![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,286
|
![]()
Og skatteyderne skal til at betale
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,381
|
![]()
Det er vel ikke skattepengen som skal brukes...men som eier er det helt naturlig at man må yte litt når det kreves. Ikke ulikt emisjoner hos f.eks Norwegian.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2008
Posts: 441
|
![]()
minus 2 langdistancemaskiner?
Er det ikke det antal der flyver ud af ARN? :-(
__________________
Upcoming flights: BLL-FRA-MAN-LHR-FRA-BLL-FRA-DEN-YVR-PEK-MUC-FRA-BLL-FRA-MAD-MXP-BRI-MUC-FRA-BLL-FRA-LCA-FRA-BLL-FRA-DRS-FRA-BLL All before september 2010 |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,202
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,870
|
![]()
Trist å se skandinavias tidligere råeste merkevare havne der det er i dag. Fra det råe imperiet Jan Carlsson hadde til det som er igjen i dag. Synd hvis de tar kvelden nå og man husker det som selskaept fullt av streiker og dalene service...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
Dessuten er det noe som heter den enes død den andres brød. Blir spennende og se hvor SAS kutter på langrutene og hvilken storm det skaper.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,617
|
![]()
Dette er trist men sikkert nødvendig. De bør klare å snu skuten nå, og SAS har sikret seg fred med fagforeningene tidligere i år, og godt er det.
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
|
![]() Quote:
Selg hele greia, eller gi det bort. ![]()
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE: Ut på tur: TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Fra KABIN.no , http://www.kabin.no/nyhet_4106.nml
3.2.09 Nye SAS NKF og de øvrige fagforeningene ble i går kveld informert om at SAS omorganiseres. Innen 4. februar kommer trinn en med ny struktur i hvert enkelt land. Deretter kommer trinn to med innplassering i konsortiet som skal være på plass innen 1. april 2009. Vi skal tilbake til den selskapskonstruksjon vi kom fra for vel fire år siden. Det blir ett SAS, og vi skal alle sammen bytte arbeidsgiver tilbake til konsortiet senest 1. april 2009. Det blir dermed ett AOC som skal brukes i alle tre land inklusive intercont. (IC). Det norske AOC-et går inn i konsortiet senest i slutten av 2009. De tre SK-aksjeselskapene avregistreres så fort som mulig. Flyoperasjonene organiseres innledningsvis som i dag på tre hovedbaser under tre Chief Operating Officers (landssjefer). I Norge blir dette Ola Strand. Anders Ehrling avgår i Sverige og det samme gjør Suzanne Larsen i Danmark. Disse erstattes av nye sjefer rekruttert internt i SAS. Sjef for det ”nye” flyselskapet Scandinavian Airlines blir John Dueholm som fortsetter som vice-VD i konsernet. Samtidig introduseres en ny kommersiell plattform. Det blir et meget slanket SAS i fremtiden, mange deler blir solgt og det kommer ytterligere trafikkreduksjoner, med totalt 12 fly hvorav to er IC-maskiner. Kommersielt legges IC under COO CPH og operasjonelt legges IC i konsortiet. Trafikkreduksjoner og flyreduksjoner vil medføre ny overtallighet både for piloter og kabinansatte. Vi vet ennå ikke hvilke ruter som rammes og kan derfor ikke si noe om en eventuell overtallighet for norske CC. Vi vil bruke tiden frem til 1. april for å se på konsekvenser og løsninger. Vi henviser videre til den omfattende informasjonen som SAS sender ut i dag når det gjelder ytterligere detaljer rundt omorganiseringen i SAS. En snart fireårig ”ørkenvandring” er om meget kort tid over, og NKF gratulerer konsernsjef Mats Jansson med beslutningen. Vi gleder oss over at ledelsen har lyttet til de ansattes råd og forslag. NKF kommer med mer informasjon så snart vi har flere detaljer å komme med |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,682
|
![]() Quote:
Min vurdering: En del av de som i dag reiser på C flytter seg ned til Y+. Prisen på Y+ vil over tid bevege seg mer mot C-pris segmentet. Resultatet er færre på C og flere på Y+. Om dette er bra for totalen eller ikke kan jo kanskje noen økonomer svare på? ![]()
__________________
Upcoming flights: None |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
|
![]()
Vi visste vel alle at noen endringer måtte komme. Personlig håper jeg at SAS kan vokse igjen "når krisa er over". Problemet for flyselskaper er at de ikke har nok fleksibilitet til å gjøre endringer når konjunkturene svinger. Og det er vel lett å forstå med tanke på dyre fly og at man er avhengig av mye mennesker for å operere dem.
Om endringer blir suksess eller katastrofe avhenger helt av hvordan de gjennomfører dem. Tar de bort mer service i forhold til sine passasjerer har de nok tapt før de har begynt. Jeg håper at de snart tar til fornuften og satser litt friskt i forhold til å forbedre gjeldende slagord "Vi relanserer service". Og denne gangen gjøre det SKIKKELIG! Tror SAS har alt å vinne på å gjeninnføre gratis mat og drikke bakerst og å gi 100% bonuspoeng som et minimum. Mange velger bort SAS nettopp på grunn av dette. Disse kundene MÅ SAS klare å vinne tilbake! Det kan jo se ut til at de har tenkt å samle SAS i ett selskap nå, istedet for 4 selskaper. (Selv om det ikke stod direkte.) Det tror jeg er fornuftig. Så kan man spare inn en haug med toppledere og mellomledere. Manpower koster penger! Det er selvfølgelig synd at mange må gå, men alternativet hadde jo vært at alle måtte gå. Det er forresten en liten stemme i bakhodet mitt som sier til meg at med alle disse planene som SAS har, og den arrogansen SAS sin formann har vist, så er det nok ingen i SAS sin ledelse som kommer til å bry seg døyten om hva vi måtte mene om Eurobonus osv. SAS har feilet i det å lytte til sine kunder, og det er nok en av grunnene til at de er hvor de er! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,202
|
![]()
Tror det nå er fornuftig å samle SAS i 1 selskap med 1 felles AOC
De kabinansatte virker ihvertfall positive. Ifølge dem har ledelsen lyttet på de ansatte ![]() Noe sier meg at avgangene her ikke er 100% frivillige og på eget initiativ |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]()
Det er selvfølgelig ikke noe tvil om at kuttene måtte komme uansett, men er det noen som har formeninger om at SAS med dette gjør seg klare og "tilpasser seg" for å bli kjøpt opp av LH?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Det står at mye virksomhet skal "outsorces " , så gjenstår det å se om dette er blitt mere praktisk mulig enn det var for noen måneder siden.
Ellers er det lite hyggelig å lese at den kostbare omleggingen til 3 skandinaviske flyselskaper skal reverseres. Her har Sas kastet bort unødvendig mye penger. Nå når man er kvitt Spanair så kan bør Sas konsentrerer seg om sitt egent marked i Nord Europa og heller ta beslutningen om å legge ned hele IC avdelingen. Sas er rett og slett ikke store nok til å drive med det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,682
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: None |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Da forsvinner vel "scanor" etter hvert da..
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 297
|
![]()
Hva skjer med STS og SGS?
__________________
upcoming flights.. mange |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,478
|
![]()
Mycket som sker i koncernen nu och jag ser mig speciellt positiv till att det återigen blir ett AOC. Är det någon som vet hur mycket (om någonting) besparingen var på att inte låta folk från alla baser flyga hela produktionen eg. danska CC på svensk inrikes , svenska piloter ut från CPH etc. Vad som händer med SGS tror jag blir att passenger services behålls och dras in i bolaget och ramp går till någon annan (Globeground?)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,922
|
![]()
Er det klarlagt hvilke følger vil dette får for SGS, STS og Cargo?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 297
|
![]()
Fant det selv: om SGS iallefall.
"SGS blir en del av driftsenheten i Norge som ledes av Ola H. Strand. SGS international outsources og SGS' linjestasjoner i skandinavia vurderes individuelt. Denne vurdering legges til den enkelte region og det er ikke fastsatt noen tidsramme på nåhværende tidspunkt."
__________________
upcoming flights.. mange |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder | Robin882 | Flyforum | 2 | 11-05-2012 07:24 |
SAS sminket bort 12 milliarder | MartinL | Flyforum | 12 | 17-01-2010 22:01 |
SAS ”sminket bort” 12 milliarder | PAS | Flyforum | 1 | 17-01-2010 21:46 |
Norge skal bruke opptil 40 milliarder på nye jagerfly. | sail4fun | Flyforum | 6 | 03-05-2006 07:56 |
OA skal betale milliarder retur | Guest | Flyforum | 2 | 15-09-2005 08:34 |