Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-08-2009, 14:16   #1
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

SAS SAS i Europatoppen

Fra boarding.no kommer nyheten - gratulerer!!!

http://www.boarding.no/art.asp?id=37593
EB is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 14:44   #2
sarky
Push-back operator

sarky's Avatar

Default Re: SAS i Europatoppen

Også vil de selge SGS..... skjønner meg ikke på tanke gangen til SAS der.
Old 04-08-2009, 14:46   #3
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Originally Posted by sarky View Post
Også vil de selge SGS..... skjønner meg ikke på tanke gangen til SAS der.
Hjelper ikke å være flinke når du taper penger.
storg is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 14:57   #4
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Gratulerer SAS! Da jeg fløy fra DUB-OSL på søndag, sa kapteinen rett før push back at "Vi er i rute i forhold til tidtabellen, slik som SAS gjerne er i disse dager." Flere pax som gliste litt da.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 15:31   #5
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Er det SGS sin skyld at SAS taper penger? I så fall, hvorfor ikke omorganisere SGS og fortsatt beholde den fellesskaps- og eierskapsfølelsen det gir å ha inhouse handling? Kanskje det nettopp er det at de har inhouse handling som bidrar til denne punktligheten, og det er verdifullt.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 15:35   #6
tackle55
Gunnar

SAS Re: SAS i Europatoppen

Quote:
Nå er det ikke SGS som taper penger. Iallefall ikke den norske delen, og det er den det er snakk om her. Viser at det går ann å yte god service og tjene penger.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 15:50   #7
Tertit54
Scanflyer Green and white

Tertit54's Avatar

La oss strekke dette litt lenger enn bare pluss og minus i penger.
SGS, som er førstelinje-menneskene til SAS, er helt avgjørende for om kundene blir godt behandlet og får lyst til å komme tilbake å fly flere turer med SAS. Deres gode arbeide bidrar til at vi(SAS) beholder fornøyde kunder, som kan fortelle dette videre til til alle andre.
Om SGS ikke akkurat tjener penger på sin virksomhet ,så er ringvirkningene store når de er så flinke somde er nå. Gratulerer kolleger!!
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 16:37   #8
sarky
Push-back operator

sarky's Avatar

Quote:
Nå er det nok ikke SGS som går i underskudd, men SAS i segselv, skal de kvitte seg med SGS vil de også måtte betale markedspris for handling.
Old 04-08-2009, 16:37   #9
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
La oss strekke dette litt lenger enn bare pluss og minus i penger.
SGS, som er førstelinje-menneskene til SAS, er helt avgjørende for om kundene blir godt behandlet og får lyst til å komme tilbake å fly flere turer med SAS. Deres gode arbeide bidrar til at vi(SAS) beholder fornøyde kunder, som kan fortelle dette videre til til alle andre.
Om SGS ikke akkurat tjener penger på sin virksomhet ,så er ringvirkningene store når de er så flinke somde er nå. Gratulerer kolleger!!
Dette er vel litt av problemet for folk som lider av siviløkonom-syndromet: kan det ikke måler og deretter direkte tilknyttes en enhet så finnes det ikke. Myke ting som som synergier og slikt finnes bare når det er kalde tall som fører til større verdier i regnskapet.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 16:53   #10
wildbird
ScanFlyer Blue

Jeg skal vere forsiktig med å komme med nån krasse påstander om SAS sine prosedyrer for å bli mest punktlige selskapet, men æ må si det at æ ved flere annledninger observert SAS fly som pusher ut fra Gate for så å stå burne fuel ett kvarter for dem har slot tid, dette gjelder utenlands turer selvsagt, hadde det ikke hvert bedre å registrere annkomst tid istedet for avganstid, Jeg blir ganske overraska hvis ingen inne på dette forumet e klar over at denne praksisen eksisterer hos SAS. Kan ikke skylde på Norwegian for samme praksis akkurat
wildbird is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 16:56   #11
apron
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by sarky View Post
Nå er det nok ikke SGS som går i underskudd, men SAS i segselv, skal de kvitte seg med SGS vil de også måtte betale markedspris for handling.
..hehe - tror nettopp det SAS ønsker er å betale "markedspris for handling"
apron is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 17:50   #12
tackle55
Gunnar

Quote:
Originally Posted by wildbird View Post
Jeg skal vere forsiktig med å komme med nån krasse påstander om SAS sine prosedyrer for å bli mest punktlige selskapet, men æ må si det at æ ved flere annledninger observert SAS fly som pusher ut fra Gate for så å stå burne fuel ett kvarter for dem har slot tid, dette gjelder utenlands turer selvsagt, hadde det ikke hvert bedre å registrere annkomst tid istedet for avganstid, Jeg blir ganske overraska hvis ingen inne på dette forumet e klar over at denne praksisen eksisterer hos SAS. Kan ikke skylde på Norwegian for samme praksis akkurat
Om denne statistikken er den som er laget av et amerikansk firma, og blitt refferert til før, er det nettopp ankomsttid som blir registrert. Grunnen til at fly blir pushet ut, og så står endel minutter før det taxer avgårde, er rett og slett for å frigjøre folkene på bakken til nye oppgaver.
Old 04-08-2009, 17:56   #13
wildbird
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Om denne statistikken er den som er laget av et amerikansk firma, og blitt refferert til før, er det nettopp ankomsttid som blir registrert. Grunnen til at fly blir pushet ut, og så står endel minutter før det taxer avgårde, er rett og slett for å frigjøre folkene på bakken til nye oppgaver.
Når flyet pushes ut av gate så blir den registrert som off block, jeg har selv sett episoder der fly stå på deice plattform på værnes med motorene igang p.g.a av slot tid, å da da snakke vi ikke om får minutter, dessuten er det de få minutten som avgjør om man her på rute eller ikke.
Old 04-08-2009, 18:02   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Når flyet pushes ut av gate så blir den registrert som off block, jeg har selv sett episoder der fly stå på deice plattform på værnes med motorene igang p.g.a av slot tid, å da da snakke vi ikke om får minutter, dessuten er det de få minutten som avgjør om man her på rute eller ikke.
Men siden det i disse statistikkene er ankomsttid som måles så spiller det ingen rolle om de pusher fra gate på tiden eller litt før
Old 04-08-2009, 18:08   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Dette er vel litt av problemet for folk som lider av siviløkonom-syndromet: kan det ikke måler og deretter direkte tilknyttes en enhet så finnes det ikke. Myke ting som som synergier og slikt finnes bare når det er kalde tall som fører til større verdier i regnskapet.
Nuvel, nå er ikke jeg siviløkonom, men synergieffekter er vel kun synergieffekter dersom det faktisk gir seg utslag i lavere kostnader, mer-/gjenkjøp, og/eller økt betalingsvillighet og dermed høyere enhetspris (f.eks. pga av en oppfatning om at produktet som leveres er bedre). Jeg tror (håper..) at siviløkonomer klarer å se slike sammenhenger, men det kan kanskje tenkes at de er satt til oppgaver hvor de blir bedt om å tenke mye mer kortsiktig (f.eks. innen 2011 skal vi ha kuttet x antall millarder i kostnader).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 18:16   #16
wildbird
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men siden det i disse statistikkene er ankomsttid som måles så spiller det ingen rolle om de pusher fra gate på tiden eller litt før
Det e feil, det er off block som blir registrert altså når flyet pushes fra gate, hadde det hvert ankomst som har blitt registrert så hadd sikkert SAS sin punktlighet blitt noe helt annet.
Old 04-08-2009, 18:21   #17
tackle55
Gunnar

Quote:
Det e feil, det er off block som blir registrert altså når flyet pushes fra gate, hadde det hvert ankomst som har blitt registrert så hadd sikkert SAS sin punktlighet blitt noe helt annet.
Hele 93,7% av fligthene kom til BESTEMMELSESSTEDET på oppsatt rutetid eller før, står det i rapporten. Kan lønne seg å lese litt for ens fordommer settes på trykk?
Old 04-08-2009, 18:28   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
AEA som publiserer en oversikt over punkligheten til de viktigste europeiske selskapene måler både ankomsttid og avgangstid. Siste statistikk der som er fra vinteren 2008-2009 var SAS det 5. mest punktlige flyselselskapet på ankomst (86,4%) og det 6. mest punktlige flyselskapet på avgang (88,3%). Dvs forskjellene er minimale når det kommer til SAS. Og dette er tallene for vinterhalvåret (Nov-Mar) For sommermånedene og på årsbasis så pleier SAS å ligge et par plasser lenger opp enn i vinterhalvåret.

http://files.aea.be/News/PR/Pr09-016.pdf
Old 04-08-2009, 19:19   #19
wildbird
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Hele 93,7% av fligthene kom til BESTEMMELSESSTEDET på oppsatt rutetid eller før, står det i rapporten. Kan lønne seg å lese litt for ens fordommer settes på trykk?
Fordomma? det va dine ord, det jeg prøve å formidle her e hvis man får slot tid på f.eks 15-20 min etter planlagt avgangstid og man ska ha en flytur på over 3 tima så e det ikke vanskelig å ta igjen den tiden, så hvis man pusher fra gate og blir stående i ca 15 min så rekker du ankomst tia fordi fleste selskap legger inn buffer i block off block on tid så lander man uansett på rute. Ofte går fly på rute når dem flyr te spania, å da hender det at man kan vere så mye som 30 min før rute så selv. Catch my drift?? all off block over 3 min etter regnes som delay.
Old 04-08-2009, 19:26   #20
tackle55
Gunnar

Quote:
Fordomma? det va dine ord, det jeg prøve å formidle her e hvis man får slot tid på f.eks 15-20 min etter planlagt avgangstid og man ska ha en flytur på over 3 tima så e det ikke vanskelig å ta igjen den tiden, så hvis man pusher fra gate og blir stående i ca 15 min så rekker du ankomst tia fordi fleste selskap legger inn buffer i block off block on tid så lander man uansett på rute. Ofte går fly på rute når dem flyr te spania, å da hender det at man kan vere så mye som 30 min før rute så selv. Catch my drift?? all off block over 3 min etter regnes som delay.
Om det er så enkelt, hvorfor lander da ikke 100% av flightene på rute? At det er enklere å ta igjen sen avgang på lendre ruter, ja. Men det koster masse fuel!!!! Og du kan jo sjekke Osl sine egne sider, SAS scorer høyt der også. Mange saspiloter som takker loadmaster for at de kan spare fuel ved å gå på rute, gjerne noen minutter før.
Reply

Posting Rules