![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Kanskje vi får dratt inn L1011 et par år som kapasitetsfyller !
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Så da gikk man fra 9 til 15 måneder forsinkelse? Er ikke langt igjen til A380 sine 18 nå...
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Og utrolig nok ser det ut til også Boeing har ledningsproblemer - fra MSN 2 har de dratt ut alle elektriske ledninger og denne kommer ikke på vingene denne sommeren i følge MyNorthwest.com. Kan det være at de må ha separate nettverk for avionics og "underholdning"? Hvis dette er tilfelle så kan det også bli snakk om en ikke helt liten vektøkning også?
Kilde: http://www.mynorthwest.com/?nid=11&sid=34312
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Er ikke akkurat overrasket med en så abisiøs tidsplan Boeing startet med. Hvorfor spurte de ikke meg før de satte igang?
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,844
|
![]()
Jeg har inntrykk her at Boeing omtrent har klart å gjøre akurat de samme feilene som Airbus gjorde med 380.......
|
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,293
|
![]()
...og da blir jo bildet litt mer nyansert og ikke så svart hvitt som en del Boeing fans ville ha det til tidligere.
Til slutt er det eneste som er viktig at det endelige produktet er "ship shape" og det blir det vel fra begge produsenter. |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Det er vel en vesentlig forskjell da EB: To A380 flyr i regulær trafikk og utrolig nok er det med unntak av hikken med den ene fuel pumpen har det bare vært godord fra SIA. Derimot for Dreamlineren må det være en mardrøm - ikke har den flydd, selv å sette nøklene i tenningslåsen for å teste lysene på dasjbordet har de ikke fått til til nå.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
Vent til Boeing kommer med neste update i slutten av mars, da kommer det litt mer håndfast informasjon enn spekulasjoner fra mer eller mindre sikre analytikere... |
|
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
Forøvrig vil det være en god stund til alle av de første 26 LN er levert, det er rett og slett så tidkrevende å fullføre disse maskinene at maskiner med LN etter 26 blir levert til Toulouse før disse. Å oppleve at et produksjonssystem som skulle være strømlinjeformet og enkelt ender opp med å bli svært komplisert for de første maskinene (pga forsinkelser i leveranse, og pga en alt for tidlig leveranse av deler til LN1 grunnet PR) er neppe morsomt, men jeg ville ventet med å kalle prosjektet et mareritt... |
|
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Ja dette skal bli spennende å se, spesiellt siden såpass mange
svorne Boeing-fans disset oss Airbus-elskere - og sa at disse fadesene og såpass mye forsinkelser ville aldri ha skjedd hos Boeing - vel.. vi får se!
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
brendas, det var vel litt spåklige finurligheter og ordspill du ikke forstod her - og jeg har ikke sagt noe om at Dreamlineren er et prosjektmareritt. Men det ser ut til at jeg har mine ord i behold - allerede 22. august 2007 spådde jeg på et nærværende forum A.net følgende:
Quote:
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Selv om uttalelsene kommer fra en analytiker, pleier dette ikke å bli tatt fullstendig ut av luften. Samme sak så vi på A380, "sikre kilder" innenfor produsenten sa at de holdt på gitte leveringsdatoer bare for å annonsere utsettelse noen få uker senere. Jeg tror neppe vi har sett siste forsinkelsene i 787-programmet, og jeg blir ikke akkurat overrasket om de blir på nesten det samme som for A380.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,844
|
![]()
http://seattletimes.nwsource.com/htm...yndication=rss
Ny og oppdatert schedule for 787 kommer i slutten av måneden og blir spennende å se hva som skjer. 787 nærmer seg med stormskritt tilsvarende forsinkelser som 380 endte opp med |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
At man ikke formår at få B787 i luften kan, som mange siger, ikke undre....
Det handlede vel også lidt om at Boeing skulle vise at de ikke havde samme problemer som EADS...Well, det har de så.... Nu kan man vel så sige at konkurrence mellem de 2 store er lidt mere nede på jorden. ---- Ofte har flyfabrikkerne store ambitioner for deres nye produkter, og flyselskaberne hopper i med begge ben....Når det så viser sig at, fabrikkerne har problemer med at leve op til deres image, ja så er selskaberne hurtige tiul at annullere...godt exempel er vel Fed Ex, som jo bestilte A380 og siden afbestilte. Vil vi nu opleve det samme med B787 ?? Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
Airbus valgte å utsette A380F på ubestemt tid for å prioritere passasjerversjonen, men FedEx hadde ikke muligheten til å vente. Samtidig dukket det opp et alternativ med lavere tonne-mile cost (77F og 748F) enn det A380F hadde i den formen den var designet. |
|
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,558
|
![]() Quote:
Disse vil jeg påstå tilhører de mest seriøse i markedet. Det er vanlig at store konsern slik som Boeing inviterer og holder analytikere fra slike selskap som Goldman Sachs orientert om utviklingen av store prosjekter samtidig som de kan få innspill i retur hvordan markedet vil reagere på slike oppdateringer/nyheter. Dette er komplekse industriprosjekter og det er viktig at markedet forstår hva som skjer uten å sende aksekursen unødvendig inn i en berg-og dalbane situasjon. Derfor kommer analytikere fra Goldman ut i markedet med følere via seriøse medier. Man skal huske på at det er snakk om svært store verdier det dreier seg om for produsenter,investorer og brukere. Ingen er interessert i økte kostnader eller tap på investeringene. Her har produsent allerede et "byggelån" som løper og vil ikke få inntekter før leveranse av første maskin. Brukerne(flyselskaper og leasingselskaper) har allerede arrangert/innhentet finansiering for maskinene de skal anskaffe. Ekstra kapasitet som må fylle mellomrommet inntil nye fly kan leveres til flyselskapene må sikres. Alt dette påvirkes av sene leveranser og får enorme ringvirkninger i markedet slik det har skjedd ved en rekke tidligere anledninger av andre flytyper- Derfor vil ikke et selskap som Goldman fare frem med tomsnakk. |
|
![]() |
![]() |
#19 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Nå kom det:
Boeing redesigns 787 center wing box, no further delay confirmed Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]()
I tidsskriftet The Economist har det jevnlig over lang tid vært dobbel helsides annonse fra Boeing med 787 "Dreamliner", men i sist nummer var det plutselig 777 som ble promotert; kanskje et lite tegn i tiden, det også?
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ytterligere 787 forsinkelser | Blubird | Flyforum | 193 | 08-12-2009 19:38 |
Boeing 787 kan hackes! | Utflyttet | Flyforum | 6 | 07-01-2008 21:39 |
Boeing 787 kan hackes | OsloAirports | Flyforum | 1 | 06-01-2008 16:36 |
Boeing kan tape 787-ordre til fordel for A350... | Trety | Flyforum | 2 | 09-03-2006 23:32 |