![]() |
|
![]() |
#1 | |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,303
|
![]()
Inspirert av tråden om statuskort og milageruns her, fant jeg ut at jeg ville lage en egen tråd på dette temaet for ikke å blande kortene.
LN-MOW skriver i en tråd på den før-omtalte tråden at Quote:
Skulle like å vite hvor stor andel av F pax'en innenriks som betaler for F sete kontra de som blir oppgradert. Hvor mye dyrere er en F billett kontra en fullpris Reidar-klasse billett? Da lurer jeg litt på hvordan det hadde vært med lignende tilbud innenriks? Jeg hadde jo satt pris på å sitte i en 2-2 konfig foran i SAS grisene med litt gratis servering. Men for eksempel koster en fullpris billett med SK Krs-Osl ca 1900 kr. Hvem ville da ha betalt f.eks. 2 400 kr for en F billett? SAS ville vel neppe ha gjort det hvis de ikke kunne tjene penger på det? Det er jo som kjent slutt på de tidene hvor SAS gjorde noe ekstra for sine beste kunder. Så da er det vel som i reklamen: "Ekstraservice - det er Shell det!" ![]() Ble kanskje noe svada dette, men det er jo gøy å fantasere litt! ![]() BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,451
|
![]() Quote:
![]() But seriously - jeg hadde en periode med rimelig stor reisevirksomhet innenriks, og det er først nå jeg er iferd med å miste statusen. Quote:
Quote:
Jeg har sett eksempler på at det har vært billigere å kjøpe F enn turist, spesielt de siste dagene før avreise. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
*A Gold/OW Emerald
Join Date: Jan 2009
Posts: 683
|
![]()
SAS kommer til å tviholde på 1-klassesystemet, for det er den norske folkesjela.
Har kjent forakten fra passerende småbarnsforeldre når jeg har sittet foran på intraeuropeiske ruter mer enn en gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,303
|
![]() Quote:
![]() BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,451
|
![]()
Nei, men det er oftest fler med status enn det er F-seter, så den slags oppgraderinger er svært sjelden å se. Av minst 50 turer i F tror jeg ikke jeg har hatt ledig sete ved sete ved siden av meg mer enn en gang - og det var mellom Salt lake City og Anchorage 3. oktober 2006.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Jo jo, var ikke det jeg mente (her var det vel litt hysj-hysj vennetjenester inne i bildet) - poenget mitt var at man godt kunne gjøre en bekreftet upgrade lang tid før avreise, da det ikke var noe håp om salg av disse setene likevel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Upgrades i USA gjøres på forskjellige måter.
Tipper at gjennomsnittlig betaler mellom 10-15% First fares eller YUP/HUP (dyre økonomibilletter som automatisk gir alle (inkludert folk uten status) oppgraderinger. F billetter er opp til 15 ganger dyrere enn Y billetter. Ruter jeg flyr ofte er ORD-MSP, ORD-EWR eller ORD-OMA. Billigste billett koster 98-145 t/r mens en F billett koster fra 960 til 1480 t/r. Og på korte flighter gir F 1,5 EQM, ett stort sete med samme/bittelitt mer benplass som UA Economy Plus, ikke noe mat, gratis alkohol. Ingen lounge, men priority check in, security, boarding etc.. CO/NW/DL gir upgrades gratis dersom seter er tilgjengelig. Som Plat (jeg har CO Plat) bekreftes oppgraderingen 5 dager før avreise. UA gir derimot ikke gratis oppgradering, der må man ha e-kuponger for upgrades. (disse opptjenes når man fly UA) AA har samme systemet for gull og platinum, mens Executive platinums får gratis F dersom det er tilgjengelig. Dette gjør at det er mye enklere å oppgradere på UA og AA enn hos de andre. Man finner heller ikke ansatte i premiumkabinene til CO og gjengen, mens på UA og AA finnes det ofte ansatte i F. Mer om UA sitt upgrade system her: http://www.united.com/page/article/0...ypesofupgrades Det JoeW her sier ville aldri skje hos DL/CO/NW rett og slett fordi man gir vekk upgrades og det aldri finnes 4 F seter tilgjengelig ombord. Dag Johnsen har sittet i F de siste 15 årene kanskje 2-3 ganger på sine CO ID billetter, så sjelden er det faktisk plass. Du kan også benytte poeng til upgrades dersom du har status hos de fleste selskaper. Disse upgrades skjer ved booking og du får seter bekreftet måneder på forhånd. Vi kan kikke på ett par current bookinger som jeg har hvordan prossessen er: CO -- Gratis upgrade. Reiser ORD-BOS i morgen via EWR. 5 dager før avreise fikk jeg følgende e-post beskjed: You've been upgraded from New York/Newark, NJ (EWR - Liberty) to Boston, MA (BOS) on Thu., May. 7, 2009. Your new seat is 1F. Below is a recap of your flight information: Mr. TOMMY DANIELSEN OnePass/Partner Frequent Flyer: HAxxxxx Continental Confirmation Number: xxxx Thu., May. 7, 2009 Continental flight 1100 Depart 4:45 p.m. from New York/Newark, NJ (EWR - Liberty) Arrives 6:12 p.m. into Boston, MA (BOS) Jeg ble ikke oppgradert på ORD-EWR som er den viktigste strekningen. På pda.continental.com kan jeg følge min sjanse som CO Plat for oppgradering (har billigst type billett så dersom en Plat har dyrere billett enn meg, kommer han foran i køen dersom han sjekker inn før meg. Her er status på oppgraderingen: First Class Upgrade Information Continental Flight 1194 Chicago, IL (ORD - O'Hare) to New York/Newark, NJ (EWR - Liberty) Thu., May 7, 2009 at 12:30 PM Boeing 737-500 Capacity: 8 Booked: Full Checked In: 2 This information will change frequently. This page was last refreshed Wed., May 6, 2009 12:37 PM Chicago, IL (ORD - O'Hare) local time Customers Upgraded into First Class: ABB, R. 2A CHI, A. 1F JEN, R. 2B OLI, W. 2E STE, D. 2F SUF, R. 1A VAL, B. 1E Upgrade Standby List*: 1. COL, S. 2. DAN, T. 3. UPS, S. 4. SHA, P. 5. CAR, E. 6. CHA, W. 7. SYE, A. 8. LEA, J. Legg merke til at CO ikke har solgt en eneste billett i F denne flighten, men holder på ett sete for sikkerhets skyld Neste helg skal vi med UA til Seattle, en flight man trenger F på. Der har jeg allerede brukt poeng på å oppgradere ene veien, mens jeg har brukt 500 milers ekuponger som bekreftes 5 dager før avreise. Har forøverig to setern fremst i Economy Plus på 757 så blir man ikke oppgradert er det ikke verdens undergang. Ser bra ut så langt: Fri, May 15, 2009 - ORD to SEA United 0537 Depart: ORD 3:47 PM Arrive: SEA 6:07 PM Non-stop 4h 20m Boeing 757-200 1,721 miles traveled Fare basis code: TR14ZAN Booking class: W Economy 1,720 Award miles Food for Purchase Flight: Confirmed Upgrade: Pending Seats:08D, 08E Download to calendar Sun, May 17, 2009 - SEA to ORD United 0352 Depart: SEA 11:19 AM Arrive: ORD 5:14 PM Non-stop 3h 55m Boeing 757-200 1,721 miles traveled Fare basis code: TR14ZAN Booking class: NF (upgraded F) First 1,720 Award miles Lunch Flight: Confirmed Upgrade: Confirmed Seats:01B, 01A Download to calendar Når det gjelder innenriks Norge, prøvde jo Braathens seg klassesystem og vi så jo hvordan det gikk... Last edited by Tommy777; 06-05-2009 at 19:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
|
![]()
Godt å se at du ligger foran UPS, hvertfall
![]() Disse Y-up-billettene: Mener du at hvis man kjøper rett type økonomibillett, så blir man oppgradert gratis? Hva er poenget med det? Kunne de ikke bare kalt det en F-billett, og solgt den til samme pris? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2005
Posts: 382
|
![]()
jeg liker UA's domestic upgrade prosedyre. Jeg flyr UA såpass mye at jeg stort sett alltid har opptjent tilstreklig med 500-mile kuponger. Oppgradering er som Tommy sier stort sett lett. Følgelig flyr jeg stort sett F innenriks i USA, med mindre det flys med TED-metall. Beste måten å bruke kupongene på er flighter som opereres av 3-kabin metall (Intl. config 767, 777 eller 744), da blir man oppgradert til C-kabinen og får dermed en reell økning i komfort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]()
Når de holder igjen kun en plass til F-betalende, kan man da risikere å miste bekreftet oppgradering om flere betaler F-klasse?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,451
|
![]()
Man reduserer også salgskapasiteten og man overbooker generelt ikke F. Hvis noen må hives ut, er det som regel fordi det dukker opp en uanmeldt Air Marshal eller to ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
|
![]()
De aller fleste av mine domestic flights i USA er med Southwest, så lite upgrades å hente der. Har faktisk blitt oppgradert én gang med UA mellom ALB-ORD - min kjære og jeg - og det som EBG (hun hadde ingen status da). Ikke noe jeg ville brukt mye penger på, men meget behagelige seter, topp beinplass (vi satt på rad 1), og utsøkt service. Flyvertinnen var faktisk noe av det triveligste jeg har opplevd ombord i et fly, uten at hun på noen måte kunne oppfattes som masete.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Er det kun på film man flyr Jumbojet Domestic i USA? | Norge Rundt På 14 Dager | Småprat | 14 | 22-01-2016 12:58 |
Priser og prismønster for innenriks i USA | Peppep | Reiseforum | 5 | 19-04-2013 14:16 |
CO kutter kraftig innenriks USA | Tommy777 | Flyforum | 2 | 15-11-2008 16:39 |
Continental og AA innenriks i USA? | seilfly | Flyforum | 3 | 01-08-2008 00:50 |