Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-03-2009, 13:30   #1
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Avinor Ordførerer til reaksjon mot Avinor

Ordfører-reaksjon mot Avinor

Ordførerne i Stavanger og Sola reagerer mot Avinors vurderinger om å legge Sola-utbygging på is.


http://www.aftenbladet.no/lokalt/100...t_Avinor_.html

Quote:
I brevet viser ordførerne til at Stavanger-regionen er den del av Norge med størst verdiskapingsevne. Petroleumsvirksomheten hvor regionen har vertskapsrollen, er i særklasse landets mest internasjonalt orienterte næring.

De to Høyre-ordførerne skriver videre at det i denne situasjonen er en forutsetning at regionen kan tilby moderne og hensiktsmessige flyplasstjenester med tilstrekkelig kapasitet. Den nåværende terminalen som var ny i 1987, er siden den gang bare utvidet en gang – med en ny innenriksdel som ble åpnet like før jul i fjor.

Samtidig har trafikken ved flyplassen vokst fra 1,6 millioner til 3,8 millioner passasjerer. Misforholdet mellom kapasitet og trafikk har til tider ført til uholdbare forhold for både passasjerer og personell, sklriver de to ordførerne videre.
Hva mener folket her? Sevland og Rege har jo et godt poeng.....
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2009, 15:49   #2
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Ordførerer til reaksjon mot Avinor

Jeg sier det som det er: Hordaland og Rogaland ut av Norge!

Ellers er jeg helt enig i det som skrives.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2009, 15:54   #3
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: Ordførerer til reaksjon mot Avinor

Det er flere politikere som reagerer på Avinor:

Flere politikere i Vestfold er lei av at myndighetene vil regulere driften av Sandefjord Lufthavn Torp.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...fold/1.6525999

Og disse to har også definitivt et poeng.
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2009, 16:05   #4
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Re: Ordførerer til reaksjon mot Avinor

Meget fornuftig brev fra Stavanger. Ved de store byggearbeidene som ble gjort ved Sola de siste årene, burde vel flyplassen ha blitt utvidte mer. Det er litt typisk norsk å måtte sette i gang ny anleggsperiode litt senere. Men det trengs åpenbart.

Angående Torp; det er ille at det ikke skal kunne finnes en flyplass i dette landet hvor staten ikke skal blande seg inn i utviklingen. Jeg har bare ventet på at staten skal gå etter Torp, og ettersom de nå har suksess er ikke dette uventet. Jeg synes det bare er trist å lese slikt. Det står for øvrig mye rart i NTP. Jeg håper Vestfold-politikerne holder Avinor på en armlengdes avstand.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2009, 18:07   #5
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Ordførerer til reaksjon mot Avinor

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Angående Torp; det er ille at det ikke skal kunne finnes en flyplass i dette landet hvor staten ikke skal blande seg inn i utviklingen. Jeg har bare ventet på at staten skal gå etter Torp, og ettersom de nå har suksess er ikke dette uventet. Jeg synes det bare er trist å lese slikt. Det står for øvrig mye rart i NTP. Jeg håper Vestfold-politikerne holder Avinor på en armlengdes avstand.
Overskuddet fra Torp kunne jo finansiere underskuddene fra Sørstokken, Notodden og Geiteryggen. Da hadde det blitt mer rettferdig siden Avinor må gå mye i overskudd på sine store lufthavner for å finansiere de mindre..
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2009, 18:47   #6
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Ordførerer til reaksjon mot Avinor

Det var vel dette Quale ville oppnå? Ved å gå hardt ut og snakke om nedleggelser og stans i utbygning, var Avinor garantert at enhver ordfører i nærheten av en flyplass som selvsagt er livsviktig for bosetning og sysselsetning ville blåse seg opp og skape overskrifter. Dette blir nok en distriksdebatt, og med dagens regjering kan Quale regne med at det blir avsatt midler (uansett om det er behov for utbygninger eller ikke). Bra jobba!
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2009, 20:47   #7
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Ordførerer til reaksjon mot Avinor

Var det ikke samme skriking for ca 1 år siden også?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2009, 07:07   #8
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: Ordførerer til reaksjon mot Avinor

Quote:
Originally Posted by JohnnyEagle View Post
Overskuddet fra Torp kunne jo finansiere underskuddene fra Sørstokken, Notodden og Geiteryggen. ..
For å sitere Sandefjords-ordføreren fra et intervju i NRK:
Det blir som om Jotun (Sandefjords-bedrift) skulle gi deler av overskuddet sitt til en konkurrerende bedrift som hadde underskudd.
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2009, 08:48   #9
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: Ordførerer til reaksjon mot Avinor

Jeg googlet en del for å finne noen dokumentasjon på at Avinor har kommet med (offisielle) ønsker om å regulere driften eller overskuddet på Torp, men kunne ikke finne noe. Er det noen andre som vet hvor dette eventuelt kan finnes?

Eventuelle reguleringer kan kun komme fra Luftfartstilsynet, hvis jeg har forstått dette riktig. Det er de som deler ut konsesjoner.

Avinor kan sikkert mene mye om konkurranse fra Torp og Rygge, men noen myndighet til å regulere driften av disse lufthavnene har Avinor ikke. Men de kan jo drive lobbyvirksomhet og ytre sin mening.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2009, 10:45   #10
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Ordførerer til reaksjon mot Avinor

Quote:
Originally Posted by Fly high View Post
For å sitere Sandefjords-ordføreren fra et intervju i NRK:
Det blir som om Jotun (Sandefjords-bedrift) skulle gi deler av overskuddet sitt til en konkurrerende bedrift som hadde underskudd.
Poenget her er at Avinor må subsidiere masse mindre flyplasser, hvorfor skal da Torp få en gratisreise?
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2009, 11:11   #11
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,612
Default Re: Ordførerer til reaksjon mot Avinor

Quote:
Originally Posted by JohnnyEagle View Post
Poenget her er at Avinor må subsidiere masse mindre flyplasser, hvorfor skal da Torp få en gratisreise?
Dette handler om politikk.
Avinor er en fortsatt en forvaltningbedrift der politikerne setter opp rammebetingelsene , les krysssubsidiering .

Torp er jo privat eiet og det er ingen grunn til at de skal pålegges å krysssubsidiere andre lufthavner.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2009, 11:58   #12
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: Ordførerer til reaksjon mot Avinor

Quote:
Originally Posted by JohnnyEagle View Post
Poenget her er at Avinor må subsidiere masse mindre flyplasser, hvorfor skal da Torp få en gratisreise?

Fordi Torp greier seg selv, er privateid og ikke har noe med Avinor å gjøre.
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2009, 12:02   #13
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: Ordførerer til reaksjon mot Avinor

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Jeg googlet en del for å finne noen dokumentasjon på at Avinor har kommet med (offisielle) ønsker om å regulere driften eller overskuddet på Torp, men kunne ikke finne noe. Er det noen andre som vet hvor dette eventuelt kan finnes?
Ikke så lett å finne. Men i ettermiddagssendinga til NRK i Vestfold (radio) kommer det fram:
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/474731
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2009, 13:27   #14
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Ordførerer til reaksjon mot Avinor

Quote:
Originally Posted by JohnnyEagle View Post
Poenget her er at Avinor må subsidiere masse mindre flyplasser
Det er visstnok ikke en eneste Ikea-butikk som i seg selv går med overskudd. Ville Ikea som helhet tjent penger om disse ble lagt ned?
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2009, 15:28   #15
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Ordførerer til reaksjon mot Avinor

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Det er visstnok ikke en eneste Ikea-butikk som i seg selv går med overskudd. Ville Ikea som helhet tjent penger om disse ble lagt ned?
Neivel?? Hvor tror du Ingvard Kamprads 70 milliarder kommer fra?
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2009, 15:44   #16
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Ordførerer til reaksjon mot Avinor

Quote:
Originally Posted by JetBlue View Post
Neivel?? Hvor tror du Ingvard Kamprads 70 milliarder kommer fra?
Det sier seg vel selv: Fra fabrikkene. For Ikea er naturligvis bare helheten interessant og om man legger inn prismarginen hos fabrikken eller butikken, spiller forsåvidt liten rolle. Men om man begynte å legge ned disse ulønnsomme butikkene, ville fabrikkene ikke fått solgt varene sine, og ka-bom. Poenget er at man trenger ikke isolert lønnsomhet i hvert ledd.

Påstand (og dette har jeg ikke regnet på, bare så det er sagt med en gang): Om man la ned alle såkalt ulønnsomme flyplasser i Avinor-systemet, ville de fire-fem gjenværende ikke tjent penger.

Last edited by slankebrusmannen; 18-03-2009 at 15:52.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2009, 16:54   #17
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Ordførerer til reaksjon mot Avinor

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post

Påstand (og dette har jeg ikke regnet på, bare så det er sagt med en gang): Om man la ned alle såkalt ulønnsomme flyplasser i Avinor-systemet, ville de fire-fem gjenværende ikke tjent penger.
Her tror jeg du tar i så du er sikker. F.eks hadde garantert OSL gått med overskudd alene på BGO/SVG/TRD + utlandstrafikken (som riktignok hadde vært mindre).

Men du har et poeng, de store flyplassene kommer bedre ut tallmessig fordi de får feed fra de mindre flyplassene. Det er det ingen tvil om.
sukram is online now   Reply With Quote
Old 18-03-2009, 20:35   #18
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Ordførerer til reaksjon mot Avinor

Quote:
Originally Posted by Fly high View Post
Fordi Torp greier seg selv, er privateid og ikke har noe med Avinor å gjøre.
Torp har noe med Avinor å gjøre, Avinor styrer lufta rundt Torp, de sitter også i tårnet på Torp (enn så lenge)..

Men som nevnt over, dette er politikk. Derfor mener jeg at når politikerne bestemmer at de store flyplassene (de som går med overskudd) skal subsidiere de små burde det gjelde alle de store.. Ellers blir det skjev konkurranse.

Om målet var å tjene penger burde Avinor nok lagt ned Nordnorge (utenom Bodø, Evenes og Tromsø), kanskje alle AFIS-plasser i hele landet utenom Hammerfest, Svalbard og Brønnøy..
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS

Last edited by STARSHIP 2; 18-03-2009 at 20:41.
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2009, 23:18   #19
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Ordførerer til reaksjon mot Avinor

Quote:
Originally Posted by JohnnyEagle View Post

Men som nevnt over, dette er politikk. Derfor mener jeg at når politikerne bestemmer at de store flyplassene (de som går med overskudd) skal subsidiere de små burde det gjelde alle de store.. Ellers blir det skjev konkurranse.
Skjev konkuranse får du iallefall om du skal betale konkurentene dine fordi du klarer å drive med overskudd. Faktisk ville det jo utelukket konkuranse i det store og det hele, siden man strengt tatt kunne ha sittet på ræva og fått subsidier om regnskapet gikk i rødt, uten en eneste flybevegelse.

Tanken er ikke bare litt latterlig, den er hinsides enhver fornuft! For å illustrere hvor idiotisk det er så kan man jo overføre samme prinsippet til andre bransjer:

- McDonalds må gi sitt overskudd til konkurerende gatekjøkken.
- Staten må overlate oljefondet til Island.

Listen kan bli uendelig lang over tilsvarende latterlige eksempler på hva denslags ville innebære.

Hvordan Avinor og staten forvalter sine flyplasser og midler får stå for deres egen regning. De private aktørene må tjene penger eller gå konkurs, akkurat som de fleste andre bedrifter.
De får ingen subsidiering om det går i rødt, og eksisterer utelukkende fordi det er et marked for dem, ikke pga. samferdselspolitikk.
De må klare seg selv, i motsetning til de andre som er Avinor og staten sitt problem.

Å straffe disse fordi Avinor/staten ikke makter/ønsker konkuranse, er vel i tanken så kommunistisk at vi kunne byttet ut korset i flagget med hammer og sigd...

Nei, hvis staten og Avinor ønsker en større bit av kaka andre har laget, så får de kjøpe den, på lik linje med alle andre.
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2009, 07:46   #20
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: Ordførerer til reaksjon mot Avinor

Quote:
Torp har noe med Avinor å gjøre, Avinor styrer lufta rundt Torp, de sitter også i tårnet på Torp (enn så lenge)..
Om måten Torp lufthavn behandler Avinor Flysikring er noe å gå etter, så er det ikke rart de tjener penger.

Løsningen på at de syns Flysikringsdivisjonen er for dyre var å ikke betale regninga i det hele tatt her for ett års tid siden, selv om de får APP tjenesten gratis og kun betaler for tårnet!

Det er klart at Avinor har behov for at flyplasstrukturen modifiseres. Hver gang det kommer opp så virker det som alt eller ingen plasser skal legges ned her inne på forumet. Når man faktisk bruker nøtta litt, så ser man at enkelte plasser ligger litt tett......og forutsetningene som lå til grunn på slutten av 60-tallet er forandret.

I den sammenheng syns jeg at enkelte kommuner har meget høye tanker om seg selv. Har man 45-50 minutter til en stamruteflyplass eller en annen regional lufthavn som har mer trafikk og/eller større muligheter for ekspansjon, da får man se pragmatisk på det og legge ned flyplassen lokalt!

Skulle alle kommuner i østlandsfylkene kreve like kort kjøretid til flyplass ville man måtte bygge en haug.......er tiden til folk i Lofoten mer verdt enn tiden til en næringsdrivende i Skåbu?
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier KrisFlyer Småprat 0 13-04-2019 08:16
Sektorplan for Avinor, mot 2040 Desk pilot Flyforum 0 31-10-2006 10:21
SASBraathens dropper søksmål mot Avinor LN-HAT Flyforum 10 20-05-2005 22:59


All times are GMT +2. The time now is 15:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.