Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyindivider
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-09-2009, 12:50   #21
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,426
Default Re: LN-DYB - status

Folien blir nok uansett satt paa i Oslo, saa regner med at den blir hvithalet i foerste omgang ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2009, 19:26   #22
RYKogREIS
ScanFlyer Blue
 
RYKogREIS's Avatar
 
Join Date: Apr 2009
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: LN-DYB

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Lite fakta? Det hjelper også å ta en titt rundt, feks www.google.no, der fant jeg svar. Gapet til DY (PR dama) har også sagt at de skal eie disse flyene selv. Du kan jo kikke litt rundt så finner du nok ut av dette

http://www.boarding.no/art.asp?id=37892
At DY har kjøpt fly vet alle.
Men om NOx (U-V-W etc) eller DYx (B-C-D-E) registreringer blir eid eller leaset er vel ikke bekreftet er mitt poeng? De skal ha minst 42 nye fly, og så mange bokstaver er det uansett ikke i alfabetet
RYKogREIS is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2009, 19:36   #23
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,877
Default Re: LN-DYB

Quote:
Originally Posted by RYKogREIS View Post
At DY har kjøpt fly vet alle.
Men om NOx (U-V-W etc) eller DYx (B-C-D-E) registreringer blir eid eller leaset er vel ikke bekreftet er mitt poeng? De skal ha minst 42 nye fly, og så mange bokstaver er det uansett ikke i alfabetet
Forskjellen mellom NOx serien og DYx serien er vel Boeing Customer # NOx har forkskjellige Customer # ettersom hvem som har bestillt dem, DYx serien skal vel alle leveres med DY's Specs og derad DY's Customer # .
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2009, 19:37   #24
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,426
Default Re: LN-DYB

Det er helt korrekt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2009, 21:56   #25
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
Default Re: LN-DYB

Har det noen praktisk betydning på hvilen serie man registrere et fly?
storg is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2009, 22:01   #26
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,877
Default Re: LN-DYB

Den kan vel vaere praktisk i operasjons sammenheng aa skille ut DYx da disse mest sannsynelig vil ha en identisk konfigurasjon, cockpit layout etc. mens NOx kan variere...kan skjoenne at det er pratisk for diverse Operative avdelinger....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2009, 22:02   #27
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
Default Re: LN-DYB

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Den kan vel vaere praktisk i operasjons sammenheng aa skille ut DYx da disse mest sannsynelig vil ha en identisk konfigurasjon, cockpit layout etc. mens NOx kan variere...kan skjoenne at det er pratisk for diverse Operative avdelinger....
Men ingen juridiske eller regulatoriske årsaker. Kun at det gjør ting litt lettere internt?
storg is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2009, 22:46   #28
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Default Re: LN-DYB

Quote:
Originally Posted by RYKogREIS View Post
De skal ha minst 42 nye fly, og så mange bokstaver er det uansett ikke i alfabetet
Det har kanskje ikke vært nevnt her at Norwegian nylig har reservert
LN-NG-serien også? Sannsynligvis til de "eide" flyene som ikke får plass i LN-DY-serien.
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2009, 23:14   #29
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: LN-DYB

Vel, dette med Registrasjoner er egentlig ganske enkelt:

KK* serien ble - etter vel-informerte rykter benytted fordi dette inneholder to K's, en for Kjos og en for Klev, da de dannet Norwegian Air Shuttle etter Busy Bee sitt konkurs.

KH* serien ble reservert etter man funnet at man trengte flere registrasjoner for -300er. Alle restende reservasjoner er sletted, dvs KHD til KHZ kan bli benytted av en annen aktör. Jeg har ikke hört en annen god grunn hvorfor denne ble brukt enn at dette series ble fri fra A til Z.

NO* er vel den mest prestige-traktig serie. Jeg vil gjerne vedde at dersom LN-NOR kunne nyttes, sa ville Norwegian har dette som förste fly. Alle flyene i denne serien er leased / vil bli leased.

DY* her har man bare benytted sitt 2.letter code som starter. Enkelt og greit, BU gjorde dette för med LN-BU* serien.

NG* vil bli benytted for egne fly etter DYZ er leverert. Ingen vanskelighet a finne ut hvorfor man valgte denne.

Man mikser sjelden serier og dette er normalt praksis a bruke dedicated series til leased fly. LH gjorde det samme da de lante 3 737-500 fra Braathens. De kom inn i D-ACB* series, hvorav -AC henviser til en fly over en vist vekt som brukes i en ruteselskap. "B" ja vel, jeg tror hver finner ut for seg selv...

Dette noen overser at potensialet for human error. Fra KHA til KKA er det ikke langt. Sa det finnes en stor motivasjon a har serier som ikke lyder likt.

Den operative side er likevel en annen. Man planer med interne numrer, til eksempel med 7378 eller 737W eller 737T eller noe. Hver selskap har for disse koder spesielle konfigurasjoner.

DY har vel likt cockpit fra instrumentside. Men i kabinen er det sma forskjeller i NO* serien. Dette er rett og slett for dyrt og for tidskrevende a fa alle disse fly til en felles standard. Bare tenk deg av paperwork som trenges til for Galley-reconfiguration...

Fra de operasjonelle muligheter flyene har, sa ha man de flyene som man eier og de diverse som man ikke eier. Dette bestemmes av mye ting og medförer til at noen fly ikke kan operere alle ruter. Det vil finnes ruter hvor bare DY* og NG* serie fly kan fly, men ikke NO*.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2009, 23:17   #30
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,877
Default Re: LN-DYB

Saavidt jeg forstaar paa lokale kilder er det stor forskjell i Cockpit mellom NOx og DYx...ikke layout...men utstyr....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2009, 23:22   #31
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: LN-DYB

jeg bare snakker om layout dersom jeg skriver likt.

leverandör av instrumenter velges for normalt av flyeier. A bytte dette koster mye tid og krever en god del paperworks. not desirable...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2009, 23:28   #32
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,426
Default Re: LN-DYB

Nå skal vel EFB inn i alle maskinene, ikke bare de eide, så det er litt hipp som happ der også. Men dette er vel som 'ekstrautstyr' å regne, så det er kanskje lettere administrativt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2009, 23:28   #33
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,877
Default Re: LN-DYB

Ikke noedvendigvis leverandoer...men hva som er inkludert..
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2009, 16:12   #34
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,426
Default Re: LN-DYB

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
DY* her har man bare benytted sitt 2.letter code som starter. Enkelt og greit, BU gjorde dette för med LN-BU* serien.

NG* vil bli benytted for egne fly etter DYZ er leverert. Ingen vanskelighet a finne ut hvorfor man valgte denne.
Deretter blir det kanskje JP* .... ?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2009, 19:26   #35
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,426
Default Re: LN-DYB - status

First flight unnagjort i går RNT-MWH-BFI. Hex-koden er 478538. Temp. reg er ikke oppgitt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2009, 04:00   #36
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,426
Default Re: LN-DYB - status

En liten runde i kveld også:

Quote:
BOE452 has just filed a flight plan. A B738 is scheduled to depart from KBFI (Boeing Field Intl) at 19:21 PDT heading for KBFI (Boeing Field Intl) for an estimated arrival at 20:36 PDT.

Expected route: SEA J523 TOU J501 HQM AST OLM OLM6
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 13:26   #37
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,426
Default Re: LN-DYB - status

Da var den bekreftet malt - saa da blir det vel C1 i dag kanskje?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 13:59   #38
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,459
Default Re: LN-DYB - status

Når blir LN-DYB levert?
Kommer LN-NOI i oktober også?
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 14:29   #39
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: LN-DYB - status

DYB skal vel komme om en uke eller to vel, og NOI et par uker etter det igjen om jeg ikke tar helt feil
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 15:41   #40
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
Default Re: LN-DYB - status

Kan dette være DYB?

DY 8738 08OCT09 20:00 A O BFI OSL 09OCT09 05:30 73H DY7386
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SK LN-RRB - status sail4fun Flyindivider 112 29-09-2023 15:02
Tech på LN-DYB 1/12? HenrikL92 Register- og ATC-Forum 0 01-12-2014 13:03
LN-DYB OpelZafira Register- og ATC-Forum 4 12-05-2013 21:04
LN-DYB ny hale helt _volcom_ Bilder & foto 2 05-02-2010 11:50
LN-DYB er i gang Lennart Register- og ATC-Forum 4 14-10-2009 14:24


All times are GMT +2. The time now is 12:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.