Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 16-09-2009, 00:44   #6
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Sosial dumping. Fyord innen byggebransjen men OK i flybransjen?

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Her er du veldig fjernt fra realitetene. Fastspenning er økt fra 10 000 fot til 15 000 fot i SAS Norge, på grunn av faren for uventet og kraftig turbulens mange steder. Det har i løpet av de siste årene vært armbrudd, beinbrudd og ryggbrudd på grunn av ikke-varslet og ikke-forutsett turbulens. Fra "skiltet kommer på" til kabinen er klar og alle sitter, tar det som oftest veldig kort tid, ettersom cockpit og purser ofte avtaler at det klargjøres så fort som mulig, og gjerne før skiltet kommer på. På noen flighter serveres det ikke i det hele tatt på grunn av reell fare for kraftig turbulens.

"Cabin crew take your seats" forsvant ut da Braathens ble innlemmet i SAS, men det er var et varsel om at man straks landet i tilfelle noen fremdeles stod oppreist. Tviler på at Widerøe-kabinen og SAS Commuter står mer enn høyst nødvendig på de fleste av sine ruter, spesielt om høsten og vinteren, og det er ikke av latskap.

Om noen bruker "Cabin crew take your seats" fremdeles, tipper jeg at det er det selskapet som hadde "Braathens" i footeren på manualverket sitt en god stund etter at Braathens ble lagt ned, og som ikke har "abonnert" på revisjoner.

"Nonsens"-kalling når du tar forbehold om ikke å kjenne prosedyrene, og heller ikke flyr i SAS, er en forresten en ny vri, håper dette var oppklarende.
Nå er det vel ikke Tally-Ho så veldig langt fra realitetene her, Jumper'n...?

I SAS OM-A 8.3.15.8.1, står det at når setebelteskiltet skrus på, skal kabinen begynne å gjøre klart kabinen for landing, med en 15 punkters liste over hva som skal gjøres (stow carts, seatbelts fastened, tables upright osv)

Videre står det: "CDR must ensure that the cabin is secured before landing. When cabin is clear for landing SCC shall report this to flight crew as specified in OM-B Cabin."

Og til slutt: "At landing imminent [normalt ved gear down] a chime will alert the cabin crew. Cabin crew not already seated shall immediately go to their stations."

Med andre ord: Det som er interessant her i forhold til hvorvidt prosedyrene er blitt fulgt, er når cockpit slo på setebelteskiltene. Det er fullt mulig å slå på setebelteskiltene i 15000' og fremdeles ha kabinbesetning surrende rundt i kabinen når man kommer ned til 8000' og under uten at dette er noe prosedyrebrudd som sådan.

De aller, aller fleste får nok gjort unna alt så kabinen er sikret før man når 10000' om skiltet kommer på i 15, men jeg må også si meg enig med Tally-Ho at det er ofte jeg reagerer på kabinbesetning som går løse rundt i kabinen mye lenger enn det som strengt tatt er nødvendig, etter at setebelteskiltet er skrudd på.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hva får jeg får SAS-poengene? Fry Reiseforum 5 06-08-2014 20:14
Havarikommisjonen med rapport om norske rullebaner vinterstid sukram Flyforum 18 08-05-2011 20:02
SAS får ikke mer penger fra den svenske staten TCAS Flyforum 0 14-12-2009 15:30
Havarikommisjonen ber Luftforsvaret lære jagerflygere flyskikk BU595 Flyforum 11 30-10-2004 17:50
Havarikommisjonen : Oppsagte piloter en sikkerhetsrisiko BU595 Flyforum 1 17-10-2004 14:50


All times are GMT +2. The time now is 08:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.