Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 07-06-2009, 20:58   #11
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Default Re: Thai Airways BKK-OSL-BKK

Quote:
Originally Posted by jikswoboB View Post
Jag sitter inte med någon information alls - jag spekulerar. Jag har bara svårt att se att någon av dessa två flygbolag som idag flyger 3 ggr i veckan vardera skulle välja att öppna en till linje till Skandinavien.
Jeg vil gjerne støtte Jetblue her, jikswoboB. Men jeg deler helt klart dine synspunkter om at Malaysian fra Osl er det rene galskap, spesielt nå som Thai har kommet inn. (sorry og med all respekt, the Ticketor)

For Norge og nordmenn har Singapore en speisell betydning som jeg har all forståelse for at de fleste dansker og svensker ikke kjenner omfanget til eller betydningen av.
Singapore er den største destinasjonen fra Norge (målt i antall reisende) for business reisende utenfor Europa. Det reiser flere i forretningsøyemed til Singapore enn til New York fra Norge! (Ref:http://www.boarding.no/art.asp?id=34957)
Vi skal ikke glemme at Norge har verdens femte største handelsflåte og er verdens nest største innen maritim offshore virksomhet. Dette er i motsetning til mange andre bransjer som våre naboland er sterkt inne i, særdeles lukrative med god avkastning. Norge er også verdensledende på en rekke maritime områder, hvis Singapore er et naturlig nav.
(Ref:http://www.rederi.no/default.asp?V_I...RY_TEMPLATE=79) Singapore er et av verdens største nav for nettopp denne typen virksomhet og tiltrekker seg derfor svært mange Norske reisende.

Norge har også noen av Europas største meglerhus som Pareto securities med flere.
Felles for disse er at de alle har kontor i Singapore som følge av stor Norsk aktivitet i landet.
Flere banker har også kontorer i landet, blant annet DNB NOR (som også representerer Singapore som konsulat i Norge) og norske advokatkontorer som Wikborg Rein, Voght og Wiig med flere. Singapore er faktisk en av de byene i verden med flest Norske selskap representert! (Ref:http://www.nbas.org.sg/norwaylist/index.html)

Trafikken mellom Norge og Singapore er virkelig voksent og i stor grad knyttet til reisende som er villige til å betale mye for sin billett. Dette vet Singapore utrolig god og har etter det jeg har hørt, vært en av de selskapene som gjennom tid har fulgt best med på utviklingen fra Osl og Norge. De er også på hugget og er en av de mest synlige IC selskapene med markedsføring for business produkter i Norge.

Jeg tror alle skal lytte til det Jetblue skriver, for jeg har også hørt det samme om at Singapore var hetest på grøten i det Thai sjokk åpnet med A340 maskin. Jeg har også hørt noen uttalelser rundt akkurat hva som skjedde i tidlig april, med flere selskaper enn Thai, uten at jeg på noen måte sitter på innsiden.
Osl er den desidert største intra skandinaviske hub, med det største nedslagfeltet i antall ruter og reisende innen Skandinavia! ARN og Bromma er en god nr 2, imens CPH faktisk er den flyplassen i Skandinavia med lavest i intra skandinavisk trafikk.

Den vanligste routingen for Nordmenn med Singapore airlines er via LHR. Samtidig så har Singapore airlines problemer med å fylle sine fly fra CPH og man kan se på utviklingen sine rutens oppstart, at den ikke har svart til selskapets forventninger. Lovnader om utøkninger av frekvens har ikke kommet til og den siste tids priskampanje i Norge priser avganger fra CPH, særdeles mye lavere enn fra LHR.

Jeg tror det er på tide å åpne øynene for Osl og slutte å tenke og diskutere om hva Osl ikke kan, men hva vi faktisk kan få til!
Se på Arlanda som er en mester i dette og fyller Stockholms området med et fantastisk utvalg av IC selskaper.

Etter det jeg har hørt er de i markedsavdelingen til OSL virkelig på hugget for tiden. Det har etter min mening et virkelig godt produkt å selge, som vi ser fruktene av nå. I kulissene er det visst flere selskaper på gang. Disse vil nok vekke større dikusjon enn en rute til Singapore, det kan jeg garantere

Bilateral luftfartsavtale ble vel inngått i 2008 om jeg husker riktig.

Lignende avtaler er den siste årene inngått mellom Sør-Korea, Kina med fler.

Last edited by MartinL; 07-06-2009 at 21:24.
MartinL is offline   Reply With Quote

Posting Rules