![]() |
|
![]() |
#11 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,869
|
![]()
Jeg er ikke helt enig med deg KGL i tankene rundt CFRP. Jeg har aktivt jobbet med diverse CFRP prosesser, produkter etc. de siste 15 aarene som brettseiler - baade i brett, mast og bom og noe i seilene. Problemene du trekker frem var noe vi slet med for 12-15 aar siden og spesiellt i nettopp "Finnene" vi benytter som er festet til brettet med diverse metaller (vekt er viktig men ikke nok til aa bruke titan). Vi har ingen problemer med aa lever sterk struktur i 3D - vi kan dekke lengderetning, ovenifra og nedenifra enkelt....det du beskriver slet vi med omtrent 12 aar siden da vi fraktet karbon mastene i spesialkofferter med skumgummi - vi har forlengst passert dette...
De siste aarene har finnene vokst ekstremt - i dag er det ikke uvanelig med finner som stikker opp til en meter dypt, og naar det blaaser "nuclear" i Hood River er det enorme paa kjenninger....ja laeringskurven er bratt, men den startet mye tidligere enn du aner, selv hos Boeing - som har jobbet med denne tekonologien lengre enn det jeg har gjort
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian bestiller ytterligere 2 stykk 787-9 | Cockpitview | Flyforum | 3 | 22-03-2016 15:28 |
Tornadoer gir forsinkelser for 737 og 787-linja | LN-MOW | Flyforum | 3 | 17-04-2012 08:26 |
Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser | Trety | Flyforum | 110 | 30-06-2011 07:46 |
Boeing 787-822 eller 787-224 Dreamliner? | SE-SAM | Samlerhjørnet | 4 | 08-01-2011 14:57 |