![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
|
![]()
jepp, og de kunne sikkert skrape sammen nok penger på en masiv satsning CPH-SYD som helt sikkert redder dem fra avgrunnen.
Jeg har dessverre ikke så veldig mye tro på at SAS kommer seg ut av gropen de er i uten å tenke nytt. Med nytt så mener jeg at de må gi opp den HUB strategien de har, og heller ha litt flere ruter på kryss og tvers. Om jeg f.eks. skal til nord-sverige fra trondheim så er det ganske store odds for at ruten går via både OSL og ARN og koster ekstremt mye. Da blir det heller leiebil. Fler direkteruter er tingen, og med litt inteligent oppsett trenger de ikke rasere rutetilbudet andre steder. -Kutt 2-3 TRD-OSL i døgnet, opprett 2-3 nye TRD-ARN (Det er nå bare 1 i døgnet). -Send noen passasjerer ut i europa via ARN istedenfor OSL, jeg skal love at det ikke blir en stor omvei, men det gir oss et bredere utvalg i "sære" destinasjoner uten å måtte på 3 mellomlandinger. -Flere direkteruter fra SVG og BGO er heller ingen umulighet, de kan også fylles opp med folk nordfra. Har selv fløyet TRD-BGO-LGW, fordi det var mest praktisk, og gikk raskere enn å dra via OSL. -Dette vil om det blir lagt opp riktig føre til at det blir noe færre daglige OSL-TRD, men fler destinasjoner kan nåes på 1 flybytte, og europa blir kanskje like lett tilgjengelig med SAS som det er med KLM (KLM har et imponerende tilbud ut fra AMS og man når hele europa på 1 bytte) Last edited by O_K_; 01-09-2009 at 11:17. Reason: Forbedret leselighet |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]()
For å gjøre diskusjonen litt mere kompleks tror jeg at Skyteam er en perfekt partner for Finnair. Samarbeid med BA betyr slutten på AY. Da KLM var "for liten" valgte de å gå inn i holding med AF. Samme aksjonærer men uten tap av egen identitet. KLM valgte ikke for å samarbeide med BA bl.a. fordi BA skulle bli alt for dominant og flytte langsistansetrafikken fra Amsterdam til London. Det samme kommer BA til å kreve fra AY. KLM skulle da bli en regional aktør og ikke mere enn det. Og det var BA-strategi i gull-tidene. BA kjemper nå for å overleve. Jeg tror neppe de vill tåle konkurranse på langdistanse fra et datterselspap i Helsingfors. Skyteam har ingen medlemmer i Nord-Europa man kan få et solid fotfeste når AY blir medlem. AF/KLM/CSA flyr kun til Helsinfors. AY/SK blir alt for dominant i Norden. EU-kommisjonen vill aldri akseptere en slik sammenslåing uten nedleggelse av flere avganger intern i Norden. AY og Skyteam supplementere hverandre perfekt. AY's solide innenriksnett i Finland er en merverdi for Skyteam. Jeg er ingen spesialist men det er mitt inntrykk at, om Finnair kommer til å bytte strategi, Skyteam er den mest aktuelle kandidaten. Med all ekstra press på SK som kommer med.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Har dere SAS kredittkort? Blir det mange poeng av det? Hvilket SAS-kort velger man? | gardkarlsen | Reiseforum | 17 | 28-08-2022 12:06 |
Fullt i SAS Go nå - blir det ledig igjen? | Star Flyer | Småprat | 5 | 19-01-2014 21:54 |
Blir SAS solgt forsvinner det? | ScandinavianAirlines | Flyforum | 1 | 08-01-2011 16:20 |
Finnair konkurs før SAS, spill på det | Harald Oanes | Flyforum | 4 | 05-01-2010 08:36 |
Finnair skal fly Helsingfors Lisboa - blir det den lengste ruta i Europa? | turist | Flyforum | 39 | 23-07-2006 12:47 |