![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,616
|
![]()
quote:
Salget av de dyreste flybillettene stuper i kjølvannet av finanskrisen. http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1674399.ece Ikke så overraskende dette, men fallet er svært stort.
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
|
![]()
Dette har nok endel med å gjøre at det i motsetning til tidligere har blitt lettere å reise eco class. Dvs at skulle man på en forretningsreise mitt i uka for noen år siden, var biz class eneste alternativ. Husker jeg en gang fløy ARN-OSL en ettermiddag hvor hele 738 maskinen var smekk full og all biz. Ok, dette er noen år siden, men siden den gang har jo mange konsepter blitt lagt om. Flyr man SAS er det jo ingen fornuftige grunner til å belaste sin arbeidsgiver for biz billett når man har samme fleksibilitet ved en eco extra billett. Antall LCC ruter harjo også økt betraktelig, og det har vel også betydning.
På den andre siden har mange norske firmaer droppet mye reising. Fokuset nå er på telefonmøter eller videokonferanser. BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Dette er tiden for LCC'ene. Massene strømmer til Economy Class og lavprisselskaper.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,363
|
![]()
Hmmm - har det ikke vært tiden for LCC`ene i mange år allerede?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,476
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,681
|
![]()
Priceless
![]() Tror nok heller ikke massene strømmer til Economy eller LCC. Men fordi premium-klassene står for en såpass stor andel av selskapenes inntekter så er selv en liten nedgang her av stor betydning for selskapenes resultater totalt sett.
__________________
Upcoming flights: None |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,325
|
![]()
At nedgangen i antall biz-pax er stor sett over flere år er vel helt riktig.
Fredagens observasjoner på mine flighter hjem fra Berlin var TXL-RIX 0 i biz, RIX-OSL 1 i biz.
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,581
|
![]()
Joda , det er vesentlig nedgang. Har ingen statestikk , men på strekket SVG-ABZ-SVG opplever jeg ofte 4 tomme biz-rader eller 1 rad med biz og resten øvrige klasser hvor en mann(meg selv) sitter på biz.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
![]() ![]() ![]()
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
|
![]()
Klart du har et poeng, men at det er tiden for LCC's klinger litt rart, riktignok gaar det eneste virkelige LCC svaert godt (Southwest), de andre du nevner er jo LCHSC ! Hverken DY, FR eller EZY kan sammenligne seg med Southwest.....som er "a real" Low Cost Carrier - No Surcharges whatever....DY, FR og EZY sin LCHSC modell gikk jo rett nedenomhjem her i dette markedet....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem Last edited by dc-8-63; 23-05-2009 at 20:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,476
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,719
|
![]()
Det er Eco Extra all the way for meg i jobbreiser i Europa, og det skjønner jeg godt. Skal vel heller være glad for at SAS har vært så smarte å lage denne Extra klassen, som prismessig ligger svært nært Biz på Europa-flyvninger. Fleksibilitet og TPC kort = Extra for meg, iht til policy. Men de siste turene til London har hatt godt belegg på biz, dette er kanskje spesielt for denne ruten som må være SAS Norge sin strekning med best belegg på premium billetter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Det er ikke noe business class innenriks Norge, Sverige eller Danmark og med frekvensen DY har til destinasjoner utenlands, blir ikke DY ett alternativ for forretningsreisende som nedgraderer fra business. Man flytter rett og slett fra business til economy hos legacyselskapene, ikke til LCC ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2009
Posts: 572
|
![]() Quote:
Det som er i ferd med å skje, er mye mer enn et skift fra biz til eco. Det skal spares penger, og gjerne mer enn hva for eks nedgradering til eco betyr. Dette betyr også at andre carriers vurderes, pga lavere pris. Mange arbeidsgivere krever at de billigste alternetivene skal velges, og da går det som regel ut over SAS, som ofte ikke klarer å konkurrere på pris. For eks er det vanskelig å forsvare bruk av SK til USA hvor for eks BA eller noen andre for eks er 20 % lavere i pris. Så vi bytter til bare til eco, men også ofte carrier. Det er ennå mer dramatisk for de som rammes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
|
![]()
Jepp, blitt vanlig at billigste skal velges, men hos oss skal setereservasjon og 2 (!) bagasjekolli med i prisen, slik at Norwegian fort blir litt dyrere. Dog har vi litt frihet til å velge basert på tider og flyplasser også, derfor ble Norwegian foretrukket til tross for litt høyere pris når jeg skulle til Cambridge (20min med tog fra Stanstead, 3 timer buss fra LHR). Bussbiletten hadde antagelig kostet mer enn prisforskjellen uansett.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
|
![]() Quote:
Et firma som gaar nye veier er Google...de har begynnt med hoteller, og gir hotell kjedene adgang til aa delta i en auksjon....hvor de byr paa en eller flere store byer.....naar det gjelder flyresier gaar ogsaa Google andre veier, med aa aa sette maksimumspriser de ansatte kan benytte mellom forskjellige destinasjoner....disse fastsettes for 6 maaneder ad gangen...om den ansatte finner og reiser billigere, gaar forskjellen inn paa en reisekonto for den ansatte, en konto som kan brukes til oppgraderinger etc.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
|
![]()
Tja, om man ser på f.eks. NTNU i trondheim, som ikke er noen liten organisasjon så har de ikke noen rammeavtaler på flyreiser lengere:
http://www.ntnu.no/adm/okonomi/ramme...t_rammeavtaler Eneste er at alt skal bestilles gjennom via-travel, men de booker både SK, DY og det meste annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
I staten har vi avtale med både SAS og Norwegian, men vi skal vel i utgangspunktet bruke Norwegian på innenlandsruter i Sør-Norge der frekvensen er tilfredsstillende (Bergen, Trondheim, Stavanger). Staten har imidlertid en bedre avtale på billetter med full fleksibilitet hos SAS; lavere pris og flere avganger å velge mellom sammenliknet med Norwegian.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2009
Posts: 572
|
![]() Quote:
Nei. Min arbeidsgiver har ca 400.000 ansatte totalt, og godt over 10.000 i Norden, så vi kan knappt kalles et lite firma. Biz er ikke tilllat for noen. Ingen unntak! Og vi har avtalepriser med svært mange carriers, inkl DY. I våre DY priser er setereservasjon on bagasje inkludert, så det er ikke i DY's disfavør. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Jeg jobber i et lite firma som ikke akkurat har noen egen avtale med DY, men vi bruker Berg-Hansen (Webgate) og der blir billettene alltid booket automatisk med bagasje hos selskapene som har dette som surcharge.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Langtur: First Class (LX), Business Class (LH/LX), Economy Extra (SK) og 1-Class (WN) | ILS2 | TripReports | 20 | 27-05-2013 23:02 |
Coast ATR i fritt fall | SK1399 | Flyforum | 7 | 28-01-2009 17:09 |
Fritt fall i flyfag | S61N | Flyteknisk forum | 20 | 07-09-2008 22:51 |
Lufthansa Business Class vs Thai Royal Silk Class - synspunkter? | kristian | Flyforum | 2 | 06-04-2008 21:28 |