Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-02-2009, 18:06   #161
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Quote:
Originally Posted by Boeingflyer View Post
Kjøpet av Braathens er en av grunnene til at SAS Norge er den delen av SAS som går best. Hmm...
Tror kanskje kuer skal drive med det de kan, drøvtygging f.eks.
Kan du prøve å forklare en enkel drøvtygger hvorfor oppkjøpet av Braathens er grunnen til at SAS Norge går best? Jeg er spent på å høre forklaringen.
Kua is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 19:02   #162
PAFB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Quote:
Originally Posted by Kua View Post
Kan du prøve å forklare en enkel drøvtygger hvorfor oppkjøpet av Braathens er grunnen til at SAS Norge går best? Jeg er spent på å høre forklaringen.
Til begge: Dette emnet er HELT utdebattert, og de av oss som fortsatt vil tvilholde på de gamle virkelighetsoppfatningene kan flytte den diskusjonen ut av denne tråden.
PAFB is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 20:11   #163
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Som Norwegian, missliker også Ryanair hva som skjer med SAS nå.
De går (som alltid) ett skritt lengre enn andre, og vil nå ta saken til EU kommisjonen.
Jeg tror ikke man kommer noen vei med det, og det tror nok ikke Ryanair heller. Dette går nok fra deres markedsbudsjett.
Det er ikke ulovlig å være med i en emisjon dersom man er medeier i et aksjeselskap. En annen ting er at det ikke er fair play overfor andre, i og med at Staten har en "bunnløs" kasse sett i forhold til andre som må hente inn penger i det private markedet.

IMM
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 20:14   #164
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Quote:
Originally Posted by imm View Post
i og med at Staten har en "bunnløs" kasse sett i forhold til andre som må hente inn penger i det private markedet.
Selv om staten har en "bunnløs" kasse betyr det ikke at de ville støttet hva som helst og at pengene bare kastes ut av vinduet. Man må se dette i en større sammenheng - og se på alternativet i en kost/nytte-sammenheng.

Dersom Norwegian var på konkursens rand og arbeidsplasser stod i fare, ville det ikke vært utenkelig om staten støttet dette selskapet for å opprettholde konkurransen. Det har de gjort i mange andre bransjer.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 20:53   #165
C172
ScanFlyer Gold
 
C172's Avatar
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Er vel "Wingleader" Lufthansa som har kommet med disse forslagene til SAS! SAS jobber jo hardt for å bli solgt ut av Scandinavia. Er redd disse emisjons pengene forsviner til Stockholm. Hadde vært veldig synd om de tidlige sjefene i Danmark og Sverige fikk med seg en solid fallskjerm. Statlig eierskap har ikke vært bra for SAS ihvertfall ikke med den lave posten som 14.3% som vi har i Norge. En aktiv eier hadde vært bedre! Markedet har ikke tro på selskapet! Det er rart staten setter inn penger da! Det er mat for Norwegian og Ryanair, og mange andre konkurenter.

Last edited by C172; 04-02-2009 at 21:11.
C172 is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 20:53   #166
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Jeg vet ærlig talt ikke hvor mange arbeidsplasser som ville forsvunnet hvis SAS for eksempel hadde gått konkurs. Antall flyvninger rundt omkring i landet ville nok blitt like mange, folk skal jo reise uansett. Crew i flyene hadde nok fortsatt å fly fra Oslo til Bergen, men kanskje i en annen uniform.

Da Sterling gikk konkurs ble rutene raskt overtatt av andre. Antall ansatte er nok fortsatt omtrent det samme når alt kommer til alt.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 21:09   #167
apron
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Dersom Norwegian var på konkursens rand og arbeidsplasser stod i fare, ville det ikke vært utenkelig om staten støttet dette selskapet for å opprettholde konkurransen. Det har de gjort i mange andre bransjer.
..tja - staten var vel ikke spesielt aktiv i 2002, både med tanke på å sikre konkurranse og arbeidsplasser.

Staten hadde lik eierandel i Braathens som de har i Norwegian. Tipper det hadde blitt brudulje fra SAS-hold om Staten hadde bidratt med DY nødhjelp om det hadde vært aktuelt..
apron is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 21:25   #168
B777ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 295
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Selv om staten har en "bunnløs" kasse betyr det ikke at de ville støttet hva som helst og at pengene bare kastes ut av vinduet. Man må se dette i en større sammenheng - og se på alternativet i en kost/nytte-sammenheng.

Dersom Norwegian var på konkursens rand og arbeidsplasser stod i fare, ville det ikke vært utenkelig om staten støttet dette selskapet for å opprettholde konkurransen. Det har de gjort i mange andre bransjer.
Jo, men har de etter EU-reglene lov til det? Apropos det, er det noen som vet hvor sannsynlig er det at Ryanairs klage vil få medhold?
B777ER is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 22:04   #169
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Det er vanskelig a si hva EU vil gjöre.

Da Italia som ene-eier valgte a gi Alitalia mere penger, tok EU en dyp kik pa dette.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2009, 00:07   #170
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post
Ang at SAS Norge AS skal bestå så menes det nok de gamle eierselskapene DNL, DDL og ABA, som har eksistert helt siden SAS ble opprettet. DNL er 51% eid av staten, resten av private, og eier 2/7 av SAS AB som er registrert på børsen i STO. Disse er rene eierselskaper som ikke har hatt noe med flyoperasjonene å gjøre, og de vil helt sikkert bestå som før.

Nu är det ju så att inget av de tre nationella moderbolagen finns kvar idag. De upphörde i och med att SAS AB bildades. Svenska, norska och danska staten äger direkt andelar i SAS AB och inte som förr via ägarbolag som tillsammans bildade ett konsortium.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2009, 08:27   #171
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,202
Default Re: SAS Group Year-end Report January-December 2008

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
Widerøe’s full-year earnings for 2008 amounted to MSEK 20
Noe sier meg at det er WIAS som redder resultatet her?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 05-02-2009, 10:36   #172
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Jeg vet ærlig talt ikke hvor mange arbeidsplasser som ville forsvunnet hvis SAS for eksempel hadde gått konkurs. Antall flyvninger rundt omkring i landet ville nok blitt like mange, folk skal jo reise uansett. Crew i flyene hadde nok fortsatt å fly fra Oslo til Bergen, men kanskje i en annen uniform.

Da Sterling gikk konkurs ble rutene raskt overtatt av andre. Antall ansatte er nok fortsatt omtrent det samme når alt kommer til alt.
SAS-REGLER BLIR IKKE ET HINDER FOR EMISJONEN -TERNET
Wed Feb 04 14:23:34 CET 2009
Oslo (TDN Finans): EUs statsstøtte-regler blir ikke et hinder for de tre
nordiske statene til å bidra i en emisjon i SAS.

Det sier kommunikasjonsansvarlig Bertil Ternet i SAS til Nyhetsbyrån
Direkt.

Ternet understreker at dette har blitt utredet både internt og eksternt.
--
TDN Finans
CT
22 00 11 55
finans@tdn.no
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2009, 10:37   #173
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post
Det blir nok ikke et svenks AOC, men et AOC underlagt STK (Skandinavisk TilsynsKontor) som er driftet av de tre skandinaviske luftfartsmyndighetene i fellesskap, på samme måte som det ble gjort før. SAS i DK, SV og IC har for øvrig hatt (og har fremdeles) flere norsk registrerte fly underlagt STK også etter at Norge fikk eget AOC.

Ang at SAS Norge AS skal bestå så menes det nok de gamle eierselskapene DNL, DDL og ABA, som har eksistert helt siden SAS ble opprettet. DNL er 51% eid av staten, resten av private, og eier 2/7 av SAS AB som er registrert på børsen i STO. Disse er rene eierselskaper som ikke har hatt noe med flyoperasjonene å gjøre, og de vil helt sikkert bestå som før.
Var det ikke slik at STK ikke ville ha det slik da, og pt så var det vel under etablering egne AOC' i .SE og .DK ? , så da havner vel allt i .SE vil man tro, eller har STK reversert ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2009, 10:47   #174
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
Oslo (TDN Finans): EUs statsstøtte-regler blir ikke et hinder for de tre nordiske statene til å bidra i en emisjon i SAS.

Det sier kommunikasjonsansvarlig Bertil Ternet i SAS til Nyhetsbyrån
Direkt.

Ternet understreker at dette har blitt utredet både internt og eksternt.
Tja, så lenge EU kommisjonen (alternativt ESA) ikke har sagt sitt så kan vel ikke interne og eksterne utredninger annet enn å gjøre en beslutningstaker mer eller mindre sikker i sin sak.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2009, 10:50   #175
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,202
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Tja, så lenge EU kommisjonen (alternativt ESA) ikke har sagt sitt så kan vel ikke interne og eksterne utredninger annet enn å gjøre en beslutningstaker mer eller mindre sikker i sin sak.
Det er riktig, men samtidig så skal man ikke se bort ifra at SAS har hatt kontakt med EU underveis her
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 05-02-2009, 11:30   #176
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Det problematiske med en stat som eier er vel dette:

En privat aksjonaer, firma eller investeringsselskap har ikke ubegrensede midler. En stat kan skaffe seg stadig nye penger via skatter/avgifter. Sa dette hva EU na ser pa er de facto eksakt denne spörsmal: Forholder seg staten eksakt som en normalt privat eier vil har gjort eller ikke.

Kommer de til konklusjonen at staten forholder seg som en privat eier, sa vil det komme en ok fra Brussels. Ellers vil det bli nekted.

Her kan det hjelpe SAS i sitt argumentasjon at Wallenberg sitt investerings-selskap er med.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2009, 11:33   #177
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Siden statlig eierskap er lov, så må det også være lov å bidra i en emisjon ?
Men at staten ikke bør være eier er en annen diskusjon...
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2009, 11:41   #178
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Ingen tvivl har stat lov a bidra til emmisjon. Mens dersom staten tegner en emmisjon hvor alle andre bare rister med hodet, sa snakker vi om statsstötte. Eksakt dette skjedde hos Alitalia og Olympic.

Som sagt för, det er ikke problematisk med faktum at en stat eier en aksjepost. Problematisk blir dette dersom stat forholder seg ikke lik som en privat eier.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2009, 12:42   #179
C172
ScanFlyer Gold
 
C172's Avatar
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Har andre investorer skutt inn penger i SAS utenom Wallenberg og de andre skandinaviske landene? Staten får vel en bedre eier post i selskapet nu da!
C172 is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2009, 13:25   #180
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Quote:
Originally Posted by C172 View Post
Har andre investorer skutt inn penger i SAS utenom Wallenberg og de andre skandinaviske landene? Staten får vel en bedre eier post i selskapet nu da!

Nu har varken staten eller Wallenberg skjutit till några pengar. Nyemissionen har nämligen inte blivit av ännu. Så vitt jag vet har alla som äger aktier i SAS rätt att delta i en nyemission och antalet teckningsrätter motsvarar andelen aktier man äger.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder Robin882 Flyforum 2 11-05-2012 07:24
SAS sminket bort 12 milliarder MartinL Flyforum 12 17-01-2010 22:01
SAS ”sminket bort” 12 milliarder PAS Flyforum 1 17-01-2010 21:46
Norge skal bruke opptil 40 milliarder på nye jagerfly. sail4fun Flyforum 6 03-05-2006 07:56
OA skal betale milliarder retur Guest Flyforum 2 15-09-2005 08:34


All times are GMT +2. The time now is 14:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.