Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-07-2009, 03:01   #21
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Default Re: Haring

Air Canada AC8111 Houston-IAH Jul 19, 14:50 Departed Jul 19, 14:59

Så 9 minutter forsinkelse, var det
Martin is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2009, 03:02   #22
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Voldsomt så pirkete du var da...
Old 20-07-2009, 03:11   #23
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Den var hvertfall ikke en av flightene som jeg så oppført som delayed da jeg sjekket. Dessverre står ikke gateinfo oppført på nettsidene til YYZ

Og grunnen til at du dro fra IAH til HOU? Du skal fly videre derfra? Da skal du fly enten AirTran, AA, DL, Jetblue eller Southwest. Du sa billettene var bestilt hos WIAS, og jeg lurer på om det bare DL av de, som man får kjøpt hos Farmer..
Old 20-07-2009, 06:04   #24
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Da kommer neste del av såga.

Våknet altfor tidlig, etter hva kroppen følte, men jeg kom meg opp i loungen på hotellet for frokost. Etter å ha inntatt noe mat så var det tilbake til rommet for å pakke. Sjekket ut litt før kl 09 og leverte koffert og pc-bag til oppbevaring, mens fotobagen og jeg gikk til CN Tower.

Det tok 15-20 min å gå hver vei, så det kan kanskje kalles dagen trim?
Fikk kjøpt billett på utsiden for adgang til Look out level, Skypod og glassgulvet.

Heisen i det tårnet gikk ganske så fort, for plutselig var man oppe... Ble tipset av både Discus og billettselgeren i luka om å komme seg opp i Skypoden fort, pga det ville danne seg lange køer utover dagen. Så da gjorde jeg som anbefalt og tok turen rett opp til Skypod for å kikke meg rundt.

Dette er en, av mange, retninger man ser fra Skypoden, selv om dette bildet er tatt fra Look out level.

Her er bilde av en annen retning man kan se, og Sheraton hotellet kan man se rett til høyre for de 2 grønne flekkene til venstre i bildet.

Etter å ha vært i Skypod, så gikk turen ned til Look out level og glassgulv etasjen. Merkelig å stå på glasset så langt over bakken.

De to svarte flekkene nederst i bildet er tuppen av skoene mine...

Etter å ha sett seg litt om der så var det på tide å komme seg tilbake til hotellet for å hente kofferten og pc-bag og hpooe på bussen til flyplassen. Den brukte ca 45-50 min på turen, pga den skulle kjøre et par 3 ganger rundt i sirkel i sentrum før det tok ca 20-25 min å kjøre fra sentrum til flyplassen...

Kom seg til flyplassen og fikk sjekket inn på QK 8111 (aka AC 8111) til IAH og Houston. Hadde tenkt å ta et par bilder av noen små statuer utenfor terminalen (de ligner litt på små versjoner av statuen som står i en rundkjøring ved NCE), men etter å ha sjekket inn så måtte jeg rett gjennom Coustoms and Border control og sikkerhetskontroll. og da er det ikke bare bare å stikke ut igjen... Så da ble det spotting fra terminalen.

Etter å ha spottet en stund så nærmet det seg tiden for å bevege seg mot gate, som ifølge boardingpasset mitt skulle være gate 151. Kom meg ikke lengre enn til gate 155 pga dører som var stengt. Det stod på dørene at de ville bli åpnet ca 45 min før flyet skulle gå, men da klokken var så mye så var dørene fremdeles stengt. Sjekket nærmeste skjerm som da sa at flyet skulle gå fra gate 155. Satte meg ned igjen for å vente. Fant frem pcen og surfet litt mens jeg ventet (pluss skrev post nr 17 i denne tråden). Flyet befant seg visst ved nabogaten (153) så da var det bare å boarde og finne 12F i C-FAJZ, en CRJ 705.

Pushet altså 9 min for sent, og tok av noen få min senere. Block-to-block skulle være ca 3 timer, og etter klokken min så det ut til å stemme sånn ca. Hvis Martin sjekker så skal det altså bli ganske nøyaktig 3 timer og 10 min block-to-block... parkerte dermed kl 1709 lokaltid, som ikke er den samme lokaltiden som YYZ.

Dette er det beste bildet jeg har av maskinen. Og ble altså tatt fra sete 12F.

Parkerte altså 1709, ifølge skjermen ved bagasjebåndet, på IAH. Fant frem til bagasjebåndet og fikk ut kofferten etter noe venting. Så var det rett ut å hoppe på bussen som skulle ned til der hvor alle bilutleieselskapene holder til og hente ut bilen:

Fikk tatt en runde, og 2, for å se etter skader og annet som ikke stemte, det var et par småbulker og riper men ikke noe alvorlig. Satte seg så i greia og fikk ned taket. Man skal da kjøre uten tak, når man først har cab... Men det hadde vel ikke vært nødvendig for det bråkte en del på vei ned til Hobby Airport, spesielt mens man lå i 65-75 mph...

Fikk sjekket inn på hotellet uten noe problem, måtte spørre etter frokost-vouchers, men ellers så var største problem å komme seg på nettet. De hadde glemt å skrive på brukernavn og passord, så det fikk jeg over telefon. Men må lære meg å høre forskjell på "8" og "h"...

Fikk rom nr 812 med denne utsikten:

Og med det sier jeg takk for i kveld, nå er det på tide å legge seg her. Så skal man ut på tur imorgen. Hvor vil tiden vise.

Stay tuned . . .

Last edited by BSSW; 20-07-2009 at 06:06.
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2009, 16:53   #25
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Ser ut som du koser deg. Snakket akkurat med Houston og hadde jeg vært deg, hadde jeg passet på å være tilbake i 4-5 tiden. Tror han prøver å sette opp 777 simulatortime til deg ;-)

Hvem leide du bilen fra forresten?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2009, 17:00   #26
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Skal nok klare å være hvor som helst til kl 4-5

Avis står for utleie av kabrioleten.

Storkoser meg. Flighten ned fra YYZ i går var en av de beste flightene jeg noensinne har hatt Mange små ting som er bra gir en glad kunde
Old 20-07-2009, 17:02   #27
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

AC er konge med AVOD i alle seter paa CRJ700
Old 20-07-2009, 17:15   #28
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Storkoser meg. Flighten ned fra YYZ i går var en av de beste flightene jeg noensinne har hatt Mange små ting som er bra gir en glad kunde
Artig det der, med hvordan små detaljer utgjør en stor forskjell. ble tilbudt en extra colaboks på en BA-flight en gang, og syntes det var noe som jeg satte veldig pris på, i hvertfall.

Artig å følge med på live-rapporten din, Olav, spesielt når man ikke vet hvor du dukker opp neste gang. Ser gjerne også noen bilder fra simulatorøkten .
Old 20-07-2009, 18:08   #29
Speedbird
ScanFlyer Molded

Herlig å følge med, Olav!
Skulle du innom barten vi pratet om også?

Flott farge på bilen du kjører forresten, vet om en som har en klokke som matcher!
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2009, 18:11   #30
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Barten?

Blå er en fin farge, det.. *ser på klokka*

Last edited by Martin; 20-07-2009 at 18:17.
Old 21-07-2009, 01:46   #31
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
AC er konge med AVOD i alle seter paa CRJ700
Det er ikke å forakte det nei...

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Artig å følge med på live-rapporten din, Olav, spesielt når man ikke vet hvor du dukker opp neste gang. Ser gjerne også noen bilder fra simulatorøkten .
Takk. Imorgen er en ny dag med nye muligheter, time will show hvor en dukker opp da...

Hvis det skulle bli simulator så skal man nok klare ett bilde eller 2

Quote:
Originally Posted by Speedbird View Post
Herlig å følge med, Olav!
Skulle du innom barten vi pratet om også?
Vet ikke om det blir bart på meg, men vi får se. Kanskje skjegg

Quote:
Barten?
Ja, du vet den greia over leppen og under nesen...
Old 21-07-2009, 02:50   #32
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Vet godt hva en bart er.. Men skjønte ikke helt hva Speedy mente med det.
Old 21-07-2009, 03:27   #33
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Har du slokna eller? Peis paa med mer rapportering!
Old 21-07-2009, 05:13   #34
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Siden Tommy ble så utålmodig så for en vel sette igang da

Dagen i dag var noe usikker, så faste planer var ikke lagt. Begynte dagen med vask og frokost, før man satte seg i bilen i retning Space Center Houston. Må si jeg la merke til folkets respekt av fartsgrensene (eller mangel på det...), litt mer om det senere...

Kom meg ned dit og fikk parkert ikke så langt fra inngangen. Stod noen minutter i solsteiken mens man ventet på å få kjøpe billett. "Godt" og varmt ja... Inn kom man seg ihvertfall, etter at en vakt hadde sett kjapt oppi kamerabagen min. Space Center Houston er nesten kun for unger, og ikke så mye for voksne, la jeg kjapt merke til, men fant da noen ting som var av interesse.

De har et "show" som heter "Living In Space" hvor de forklarer litt om hvordan astronautene har det ombord i ISS. For å gjøre show utav det så bruker de en unge fra publikum som assistent. De sikk gjennom utstyret som astronautene har til rådighet når det kommer til det daglige livet der oppe. Toalett, "dusj", spising, osv osv. Interessant det ihvertfall, selv om noe av utstyret var utdatert.

Slik sover man ombord i ISS

Deretter så gikk jeg opp i en mock-up av neseseksjonen av Space Shuttle, hvor man så hvordan det var der.

Slik ser cockpiten ut i Shuttlene

Speedy, var det denne du tenkte å ha som ekstra motor i Passaten? Sånn i tillfelle den orginale skulle gå i stykker...

Etter jeg hadde vært der så fant jeg veien bort til Tram Tours, hvor man kunne velge mellom Blue Tour eller Red Tour:
Quote:
With this behind-the-scenes journey through NASA's Johnson Space Center, you may visit the Historic Mission Control Center, the Space Vehicle Mockup Facility or the current Mission Control Center. Before returning to Space Center Houston, you can visit the "all new" Saturn V Complex at Rocket Park. Occasionally, the tour may visit other facilities, such as the Neutral Buoyancy Laboratory. You may even get to see astronauts training for upcoming missions.
Valgte Red Tour da jeg syntes den hørtes mest interessant ut. Den touren tar deg med til Space Vehicle Mockup Facility og Rocket Park. Eller det skal den ihvertfall... Køen var utendørs, og litt lang, så jeg måtte stå over til neste tour som gikk en halvtime senere... Det ble anbefalt at alle hadde med seg drikke da det var ganske så varmt ute. Gikk bort til nærmeste automat med vann i, der stod det en mann og prøvde å stikke inn en 5-dollar seddel uten hell. Det ville den ikke ta, heller ikke min... så da var det å gå inn å få tak på 1-dollar seddler å bruke. Det ville den akseptere så jeg fikk flaska mi

Så ble det endelig tid for å hoppe på "bussen", men først måtte man igjennom en sikkerhetskontroll. Alt metall måtte i små kurver, bagen måtte åpnes og jeg måtte igjennom metalldetektor. Den kontrollen var ikke så nøyaktig som på flyplassene, så den ble unnagjort ganske fort.
Siden jeg var langt fremme i køen så endte jeg opp på nest bakerste rad på "bussen" (bakerste rad var for guiden). Da den var full så startet man å kjøre mot Johnson Space Center og Space Vehicle Mockup Facility. Når man kom bort dit så hoppet man av bussen og gikk inn i bygget. Det ble startet med en video om ISS og Mockup Facility. Litt etter at den videoen var startet så kikket jeg ut vinduet og der HØLJET det ned, hadde vi vært bare et par minutter senere så hadde vi sikkert blitt gjennomvåte... Så var det opp trappen og ut på en gangvei, ikke helt ulikt slik det er på Renton, bare det at det her er glass foran så det er ikke like åpent.

Her inne så har de en Satrun V motor liggende

Her har det altså begynt å regne... Tiden mellom de 2 siste bildene er 14 min... Ting skjer fort...

Guiden fortalte litt om det man så der over et høytaleranlegg mens man gikk bort etter gangen. Ganske interessant det der, og anbefales hvis man er i nærheten. Da man var ferdig så måtte guiden finne ut om vi skulle holde oss der eller kjøre tilbake til Space Centeret. Siste alternativet ble valgt og hun sa det alle kom til å bli våte på veien bort. Det regnet altså fremdeles da vi skulle tilbake og man sprang bort til "bussen" som stod ute i regnet. Heldigvis så var det tak på kjerra, men den var åpen på sidene og fremme og bak, så setene var delvis våte. På vei tilbake så sluttet det nesten å regne, så man ble heldigvis ikke så veldig våte Vel tilbake så var det ikke så mye igjen å finne på, så da gikk man ut til bilen for å ta en telefon. I andre enden av linja så fant man Mr Dag Johnsen som satt på jobb og ... jobbet...

Vi snakket en stund og diskuterte forskjellige alternativer på når/hvor vi kunne møtes. Og kom til slutt frem til at vi satser på et mini-Scanair-treff i morgen (idag for dere der hjemme...). Han kom også med alternativer for ting jeg kunne finne på nå i ettermiddag, og jeg satte dermed bilen i retning Galveston. På vei ned dit så var det ett lite strekk der det var satt fartsgrense på 55mph. For å holde flyten i traffikken så måtte jeg opp i ca 70mph og fremdeles så kjørte flere biler rett for forbi...

Brukte litt tid der nede og fikk i meg noe mat. Skal forresten ned dit igjen imorgen, og hvis Martin gidder, så klarer han kanskje å gjette hva jeg skal gjøre der nede.

Havnet litt i kø på veien opp til Hobby igjen, men kom meg tilbake.

Nå vet dere for en gangs skyld litt hva som skjer imorgen, men stay tuned, kan plutselig dukke opp ett helt annet sted...

BTW, det tordnet også mens det regnet nede ved Space Centeret, og det hørte vi helt inn i Space Vehicle Mockup Facility også...

Last edited by BSSW; 23-07-2009 at 02:15. Reason: Lagt til bilder
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2009, 05:20   #35
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Brukte litt tid der nede og fikk i meg noe mat. Skal forresten ned dit igjen imorgen, og hvis Martin gidder, så klarer han kanskje å gjette hva jeg skal gjøre der nede.
Har ingen aning. Men visste du forresten at byen Galveston, TX har en søsterby i Norge som heter Stavanger?

http://en.wikipedia.org/wiki/Galvest...#Sister_cities
Old 21-07-2009, 05:24   #36
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Wild guess: http://www.lonestarflight.org/
Old 21-07-2009, 05:27   #37
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Har ingen aning. Men visste du forresten at byen Galveston, TX har en søsterby i Norge som heter Stavanger?

http://en.wikipedia.org/wiki/Galvest...#Sister_cities
Se der ja, det var jeg ikke klar over.

Hvor i Norge er det denne byen ligger?
Old 21-07-2009, 05:35   #38
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Like ved den flyplassen du reiste fra når du dro fra Norge.
Old 21-07-2009, 12:40   #39
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Jeg følger med og gleder meg til flere oppdateringer fra
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2009, 04:42   #40
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Greetings godt folk.

Da har man forflyttet seg igjen og har nå havnet på PHX. Og man har fått nytt selskap på listen (US Airways). Satt på 3A i en B733, greit sete, men måtte bøye meg frem (eller snu hode rundt 135 grader) for å se ut et vindu...

Dagen begynte med at noen ringte meg på romtelefonen, uten at jeg vet hvem... Så var det å vaske kroppen, spise og sjekke ut. Så tok bilen meg ned til Galveston og Lone Star Flight Museum for et par timer. Deretter så var det opp til downtown Houston for å plukke opp Dag J før vi reiste opp til IAH og en fin tour hos CO der.

Skriver mer og kommer med bilder senere. Nå skal jeg få meg noe å spise.

Dag, takk igjen for en fin tour, og håper vi kan få til en hvor vi har bedre tid en annen gang

BTW, er det ingen som har lurt på overskriften på TRen?

Posting Rules