Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-09-2009, 07:37   #1
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,338
Finnair Blir det Finnair + SAS alikevel?

Leser på boarding.no at Finnair sjefen ser for seg at Finnair må fusjonere med en konkurrent for å overleve - blir det SAS eller blir det BA?

http://www.boarding.no/art.asp?id=38025
EB is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 07:54   #2
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
Default Re: Blir det Finnair + SAS alikevel?

Skal vi ha nok en tråd om dette temaet?
Zzzzz.....
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 08:05   #3
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,338
Default Re: Blir det Finnair + SAS alikevel?

Blir sikkert ikke den siste - men det er jo nye takter når avtroppende sjef i Finnair selv skriver dette i sin blogg...
EB is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 08:12   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,012
Default Re: Blir det Finnair + SAS alikevel?

Det Finnairsjefen faktisk sier er at selskapet har 3 muligeheter

1. Bytte strategi
2. Fusjon
3. Si opp nesten halvparten av de ansatte
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 08:15   #5
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,681
Default Re: Blir det Finnair + SAS alikevel?

Interessant. Avtroppende sjef i Finnair slutter visstnok fordi han er trøtt av å slåss mot diverse fagforeninger. Trenger SAS flere fagforeninger?
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 08:36   #6
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Blir det Finnair + SAS alikevel?

Skal det bli et ekteskap, så er det vel naturlig at dette blir med BA?

Jeg tror Finnair skal være ypperst glade for at de ikke har fått et LCC konsept malt over hele linja i sitt eget marked. Med unntak av noen få Easyjet avganger og Ryanair fra Tammerfors, lever Finnair i et usedvanlig stille konkurranse klima. De blir i motsatt til SAS, ikke utfordret i like stor grad i sitt hjemmemarked av andre aktører med en lavere kostnads plattform.
__________________
Lufta er for alle!

Last edited by MartinL; 01-09-2009 at 08:48.
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 08:54   #7
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Blir det Finnair + SAS alikevel?

Men det har ikke noen betydning for deres prising. Er man litt tidlig ute får man OSL-HEL for ca 1000NOK tur/retur. Blue1 har så vidt meg bekjent aldri vært i nærheten. For ca 1 år siden fløy jeg LHR-HEL for £82 en vei. Prisene deres kunne nok klare ganske mye argere konkurenter enn SAS, men dessverre så flyr de bare på OSL (og litt BGO da).
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 09:10   #8
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Blir det Finnair + SAS alikevel?

Den halte som skal hjelpe den blinde....?
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 10:10   #9
tiemand
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
Default Re: Blir det Finnair + SAS alikevel?

En fusjon med Finnair er SAS´ eneste håp til å få en emisjon med nye statlige penger. Med Finnair med på laget kan politikerne si at et helt konsept er på plass og at dette gjør det mulig å satse videre.

Det finnes per dags dato ikke politisk vilje til å redde SAS enda en gang, men med Finnair blir det mulig.

Finnair SAS vil så kunne leve noen år ekstra.
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 10:19   #10
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
Default Re: Blir det Finnair + SAS alikevel?

Evig pessimist, tiemand? Nå har vi jo fått vite at SAS hadde et possitivt driftsresultat i Q2, og at det er omstillingen til "core SAS" som trekker SAS ned i røde tall.

Tilbake til temaet; hvordan vil SAS og Finnair kunne bidra for hverandre uten å trekke naboen "ned i søla"? Og dersom det stemmer at den avtroppende Finnair-sjefen gikk av fordi han blandt annet var lei av å krangle med fagforeningene; vil SAS være det minste interressert i å ta over "kranglingen"? Har ikke SAS mer enn nok av disse fra før?
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 10:26   #11
tiemand
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
Default Re: Blir det Finnair + SAS alikevel?

Ikke evig, men jeg synes det ser veldig stygt ut. Slik jeg forstår det har bankene gitt SAS henstand til ut året med å innfri et antall meget store lån.

Med det i tankene tror jeg ikke SAS har handlefrihet til velge hvor mange fagforeninger de vil ha med å gjøre.
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 10:34   #12
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,568
Default Re: Blir det Finnair + SAS alikevel?

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
Den halte som skal hjelpe den blinde....?
Skulle til å skrive det samme , men du kom meg i forkjøpet.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 10:45   #13
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,301
Default Re: Blir det Finnair + SAS alikevel?

Synes vel at en fusjon med SAS ser bedre ut enn med BA.
Tenk så fint det kunne blitt da?
- Alle IC flighter til Østen avgår fra HEL
- Alle IC flighter til USA/vestover avgår fra Oslo
- Alle IC flighter til Afrika/sørover går fra CPH (hehehehe)

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is online now   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 11:16   #14
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Blir det Finnair + SAS alikevel?

jepp, og de kunne sikkert skrape sammen nok penger på en masiv satsning CPH-SYD som helt sikkert redder dem fra avgrunnen.

Jeg har dessverre ikke så veldig mye tro på at SAS kommer seg ut av gropen de er i uten å tenke nytt. Med nytt så mener jeg at de må gi opp den HUB strategien de har, og heller ha litt flere ruter på kryss og tvers. Om jeg f.eks. skal til nord-sverige fra trondheim så er det ganske store odds for at ruten går via både OSL og ARN og koster ekstremt mye. Da blir det heller leiebil. Fler direkteruter er tingen, og med litt inteligent oppsett trenger de ikke rasere rutetilbudet andre steder.

-Kutt 2-3 TRD-OSL i døgnet, opprett 2-3 nye TRD-ARN (Det er nå bare 1 i døgnet).

-Send noen passasjerer ut i europa via ARN istedenfor OSL, jeg skal love at det ikke blir en stor omvei, men det gir oss et bredere utvalg i "sære" destinasjoner uten å måtte på 3 mellomlandinger.

-Flere direkteruter fra SVG og BGO er heller ingen umulighet, de kan også fylles opp med folk nordfra. Har selv fløyet TRD-BGO-LGW, fordi det var mest praktisk, og gikk raskere enn å dra via OSL.

-Dette vil om det blir lagt opp riktig føre til at det blir noe færre daglige OSL-TRD, men fler destinasjoner kan nåes på 1 flybytte, og europa blir kanskje like lett tilgjengelig med SAS som det er med KLM (KLM har et imponerende tilbud ut fra AMS og man når hele europa på 1 bytte)
__________________
siden august 2007

Last edited by O_K_; 01-09-2009 at 11:17. Reason: Forbedret leselighet
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 12:04   #15
Beechdriver
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
Default Re: Blir det Finnair + SAS alikevel?

For å gjøre diskusjonen litt mere kompleks tror jeg at Skyteam er en perfekt partner for Finnair. Samarbeid med BA betyr slutten på AY. Da KLM var "for liten" valgte de å gå inn i holding med AF. Samme aksjonærer men uten tap av egen identitet. KLM valgte ikke for å samarbeide med BA bl.a. fordi BA skulle bli alt for dominant og flytte langsistansetrafikken fra Amsterdam til London. Det samme kommer BA til å kreve fra AY. KLM skulle da bli en regional aktør og ikke mere enn det. Og det var BA-strategi i gull-tidene. BA kjemper nå for å overleve. Jeg tror neppe de vill tåle konkurranse på langdistanse fra et datterselspap i Helsingfors. Skyteam har ingen medlemmer i Nord-Europa man kan få et solid fotfeste når AY blir medlem. AF/KLM/CSA flyr kun til Helsinfors. AY/SK blir alt for dominant i Norden. EU-kommisjonen vill aldri akseptere en slik sammenslåing uten nedleggelse av flere avganger intern i Norden. AY og Skyteam supplementere hverandre perfekt. AY's solide innenriksnett i Finland er en merverdi for Skyteam. Jeg er ingen spesialist men det er mitt inntrykk at, om Finnair kommer til å bytte strategi, Skyteam er den mest aktuelle kandidaten. Med all ekstra press på SK som kommer med.
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Har dere SAS kredittkort? Blir det mange poeng av det? Hvilket SAS-kort velger man? gardkarlsen Reiseforum 17 28-08-2022 12:06
Fullt i SAS Go nå - blir det ledig igjen? Star Flyer Småprat 5 19-01-2014 21:54
Blir SAS solgt forsvinner det? ScandinavianAirlines Flyforum 1 08-01-2011 16:20
Finnair konkurs før SAS, spill på det Harald Oanes Flyforum 4 05-01-2010 08:36
Finnair skal fly Helsingfors Lisboa - blir det den lengste ruta i Europa? turist Flyforum 39 23-07-2006 12:47


All times are GMT +2. The time now is 09:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.