![]() |
|
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
I SAS OM-A 8.3.15.8.1, står det at når setebelteskiltet skrus på, skal kabinen begynne å gjøre klart kabinen for landing, med en 15 punkters liste over hva som skal gjøres (stow carts, seatbelts fastened, tables upright osv) Videre står det: "CDR must ensure that the cabin is secured before landing. When cabin is clear for landing SCC shall report this to flight crew as specified in OM-B Cabin." Og til slutt: "At landing imminent [normalt ved gear down] a chime will alert the cabin crew. Cabin crew not already seated shall immediately go to their stations." Med andre ord: Det som er interessant her i forhold til hvorvidt prosedyrene er blitt fulgt, er når cockpit slo på setebelteskiltene. Det er fullt mulig å slå på setebelteskiltene i 15000' og fremdeles ha kabinbesetning surrende rundt i kabinen når man kommer ned til 8000' og under uten at dette er noe prosedyrebrudd som sådan. De aller, aller fleste får nok gjort unna alt så kabinen er sikret før man når 10000' om skiltet kommer på i 15, men jeg må også si meg enig med Tally-Ho at det er ofte jeg reagerer på kabinbesetning som går løse rundt i kabinen mye lenger enn det som strengt tatt er nødvendig, etter at setebelteskiltet er skrudd på.
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva får jeg får SAS-poengene? | Fry | Reiseforum | 5 | 06-08-2014 20:14 |
Havarikommisjonen med rapport om norske rullebaner vinterstid | sukram | Flyforum | 18 | 08-05-2011 20:02 |
SAS får ikke mer penger fra den svenske staten | TCAS | Flyforum | 0 | 14-12-2009 15:30 |
Havarikommisjonen ber Luftforsvaret lære jagerflygere flyskikk | BU595 | Flyforum | 11 | 30-10-2004 17:50 |
Havarikommisjonen : Oppsagte piloter en sikkerhetsrisiko | BU595 | Flyforum | 1 | 17-10-2004 14:50 |