![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Norwegian mistenker SAS for å ha rigget en pristest.
http://e24.no/medier-og-reklame/rekl...cle3247856.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Vi diskuterte jo den opp og ned i juli, men budskapet i annonsen var jo ikke 'SAS er billigst', men 'Sjekk alle alternativer'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Mann kan se på dette på flere måter. Men uansett var det ingen ordentlig test, bare reklame. Det som skjedde her at SAS kjører en kampanje og så sier de "Se, vi er faktisk billigst". Det er ikke vanskelig når mann har billettene på tilbud.
Men når de bruker det for å overbevise folk om at SAS ofte er billigst skjønner jeg at Norwegian blir litt småirritert. Men det er reklame, no big deal |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
kanskje de da skal gjøre det som en mission da og alltid være billigst; for det er de ikke!
søkte opp for en venn av meg hhv SK og DY fra SVG-TOS på noen datoer i september..... SK skulle ha 3300,- t/r, DY skulle ha drøye 6000,- t/r. så da kan man jo regne på hvor mange kaffekopper man kan få for det.....
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
søkte og opp OSL-TOS, OSL-EVE, HAU-LHR og her kom stort sett SK best ut når alt kom til alt, uten at jeg husker hvilke datoer jeg søkte opp. poenget er at det er innprentet at "SK ER SÅÅÅÅÅ DYRT"....... jeg kjenner haugevis av mennesker som lar vær å sjekke SK fordi DY tydeligvis har vært noen racere på å få fram sitt budskap. Og all kred for det!
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Newcomer
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
jepp....
nå skal jeg ikke skuffle under en stol at jeg er tilhenger av nettverkselskapene og kanskje gjør meg litt blind på det, men de er jaggu ikke så gærne som folk flest skal ha det til.
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Min erfaring er at DY oftest er billigst (stort sett på strekningene EVE/TOS-OSL-SVG), men noen ganger vinner SAS. Sjekker alltid begge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Browncoat
|
![]()
Kredittkortgebyret slipper du unna hvis du betaler med Visa/Bank Accept (eller hva det nå heter)
BTW, jeg sjekker alltid SK og DY når jeg skal reise innenlands, eller korte strekk. Utenlands og lengre strekk går jeg for nettverksselskap.
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Har i løpet av de siste ukene sjekket og bestilt 3 Europa-turer, med ulike selskaper. I alle tilfellene var DY dyrest, og DY ble da selvfølgelig valgt bort.
Jeg tror Jarlabanke Viking har helt rett i at svært mange reisende bestiller hos DY fordi dette nå er akseptert som "billigst". Budskapet forsterker altså en holdning som ikke nødvendigvis har rot i fakta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Det er litt morsomt, veldig OT, men kan sammenlignes med Platons idè om at vi lever i en skinnvirkelighet og ikke ser lyset i andre enden av hulen vi sitter fanget i. Men den blir kanskje litt for dyp ![]()
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er langt i fra alltid at Norwegian er billigst - min tur til Hampshire i forrige uke ble med British Airways via Heathrow. De kom billigst ut siden de har et kombinasjonstilbud med leiebil som både SAS og Norwegian ikke kan matche. Totalprisen for BA var rundt kr 800 lavere enn kombinasjonen Norwegian.no + eleiebil.no som kom på annen plass kostet.
At flyturen inkluderer også full servering med vin for den som ønsker det, gode engelske aviser og et ekstremt hyggelig personell i kabinen hos BA gjør ikke turen til en mindre opplevelse. På flyturen tilbake var det også en hygge 2P som mimret fra hans hyggelige første flyturer til Fornebu på høytaleren nå routingen inn til OSL skulle omtales. For å få det litt på sporet igjen, så omtalte jeg denne reklameserien til SAS som et potensielt brudd på markedsføringsloven i den originale tråden. De senere dagers utvikling styrker meg i troen om at "faktaene" i budskapet kan være/har vært manipulert for å virke mer positiv.
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
På de siste reisene og bestillingene OSL-AES har DY jevnt over vært mellom 150 og 300 kr billigere per vei, inkludert bagsasjeprisen. Dette gjelder slutten av august og rundt juletider. Velger kun ut fra pris på en så kort strekning.
Synes det er veldig rart at noen bare bestiller DY uten å sjekke alternativer, en gjennomsnittlig oppegående nordmann klarer da å finne de ulike prisene på nettet, i alle fall der det bare er to aktører, som AES-OSL. Til og med min mor på 70+ klarer dette... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Men det som er tilfelle er at de generelle prisene i de markedene Southwest opererer (eller for den saks skyld airTran eller andre LCC'er) har droppet betydelig og der de ikke flyr er prisene i mange tilfeller obskjønt dyre. Den forskjellen ser dere imidlertid ikke i så stor grad i Europa .. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian og SAS krangler om hva punktlighet er | Hpkris | Småprat | 5 | 27-01-2012 16:30 |
Setevalg hos SAS vs DY (splittet fra pristest i Danmark) | SAS-Steward | Flyforum | 12 | 03-06-2010 08:45 |
De krangler i Luftfartstilsynet | spitfire | Flyforum | 0 | 08-10-2007 18:59 |
Pristest mellom de skandinaviske hovedstedene | Hurum | Flyforum | 3 | 13-10-2006 18:59 |
FlyMe + SAS i pristest | DY | Flyforum | 0 | 27-06-2005 21:46 |