Quote:
Originally Posted by Tommy777
Det er ikke noe business class innenriks Norge, Sverige eller Danmark og med frekvensen DY har til destinasjoner utenlands, blir ikke DY ett alternativ for forretningsreisende som nedgraderer fra business. Man flytter rett og slett fra business til economy hos legacyselskapene, ikke til LCC 
|
Her tror jeg vi må skille mellom IC og Europa. På IC har du nok kanskje rett, men ikke for resten. Som eksempel kan jeg nevne min arbeidsgiver hvor kravet at vi til enhver tid skal velge den billigste billetten som er tilgjengelig. Det betyr at i alle tilfeller hvor for eks DY har lavere pris enn for eks SK, BA eller LH, skal DY velges. Jeg har også hørt at andre selskaper har nå samme policy
Det som er i ferd med å skje, er mye mer enn et skift fra biz til eco. Det skal spares penger, og gjerne mer enn hva for eks nedgradering til eco betyr. Dette betyr også at andre carriers vurderes, pga lavere pris. Mange arbeidsgivere krever at de billigste alternetivene skal velges, og da går det som regel ut over
SAS, som ofte ikke klarer å konkurrere på pris. For eks er det vanskelig å forsvare bruk av SK til USA hvor for eks BA eller noen andre for eks er 20 % lavere i pris. Så vi bytter til bare til eco, men også ofte carrier. Det er ennå mer dramatisk for de som rammes.