Quote:
Originally Posted by TOS
Det er forsåvidt ikke helt OT, siden det er snakk om hvorvidt staten kan bruke inntektene fra Avinor til hva de måtte ønske. Jeg er utmerket klar over at det er forskjellige typer skatter/avgifter som gir inntekter til staten, men i mitt hode så spiller det fint liten rolle om finansieringen av f.eks. helsevesenet kommer fra flyplassavgifter eller inntekts-/overskuddsskatt. Hva bestemmer i så fall hvilke avgifter/skatter kan benyttes mer bredt enn andre? Staten henter også utbytte fra Telenor & andre statlig eide selskaper, og jeg føler meg nokså sikker på at staten ikke nødvendigvis bruker disse inntektene til telekom eller f.eks. petroleumsindistrien.
Hva angår problem 2 som du nevner så tror jeg at du kan være nokså sikker på at en samfunnsøkonom (som er de som sysler med ting som skatt & helheten i økonomien) ville fortalt deg at det i langt de fleste tilfeller er bedre å hente inn litt inntekter til staten her og litt inntekter der (og dermed indirekte drive med kryssubsidiering i den forstand at inntektene for en enkelt tjeneste ikke nødvendigvis fullfinansierer driften av denne tjenesten) enn å øke skattebelastningen på inntekt og i bedriftsbeskatningen.
|
Vel, iforhold til om
TOS blir en småflyplass eller ikke er det ekstremt OT, men jeg skylder på deg for at vi fortsetter.
Problem 1: Du sammenligner ikke seriøst Telenor og Avinor? Er de i en markedssituasjon som kan sammenlignes, f.eks? Drives de på samme måte? Med samme forutsetninger? Overhodet ikke. Jeg gjentar; jeg avskriver ikke kryssubsidiering i seg selv.
Problem 2: Jeg vet godt hva en samfunnsøkonom gjør. Du svarer dog ikke på det jeg sa, som gikk på graden av kryssubsidiering, så her kan jeg egentlig ikke si noe mer enn at det du sier i og for seg er helt riktig.