Quote:
Originally Posted by Polaris
Denne er vel kryssaktuell med både "sosial dumping" og denne tråden, dog fant jeg den mest logisk å putte her:
I dag står det på forsiden av Nordlys at et par kinesere hadde prøvd å lure seg med Iberworld på charter fra Hellas til Tromsø. Når de da måtte foreta en ny passkontroll på alle i flyet fant de seks ekstra personer med falske papirer.
Da har man lov til å stille skeptiske spørsmål angående passkontrollen. Det går på flysikkerhet at det er så enkelt å snike seg med, noe som jeg mener å huske å ha lest noe om også fra lavprisselskaper som det der irske jeg ikke gidder å name-droppe nå fordi det er uten relevans for poenget.
|
----
Iberworld er et spansk selskap som bl.a. VING bruker til og fra Spania, på et svært begrenset antall turer. At de har flydd fra Hellas virker merkelig?
Uansett - er det i Schengen, og det er jo Hellas, er de allerede passkontrollert ved innreise til dette landet, og flyselskapet sjekker kun ID ved innsjekk/boarding, og har intet ansvar for at vedkommende ev. har reist inn i Schengen på falske papirer.
I vårt selskap har vi egne rutiner for å "fange opp" pax som kjøper enveisbillett til Norge, spesielt fra Non-Schengen, nettopp for å unngå problematikken.
Tally-Ho