Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-01-2012, 14:50   #1
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
SAS Norwegian og SAS krangler om hva punktlighet er

Er vel ikke noe nytt dette her akkurat.

Quote:
Tidligere i januar ble SAS for tredje år på rad kåret til det mest punktlige av Europas store flyselskaper. Det var det uavhengige observasjonsselskapet FlightStats som sto bak kåringen.

Dette vil høyst sannsynlig gi fortsatte reklamekampanjer der SAS bruker seieren for alt den er verdt.


AVREISEPUNKTLIG: Norwegian var bedre enn SAS på avreisepunktlighet på Avinors flyplasser i 2011.
Norwegian mener derimot at FlightStats statistikk er urettferdig. På sine nettsider viser de i stedet det de kaller «sannheten om punktligheten til norske flyselskaper» i det såkalte «sannhetsspeilet». Her kommer de marginalt bedre ut enn SAS
Kilde:http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10076903
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2012, 15:19   #2
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian og SAS krangler om hva punktlighet er

Begge deler av punktlighetsstatistikken har vel noe for seg. Som passasjer er det kanskje ankomstpunktligheten som er mest interessant (selv om man selvsagt også liker at flyet går på rute), mens i forhold til å vurdere effektiviteten i driften og handlingen så er kanskje avgangspunktlighet av større interesse.

Begge selskapene er er imidlertid svært punktlige, og det er vel bare et drøyt %-poeng som skiller dem hos FlightStats.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2012, 15:40   #3
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Norwegian og SAS krangler om hva punktlighet er

Men det største vrøvelet kom fra Knut Morten Johansen i denne artikkelen:
Quote:
Å kansellere eller omdisponere en flymaskin, betyr ikke det samme som at passasjerene som opprinnelig satt på det flyet blir forsinket. SAS som har hyppige avganger, kan ved for eksempel tekniske problemer omrokkere fly og overføre passasjerer til et annet, så nært som mulig opptil det rutetidspunket passasjeren har i sin billett, sier han
En veldig stor andel av de som er truffet av det 1,3 prosentpoeng forskjell i kanselleringer mellom de to selskapene blir forsinket med mer enn 15 minutter (så hyppige avganger har selv ikke SAS). Dermed kan man si at kanselleringer har ikke innvirkning for flyselskaper med hyppige avganger og lav kabinfaktor, men stor innvirkning for passasjerene som blir forsinket, forvirret eller glemt.

Minner om tallene for de to som finnes her:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=98713
Og for punktlighet og regularitet er det flyselskapenes egenrapporterte tall.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 27-01-2012 at 15:47.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2012, 15:43   #4
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,088
Default Re: Norwegian og SAS krangler om hva punktlighet er

Jeg har lagt merke til to ting iallfall som ikke kommer frem i noen av statistikkene. Den parten setter "gate closing" tidligere enn den andre. Samtidig har de oftere fem minutter lenger flytid mellom Bergen og Oslo, til tross for mye nyere fly...

Trodde FlightStats var for en bransjenorm å regne? Da vil det vel være naturlig å bruke denne og ikke finne opp egne utregningsmetoder?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2012, 15:48   #5
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Norwegian og SAS krangler om hva punktlighet er

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Jeg har lagt merke til to ting iallfall som ikke kommer frem i noen av statistikkene. Den parten setter "gate closing" tidligere enn den andre. Samtidig har de oftere fem minutter lenger flytid mellom Bergen og Oslo, til tross for mye nyere fly...

Trodde FlightStats var for en bransjenorm å regne? Da vil det vel være naturlig å bruke denne og ikke finne opp egne utregningsmetoder?
Så lenge FlightStats er uavhengig av både SK og DY så burde det jo være naturlig at de slo seg til ro med tallene derifra. Kundene blir vel heller mere forvirra når de begynner å krangle om hvilke tall som gjelder.
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2012, 16:30   #6
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Norwegian og SAS krangler om hva punktlighet er

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Begge deler av punktlighetsstatistikken har vel noe for seg. Som passasjer er det kanskje ankomstpunktligheten som er mest interessant (selv om man selvsagt også liker at flyet går på rute), mens i forhold til å vurdere effektiviteten i driften og handlingen så er kanskje avgangspunktlighet av større interesse.
Og etter point merge ble satt i drift, opplever jeg at ca 50% av avganger som pusher på rute, blir forsinket inn til gate på OSL. Dette var "aldri" et problem tidligere. Triste saker, og kanskje det er på tide at selskapene legger på 5 minutter flytid mellom Vestlandet og OSL.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Skuffende punktlighet for SAS og Norwegian i 2018 Someone Flyforum 5 07-01-2019 10:40
Strategioppgave om Norwegian sin IC punktlighet masm90 Småprat 3 17-03-2015 23:17
Norwegian knuser SAS på punktlighet, skriver Aftenposten tiemand Flyforum 32 03-06-2013 13:18
Hva er grunnen til dagens dårlige punktlighet? GF1 Flyforum 25 26-01-2011 00:17
Norwegian og SAS krangler om pristest B777ER Flyforum 19 05-09-2009 11:03


All times are GMT +2. The time now is 19:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.