Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-05-2009, 20:29   #1
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,303
OBB 78 First class innenriks i USA - kun for elite kunder?

Inspirert av tråden om statuskort og milageruns her, fant jeg ut at jeg ville lage en egen tråd på dette temaet for ikke å blande kortene.

LN-MOW skriver i en tråd på den før-omtalte tråden at

Quote:
Jeg reiser en del innenriks i USA, og med fordelskort blir man oppgradert til F hvis det er plass. Så lenge man holder seg unna strekninger hvor 'alle' gull- og plat-kundene reiser, går det forholdsvis lett å få oppgradering. Jeg fikk oppgradering senest lørdag på Delta mellom ORD og ATL.
Jeg har i alle år innbildt meg at F i USA stort sett er for å kunne oppgradere sine beste kunder. Da jeg i min tid som Gullkortinnehaver i Braathens sitt program (BRA-card) var i USA ble jeg oppgradert på hver eneste flight jeg hadde med Northwest, som da var i samme allianse.

Skulle like å vite hvor stor andel av F pax'en innenriks som betaler for F sete kontra de som blir oppgradert.

Hvor mye dyrere er en F billett kontra en fullpris Reidar-klasse billett?

Da lurer jeg litt på hvordan det hadde vært med lignende tilbud innenriks?
Jeg hadde jo satt pris på å sitte i en 2-2 konfig foran i SAS grisene med litt gratis servering. Men for eksempel koster en fullpris billett med SK Krs-Osl ca 1900 kr. Hvem ville da ha betalt f.eks. 2 400 kr for en F billett? SAS ville vel neppe ha gjort det hvis de ikke kunne tjene penger på det? Det er jo som kjent slutt på de tidene hvor SAS gjorde noe ekstra for sine beste kunder. Så da er det vel som i reklamen: "Ekstraservice - det er Shell det!"

Ble kanskje noe svada dette, men det er jo gøy å fantasere litt!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2009, 20:40   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,451
Default Re: First class innenriks i USA - kun for elite kunder?

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post

Jeg har i alle år innbildt meg at F i USA stort sett er for å kunne oppgradere sine beste kunder.
Ja, men jeg blir oppgradert innimellom jeg også.

But seriously - jeg hadde en periode med rimelig stor reisevirksomhet innenriks, og det er først nå jeg er iferd med å miste statusen.


Quote:
Skulle like å vite hvor stor andel av F pax'en innenriks som betaler for F sete kontra de som blir oppgradert.
Skulle jeg tippe, ville jeg si 20%.


Quote:
Hvor mye dyrere er en F billett kontra en fullpris Reidar-klasse billett?
Veldig varierende. Akkurat som det selges rabatterte C-klassebilletter i Europa med diverse restriksjoner, gjør man det samme med F her. Men i utgangspunktet er vel F 40-60% påslag av en full Y.

Jeg har sett eksempler på at det har vært billigere å kjøpe F enn turist, spesielt de siste dagene før avreise.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2009, 20:46   #3
ex_trd
*A Gold/OW Emerald
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 683
Default Re: First class innenriks i USA - kun for elite kunder?

SAS kommer til å tviholde på 1-klassesystemet, for det er den norske folkesjela.

Har kjent forakten fra passerende småbarnsforeldre når jeg har sittet foran på intraeuropeiske ruter mer enn en gang.
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2009, 21:16   #4
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,303
Default Re: First class innenriks i USA - kun for elite kunder?

Quote:
Originally Posted by ex_trd View Post
Har kjent forakten fra passerende småbarnsforeldre når jeg har sittet foran på intraeuropeiske ruter mer enn en gang.
Misunnelsen mener du?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2009, 21:28   #5
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: First class innenriks i USA - kun for elite kunder?

Quote:
Skulle jeg tippe, ville jeg si 20%.
For og si det sånn, en hyggelig kontakt i Air Alaska - sa en gang at det "bare var å ta kontakt, så skulle han fikse upgrades - for First var jo bare full av upgrades uansett" - og han oppgraderte nylig fire familiemedlemmer, riktignok på en leisure-tung rute, LAS-SEA, etter memorial day weekend... Kanskje litt spesielt i dette eksempelet, da samtlige reisende antagelig er i LAS "for pleasure" - men ting tydet ikke akkurat på at F var fylt med betalende pax...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2009, 23:35   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,451
Default Re: First class innenriks i USA - kun for elite kunder?

Nei, men det er oftest fler med status enn det er F-seter, så den slags oppgraderinger er svært sjelden å se. Av minst 50 turer i F tror jeg ikke jeg har hatt ledig sete ved sete ved siden av meg mer enn en gang - og det var mellom Salt lake City og Anchorage 3. oktober 2006.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2009, 00:02   #7
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: First class innenriks i USA - kun for elite kunder?

Jo jo, var ikke det jeg mente (her var det vel litt hysj-hysj vennetjenester inne i bildet) - poenget mitt var at man godt kunne gjøre en bekreftet upgrade lang tid før avreise, da det ikke var noe håp om salg av disse setene likevel.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2009, 19:55   #8
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: First class innenriks i USA - kun for elite kunder?

Upgrades i USA gjøres på forskjellige måter.

Tipper at gjennomsnittlig betaler mellom 10-15% First fares eller YUP/HUP (dyre økonomibilletter som automatisk gir alle (inkludert folk uten status) oppgraderinger. F billetter er opp til 15 ganger dyrere enn Y billetter. Ruter jeg flyr ofte er ORD-MSP, ORD-EWR eller ORD-OMA. Billigste billett koster 98-145 t/r mens en F billett koster fra 960 til 1480 t/r. Og på korte flighter gir F 1,5 EQM, ett stort sete med samme/bittelitt mer benplass som UA Economy Plus, ikke noe mat, gratis alkohol. Ingen lounge, men priority check in, security, boarding etc..

CO/NW/DL gir upgrades gratis dersom seter er tilgjengelig. Som Plat (jeg har CO Plat) bekreftes oppgraderingen 5 dager før avreise.

UA gir derimot ikke gratis oppgradering, der må man ha e-kuponger for upgrades. (disse opptjenes når man fly UA) AA har samme systemet for gull og platinum, mens Executive platinums får gratis F dersom det er tilgjengelig. Dette gjør at det er mye enklere å oppgradere på UA og AA enn hos de andre. Man finner heller ikke ansatte i premiumkabinene til CO og gjengen, mens på UA og AA finnes det ofte ansatte i F.

Mer om UA sitt upgrade system her: http://www.united.com/page/article/0...ypesofupgrades

Det JoeW her sier ville aldri skje hos DL/CO/NW rett og slett fordi man gir vekk upgrades og det aldri finnes 4 F seter tilgjengelig ombord. Dag Johnsen har sittet i F de siste 15 årene kanskje 2-3 ganger på sine CO ID billetter, så sjelden er det faktisk plass.

Du kan også benytte poeng til upgrades dersom du har status hos de fleste selskaper. Disse upgrades skjer ved booking og du får seter bekreftet måneder på forhånd.

Vi kan kikke på ett par current bookinger som jeg har hvordan prossessen er:

CO -- Gratis upgrade. Reiser ORD-BOS i morgen via EWR. 5 dager før avreise fikk jeg følgende e-post beskjed:

You've been upgraded from New York/Newark, NJ (EWR - Liberty) to Boston, MA (BOS) on Thu., May. 7, 2009. Your new seat is 1F. Below is a recap of your flight information:
Mr. TOMMY DANIELSEN
OnePass/Partner Frequent Flyer: HAxxxxx
Continental Confirmation Number: xxxx

Thu., May. 7, 2009
Continental flight 1100
Depart 4:45 p.m. from New York/Newark, NJ (EWR - Liberty)
Arrives 6:12 p.m. into Boston, MA (BOS)

Jeg ble ikke oppgradert på ORD-EWR som er den viktigste strekningen. På pda.continental.com kan jeg følge min sjanse som CO Plat for oppgradering (har billigst type billett så dersom en Plat har dyrere billett enn meg, kommer han foran i køen dersom han sjekker inn før meg.

Her er status på oppgraderingen:

First Class Upgrade Information
Continental Flight 1194
Chicago, IL (ORD - O'Hare) to
New York/Newark, NJ (EWR - Liberty)
Thu., May 7, 2009 at 12:30 PM
Boeing 737-500

Capacity: 8
Booked: Full
Checked In: 2

This information will change frequently.
This page was last refreshed Wed., May 6, 2009 12:37 PM Chicago, IL (ORD - O'Hare) local time

Customers Upgraded into First Class:
ABB, R. 2A
CHI, A. 1F
JEN, R. 2B
OLI, W. 2E
STE, D. 2F
SUF, R. 1A
VAL, B. 1E

Upgrade Standby List*:
1. COL, S.
2. DAN, T.
3. UPS, S.
4. SHA, P.
5. CAR, E.
6. CHA, W.
7. SYE, A.
8. LEA, J.

Legg merke til at CO ikke har solgt en eneste billett i F denne flighten, men holder på ett sete for sikkerhets skyld

Neste helg skal vi med UA til Seattle, en flight man trenger F på. Der har jeg allerede brukt poeng på å oppgradere ene veien, mens jeg har brukt 500 milers ekuponger som bekreftes 5 dager før avreise. Har forøverig to setern fremst i Economy Plus på 757 så blir man ikke oppgradert er det ikke verdens undergang. Ser bra ut så langt:

Fri, May 15, 2009 - ORD to SEA
United 0537
Depart: ORD 3:47 PM
Arrive: SEA 6:07 PM Non-stop
4h 20m
Boeing 757-200
1,721 miles traveled Fare basis code:
TR14ZAN
Booking class: W
Economy
1,720 Award miles
Food for Purchase
Flight: Confirmed
Upgrade: Pending
Seats:08D, 08E
Download to calendar
Sun, May 17, 2009 - SEA to ORD
United 0352
Depart: SEA 11:19 AM
Arrive: ORD 5:14 PM Non-stop
3h 55m
Boeing 757-200
1,721 miles traveled Fare basis code:
TR14ZAN
Booking class: NF (upgraded F)
First
1,720 Award miles
Lunch
Flight: Confirmed
Upgrade: Confirmed
Seats:01B, 01A
Download to calendar


Når det gjelder innenriks Norge, prøvde jo Braathens seg klassesystem og vi så jo hvordan det gikk...

Last edited by Tommy777; 06-05-2009 at 19:59.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2009, 20:01   #9
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
Default Re: First class innenriks i USA - kun for elite kunder?

Godt å se at du ligger foran UPS, hvertfall .

Disse Y-up-billettene: Mener du at hvis man kjøper rett type økonomibillett, så blir man oppgradert gratis? Hva er poenget med det? Kunne de ikke bare kalt det en F-billett, og solgt den til samme pris?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2009, 20:04   #10
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: First class innenriks i USA - kun for elite kunder?

Quote:
Originally Posted by Martin View Post

Disse Y-up-billettene: Mener du at hvis man kjøper rett type økonomibillett, så blir man oppgradert gratis? Hva er poenget med det? Kunne de ikke bare kalt det en F-billett, og solgt den til samme pris?
Billetter for firma som kun godtar at ansatte flyr i økonomiklasse
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2009, 21:43   #11
Extra230
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 382
Default Re: First class innenriks i USA - kun for elite kunder?

jeg liker UA's domestic upgrade prosedyre. Jeg flyr UA såpass mye at jeg stort sett alltid har opptjent tilstreklig med 500-mile kuponger. Oppgradering er som Tommy sier stort sett lett. Følgelig flyr jeg stort sett F innenriks i USA, med mindre det flys med TED-metall. Beste måten å bruke kupongene på er flighter som opereres av 3-kabin metall (Intl. config 767, 777 eller 744), da blir man oppgradert til C-kabinen og får dermed en reell økning i komfort.
Extra230 is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2009, 22:20   #12
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: First class innenriks i USA - kun for elite kunder?

Når de holder igjen kun en plass til F-betalende, kan man da risikere å miste bekreftet oppgradering om flere betaler F-klasse?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2009, 22:23   #13
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: First class innenriks i USA - kun for elite kunder?

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Når de holder igjen kun en plass til F-betalende, kan man da risikere å miste bekreftet oppgradering om flere betaler F-klasse?
Nei, er du bekreftet, har du samme status som betalende pax. Prøver de seg på noe muffens, vanker det klekkelig kompensasjon
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2009, 23:31   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,451
Default Re: First class innenriks i USA - kun for elite kunder?

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Når de holder igjen kun en plass til F-betalende, kan man da risikere å miste bekreftet oppgradering om flere betaler F-klasse?
Man reduserer også salgskapasiteten og man overbooker generelt ikke F. Hvis noen må hives ut, er det som regel fordi det dukker opp en uanmeldt Air Marshal eller to ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2009, 00:22   #15
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: First class innenriks i USA - kun for elite kunder?

De aller fleste av mine domestic flights i USA er med Southwest, så lite upgrades å hente der. Har faktisk blitt oppgradert én gang med UA mellom ALB-ORD - min kjære og jeg - og det som EBG (hun hadde ingen status da). Ikke noe jeg ville brukt mye penger på, men meget behagelige seter, topp beinplass (vi satt på rad 1), og utsøkt service. Flyvertinnen var faktisk noe av det triveligste jeg har opplevd ombord i et fly, uten at hun på noen måte kunne oppfattes som masete.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Er det kun på film man flyr Jumbojet Domestic i USA? Norge Rundt På 14 Dager Småprat 14 22-01-2016 12:58
Priser og prismønster for innenriks i USA Peppep Reiseforum 5 19-04-2013 14:16
CO kutter kraftig innenriks USA Tommy777 Flyforum 2 15-11-2008 16:39
Continental og AA innenriks i USA? seilfly Flyforum 3 01-08-2008 00:50


All times are GMT +2. The time now is 00:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.