![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]()
Ordfører-reaksjon mot Avinor
Ordførerne i Stavanger og Sola reagerer mot Avinors vurderinger om å legge Sola-utbygging på is. http://www.aftenbladet.no/lokalt/100...t_Avinor_.html Quote:
__________________
Mine bilder på Airliners |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Jeg sier det som det er: Hordaland og Rogaland ut av Norge!
![]() Ellers er jeg helt enig i det som skrives. -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
Det er flere politikere som reagerer på Avinor:
Flere politikere i Vestfold er lei av at myndighetene vil regulere driften av Sandefjord Lufthavn Torp. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...fold/1.6525999 Og disse to har også definitivt et poeng. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
Meget fornuftig brev fra Stavanger. Ved de store byggearbeidene som ble gjort ved Sola de siste årene, burde vel flyplassen ha blitt utvidte mer. Det er litt typisk norsk å måtte sette i gang ny anleggsperiode litt senere. Men det trengs åpenbart.
Angående Torp; det er ille at det ikke skal kunne finnes en flyplass i dette landet hvor staten ikke skal blande seg inn i utviklingen. Jeg har bare ventet på at staten skal gå etter Torp, og ettersom de nå har suksess er ikke dette uventet. Jeg synes det bare er trist å lese slikt. Det står for øvrig mye rart i NTP. Jeg håper Vestfold-politikerne holder Avinor på en armlengdes avstand. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Det var vel dette Quale ville oppnå? Ved å gå hardt ut og snakke om nedleggelser og stans i utbygning, var Avinor garantert at enhver ordfører i nærheten av en flyplass som selvsagt er livsviktig for bosetning og sysselsetning ville blåse seg opp og skape overskrifter. Dette blir nok en distriksdebatt, og med dagens regjering kan Quale regne med at det blir avsatt midler (uansett om det er behov for utbygninger eller ikke). Bra jobba!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Var det ikke samme skriking for ca 1 år siden også?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]() Quote:
Det blir som om Jotun (Sandefjords-bedrift) skulle gi deler av overskuddet sitt til en konkurrerende bedrift som hadde underskudd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]()
Jeg googlet en del for å finne noen dokumentasjon på at Avinor har kommet med (offisielle) ønsker om å regulere driften eller overskuddet på Torp, men kunne ikke finne noe. Er det noen andre som vet hvor dette eventuelt kan finnes?
Eventuelle reguleringer kan kun komme fra Luftfartstilsynet, hvis jeg har forstått dette riktig. Det er de som deler ut konsesjoner. Avinor kan sikkert mene mye om konkurranse fra Torp og Rygge, men noen myndighet til å regulere driften av disse lufthavnene har Avinor ikke. Men de kan jo drive lobbyvirksomhet og ytre sin mening. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Poenget her er at Avinor må subsidiere masse mindre flyplasser, hvorfor skal da Torp få en gratisreise?
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,612
|
![]() Quote:
Avinor er en fortsatt en forvaltningbedrift der politikerne setter opp rammebetingelsene , les krysssubsidiering . Torp er jo privat eiet og det er ingen grunn til at de skal pålegges å krysssubsidiere andre lufthavner. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]() Quote:
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/474731 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]() Quote:
Påstand (og dette har jeg ikke regnet på, bare så det er sagt med en gang): Om man la ned alle såkalt ulønnsomme flyplasser i Avinor-systemet, ville de fire-fem gjenværende ikke tjent penger. Last edited by slankebrusmannen; 18-03-2009 at 15:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
Men du har et poeng, de store flyplassene kommer bedre ut tallmessig fordi de får feed fra de mindre flyplassene. Det er det ingen tvil om. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
Men som nevnt over, dette er politikk. Derfor mener jeg at når politikerne bestemmer at de store flyplassene (de som går med overskudd) skal subsidiere de små burde det gjelde alle de store.. Ellers blir det skjev konkurranse. Om målet var å tjene penger burde Avinor nok lagt ned Nordnorge (utenom Bodø, Evenes og Tromsø), kanskje alle AFIS-plasser i hele landet utenom Hammerfest, Svalbard og Brønnøy..
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS Last edited by STARSHIP 2; 18-03-2009 at 20:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
Tanken er ikke bare litt latterlig, den er hinsides enhver fornuft! For å illustrere hvor idiotisk det er så kan man jo overføre samme prinsippet til andre bransjer: - McDonalds må gi sitt overskudd til konkurerende gatekjøkken. - Staten må overlate oljefondet til Island. Listen kan bli uendelig lang over tilsvarende latterlige eksempler på hva denslags ville innebære. Hvordan Avinor og staten forvalter sine flyplasser og midler får stå for deres egen regning. De private aktørene må tjene penger eller gå konkurs, akkurat som de fleste andre bedrifter. De får ingen subsidiering om det går i rødt, og eksisterer utelukkende fordi det er et marked for dem, ikke pga. samferdselspolitikk. De må klare seg selv, i motsetning til de andre som er Avinor og staten sitt problem. Å straffe disse fordi Avinor/staten ikke makter/ønsker konkuranse, er vel i tanken så kommunistisk at vi kunne byttet ut korset i flagget med hammer og sigd... Nei, hvis staten og Avinor ønsker en større bit av kaka andre har laget, så får de kjøpe den, på lik linje med alle andre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]() Quote:
Løsningen på at de syns Flysikringsdivisjonen er for dyre var å ikke betale regninga i det hele tatt her for ett års tid siden, selv om de får APP tjenesten gratis og kun betaler for tårnet! Det er klart at Avinor har behov for at flyplasstrukturen modifiseres. Hver gang det kommer opp så virker det som alt eller ingen plasser skal legges ned her inne på forumet. Når man faktisk bruker nøtta litt, så ser man at enkelte plasser ligger litt tett......og forutsetningene som lå til grunn på slutten av 60-tallet er forandret. I den sammenheng syns jeg at enkelte kommuner har meget høye tanker om seg selv. Har man 45-50 minutter til en stamruteflyplass eller en annen regional lufthavn som har mer trafikk og/eller større muligheter for ekspansjon, da får man se pragmatisk på det og legge ned flyplassen lokalt! Skulle alle kommuner i østlandsfylkene kreve like kort kjøretid til flyplass ville man måtte bygge en haug.......er tiden til folk i Lofoten mer verdt enn tiden til en næringsdrivende i Skåbu? ![]()
__________________
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier | KrisFlyer | Småprat | 0 | 13-04-2019 08:16 |
Sektorplan for Avinor, mot 2040 | Desk pilot | Flyforum | 0 | 31-10-2006 10:21 |
SASBraathens dropper søksmål mot Avinor | LN-HAT | Flyforum | 10 | 20-05-2005 22:59 |