![]() |
|
![]() |
#161 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
|
![]()
Til begge: Dette emnet er HELT utdebattert, og de av oss som fortsatt vil tvilholde på de gamle virkelighetsoppfatningene kan flytte den diskusjonen ut av denne tråden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Som Norwegian, missliker også Ryanair hva som skjer med SAS nå.
De går (som alltid) ett skritt lengre enn andre, og vil nå ta saken til EU kommisjonen. Jeg tror ikke man kommer noen vei med det, og det tror nok ikke Ryanair heller. Dette går nok fra deres markedsbudsjett. Det er ikke ulovlig å være med i en emisjon dersom man er medeier i et aksjeselskap. En annen ting er at det ikke er fair play overfor andre, i og med at Staten har en "bunnløs" kasse sett i forhold til andre som må hente inn penger i det private markedet. IMM
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]() Quote:
Dersom Norwegian var på konkursens rand og arbeidsplasser stod i fare, ville det ikke vært utenkelig om staten støttet dette selskapet for å opprettholde konkurransen. Det har de gjort i mange andre bransjer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
|
![]()
Er vel "Wingleader" Lufthansa som har kommet med disse forslagene til SAS! SAS jobber jo hardt for å bli solgt ut av Scandinavia. Er redd disse emisjons pengene forsviner til Stockholm. Hadde vært veldig synd om de tidlige sjefene i Danmark og Sverige fikk med seg en solid fallskjerm. Statlig eierskap har ikke vært bra for SAS ihvertfall ikke med den lave posten som 14.3% som vi har i Norge. En aktiv eier hadde vært bedre! Markedet har ikke tro på selskapet! Det er rart staten setter inn penger da! Det er mat for Norwegian og Ryanair, og mange andre konkurenter.
Last edited by C172; 04-02-2009 at 21:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Jeg vet ærlig talt ikke hvor mange arbeidsplasser som ville forsvunnet hvis SAS for eksempel hadde gått konkurs. Antall flyvninger rundt omkring i landet ville nok blitt like mange, folk skal jo reise uansett. Crew i flyene hadde nok fortsatt å fly fra Oslo til Bergen, men kanskje i en annen uniform.
Da Sterling gikk konkurs ble rutene raskt overtatt av andre. Antall ansatte er nok fortsatt omtrent det samme når alt kommer til alt.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
|
![]() Quote:
Staten hadde lik eierandel i Braathens som de har i Norwegian. Tipper det hadde blitt brudulje fra SAS-hold om Staten hadde bidratt med DY nødhjelp om det hadde vært aktuelt.. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Posts: 295
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Det er vanskelig a si hva EU vil gjöre.
Da Italia som ene-eier valgte a gi Alitalia mere penger, tok EU en dyp kik pa dette.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]() Quote:
Nu är det ju så att inget av de tre nationella moderbolagen finns kvar idag. De upphörde i och med att SAS AB bildades. Svenska, norska och danska staten äger direkt andelar i SAS AB och inte som förr via ägarbolag som tillsammans bildade ett konsortium. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,202
|
![]()
Noe sier meg at det er WIAS som redder resultatet her?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
![]() Wed Feb 04 14:23:34 CET 2009 Oslo (TDN Finans): EUs statsstøtte-regler blir ikke et hinder for de tre nordiske statene til å bidra i en emisjon i SAS. Det sier kommunikasjonsansvarlig Bertil Ternet i SAS til Nyhetsbyrån Direkt. Ternet understreker at dette har blitt utredet både internt og eksternt. -- TDN Finans CT 22 00 11 55 finans@tdn.no |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,202
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Det problematiske med en stat som eier er vel dette:
En privat aksjonaer, firma eller investeringsselskap har ikke ubegrensede midler. En stat kan skaffe seg stadig nye penger via skatter/avgifter. Sa dette hva EU na ser pa er de facto eksakt denne spörsmal: Forholder seg staten eksakt som en normalt privat eier vil har gjort eller ikke. Kommer de til konklusjonen at staten forholder seg som en privat eier, sa vil det komme en ok fra Brussels. Ellers vil det bli nekted. Her kan det hjelpe SAS i sitt argumentasjon at Wallenberg sitt investerings-selskap er med.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Siden statlig eierskap er lov, så må det også være lov å bidra i en emisjon ?
Men at staten ikke bør være eier er en annen diskusjon... |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Ingen tvivl har stat lov a bidra til emmisjon. Mens dersom staten tegner en emmisjon hvor alle andre bare rister med hodet, sa snakker vi om statsstötte. Eksakt dette skjedde hos Alitalia og Olympic.
Som sagt för, det er ikke problematisk med faktum at en stat eier en aksjepost. Problematisk blir dette dersom stat forholder seg ikke lik som en privat eier.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
|
![]()
Har andre investorer skutt inn penger i SAS utenom Wallenberg og de andre skandinaviske landene? Staten får vel en bedre eier post i selskapet nu da!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]() Quote:
Nu har varken staten eller Wallenberg skjutit till några pengar. Nyemissionen har nämligen inte blivit av ännu. Så vitt jag vet har alla som äger aktier i SAS rätt att delta i en nyemission och antalet teckningsrätter motsvarar andelen aktier man äger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder | Robin882 | Flyforum | 2 | 11-05-2012 07:24 |
SAS sminket bort 12 milliarder | MartinL | Flyforum | 12 | 17-01-2010 22:01 |
SAS ”sminket bort” 12 milliarder | PAS | Flyforum | 1 | 17-01-2010 21:46 |
Norge skal bruke opptil 40 milliarder på nye jagerfly. | sail4fun | Flyforum | 6 | 03-05-2006 07:56 |
OA skal betale milliarder retur | Guest | Flyforum | 2 | 15-09-2005 08:34 |