Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-01-2009, 20:06   #21
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Re: God lørdag morgen

Quote:
Originally Posted by AirbusTero View Post
God kveld fra Gamle Oslo. Her er alt stille og rolig. Titter opp på fullmånen og kaster et og annet blikk på Anne Rimmen på idrettsgallaen. Bare cola i glasset i dag, etter gårsdagens altfor mange fredagspils...
Trodde AirbusTerror hadde vært i Oslo sentrum igjen i ettermiddag?

Jaja! Fra spøk til revolver! Skål! I kveld er det min tur med noe godt i glasset!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2009, 20:13   #22
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Var jo godt du sa Stena Line! hehe! Skål!

BF
Tør ikke noe annet vet du
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2009, 22:13   #23
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

God lørdagskveld! Fullført helgens arbeid som IT-konsulent (bare satt opp en PC altså...) og belønnet meg selv med å fikse en tur til London for meg og samboeren til høsten. Som flere andre her har gjort tidligere så blir det BA i Club Europe OSL-LHR. Ut fredag 11:55 og retur søndag kl 16:40 for så lite som 2898 kr bestilt hos Farmer (aka WIAS)

Nå skal det slappes av. Ha en fortsatt fin lørdagskveld!

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2009, 22:27   #24
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
Som flere andre her har gjort tidligere så blir det BA i Club Europe OSL-LHR. Ut fredag 11:55 og retur søndag kl 16:40 for så lite som 2898 kr bestilt hos Farmer (aka WIAS)
Fornuftig valg Tør påstå at BA har det beste produktet mellom OSL og LHR. Sjekket SAS for å sammenligne priser, og på Economy, var laveste prisen til SK ca. en hundrelapp dyrere enn den laveste prisen til BA - og enda har BA råd til å både mate deg, og sjenke deg med både øl, vin og sprit.

I tillegg får man business-billett for, ja som du nevner, under 3000 kroner!
Martin is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2009, 22:32   #25
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
I tillegg får man business-billett for, ja som du nevner, under 3000 kroner!
Det er en god investering! British Airways og Swiss har begge en meget god business-deal, og jeg håper at flere selskaper vil gjøre det samme. Med Swiss kan man fly opptil fire sektorer i business for rundt 3000 kr., selvsagt synd at de ikke flyr fra Oslo. Hadde selv en god opplevelse Hamburg-Zürich-Manchester i går, rapport kommer.

Les mer om tilbudet her:
http://www.swiss.com/countries/CH/EN...ade_PR_CH_EN01

Ellers synes jeg at SAS burde kuttet Economy Extra i Europa og heller kjørt fleksible Economy-billetter og servering i Economy.
Old 10-01-2009, 22:33   #26
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Sjekket SAS før jeg bestemte meg, men det var egentlig en no-brainer da jeg så prisene til deres For utreise og retur på de datoene vi skal reise og i det samme tidsrommet på døgnet så skal SAS ha ca 4700 kr for 2 pers i Economy... Legg til 1200 kr så har man biz med BA... Skal man reise Economy Extra med SAS så blir prisen pene 11 510 kr for to pers... For den summen kan to personer ta seg to rundturer i biz med BA til LHR Det å kunne reise biz for under 2900 kr OSL-LHR t/r pr pers er nesten for godt til å være sant

Last edited by jcnorway; 10-01-2009 at 23:48.
Old 10-01-2009, 22:37   #27
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Fordelen med SAS er at de flyr til LCY, men dit er det jo ikke alltid billig...
Old 10-01-2009, 23:26   #28
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

BA er faktisk så billige, at når moren min spanderte London-tur på søsteren min og meg i bursdagsgave for et drøyt år siden, spanderte hun businessbilletter uten at hun visste.. Hun syntes ikke det var dyrt

Vi kan jo også ta et lite regnestykke på bonusprogrammene:

BA Executive Club:

-Silver Tier: Krever 400 Tier Points. En flight i Biz innen Europe gir 40 poeng.
-400\40=10 flighter\5xTur-retur OSL-LHR på et år.
-3000*5= 15.000 kroner for sølvstatus

SAS Eurobonus

-EB Sølv, krever 20.000 poeng.
-OSL-LHR\LCY gir: 1800 i Economy Extra, 2400 poeng i Business.
-I Extra krever dette 20.000\1800=11,1, eller 12 flighter\6 helgeturer til London
-5755*6=34530 for Sølvstatus

-Biz, krever 20.000\2400=8,3, som gir 5 helgeturer (Hvis man runder opp til nærmeste partall - man skal hjem igjen og)
-8646*5=43230 kroner for sølvstatus.

Man er altså enige om at sølvstatusen koster under halvparten av hva den koster i Economy Extra hos SAS (Har ikke regnet i Economy - Hos BA mener jeg billigste billett som opptjener Tier Points koster det samme som Restricted Business, og hos SAS er det for mange forskjellige poengsatser og priser ute og går, men jeg kan ikke tenke meg at det lønner seg noe mer).

Som EB sølv får man bl.a.

• Business sjekk inn uavhengig av billettype*
• 10 kg ekstra innsjekket bagasje** (unntatt til og fra USA)

BA sølv gir:

•Business-innsjekk uansett billetype
•Loungetilgang (!!)

I hovedsak, begge gir tilgang til Business-skranken, mens BA slipper deg inn i loungen! Hos SAS må man være gull for å få loungetilgang (med mindre man har en biz-billett, selvsagt)

Så kort oppsummert: For mye mindre penger, får du flere fordeler som sølv hos BA, enn som sølv hos SAS.

Det er hvertfall sånn jeg oppfatter forskjellene mellom SAS og BA. Om noen har noen andre argumenter for at SAS er best, så kom gjerne med dem..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2009, 23:44   #29
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Oppsettet ditt er jo laget med utgangspunkt i et mål om å få status hos et flyselskap, og de færreste reiser med dette som mål. Dessuten tar du bare utgangspunkt i trafikken på en rute - og reiser man på fullprisbilletter har SAS et produkt som er bedre enn British Airways på denne konkrete ruten. Det vil kanskje gjøre at man heller velger SAS fremfor British Airways, til tross for at sølvkortet hos sistnevnte gir flere fordeler. Totalt sett gir sølvkort på British Airways og bmi mye for pengene - og ellers vet vel alle at SAS EuroBonus Silver ikke er noe å samle på...
Old 10-01-2009, 23:47   #30
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Concorde View Post
Har akkurat kommet hjem fra Oslo sentrum etter å ha sett de forbanna pøbelsvina ødelegge vår by. Kanskje regjeringen snur i innvandringspolitikken snart? Skulle invitert hele gjengen med på Stena Line og sendt båten midtskibs og dratt ut bunnproppen.
sånnn går det når våre myndigheter vil at vi skal være verden sosialkontor og importere ukritisk diverse fra midt østen og asia. Kombinert med snillistiske myndigheter og politii som bryr seg mest om de som ligger i 100 i 80 sonen så får vi et kaos i Oslo. Dessverre er det kun "feil" parti som tør innrømme det
Old 10-01-2009, 23:47   #31
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Fin gjennomgang Martin! Veldig interessant å lese!
Kanskje du kunne lage en lignende analyse for å oppnå gullstatus?

Har en kommentar til det om hva det koster å oppnå sølvstatus. Du bruker jo utelukkende OSL-LHR for å måle kostnaden, som du setter til 34530 kr. Men hvis man f.eks. flyr SAS OSL-ARN-BKK og retur i Eco Extra vil denne gi 19800 poeng og prisen får man ned mot 13 000 kr. Da er jo ikke forskjellen så stor lenger. Mitt inntrykk er at BA er mye dyrere på intercont "extra klasse" enn det SAS er, og produktet er tilnærmet likt uten å dra det for mye i detalj.

Men er det kun OSL-LHR som har så grei biz pris, eller kan man connecte til andre plasser i Europa også for en meget lav pris? Ser at Swiss sitt tilsvarende biztilbud gir ca samme pris på å fly kun til ZRH som om man fortsatte til Spania eller Italia.

BF

Old 10-01-2009, 23:49   #32
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
sånnn går det når våre myndigheter vil at vi skal være verden sosialkontor og importere ukritisk diverse fra midt østen og asia. Kombinert med snillistiske myndigheter og politii som bryr seg mest om de som ligger i 100 i 80 sonen så får vi et kaos i Oslo. Dessverre er det kun "feil" parti som tør innrømme det
Eller at politiet var opptatt da de var på leting etter horekunder! Ja man har virkelig rett fokus her i landet! Men nå er det jo ikke politikk vi skal diskutere her!

BF

Old 10-01-2009, 23:56   #33
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Sitter også igjen med et inntrykk av at man får mer for pengene hos BA enn hos SAS. Har ikke satt meg veldig inn i lojalitetsprogrammet til BA. Jeg tenker slik:

Jeg er grei og "likestiller" SAS sin Economy Extra med BA sitt Club Europe konsept (selv om dette ikke er rettferdig ovenfor CE)... Jeg kan reise 2 ganger tur/retur OSL-LHR i CE med BA for samme pris som det SAS skal ha for EN rundtur OSL-LHR i Economy Extra. Det at SAS da slenger litt ekstra poeng etter meg fordi jeg flyr Economy Extra betyr ingenting når "gevinsten" ved å velge BA er at jeg kan ta en ekstra rundtur i biz... Kall det gjerne en "reward trip" for å velge bort SAS...

Old 10-01-2009, 23:58   #34
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Det synes vel helt klart at hvem som vinner avhenger av hvilke ruter du vanligvis flyr.

BF

Old 11-01-2009, 00:04   #35
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Quote:
Det er mye man kan si om hva politiet bør prioritere osv, men jeg synes de skal ha ros for måten de har håndtert disse pøblene på foreløpig. Det er nok ingen lett oppgave dette, men jeg synes de ut fra forutsetningene har gjort en god jobb.

Last edited by jcnorway; 11-01-2009 at 00:14.
Old 11-01-2009, 00:07   #36
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by Concorde View Post
Har akkurat kommet hjem fra Oslo sentrum etter å ha sett de forbanna pøbelsvina ødelegge vår by. Kanskje regjeringen snur i innvandringspolitikken snart? Skulle invitert hele gjengen med på Stena Line og sendt båten midtskibs og dratt ut bunnproppen.
Quote:
Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte etter å lest dette... Men jeg hadde satt pris på å slippe å lese det, i alle fall på et flyforum.
Old 11-01-2009, 00:12   #37
JoeW
ScanFlyer Rusty

Jaja, mens Oslo er ødelagt brukes kvelden på å fylle ut skjemaer for fornyelse av amerikansk visum. Har interview på ambassaden i Oslo neste mandag, koselig nok. Da er det forhåpentligvis fem år til neste gang det trenges!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2009, 00:20   #38
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Ja, og jeg sitter her og koser meg med pc, tv og noe godt i glasset! Skål, kosmonauter!

BF

Old 11-01-2009, 00:22   #39
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

le eller gråte. Poenget er at vi har snilistiske myndingheter....og politiet er opptatt med å være sykemeldt
Old 11-01-2009, 00:22   #40
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
le eller gråte. Poenget er at vi har snilistiske myndingheter....og politiet er opptatt med å være sykemeldt
Eller rett og slett sosialisme.
JoeW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules