted, og som en taxisjåfør bommet med. Ta alltid med visitkortet, eller fyrstikkesken til hotellet.

Her var det annen standard ja!

Rommet var annslagsvis 30m2 stort,

Og et siste bilde

Man kunne dessverre se på dette hotellet også at dårlig håndverk gjorde seg gjellende, allerede etter 10mnd. Tror at det ser ganske nedslitt ut om 3-4år om ikke noe gjøres. Tapetet viste tegn til å løsne (snarveien, de som tapetserer bruker ikke lim helt ut i kantene, for det gjør tapeten vanskelig å håndtere), sparklede sjøtre gled fra hverandre, og fugemassen mellom flisene på badet var veldig dårlig, kunne nesten børstes bort.

Dog annbefales dette hotellet, i alle fall de nærmeste årene, frokosten hadde også vestlige innslag, med bacon og egg, samt kaffe som om ikke akkurat god, så i alle fall drikkbar!

For en prisforskjell på 150RMB per natt er jeg ikke i tvil om hvilket av hotellene som var rip-off, og hvilket som var et kupp..

Ble litt lang, og raskt skrevet denne her, men tror ikke stavefeilene skulle være altfor påtrengende.
Old 25-09-2009, 16:16   #19
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Så veldig ekkelt ut det første hotellet så jeg er glad dere fant et bedre. Selv bodde meg og Speedbird på Radisson SAS i Beijing og der var det internasjonal standard.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules