![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Har planlagt med en til til Luftfartsmuseumet i neste uke.
Et det noe mer man bør få med seg i Bodø neste uke, luftfartsrelatert, eller noe annet ? /Geir |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Du kan jo stikke innom hos Bodø Luftfartshistoriske forening i det gule bygget ved Luftfartsmusèet ("Satelitten", godt synlig fra Kafè Gidsken i musèet). Så har du jo utsiktspunktet Rønvikfjellet (ikke luftfartsrelatert), som ligger 3-4 km fra sentrum mot nordøst. Derfra har man oversikt over det meste, i godt vær. Bodø kaller seg "Luftfartsbyen", men det er vel kanskje bare flyplassen og Luftfartsmusèet det da.
God tur, iallefall! ![]()
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
avhengig av hvor lang tid du har, Nye Bodø Spektrum http://www.bodospektrum.no/, skaffe deg en rundtur hos Widerøes (vet ikke hvordan) ovenstående forslag om et besøk hos Luftfartshistorisk forening er lurt, Kjerringøy, i Saltstraumen på sitt sterkeste med rib (500hk innenebords motor) usannsynlig gøy, havørnsenteret, rundtur ute i værran med hurtigbåt tar et par timer, fantastisk fin tur. ørret fiske i Valnesfjord osv osv. mye å gjøre, bare fantasien og tiden du har til rådighet som stopper deg
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
..he-he..., selvsagt, har'n SÅ god tid er jo, i tillegg til alt det spitfire nevner, Saltstraumen et must. Men da snakker vi leiebil...
![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg synes ikke at Norsk Luftfartsmuseum har en veldig imponerende samling med tanke på at det er et nasjonalt museum, selv om de har en del godbiter. Flymuseet på Sola har jo nesten like mange fly på utstilling, og jeg vil tro at Forsvarets Flysamling Gardermoen har en minst like god samling av militære fly som Norsk Luftfartsmuseum.
Flymuseet på Sola har forresten fått noen fine sider, med mye informasjon om hvert enkelt fly. http://www.flymuseum-sola.no/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg har ikke vært på Flysamlingen på GM enda, ei heller på Sola, og til alt overmål er jeg sikkert farget av at jeg er tilhenger av at Luftfartsmusèet skal ligge der det ligger. MEN...; ut fra de bildene jeg har sett fra Flysamlingen på GM, hvorfor må fly stilles ut i et så "kaldt" miljø...??
Og, kun for the sake of arguement; konkret hva er det som ikke imponerer ved musèet i Bodø, hva mangler? Ser at dette topicet har sklidd litt ut nå, men jeg ble bare så nyskjerrig på hva Kenneth mener... ![]() Og bare for å ha sagt det, den jobben som gjøres på Sola er enorm! Gleder meg til et besøk der. Det samme gjelder GM..., så har man liksom helgardert her, og understreket at jeg ikke er ute etter noen "kamp" mellom de tre plassene. Vi trenger dem der de ligger. ![]()
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kenneth:
Greitt at Bodø-museet ikke tilfredsstiller dine hypermoderne krav til "static display" (synes selv at det er mye snadder der), og at GM har "noenlunde mange fly". MEN – Bodø er imponerende aktive/dynamiske, og de levendegjør flyvning på en måte som "hvermannsen" klarer å relatere til: Bodø har fremskaffet og gjort tilgjengelig mye historikk som ingen andre har giddet/kunnet gjøre før. Var selv initielt skeptisk, men er nå imponert og gleder meg til neste besøk. SSL: Hjertelig enig med du! Har besøkt alle stedene. Klart at det i vårt langstrakte land er påtvingende nødvendig å ha flere flymuseer: Selv med vår tids raske transportmidler, gidder ikke folk fly/kjøre 50-150 mil for bare å se fly (far muligens - mor neppe). Det tar de med når de likevel er på familietur i området. Og trafikken i/til Nord-Norge er mye mindre enn lokalbefolkningen rundt Oslo/Stavanger. ALLE: Glem prestisjeopplegget med ETT nasjonalt flymuseum! Norge er for utilgjengelig for et sånt prosjekt. I så fall burde et sådant vært plassert i nærheten av hovedstaden, der den største folkeansamling ferdes (både inn- og utlendinger) - hvilket "flysamlingen på GM" har klart å overkomme (turister som har en stund på GM vil muligens bruke dødtiden til å besøke dem). Politisk prestisje i den forgangne tid da distrikter fortsatt var på dagsorden, klarte å plassere flyressursene i Bodø. Ikke av praktisk hensyn for brukere - kun bevis på noens politiske teft dengangda, og "vinnerne" er forlengst borte fra "tinget". Mens VI nå er nødt til å leve med deres "avgjørelser" - trødd nedover vår stakkars hoder uten at noen spurte oss brukere. Sånn vil den politiske arena alltid være – opportunister "make their imprint on history foreverafter" ... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg har desverre ikke vært på Lufartsmuseet i Bodø, men jeg tviler ikke på at de gjør en glimrende jobb. Jeg synes bare at man kunne hatt en enda større samling av fly. Hvis listen på internett-sidene deres stemmer, så har de feks. kun 2 helikopter på utstilling. Det synes jeg er for dårlig. Et helikopter fra offshore-trafikken, som ti-tusenvis av mennesker har et forhold til, mener jeg feks burde vært representert. Kanskje de roterer på utstillingsobjektene forholdsvis ofte ?
Selv om jeg er klar over at kvaliteten på et flymuseum ikke bare kan måles i antall fly, så ville jeg i allefall foretrukket at størst mulig utvalg. Men jeg skjønner jo at folk flest kanskje foretrekker et begrenset antall utstillingsobjekter, med et godt pedagogisk opplegg, fremfor å traske rundt i timevis. Forøvrig har jeg ikke hypermoderne krav til "static display". En hangar med betongulv fyllt med fly holder lenge for meg ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
De burde absoulutt huke tak i en av CHC sine S-61, nå som de er på vei ut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Finnes det noen public WLAN hotspots på BOO , eller i centrum ?
/Geir |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Museet er absolutt interessert i en S-61N, men disse har så høy salgsverdi til tross for alderen sin, at de ikke kan regne med å få "donert" en til museet på en tid ennå. Museet har dog hentet hjem WF sin første Twin Otter fra Canada, og Braathens F-28 fra Sør-Amerika...så de gir ikke opp selv om flyene forsvinner fra landet en stund.
Tar du kontakt med BLHF kan det hende du får en tur til "deponiet" til museet på Bodø hovedflystasjon, og du vil se at det er langt flere fly i hus enn dem som møter øyet. Det mangler bare utstillingsplass til dem - men det kan forandre seg (-: Kontakter du flyklubben kan du kanskje sitte på med noen på en tur i øyriket, se flyplassen og byen fra luften, besøke Rognan (med sin flystripe fra krigens dager) m.m. God tur - og velkommen til Bodø! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Til de med BudstikkaTV hjemme, denne uken sendes det et programm fra [Luftfartsmuseumet] i Bodø , fant da ut at det var +4 år siden sist, og legger opp til en tur til Bodø i OKT eller NOV.
Last edited by sail4fun; 27-08-2009 at 11:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Heldiggris! Da bør du ta deg tid til å studere den flotte og spennende arkitekturen i Bodø.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian gir bort LN-KKW til Luftfartsmuseumet i Bodø | jameson82 | Flyforum | 45 | 14-11-2020 12:19 |
Gjør noe mer ut av det | putzmeister | Bilder & foto | 11 | 22-05-2011 22:50 |
Noe mer fra februar | Vidar | Bilder & foto | 15 | 03-03-2011 12:11 |
Mer FS07 full seier til Bodø | spitfire | Flyforum | 1 | 13-09-2007 13:34 |
Mer flytting på gang Bodø-> Stavanger? | sail4fun | Flyforum | 2 | 12-12-2005 10:22 |